کد خبر: ۴۳۷۹۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
«دکتر ایمان معماریان» در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر:
وی افزود: دامپزشکی حیات‌وحش شاید جذابیت مالی و درآمد نداشته باشد، اما می‌تواند وجهه دامپزشکی را بهتر و بالاتر نشان دهد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: انتشار اخبار مربوط به مرگ توله یوزپلنگ تصادفی سمنان که هفته پیش به تهران منتقل شده و تحت عمل جراحی ستون مهر‌ه‌ها قرار گرفته بود، حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت. بعد از توضیحات تکمیلی دکتر محمد ملازم به حکیم مهر، حالا «دکتر ایمان معماریان» نیز طی تماس با دفتر پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، انتقاداتی را درخصوص نحوه انعکاس اخبار مربوط به خود مطرح نمود.

دکتر معماریان با یادآوری اینکه پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر به شکل تخصصی در زمینه دامپزشکی فعالیت می‌کند، گفت: «انتظار بیشتری از این پایگاه خبری در خصوص اخبار بازنشر شده از منابع دیگر و همچنین اخبار تولیدی می‌رود؛ کمااینکه خبر باید از نظر علمی هم قابل پذیرش باشد.»

وی ادامه داد: «برای ما دامپزشکان وجهه خوبی ندارد که تفاوت دو گربه‌سان بسیار متفاوت پلنگ و یوزپلنگ را ندانیم. شاید مردم عادی تفاوت حیوانات را از روی ظاهر آنها متوجه شوند، اما واقعا برای دامپزشکان بد است که ندانند پلنگ یک موجود کاملا متفاوت با یوزپلنگ با جنس متفاوت است.»

معماریان با تاکید بر اینکه ویرتوپسی یک روش جدید و علم نوین است که به تشخیص‌های متفاوت بعد از مرگ کمک می‌کند، تصریح کرد: «روش‌های مختلف تصویربرداری تشخیصی از CT Scan گرفته تا MRI یا حتی رادیولوژی و سونوگرافی به پاتولوژیست‌ها برای تشخیص بهتر کمک زیادی می‌کنند. این بخشی از کار است که انجام می‌شود و همه دامپزشکان و حتی دانشجویان دامپزشکی می‌دانند که تصویربرداری تشخیصی کاملاً متفاوت با پاتولوژی است. اینکه یک خبرگزاری تخصصی تفاوت این دو را نداند یا به اشتباه آن را ذکر کند، باز برای دامپزشکی وجهه خوبی نخواهد داشت.»

وی خاطرنشان کرد: «بعد از اینکه اتفاقات مختلف برای این یوزپلنگ افتاد و تلف شد، حیوان با درخواست سازمان محیط زیست و دفتر حیات وحش و با اجازه دکتر خرازیان به دانشکده دامپزشکی منتقل شد. متاسفانه CT Scan و رادیوگرافی برای کمک به تشخیص اینکه چه اتفاقاتی افتاده است، انجام نشده بود تا شاید در آینده بشود به نمونه‌هایی مثل این یوزپلنگ کمک بهتری کرد.»

دکتر معماریان افزود: «در این مورد میزان بسیار زیادی از اطلاعات از دست رفته بود که بعد از مرگ شاید می‌توانست به نمونه‌های بعدی کمک کننده باشد که البته امیدوارم هیچ زمان اتفاق مشابه رخ ندهد و شاهد مرگ‌هایی که بر اثر شرایط نامناسب حیات وحش، جاده‌ها، تصادفات جاده‌ای، تعارض با انسان و سگ گله و دام‌های اهلی ایجاد می‌شود، نباشیم. اما به هر حال باید تجربه کسب کنیم و ببینم چه کارهایی را که باید انجام می‌دادیم، انجام ندادیم و چه کارهایی را که نباید انجام می‌دادیم، انجام ‌دادیم.»

وی ادامه داد: «فردای آن روز با دستور و مساعدت سازمان محیط زیست، دکتر ساسانی کالبدگشایی را انجام دادند تا اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند و درنهایت برای این موضوع جمع‌بندی بهتری توسط پاتولوژیست اتفاق بیفتد؛ اما این اشتباه در نشر خبر باعث شده برخی افراد از این موضوع سوء استفاده کرده و تهمت و مسائل دیگری را مطرح کنند.»

دکتر معماریان تصریح کرد: «در آینده به شکل خیلی تخصصی‌تر می‌توان در این مورد صحبت کرد و امیدوارم که رسانه‌های تخصصی دامپزشکی به بخش دامپزشکی حیات وحش دقت بیشتری کنند تا وجهه دامپزشکی خراب نشود، مخصوصاً در این شاخه بسیار مهمی که شاید برای عوام جالب باشد و دانستن آن جذابیت بیشتری داشته باشد. اگرچه این بخش دامپزشکی به غیر از جذابیت برای عوام، شاید جذابیت مالی و درآمد نداشته باشد اما می‌تواند وجهه دامپزشکی را بهتر و بالاتر نشان دهد، پس امیدوارم در آینده چنین اشتباهی پیش نیاید که افراد متفاوت هم نتوانند از آن سوء استفاده کنند.»

