کد خبر: ۴۴۳۴۶
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
نگاه شما:
تاکنون هیچ داده و شاهدی مبنی بر ایجاد مشکل توسط تراریخته‌ها به‌خصوص در مورد محصولات کشاورزی به دست نیامده و آنچه در موردشان گفته می‌شود، تنها حدس و گمان است ...
 

 «تراریخته»، پیشرفتی علمی و بزرگ در جهان و معضلی دست و پا گیر در کشور ما

دکتر وحید عطارد

 

در ابتدا و قبل از بیان هر چیز باید بگویم که در پی نگارش مقالات پیچیده‌ای که منحصر به عده خاصی شود، نیستم و غرض از نوشتن این مطالب بیان موضوع به زبانی ساده است؛ به گونه‌ای که بتواند مورد استفاده همگان قرار گیرد و خالی از مطالب علمی هم نباشد. در این ارتباط به نظر می‌رسد که لازم است به ۲ واژه انگلیسی توجه شود: یکی transgenic که همین تراریخته (genetically modified organism ) خودمان است و به زبان ساده به دستکاری ژنتیکی اطلاق می‌شود و دیگری teratogenic که از نظر بیان و شاید شباهت واژه‌ای به واژه قبلی، ممکن است با آن اشتباه شود، اما به طور کلی با آن متفاوت است و این به معنی ناهنجاری‌های مادزادی است. یعنی ماده‌ای و یا عاملی که می‌تواند عامل این ناهنجاری‌ها باشد و سرطان نیز می‌تواند در این مقوله  قرار گیرد.

از دیرباز کوشش بشر برای تهیه مایحتاج زندگی خود، به‌خصوص در امر تامین معاش و ضرورت گریز از گرسنگی او را بر آن داشته است تا روش‌های مختلفی را برای افزایش تولیدات به‌کار گیرد تا نیاز به تهیه غذا مرتفع و به عبارت ساده‌تر خیالش از تامین غذایش راحت شود. نگاهی به شیوه زندگی کشاورزان خصوصاً در زمان قدیم بیانگر این است که آنها به‌صورت کاملا تجربی سعی می‌کردند از دانه‌هایی برای کشت استفاده کنند که تولید بیشتر و دردسر کمتری از نظر ابتلا به آفت‌ها و یا سردی و گرمی هوا و یا کم‌آبی و خشکسالی و پرآبی و غیره دارند.

می‌دانیم که موفقیت‌های علمی امروز نتیجه تجربیات گذشتگان است، هر چند که در چهارچوب علم قرار نداشته‌اند. با توجه به این تجربیات، دانشمندان کوشیده‌اند راهکارهایی را ارائه دهند تا بتوانند سطح تولید را افزایش دهند و یا در جهات دیگری که به‌طور خیلی خلاصه شرح خواهم داد، قدم بردارند.

مهندسی ژنتیک یکی از شاهکارهای علم جدید است که در عصر حاضر توسط بشر به‌وجود آمده است و به‌طور قطع خالق شگفتی‌های جدیدی خواهد بود. تراریخته یا ترانس ژن عبارتست از انتقال ژن و یا مواد ژنتیکی از یک موجود به موجودی دیگر به صورتی که از طریق طبیعی انجام نمی‌پذیرد. در این ارتباط سعی می‌شود خصوصیتی نامطلوب برداشته شده و خصوصیتی مطلوب جایگزین گردد.

هدف از انجام این تغییرات ایجاد خصوصیات فنوتیپیکی مورد نظر محقق است و تاکنون شامل موارد زیر شده است:  

1- کشاورزی:

افزایش محصولات کشاورزی هدف هر کشور به‌خصوص کشورهای دارای شرایط خاص است که از این لحاظ در مضیقه‌اند. با استفاده از انتقال ژن خصوصیات مطلوب فنوتیپی گیاه مورد نظر گرفته و ژن بهتری جایگزین آن می‌شود. بهترین مثال آن افزایش مقاومت برنج نسبت به کرم ساقه‌خوار است. آفتی که می‌تواند صنعت برنج‌کاری کشوری را نابود کند. این مهم در کشور خودمان نیز انجام گرفته است. به این ترتیب که ژن مقاوم به این آفت را به ماده ژنتیکی برنج منتقل می‌کنند و باعث تولید نسل‌های مقاوم به این آفت می‌شوند. این مهم نه تنها در مورد برنج، بلکه در زمینه تولید گندم مقاوم به خشکسالی و گرما و سویا و سایر محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

