کد خبر: ۴۳۷۴۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر عنوان شد:
دکتر ملازم افزود: آن فرد الان باید پاسخگو باشد، چرا یک مشورت کوچک با سایر همکاران نمی‌کند؟ به حرف کسانی که داوطلبانه می‌گویند ما هم می‌توانیم مشورت دهیم، گوش نمی‌دهد؟ ...
 

حکیم مهر: پس از انتشار اخبار مربوط به مرگ توله یوزپلنگ تصادفی سمنان که هفته پیش به تهران منتقل شده و تحت عمل جراحی ستون مهر‌ه‌ها قرار گرفته بود، «دکتر محمد ملازم» متخصص رادیولوژی و استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران طی تماس با دفتر پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، انتقاداتی را درخصوص نحوه انعکاس اخبار مربوط به خود مطرح نمود.

دکتر ملازم اظهار داشت: طی چند روز گذشته دو خبر که مربوط به بنده بوده است، در خروجی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر قرار گرفت؛ تیتر خبر اشاره به این مسأله داشت که دکتر ملازم جراحی دکتر فتاحیان را کور و نمایشی خواند و در متن خبر به خبرگزاری فارس به‌عنوان منبع این خبر استناد شده بود. در صورتی که منبع این تیتر، خبرگزاری فارس نبوده و سایت خبری وت پارس بوده است.

وی افزود: آنها ۴ سوال از بنده پرسیده بودند و من هم در یک متن، جواب این سؤالات را برای آنها نوشتم. در آن متن تاکید کردم که رشته من رادیولوژی است و تنها نقد من به این موضوع این است که چرا قبل از اینکه تصمیم به جراحی گرفته شود، از تصویربرداری تشخیصی استفاده نشده است.

این متخصص رادیولوژی تصریح کرد: من یک روز کاری خود را در خارج از ایران صرف هماهنگی برای رزرو نوبت برای تصویربرداری رایگان کردم و اصلاً هم نمی‌دانستم که چه کسی قرار است این کیس را جراحی و نگهداری کند. من فقط به صرف اینکه دکتر دامپزشک آن از من خواسته بود و من فکر کردم که این موجود مهم است، این کار را کردم که MRI صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: این کار را برای پلنگ رودسر هم انجام دادم اما هر دو را یکی دو ساعت قبل از تصویربرداری، جراحی کردند. انتقاد من فقط این بود که چرا MRI نمی‌کنید و عجولانه تصمیم می‌گیرید؟ این کلیت قضیه اعتراض من بود و هیچ بحثی در خصوص کور بودن این جراحی نکردم. حتی اگر متن را نگاه کنید از من پرسیده‌اند که آیا به نظر شما این یک عمل جراحی کور است و من گفتم که بنده جراح نیستم و می‌گویم که عمل جراحی برای نخاع اگر MRI و CT Scan و تصویربرداری تشخیصی انجام نشود، علمی نیست. این کلیت نقد من بود که آن را در صفحه شخصی اینستاگرام هم بدون اینکه از شخصی اسم ببرم، عنوان کردم.

دکتر ملازم اظهار داشت: بار قبل هم رسانه‌ها پای من را وسط کشیدند. نقد من این بود که این دومین بار است که می‌بینیم اجازه نمی‌دهند یک حیوان MRI مجانی شود که فقط ۴ ساعت زمان نیاز دارد. تصور من بر این بود که اگر MRI می‌شد و می‌دیدند که نخاع قطع است، نیازی به جراحی نبود که حیوان زجر بیشتری بکشد. ممکن بود بتوان پیش‌آگهی داد و حیوان را آرام‌تر نگه داشت تا اینکه یک جراحی دیگر را به او اضافه کرد، چون بالاخره حیوان باید روی ویلچر می‌رفت.

استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: اگر ایران یک کمیسیون دامپزشکی داشت که در آن به جای ۴ نفر مدیر، ۴ نفر دامپزشک را به دور هم جمع می‌کردند تا در رابطه با این موضوع تصمیم بگیرند، این اتفاقات نمی‌افتاد؛ پس چنین نقل قولی از من کاملاً اشتباه بوده است.

وی در ادامه گفت: نکته بعدی گزارش دیگری در خصوص کالبدگشایی توسط دانشگاه تهران بود که پایگاه خبری حکیم مهر آن را از خبرگزاری دیده‌بان محیط زیست نقل قول کرد. من آن خبر را نگاه کردم؛ اولاً تیتر آن خبر با تیتر حکیم مهر تفاوت زیادی داشت. در تیتر آن خبر آمده که گزارش ویرتوپسی، معاینه تصویربرداری تشخیصی پس از مرگ است، اما گزارش پاتولوژی و کالبدگشایی نیست.

