کد خبر: ۴۴۳۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که تلفات جدید در میان کل و بز کوهی منطقه شکار ممنوع طالقان و بررسی نمونه‌ها، بیانگر شیوع دوباره طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک بین وحش این استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، سال 1394 سبب تلف شدن حدود 200 راس کل و بز کوهی در زیستگاه منطقه شکار ممنوع شهرستان طالقان استان البرز شد.

«فردین حکیمی» اظهار داشت: محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان به تازگی حین گشت، کنترل و سرکشی از زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز مشاهده کردند.

وی اظهارداشت: انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه تشخیصی اداره کل دامپزشکی استان البرز، شیوع بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک را در بین وحوش منطقه طالقان تائید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: طبق بررسی‌ها، تاکنون 15 راس کل و بز کوهی در زیستگاه طالقان تلف شده است.

حکیمی افزود: به همین دلیل برای کنترل این بیماری نشستی فوری با حضور مسئولان ذیربط در استان البرز برگزار شده و قرار است اقدام لازم به عمل آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: ‌اکنون با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در حال خروج دام‌های اهلی از منطقه درگیر با بیماری هستیم و اداره کل دامپزشکی استان نیز واکسیناسیون دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: کشف لاشه‌ها، سوزاندن و امحای بهداشتی آنها و ضد عفونی کردن آبشخورها از جمله کارهایی اجرایی برای مهار این بیماری است .

حکیمی در خصوص آمار تلفات احتمالی در دام‌های اهلی گفت: تاکنون گزارشی در زمینه ابتلای دام‌های اهلی به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک دریافت نشده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است، تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در استان مهار نشود به طور قطع مناطقی از کشور را درگیر خواهد کرد.

حکیمی گفت: پیش‌بینی می‌شود این بیماری به سایر جمعیت‌های حیات وحش البرز و طالقان سرایت کند که لازم است تجهیزات و امکانات لازم برای مهارآن اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه حیات وحش از سرمایه‌های ملی بوده و حفاظت از آن‌ها ضروری است، افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول، هیات‌های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی به کمک اداره کل حفاظت محیط زیست البرز بیایند تا در مدت زمان کوتا بتوانیم بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک را در استان متوقف کنیم.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیر گوسفند و بز است که اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد.

نمونه‌های ابتلا به این بیماری که از آن به عنوان «طاعون بزی » نام برده می‌شود در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران مشاهده شده و قابل سرایت به دام‌های اهلی است.

این بیماری با تب ناگهانی، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر و تلف می‌شود.

ترشح چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس بیماری طاعون‌ نشخوارکنندگان کوچک است و شیر حیوان نیز آلوده به این ویروس می‌شود.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
بنده یک سوال دارم با وجود اینکه طاعون گاوی ریشه کن شده است آیا تجویز واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک باعث اشاعه این بیماری در دام های کوچک نشده است؟
نظر شما
ادامه