نخستین محصول تراریخته تجاری توتون مقاوم به ویروس موزاییک در سال ۱۹۹۳ در چین به تولید انبوه رسید. در ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۶ با تولید محصولات تراریخته‌ای مانند پنبه مقاوم به آفات بال‌پولکدار (پروانه‌ای مثل کرم غوزه، کرم سرخ و …)، ذرت مقاوم به علف‌کش و سویای مقاوم به علف‌کش وارد این عرصه شد و در حال حاضر با تولید بیش از ۷۱ میلیون هکتار انواع محصولات تراریخته، بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصولات در جهان است. کشورهای برزیل با ۴۴ میلیون هکتار، آرژانتین با ۲۹ میلیون هکتار و هند با ۱۲ میلیون هکتار در رده‌های بعدی هستند. در سال ۲۰۱۷ سطح زیر کشت این محصولات به ۱۸۵ میلیون هکتار رسیده ‌است. امروزه گیاهان تراریخته در صنعت داروسازی جهت تولید صنعتی برخی ترکیبات دارویی یا ترکیبات دارای کاربرد پزشکی نیز مورد استفاده قرار داده می‌شوند.

2- تحقیقات:

در زمینه تحقیقات به‌خصوص تحقیقات پزشکی استفاده از موش به‌دلیل تولید نسل سریع اهمیت ویژه‌ای دارد. بعضا لازم است که تغییراتی ژنتیکی در این موش‌ها ایجاد کرد تا بتوان نسبت به آزمایش مورد نظر اقدام نمود. از جمله کاربرد این‌گونه موش‌های ترانس ژن در تحقیقات مربوط به جنون گاوی است که نتایج مهمی از آنها به‌دست آمده است. در این ارتباط ژن PrP موش‌ها برداشته می‌شود و نسل‌هایی که به وجود می‌آیند دارای این ژن نخواهند بود. سپس با وارد نمودن مواد آلوده به عامل جنون گاوی به بدن موش، بیماری را مورد مطالعه قرار می‌دهند. شرح کامل چگونگی این تحقیقات و یا اقدامات از حوصله این نوشته خارج است.

3- تولید واکسن:

واکسن‌های نو ترکیب (recombinant ) از جمله این موارد هستند که با استفاده از این روش تولید می‌شوند. مانند واکسن‌های هرپس طیور و یا سالمونلا و کاندید جدید این نوع واکسن‌ها مالاریا.

4- درمان بیماری‌ها:

خوشبخاته مهندسی ژنتیک توانسته است با تزریق ژن‌های مطلوب بسیاری از بیماری‌های ارثی و غیر ارثی را درمان نماید و امید زندگی بخشد. کاندیداهای این روش بیماری‌های مهم هموفیلی، فیبروز کیستی، سرطان‌ها، ایدز، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت هستند. گرچه بعضی از این درمان‌ها به‌صورت تجاری به بازار عرضه نشده‌اند اما آزمایش‌های لازم برای دریافت نتیجه مطلوب از آنها در جریان است.

5- سلاح‌های بیولوژیک:

بهترین مثال این مورد استفاده از میکروب سیاه زخم است. بیماری خطرناکی که به راحتی می‌تواند تعداد زیادی را از بین ببرد و یکی از میکروب‌های مورد توجه تولیدکنندگان سلاح بیولوژیک است. گفته می‌شود اهمیت این بیماری انقدر است که اگر یک کیلو پودر آن را در شبی آرام بر روی شهری بپاشند، صبح همان روز یک میلیون نفر را از بین خواهد برد و همانطور که شاید همگی از آن مطلع باشند، چندی پیش به‌صورت مرسوله پاکتی در آمریکا به منظور از بین بردن افراد استفاده می‌شد.

این میکروب با همه خطرناکی و وحشت از آن به پنی‌سیلین بسیار حساس است و به راحتی از بین می‌رود و شخص بیمار درمان خواهد شد. اما برای از بین بردن این خاصیت و ایحاد سلاح بیولوژیک قسمتی از ژن آن را که  مرتبط به حساسیت به پنی‌سیلین است، برداشته و سپس میکروب را تکثیر می‌کنند و بنابراین دیگر به پنی‌سیلین حساس نخواهد بود و در صورت استفاده فاجعه به‌وجود می‌آورد.