وی در پایان گفت: «همه این اتفاقات با مساعدت سازمان محیط زیست بود که اجازه داد این یوزپلنگ به دانشکده دامپزشکی منتقل شود. همه اساتید دانشکده دامپزشکی نیز لطف کردند و به تشخیص و درمان و همچنین اقدامات بعدی که لازم است برای حیات وحش کشور انجام شود، کمک کردند.»

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
1
جناب آقای دکتر معماریان علاقه ای عجیب به اظهار نظر و اتخاذ موضع (صرف نظر از درست یا غلط) دارند. دلیل نمیشه در مورد هر اتفاقی که برای حیوانات حیات وحش می افتد شما اظهار نظر کنید!! قبلا هم مورد داشتیم و موضع دکتر معلومه!!
دامپزشک
|
France
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
نمیدونم چرا حیوانات حیات وحش رو به ایشون ارجاع میدن؟! ایشون هم یک دامپزشک عمومی هستن. دلیلی نداره تو هر زمینه ای تو حیوانات نظر تخصصی بخوان بدن! احتمالا در آخر حکیم مهر مجرم شناخته میشه و عزیزان هم یه شیرینی کنار هم میخورن و خلاص....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
به فرض که در انتشار خبر، سهوا اشتباه کردین دکتر معماریان. بقیه حق نقد این اشتباه رو ندارن؟ اگه اشتباه رو نقد کنن سوء استفاده کردن؟
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
دکتر معماریان عاشق حیات وحش و یکی از بهترین دامپزشکان حیات وحش می باشد.
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
نکته اصلی این است که حیات وحش کشور موضوعی ملی است نه شخصی ، و تصمیم گیری در مورد ابعاد مختلف آن لازم است در سطحی عمومی و شفاف و با نظر اکثریت مطلق صاحب نظران و نه گروه یا شخصی خاص انجام شود .
دقیقا" به دلیل ملی و خاص بودن مسائل محیط زیست و حیات وحش که میراثی برای آیندگان نیز هست و آن ها هم در این امر سهمی دارند و باید توسط نسل فعلی حقوق آیندگان نیز رعایت شود . لذا ضروری و الزامی است هرگونه برخورد با مسایل حیات وحش حتی در جزئیات ، کاملا" علمی و آکادمیک و با صرف هزینه های واقعی باشد و از ارزان کاری و صرفه جویی بیمورد و هر گونه تمرین یا کسب تجربه شخصی بر روی حیات وحش اکیدا جلوگیری شود .
لازم است یکبار و برای همیشه تکلیف اینکه دامپزشک حیات وحش چه کسی میتواند باشد روشن گردد . بدون شک حیات وحش و مسایل بهداشتی و درمانی آن یک تخصص ویژه است که لازم است بطور تخصصی آموخته شود نه بشکل من درآوردی یا فرمایشی مانند دوره های تخصصی فعلی دامپزشکی در داخل طراحی شود . بلکه بشکلی غیر سیاسی و غیر رانتی و با برگزاری آزمون ، افراد با تجربه و کار آزموده و مستعد برای این امر انتخاب و برای کسب تخصص به دانشگاههای معتبر بشکل بورسیه اعزام شوند تا تکلیف دامپزشکی حیات وحش ایران بدرستی معلوم شود . به این ترتیب شاید دیگر شاهد خسارتهای عدیده به حیات وحش کشور چه در طبیعت و چه در باغ وحشهای ایران و چه در مراکز درمانی نباشیم .
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
به نظر میرسد در جنجال نشر خبر نتیجه پاتولوژی یوزپلنگ سمنان ، نکته ای معلوم شد که اکثر مدعیان تحصیلات عالی ما بدتر از عوام مان بدون مطالعه و دقت در متن و فقط با شنیدن یا دیدن عنوان مطلب ، عجولانه مانند بقیه کارهایشان دست به ابراز نظر و قضاوت میزنند و توهین میکنند و خط و نشان میکشند !!!
اگر هم حکیم مهر در استفاده از عنوان ، اشتباهی کرده باشد ، آیا نباید دوستان با سواد ما ( منظور فقط توانایی خواندن و نوشتن است ) کمی به خود زحمت می دادند و متن کامل خبر را میخواندند و بعد خط و نشان میکشیدند و توهین میکردند !!؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
0
0
ابروي دانشكده دامپزشكي .... مجددا مثل جريان پلنگ رودسر به بازي گرفته شد.
نظر شما
ادامه