دکتر ملازم افزود: من کاری به نقل قول آن وب‌سایت ندارم و اصلاً آن را نخواندم. چون مخاطب آن رسانه، عموم مردم هستند اما حکیم مهر رسانه خاص است که دامپزشکان آن را می‌خوانند. در حکیم مهر دامپزشکی که فرق بین ویرتوپسی و اتوپسی و کالبدگشایی را نمی‌داند، تیتر می‌زند و این خطا است. من اصلاً قصد ندارم که در تقابل با یک رسانه خوب مثل حکیم مهر قرار گیرم، چون این رسانه را دوست دارم و مطمئن هستم در دل جریاناتی که به راه می‌اندازد، آنها ختم به خیر می‌شود و مثلاً بار بعد یک جراح قبل از اینکه MRI کند به سادگی شروع به باز کردن کمر حیوان نمی‌کند، اما این رسانه باید برای تیتر زدن خبر از دامپزشک استفاده کند.

این متخصص رادیولوژی تصریح کرد: در تیتر آمده که به گزارش دانشگاه تهران، کالبد گشایی کیس، در صورتی که گزارش من اصلاً کالبد گشایی نیست و رادیولوژی معمولی است که در آن هیچ دلیل مرگی ذکر نشده است. اصلا رادیولوژی دلیل مرگ را نمی‌گوید و من این را تاکید می‌کنم که حکیم مهر طبق اصول حرفه‌ای این را منتشر کند. به هر حال من ۴ کلاس سواد دارم که که بدانم رادیولوژیست گزارش پاتولوژی نمی‌نویسد.

وی در ادامه گفت: در گزارش، حتی یک جا من نگفتم که مرگ حیوان به آن دلیل است. کسی هم که به فارسی برگردان کرده، آن را درست ترجمه نکرده است؛ مثلاً عنوان شده جسم خارجی در مری دارد. جسم خارجی در مری یعنی حیوان زنده است و جسم خارجی باعث خفگی حیوان شده باشد، در صورتی که این کیس به این شکل نبوده است. من نوشتم که این جسم خارجی پس از مرگ اتفاق افتاده است، یعنی وقتی عضلات مری حیوان فلج می‌شود، غذا از معده به سمت مری می‌آید؛ هر چند تصور من این است که حیوان این فلجی را از قبل داشته است. در تصویر رادیولوژي قبلی هم دیدم که معده حرکت ندارد. اینها گزارش‌های رادیولوژی هستند نه کالبدگشایی.

دکتر ملازم افزود: آن فرد الان باید پاسخ‌گو باشد، چرا یک مشورت کوچک با سایر همکاران نمی‌کند؟ به حرف کسانی که داوطلبانه می‌گویند ما هم می‌توانیم مشورت دهیم، گوش نمی‌دهد؟ از وسایلی که در اختیارش قرار می‌دهند، استفاده نمی‌کند؟ در نهایت یک عملی را انجام می‌دهد و در این کشور به واسطه یک انتقاد کوچک در یک صفحه شخصی این اندازه برآشفته می‌شود.

وی تصریح کرد: آن شخص الان مدعی شده که چرا پاتولوژی نوشته است. الان هم چطور گزارش پاتولوژی آن را که همان دانشگاه تهران زحمت کشیده و البته کاملاً خصوصی است، سر از رسانه‌ها در می‌آورد؟ با این حال این گزارش یک قسمت از گزارش نهایی است که دلیل مرگ حیوان را مشخص می‌کند. گزارش‌های رادیولوژی، اتوپسی و کالبد گشایی و .. را کنار هم می‌گذارند و در نهایت می‌فهمند که دلیل مرگ چه بوده است. این عمل بسیار ساده است و در پزشکی قانونی هر روز انجام می‌شود.

دکتر ملازم در پایان گفت: در نهایت بنده علاقه‌، دغدغه و هدف این را ندارم که بخواهم با چند نفر از همکاران خودم در بیفتم و در رسانه بحث علمی کنم. از من خواستند برای آنها وقت MRI بگیرم و من از خارج از کشور هماهنگ کردم. بعد دیدم جراحی کردند و انتقاد کردم که چرا صبر نکردند که شاید درد کمتری به حیوان بیاید یا پروتکل جراحی بهتری برای آن بچینیم. این انتقاد کوچک من به آقایان هم برخورد و باعث شد حکیم مهر تیترهایی بزند که من اصلاً موافق آن نیستم؛ در حالی که من اصلا در حدی نیستم که گزارش پاتولوژی بنویسم و دوست ندارم که کار غیر تخصصی انجام دهم.

