کد خبر: ۴۴۰۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
با میزبانی کمیسیون اتحادیه اروپا و برگزارکننده سازمان بهداشت جهانی و فائو:
«دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیرکل سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز دکتر رفیعی‌پور را در این اجلاس همراهی می‌کند ...
 

حکیم مهر: اجلاس بین المللی جهان عاری از بیماری PPR  (طاعون نشخواركنندگان كوچک) با میزبانی کمیسیون اتحادیه اروپا و برگزارکننده سازمان بهداشت جهانی و فائو در بروکسل فردا جمعه و پس فردا با شرکت وزیران کشاورزی و رؤسای دامپزشکی کشورهای جهان از جمله ایران برگزار می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور از بروکسل بلژیک، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس سازمان دامپزشکی کشور که به اتفاق «دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیر کل سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل در این اجلاس حضور دارد، گفت: اجلاس بین المللی جهان عاری از بیماری پی پی آر که با هدف برنامه ریزی و سرمایه گذاری جهت ریشه کنی این بیماری تا سال 2030 برگزار می شود، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام و رئیس سازمان خواربار جهانی ملل متحد (فائو) نیز حضور دارند.

وی با بیان این که استراتژی و برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که دومین بیماری قابل ریشه کنی از نظر سازمان جهانی بهداشت دام است، در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت دام، ریشه کنی این بیماری را برای 76 کشور درگیر بیماری با اهداف امنیت غذایی و بهبود تغذیه، ارتقای بهداشت دام و بهداشت عمومی، رشد اقتصادی و توانمندسازی زنان سرپرست خانواده، کاهش فقر و افزایش درآمد عمومی به اجرا گذاشته تا در سال 2030 ریشه کنی بیماری را اعلام نماید.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه این بیماری با خصوصیات منحصر به فرد و نداشتن سویه های متعدد و داشتن واکسن موثر می تواند با مدیریت خوب طی چهار فاز متوالی کنترل و ریشه کن گردد، گفت: به همین منظور در نشست بروکسل با حضور وزیران و روسای سازمان های دامپزشکی کشورهای درگیر برای برنامه ریشه کنی در سال 2030 تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته دکتر رفیعی پور برنامه های کنترل و ریشه کنی ایران که حدود 5 سال جلوتر از برنامه های جهانی است نیز ارائه خواهد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: برنامه کشوری این اجلاس که تا پایان سال 2025 به سرانجام خواهد رسید، در حال حاضر کشور ما در مرحله 2 کنترل بیماری قرار دارد و به مدت 3 سال با واکسیناسیون جمعیت هدف و تکرار واکسیناسیون در کانون های قدیمی و شعاع اطراف کانون ها در حال گذر از مرحله 2 کنترل بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه دیگر این اجلاس، در سال آینده 1398 در صورت تامین اعتبار و واکسن مکفی وارد مرحله سوم کنترل بیماری شده و در این مرحله با مایه کوبی 70 تا 80 درصد دام های سبک به صورت هدفمند همراه با علامت گذاری دام‌های مایه كوبی شده به مدت 3 سال متوالی به مرحله ریشه کنی بیماری نزدیک خواهیم شد.

رفیعی پور با بیان این که در بخش دیگری از برنامه اجلاس اشاره شده، مرحله ریشه کنی به عنوان مرحله پایانی از سال 2022 تا 2024 ادامه خواهد داشت و در این مرحله فقط اقدام به مایه کوبی دام های جوان (بره و بزغاله های همان سال) همراه با مطالعه دقیق و كامل كانون‌های بیماری خواهد شد، یادآور شد: بر اساس برنامه همین اجلاس، در سال 2025 با قطع مایه کوبی و برقراری سیستم مراقبت اعلام ریشه کنی بیماری خواهد شد.

«دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیر کل سازمان های تخصصی ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز که ریاست سازمان دامپزشکی کشور را همراهی می کند، در تکمیل اظهارات وی در مورد اهمیت این اجلاس و برنامه های در دستور کار گفت: بیماری طاعون نشخواركنندگان كوچك بیماری ویروسی به شدت واگیر در دام های بز و گوسفند است كه عامل آن ویروسی از خانواده پارامیكسوویریده جنس موربیلی ویروس بوده كه از نظر آنتی ژنتیكی به ویروس طاعون گاوی بسیار نزدیك است. این بیماری با علائم تب، بی اشتهایی، ترشحات چشم و بینی، تورم و جراحات دهانی، درگیری دستگاه تنفس و اسهال مشخص می شود.

متعاقب بروز و شیوع بیماری در سال 1374 و تائید بالینی و آزمایشگاهی آن، استفاده از واکسن طاعون گاوی در راستای پیشگیری و كنترل بیماری در دستور کار استان ها قرار گرفت. متعاقب قطع برنامه واکسیناسیون سراسری طاعون گاوی و اعلام اولیه عاری شدن کشور در سال 1382 از بیماری، استفاده از واکسن طاعون گاوی در کنترل بیماری PPR  با محدودیت مواجه شده و برنامه استفاده از واکسن همولوگ وارداتی PPR  به منظور کنترل بیماری در کشور مطرح گردید.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
1
مشکل این سفر ها یرای دامپزشکی این است که هیچ بازخوردی ندارد . تا حالا کدام رئیس سازمان که از پول بیت المال به این سفر ها میرود یک گزارش داده است که چه در این سفر گذشت و دستاورد آن چیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
1
دستاورد این سفرها چندتا عکس و نمایش ... است که جدیدا بهش میگن حضور فعال!
مسئولین سازمان اصلا خبر دارند تو کشور برنامه سازمان برای واکسنppr چجور اجرا میشه؟!
چرا یه پایش سرمی درست حسابی انجام نمیشه ببینند وضعیت ایمنی در دام در مناطق مختلف چطوره بعد بگن واکسن بزنید یا نه؟!
حضور فعال یعنی این برادر من!
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
این نظر ناشناس ساعت ۷:۵۸ را خیلی پسندیدیم
هرچند غیر از این عزیز ناشناس دکتر وحید عطارد معروف و عزیز و زحمتکش هم همین حرف را دوهفته پیش برای عدم موفقیت ما در مبارزه با تب برفکی فرمودند ولی کو گوش شنوا؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
1
معنی حضور فعال اینه که در قسمتی از همایش به ارائه طرح ، الگوی جدید ، یا سخرانی اقدام شود.

گوش کردن به صحبتهای دیگران که حضور فعال نمیشه.

صد البته هم که سخنرانها فارسی صحبت نمی کنند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
1
چرا رئیس محترم سازمان گزارشی از سفر خود را به سمع جامعه دامپزشکی نمیرسانند. چرا حکیم مهر مینویسد فعال ! از کجا متوجه فعال بودن ایشان شده اند ؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
البته ایران که جزوی از جهان محسوب نمیشه که عاری از این بیماری باشه کلا ایران برای خودش یک دنیای دیگریست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
ایشان همش گفتن در صورت بودجه فلان شود.. برنامه خودشان چیست؟
تاکنون در مصاحبه ها برنامه هاشون را بیان نکردند
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
اخه حداقل یک سخنرانی به زبان فارسی برای این بیماری می کردند بعد می نوشتند حضور فعال .روبروی دوربین ایستادن حضور فعال نیست. .............
نظر شما
ادامه