با توجه به موارد یاد شده، منافع تراریخته‌ها بسیار زیاد است. شکی نیست که هر روش، دارو یا درمانی به همان اندازه که مفید است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و این روش نیز خالی از خطرات نیست؛ اما تاکنون هیچ داده و شاهدی مبنی بر ایجاد مشکل توسط تراریخته‌ها به‌خصوص در مورد محصولات کشاورزی به دست نیامده و آنچه در موردشان گفته می‌شود، تنها حدس و گمان است و نتایج را به آینده موکول می‌کنند. اگر این محصولات مشکل‌ساز بودند، باید در گوشه‌ای از این جهان علایم آن مشاهده می‌شد که عملاً وجود ندارد. این محصولات تا به‌حال دارای نتایج بسیار مطلوبی بوده و مشکلی ایجاد ننموده‌اند و هیچ‌گونه رابطه‌ای بین این مواد و ایجاد سرطان در دست نیست. عوامل سرطان‌زا معمولا مواد شیمیایی و یا سموم هستند که عملا دارای ژن نیستند که بخواهند آنها را تراریخته کنند. یکی از این ترکیبات نیکوتین است که هیچ‌گونه ژنی در نیکوتین موجود نیست که بتوان آن را تغییر داد. عاملی را می‌توان سرطان‌زا دانست که بتواند در هنگام برخورد با ژن ماهیت خود را حفظ نماید و موجب تغییر در ژن به سمت سرطانی شدن شود. نیکوتین سیگار، الکل یا آلودگی هوا به‌خصوص سرب، جیوه و آلاینده‌های دیگر به راحتی جذب می‌شود و بدون تغییر در سیستم ژنتیک سلول تاثیر می‌گذارد و آن را سرطانی می‌کند.

با عنایت به موارد یاد شده، بی‌ضرر بودن محصولات تراریخته در حال حاضر یک امر مسلم است. در واقع می‌توان از این محصولات برای رفع گرسنگی آحاد بشر به خوبی استفاده نمود. مواد غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی به‌دلیل عمل هضم که ماهیت انها را تغییر می‌دهد، سرطان‌زا و بیماری‌زا نیستند. مگر آنکه با یک ماده شیمیایی همراه باشند که در عمل هضم تغییری در آن ایجاد نشود. با نگاهی بهتر به این محصولات باید تراریخته  را (transgenic ) از مواد تراتوژن (teratogenic) کاملا مجزا و متفاوت دانست.