 

توضیح حکیم مهر:

ضمن تشکر از جناب آقای دکتر ملازم به خاطر توضیحات مبسوطشان، لازم است چند نکته را متذکر شویم. این پایگاه خبری تحلیلی، اخبار، گزارش ها و تحلیل های خود را از دو شیوه مختلف تامین و منتشر می کند:

1. تولید محتوا

2. بازنشر خبر از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری

در مورد اخباری که از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مختلف بازنشر می شوند، تغییر در محتوای خبر مغایر با اصول روزنامه نگاری حرفه ای بوده و رسانه ها در هنگام بازنشر خبر، اجازه آن را نخواهند داشت. متن کامل اخبار بازنشر شده در حکیم مهر نیز عیناً در لینک های زیر قابل مشاهده می باشد:

https://www.farsnews.com/news/13970521000693

https://www.farsnews.com/news/13970527000166

http://www.iew.ir/1397/05/26/59698

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
استاد دانشگاه
|
France
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
3
ممنونم از استاد و همکار عزیز دکتر ملازم بزرگوار
عمده همکاران و دانشجوهای شما به صداقت و مهارت علمی شما ایمان دارند.
انشا الله در موارد مشابه دیگر عجولانه و بدون مشورت موارد مهم اینچنینی را همکاران مورد درمان قرار نمی دهند که نتیجه بهتری حاصل شود.
متخصص
|
Germany
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
1
0
بله از این به بعد افرادغیر مرتبط به رشته ی خود عجولانه و بدون مشورت گزارشکالبد گشایی و پاتولوژی نمیدهند و این کار را به اهل فن پاتولوژی میسپارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
احسنت به دکتر ملازم دوست داشتنی و عزیز، که حقیقتا روشنگری فرمودند. و انتقاد شدید از حکیم مهر که در تیتر زدن اخبار دقت لازم را انجام نداده،اخلاق رسانه حکم می کند حکیم مهر عزیز مراتب عذر خواهی از ایجاد التهاب و تشویش اذهان عمومی را داشته باشد.با تشکر
ناشناس
|
France
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
حرف دل مارو زديد آقاي دكتر ملازم
جراح مذكور .................... ، آقاي جراح اين طوري كه از جراحي مجدد و revision پلنگ صحبت مي كند ، بايد بگويم كه شانس آورد كه تلف شد چراكه اگر زنده بود جراح مي خواست به گفته خودش revision كند روي حيوان قطع نخاع بيچاره ،
نادم
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
2
0
چه زود به این درجه از ندامت و خودتکذیبی رسیدن دکتر ملازم. هرچه که تکذیب میکنن هنوز در خبرگزاری فارس و صفحه شخصی اینستاگرامشون موجوده :)))))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
خودش با فارس مصاحبه میکنه بعد حکیم‌مهرو موظف میدونه که دست ببره در متن خبرگزاری فارس؟ خب از اولش نکن همچین دکتر جان که کار به اینجا نکشه.
لابد اینکه در ترجمه گزارش اشتباه کردن هم تقصیر حکیم‌مهر بوده.
محمد رضا.
|
United States of America
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
2
2
سلام.
اخبار و اطلاعات حکیم مهر رو نزدیک به ۲ ساله دیگیری می‌کنم.
آنچه که من فهمیدم سازمان نظام دامپزشکی تشکلیه که به شدت دنبال خواسته‌های صنفی خودشه نمونه‌اش ماده‌ی ۱۹ و ... و حتی در همین کانال مطلبی در کمال تعجب در قالب دستورالعمل در یکی از استان‌ها خوندم مبنی بر اینکه چنانچه ناظر بهداشتی از حق و حقوق خودش کمتر بگیره، تهدید به لغو مجوز هم شده!!!
حالا همین تشکل متحد وقتی موضوع مهمی مثل پلنگ رودسر (آرزو) و یا یوز پلنگ شاهرود و ... پیش میاد، همین افراد متحد به شدت با هم دچار مشکل میشن و هر کسی با وجود اینکه کاری نمیکنه و یا ازش بر نمیاد، سعی بر این داره که کسی که کار رو انجام داده رو تخریب کنه.
پیشنهادم اینه که مطالب منتشر شده در خصوص آرزو رو مجددا بخونید.
کار جراحی آرزو به کجا رسید؟؟؟
ولی یک مرد پیدا نشد که آخرش بابت اون‌همه مطالبی که علیه جراح و جراحی آرزو نوشته بود، عذرخواهی کنه...
علیرضا
|
France
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