 
 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
1
آقاي دكتر عطارد عزيز شما چه تخصصي در أين زمينه داريد كه إظهار نظر ميفرماييد؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
همکار گرامی انچه به نام تخصص خوانده میشود چیزی نیست جز مطالعه و تجربه . انچه که در کشور ما در حال حاضر به نام تخصص خوانده میشود مدرک گرایی است که اگر با مطالعه و تجربه همراه نباشد دارای ارزش نخواهد بود . قصد دفاع ندارم اما تخصص من این اجازه را میدهد . کافی است در مورد علم اپیدمیولوژی کمی مطالعه فرمایید . اکثر مطالعات در زمینه تراریخته ها هم توسط همکاران اپیدمیولوژیست در جهان طراحی و انجام میگردد .تنها جهت اطلاع ...
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
1
فرمایشات آقای دکتر صحیح است فقط سوال اصلی اینجاست که کشورهای صنعتی چرا محصولات تراریخته را خودشان مصرف نمی کنند و حتی رو به محصولات ارگانیک آورده اند اما به کشورهای جهان سوم این نظریات علمی را تزریق می کنند که برای شما مفید است.ایران سرزمین بزرگ و غنی است اما شوربختانه با کمبود آب مواجه است.به نظر بهتر است محققین ما قبل از هر اقدامی باید به مدیریت آب بیندیشند
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
ناشناس گرامی : محصولات ارگانیک با تراریخته هیچ تضادی ندارند . چه بسا بسیاری از محصولات ارگانیک بدلیل مقاومتشان نسبت به افتها تراریخته هستند. هم اکنون نیز این محصولات در امریکا و اروپا که قسمت اعظمی از تولیدات کشاورزیش را از برزیل تهیه می کند استفاده میشود .
Since 2001 the EU has had a de facto moratorium on GMO approvals. However, a September 2013 decision of the General Court of the EU, which requires the Commission to push forward a pending (since 2001) authorization proposal for marketing maize 1507, may put an end to the moratorium.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
1
0
از آقای دکتر عطارد گرامی تشکر می شود از بابت روشنگری در مورد محصولات تراریخته. ضمنا غالب اظهار نظرها کاملا مشخص است که ناشی از بی اطلاعی افراد می باشد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
همکار گرامی و عزیز
چطور تشخیص دادید که «غالب اظهار نظرها ناشی از بی اطلاعی هست».
اول لطف کنید و رفرانس ها و لینک های ارائه شده را مطالعه کنید و سپس دیگران را بی اطلاع خطاب فرمایید.
اگر هم لینک ها و مقالات را قبول نداشتید ، دلابل رد خود را اظهار بفرمایید تا همگی بصورت علمی بهره مند شویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
1
کشت و مصرف محصولات تراریخته که مستقیم مورد مصرف انسان است در بسیاری از کشور ها از جمله اروپا ممنوع است ودر خصوص کشت و مصرف محصولاتی که به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد نیز مقررات بسیار سختگیرانه ای در همان دنیایی که مولد این دانش است وجود دارد .متاسفانه در حال حاضر نظارت های کافی در این زمینه صورت نمی گیرد و دلسوزان بهداشت و سلامتی مردم باید دغدغه نظارت های ضعیف را داشته باشند نه آنکه برطبل کشت و واردات آن بکوبند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
مطالعات در زمینه تراریخته ها باید بسیار طولانی درنظر گرفته بشوند. و مثلا با انجام چند آزمایش کوتاه مدت روی یک جمعیت محدود حیوان آزمایشگاهی نمی توان ادعا کرد که مثلا این محصولات سرطانزا نیستند. شاید هم کشورهای پیشرفته این گونه مطالعات را انجام داده و به سرطانزا بودن آنها اطمینان دارند که در کشور خودشان مجوز مصرف تمی دهند
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
همانطور که جناب دکتر عطارد و دیگر دوستان فرموده اند مطلب بسیار جالب و علمی منتهی با زبان ساده و منطقی بیان شده،بسهم خود سپاسگزارم و با آقای دکتر عطارد همعقیده و اینکه در کشورهای پیشرفته اینگونه محصولات مصرف نمیشود باید بگویم نه چنین نیست و در بازار مصرف با لیبل هر نوع محصول و قیمتش مشخص شده و مردم با توجه به عقاید،ذائقه و قدرت خرید آزادی انتخاب دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
از دوستان بزرگوار تقاضا دارم جهت کست اطلاعات دقیق در مورد مضرات تراریخته ها به پایگاه اطلاع رسانی ذیل مراجعه فرمایند
http://www.dralikarami.com
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
1
در آگوست 2016 نیز کنگره امریکا لایحه ای را جهت برچسب گذاری و استفاده از نماد الکترونیکی جهت شناسایی و مشخص کردن محصولات تغییر ژنتیکی یافته از سایر محصولات طبیعی و ارگانیک به تصویب رسانده است و باراک اوباما نیز آن را به امضاء رسانده است.
اگر مشکلی نیست پس چرا جداسازی می کنند
منبع:
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/food/obama-signs-bill-requiring-labeling-of-gmo-foods/2016/07/29/1f071d66-55d2-11e6-b652-315ae5d4d4dd_story.html#comments
علی کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
1
سلام صدها مقاله علمی تحقیقاتی معتبر در بهترین نشریات با ایمپکت بالا در مورد خطرات و عوارض حیوانی، دامی، زیست محیطی و انسانی مصرف دراز مدت محصولات تراریخته منتشر شده است. این ادعا که تراریخته خطری ندارد کاملا غیر علمی است. علاوه بر ان صدها کتاب مستند و گزارشات معتبر علمی در نگرانی دانشمندان و متخصصین برجسته جهان در مورد خطرات مولکولی تراریخته های نسل قدیم ( تولطد شده با فناوری های قدیمی مهندسی ژنتیک) منتشر شده است محققین متخصصین و دانشمندان جهت مطالعه این مقالات در کانال های زیر در سروش و تلگرام عضو شده و با جستجو برخی از این مدارک را مطالعه کنند.
Proffessorkarami@
در ضمن ما بعنوان دستیاران و ادمین های پروفسور کرمی استاد تمام برجسته بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک از محققین و متخصصین دعوت می کنیم یک مناظره کاملا علمی و فنی با حضور نویسنده این مقاله تشکیل دهند ما هم استادی را معرفی می کنیم تا شاهد استدلال های کاملا علمی و تخصصی در حوزه تراریخته و خطرات ان باشند. و هر سئوال علمی را پاسخ دهند. با تشکر . ادمین سایت و کانال های پروفسور کرمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
از دکتر عطارد تقاضا داریم چنانکه مستنداتی در دست دارند ، مناظره را قبول فرمایند
وحید عطارد
| United States of America |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
ناشناس گرامی با کمال میل هر گونه مناظره ای را حتی در جمعی عمومی که همه کس قادر به بیان مخالفتها و یا موافقتها باشد، می پذیرم .
علی کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
1
این مقاله هم در خطرات علف کش گلایفوسایت که در محصولات تراریخته بطور گسترده استفاده می شود در مجله معتبر ساینس دیروز منتشر شده مطالعه فرمایید
البته صدها مقاله در خطرات تراریخته هم در کانال استاد هست