بله این سازمان محیط زیست هست که باید عذر خواهی کند که چرا با دگیر کردن افراد غیر حرفه ای و ......... موجبات زجر کش شدن ارزو و یوزپلنگ سمنان و فراهم کرده.
حمع کنید این بساطتون رو لطفا.
عمده جامعه دامپزشکی‌می دونن دکتر فتاحیان متاسفانه اشتباه فاحشی کرند.
رادبولوژیست
|
United States of America
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
با تشکر از دکتر ملازم عزیز بابت دلسوزی ایشان برای حیات وحش و هم چنین صیوری ایشان در برابر اتهامان نابه جای سایرین. بر همه عزیزان دامپزشک بدیهی است که بکی از اصلی ترین اصول جراحی ستون مهره ها انجام تصویربرداری تشخیصی مخصوصا MRIمی باشد که می تواند از عوارض ناخواسته حین عمل یه بعد عمل پبشگیری به عمل اورد.
کلینیسین متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
2
0
جناب رادیولوژیست،
اولا" ابتدا به خودت زحمت بده توضیحات جراح مربوطه رو مطالعه کن بعد بیا در مورد ضرورت MRI یا هر چیز دیگه نظر بده!
ثانیا" این همه دعوا این چند روزه بر سر این که هر کس در حوزه صلاحیت و تخصص خودش باید نظر بدهد راه افتاده باز شما پا برهنه پریدی وسط و در مورد ضرورت فلان کار قبل از عمل جراحی ستون فقرات داد سخن میدی!
ثالثا" سعی کن در اظهار نظر ملاک رو انصاف و حقیقت قرار دهی نه دوست و رفیق بازی!
نکات فوق رو از این بنده به عنوان یک کلینیسین متخصص با دو دهه سابقه کار بالینی و تدریس در دانشگاه مورد عنایت قرار بده تا خطایی از این نظر مرتکب نشی.
جواب علیرضا
|
United States of America
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
دکتر ........ جان، اشتباهی اسمتونو نوشتین علیرضا. «زجرکش شدن آرزو» و «اشتباه فاحش دکتر فتاحیان» رو اخیرا تو پست اینستاگرامی شما دیده بودم. واسه همین شناختمتون ;)
دانشجوی دامپزشکی
|
France
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
3
جناب دکتر ملازم شما نگران نباشید!
حکیم مهر و دکتر فتاحیان اینقدر دانش دامپزشکی دارند که فرق گزارش رادیولوژی و پاتولوژی رو بدونن. فقط خواستند جنجال افرینی کنند که اشتباه فاحش سازمان محیط زیست و شخص فتاحیان را کسی متوجه نشود.
مگر نه شما جایگاهتون مشخص هست.
موفق باشید و بدرخشید مانند همیشه به کوری چشم‌بدخواهان.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
خدا رو شکر میکنم دوباره کنکور دادم و پزشکی قبول شدم از دست این رشته بی در پیکر دامپزشکی راحت شدم بی ارزش ترین رشته دنیا یعنی دامپزشکی و بدترین جو کاری این رشته داره چیزی که من در پزشکی اصلا ندیدم متاسفام برای خودم که زمانی عمرا و تو این رشته تلف کردم
sajjad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
یه کل کلی بین این ..... دکترا افتاده میخوان بگن ما بیشتر بلدیم غافل از این که در مقابل دامپزشکای کشورهای دیگه واقعا هیچی بلد نیستن
ناشناس
|
France
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
1
0
دکتر ملازم نظراتی که فرمودین شاید درست باشه ولی جانب دارانه بوده و هست
حقیقت اینه که تا زمانیکه دکتر ........... در حیات وحش مدعی یکه تازیه وضع بهتر نخواهد شد و دوستی دکتر ملازم با ایشان هم سبب جهت دار شدن قضیه برعلیه دکتر دیگر است.
مخالف ملازم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
2
0
دکتر ملازم عزیز به نطر من حکیم مهر برای پوشش بی ادبی شما جمله از حیوانات استفاده تبلیغاتی نکنید را تیتر نکرد و کل جمله را به کلمه مودبانه جراحی کور تغییر داده. باشد تا کمی بر معرفت خویش بیافزایید. حتی اگر استفاده تبلیغاتی بود حتی اگر کور بود حتی حتی حتی .... شما اجازه نداشتید تو صفحه اینستاگرامتان موضوع رو مطرح کنید آن هم با آن تیتر بی ادبانه. خیلی مردم و صاحبین حیوانات برای دامپزشکها احترام قاعل بودند که شما هم با این کار زشت بدترش کردید. الان شاکی هم هستید که همه اشتباه کردن فقط شما درست میگید. حکیم مهر اشتباه کرده دکتر جراح اشتباه کرده فقط شما خوبی. امیدوارم آبروت ریخته نشه بد کردی با حمیدرضا فتاحیان
نظر شما
ادامه