جدید ترین مقاله تحقیقی در اثبات خطرات پر مصرف ترین علف کش جهان موسوم به رانداپ (گلایفوسایت) ساخت کمپانی مافیایی صهیونیستی تراریخته مونسانتو که بارها ثابت شده بود مضر است ولی توسط طرفداران تراریخته رد می شد این بار در این تحقیق ثابت شده که مقادیر اندک این علف کش سبب بیماری زنبورهای عسل شده و با نابود کردن میکروبیوم ( میکرب های مفید دستگاه گوارش زنبور) سبب بیماری و مرگ آنها می شود. حال زنبورداران متوجه شده اند چرا زنبورها بطور گسترده ای در حال مرگ هستند چون از مزارع کشاورزی تراریخته ای که در آنها از این علف کش استفاده می شود تغذیه می کنند. بنابر این دانشمندان معتقدند این علف کش بروی میکروبیوم سایر موجودات از جمله انسان اثر کرده و سبب بیماری و حتی سرطان می شود.
با توجه به اینکه هر روز اهمیت میکروبیوم طبیعی دستگاه گوارش انسان برای سیستم ایمنی و سلامت انسان مشخص بیشتر روشن می شود بنابر این می توان درک کرد چرا میزان بیماری ها اینقدر افزایش یافته است زیرا این علف در سطح گسترده ای در جهان استفاده می شود. باید با ممنوعیت این علف کش خطرناک و عدم کشت تراریخته ها جلو افزایش بیماری زنبورها و مردم را گرفت. منبع :
https://www.sciencemag.org/news/2018/09/common-weed-killer-believed-harmless-animals-may-be-harming-bees-worldwide?utm_campaign=news_daily_2018-09-24&et_rid=420964340&et_cid=2389277
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
وحید عزیز من انقدر عالم هست ودایره مطالعاتش وسیعه که صلاحیت فراملی دارد. وجود شریفشان نعمت است. خدا حفظ کند ایشان را. از مطالعه نوشته های او لذت می برم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
صد البته که امروزه وسعت مطالعات مهم نیست و عمق آن اهمیت دارد.
دکتر عطارد عمق مطالعاتشان در اپیدمیولوژی هست و بیوتکنولوژی علم دیگری هست.
وحید عطارد
|
United States of America
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
1
0
سم علف کش ؟؟ ترا ریخته ؟؟؟ بله علف کشها خطرناکند ..چه ارتباطی به تراریخته دارند ؟؟ قسمتی از نوشته را دوباره بیان می کنم ...عو امل سرطان‌زا معمولا مواد شیمیایی و یا سموم هستند که عملا دارای ژن نیستند که بخواهند آنها را تراریخته کنند... تراریخته ها نسبت به سم گلایفوسایت مقاومند ....
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
آقای دکتر عطارد عزیز
تراریخته ها نسبت به سم گلایفوسیت مقاومند؟؟؟؟؟؟؟
پس اطلاعی ندارید.
سم گلایفوسیت را وارد ژن گیاه تراریخته کرده اند.
لطفا به مجله Food and Chemical Toxicology با آدرس ذیل را مطالعه کنید تا ارتباط سم علف کش گلایفوسیت با نام تجاری رانداپ را کسب کنید
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27752412
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
از همکاران محترم تقاضا دارم تا مقاله ذیل را از اینترنت سرچ کرده و در مورد مضرات تراریخته ها کسب اطلاع نمایند
Long term toxicity of a roundup herbicide and a roundup-tolerant genetically modified maize
البته علم را باید منطقی مطالعه کرد و نباید اتهام وارد کرد و در بالا و در ماقبل آخر مقاله جناب دکتر عطارد نوشته شده «اما تاکنون هیچ داده و شاهدی مبنی بر ایجاد مشکل توسط تراریخته‌ها به‌خصوص در مورد محصولات کشاورزی به دست نیامده »
صدها مقاله وجود دارد
من متخصص بیوتکنولوژی نیستم ولی بایستی مطالب هر دو طرف را بیطرفانه بخوانم و جمله «اما تاکنون هیچ داده و شاهدی مبنی بر ایجاد مشکل توسط تراریخته‌ها به‌خصوص در مورد محصولات کشاورزی به دست نیامده » را بر زبان نیاورم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
1
باسلام وادب خدمت همکارگرانمایه جناب آقای دکترعطا د
ضمن اظهارخرسندی
سوالی دارم
۱- آیا در زمان تحصیل یا اشتغال در سازمان ویا پساسازمان غیر مطالعه کتابخانه ای فرصت مطالعه آزمایشگاهی در مورد تراریخته را داشتید؟چه موضوعی وچقدر؟
۲- سابقا که قبول داشتید، حتما تایید می فرمایید که واژه تراریخته بر دونوع محصول می تواند شامل شود اول تراریخته خوب
دوم «تراریخته خطر آفرین»!!! یا دست کم درحال ارزیابی ریسک خطر‌
(همانگونه که در مثال بیوتروریسم بالا شرح دادید)
۳-آیا آزمایشگاهی را سراغ دارید تا گواهی کند که مثلا ذرتی که ما می خواهیم خرید کنیم هیچ ریسکی ندارد
اگر یکی از کشور های پیشرفته ای که در آن چنین تحقیقی انجام و واردات بدون کنترل!!! انجام می دهد را با رفرنس معرفی بفرمایید
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
با سلام خدمت شما اقای مهدی گرامی : مطالعات کتابخانه ای از اهیمت ویژه ای برخوردارند بخصوص در هنگام انالیز خطر . مطالعات ازمایشگاهی انجام شده در مورد انها نیز در نظر گرفته شده است . موضوع قبول و یا عدم قبول نیست . ضمن انکه هرگز خطر زا بودن انها را تایید نکرده ام اما بکارگیری تراریخته در بیوتروریسم هم استفاده نامطلوب از ان است و کسی تایید نمی کند اما عملکرد در جهتی که مورد نظر بوده است پاسخ مطلوبی است یعنی شاربنی را ایجاد کرده اند که مقاوم است بنابراین تراریختگی مثبت عمل می کند . در مورد ازمایشگاهی که بتواند تایید کند که ریسکی ندارد ف می توانید استناد به این موضوع کنید که ازمایشکاهی را بگویید که بتواند خطر زا بودن ذرت تراریخته را نشان دهد. بله هم اکنون در اتحادیه اروپا ذرت تراریخته بدون رادع و مانعی مصرف میشود .این تنها مثالی است . این محصولات در بسیاری از کشورها استفاده میشود.
وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
در صورت برگزاری مناظره به همگی سوالات پاسخ داده خواهد شد . ضمن انکه تمامی استتنتاجات در همگی علوم از راه داده ها و انالیز انها می گذرد . تا کنون داده ای که در رد تراریخته باشد ارایه نشده است . بیوتکنولوژی هم فارغ از جمع اوری داده ها و انالیز انها نیست که علم اصلی اپیدمیولوژیستها و امارگران است .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
باسلام وادب
نیازی به مناظره نیست
جناب آقای استاد
خودتون موضوع شاربن وخطرآفرینی آن را شرح دادید
سپاس فراوان
وحید عطارد
|
United States of America
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
در صورت علاقه می توانید مجموعه جمع اوری شده و منتشر شده توسط سازمان خواروبار جهانی (FAO) را مطالعه فرمایید تحت عنوان :
Transgenic crops:hazards and uncertainties
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
0
از حکیم مهر درخواست داریم تا مناظره ای که مورد درخواست ادمین کنال دکتر کرمی و موافقت دکتر عطارد هست را در دفتر یا محلی تشکیل و نتایج آن را منتشر نمایند تا ما نیز از نتایج علمی آن بهره مند شویم.
تراریخته ها از مباحث مهم روز هستند و اگاهی از انها مهم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
بهترین پیشنهاد همین است. مناظره علمی. اقای عطارد میفرماییدtransgenic با اصلاخ ژنتیکی هیچ تضادی ندارند ؟؟؟ عجب .
نظر شما
ادامه