کد خبر: ۴۳۷۲۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
واکنش «دکتر حمیدرضا فتاحیان» به گزارش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
دکتر فتاحیان افزود: نویسندگان یا نویسنده محترم گزارش، متاسفانه نه اطلاعی از علم جراحی و عوارض بعد از جراحی دارند و نه ناحیه آناتومیک ستون مهره‌ها را به‌خوبی می‌شناسند ...
 

حکیم مهر: در پی انتشار گزارش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درخصوص علت مرگ یوزپلنگ آسیب دیده سمنان (اینجا «دکتر حمیدرضا فتاحیان» جراح این یوزپلنگ توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، متن این توضیحات به شرح زیر است:

تشخیص علت مرگ به هیچ عنوان بدون گزارشی مستند به اسناد پاتولوژی میکروسکوپیک قابل قبول و قابل اطمینان نیست. هر کس که زبان علم را می شناسد می داند که تشخیص علت مرگ منوط به بررسی میکروسکوپی ساختارهای حیاتی مانند قلب، عروق، ریه، کلیه ها و کبد می باشد.

همچنین مطالعات کالبد گشایی و پاتولوژی میکروسکوپیک از دستگاه گوارش، عروق خونی، مثانه (دستگاه ادراری پایینی)، عضلات، مفاصل، استخوان ها و غیره باید در کنار اطلاعات پاتولوژی میکروسکوپیک وایتال ارگان ها (ارگان های حیاتی) قرار بگیرد تا بر اساس اطلاعات پاراکلینیک و کلینیک بیمار و تصویربرداری تشخیصی قبل از مرگ در کنار یکدیگر بتواند دلایل مرگ را نشان دهد.

جراح و هر شخصی که تداخل درمانی جراحی انجام می دهد، می داند که استفاده از ایمپلنت ها در بسیاری از موارد پاسخ و در مواردی با عدم پاسخ همراه است؛ مانند تعویض سر استخوان ران، تعویض زانو، تعویض مفصل شانه، کارگذاری ایمپلنت ها به منظور تثبیت شکستگی ها بر روی ستون مهره، کاسه سر و فک پایین که این موارد نیازمند ریویژن (اصلاح مجدد جراحی) می باشد، کما اینکه در بسیاری از بیماران جراحی های مجدد به منظور تصحیح ایمپلنت های استخوانی صورت می پذیرد.

در مورد کیس یوزپلنگ سمنان ناکارآمد بودن تکنیک جراحی انجام شده (کارگذاری ایمپلنت در کمپارتمنت پشتی) و جابجایی مهره ها می تواند به دو دلیل عمده عدم تحمل ایمپلنت به نیروهای فیزیولوژیک و یا نیروهای غیرفیزیولوژیک باشد.

صرف نظر از علت ناکارآمد بودن ایمپلنت ها (انتخاب ایمپلنت توسط جراح و یا برایند نیروهای فیزیولوژیک و غیرفیزیولوژیک وارد بر آن)، این جابجایی در مهره ها، مهره ی شکسته شده را به محل قبل از جراحی جابجا می کند و هیچ اتفاق اضافه ای که حاکی از آسیب به دلیل جابجایی باشد رخ نخواهد داد.

همانطور که در تصاویر رادیوگراف مشخص است جابجایی مهره ها و بهم ریختگی ایمپلنت ساختار حیاتی را در بالای ستون مهره ها تهدید نمی کند (تنها ساختار حیاتی در ستون مهره ها، نخاع و مننژ است که در کیس مورد نظر انقطاع یافته بود).

گاهی مواقع مهاجرت پین و ایمپلنت ها (ایمپلنت های نوک تیز) می تواند به ارگان های حیاتی نفوذ کرده و باعث آسیب های جدید در بیمار شود، اما صرفا جابجایی ستون مهره به ناحیه قبل از جراحی و ناکارامد بودن تکنیک جراحی نمی تواند باعث مرگ شود.

در اینگونه موارد بیمار، بعد از ارزیابی مجدد (بالینی، پاراکلینیکی و تصویر برداری) مجدداً تحت جراحی قرار می گیرد و جراحی Revision با استفاده از تکنیک دیگری صورت می گیرد.

مستندات بسیاری در جراحی و انجام ریویژن در دامپزشکی و پزشکی وجود دارد. قریب به یقین نویسندگان (نویسنده) گزارش علت مرگ یوزپلنگ، اگر به علم جراحی و پیامدهای پس از جراحی آگاه باشند، قلم به تحریر علت مرگ به دلیل ناکارآمد بودن تکنیک روان نمی کردند و همچنین اگر آگاه به ناحیه آناتومیک بیمار باشند، به خوبی می دانند که عضلات اپکسیال فاقد هرگونه ساختار حیاتی بوده عامل تهدیدی برای بیمار محسوب نمی شوند.

به خوبی می توان اعلام کرد که نویسندگان یا نویسنده محترم گزارش، متاسفانه نه اطلاعی از علم جراحی و عوارض بعد از جراحی دارند و نه ناحیه آناتومیک ستون مهره ها را به خوبی می شناسند.

بنابراین استناد به گزارش تصویر برداری و کالبد گشایی (متخصص تصویر برداری به هیچ عنوان اجازه اعلام نتیجه کالبدگشایی را ندارد) بدون لحاظ نمودن مجموعه موارد مذکور نمی تواند پایه علمی، عقلانی، تخصصی، خردمندانه، و حرفه ای و حتی رعایت شأن رشته های علوم بالینی، پاتولولوژی و کلینیکال پاتولوژی داشته باشد.

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ای کاش دکتر فتاحیان همین صحبتها را نه فقط در مورد خودشان که در مورد جراحی همکارانشان هم میزدند.
متاسفانه آنچه سراغ داریم این است که ایشان هنگام مراجعه صاحب دام یا دیگر همکاران دامپزشک، صرفا با توجه به رادیوگراف پیش از عمل و آزمایش خون (و به قول خودشان بدون "گزارشی مستند به اسناد پاتولوژی میکروسکوپیک") علت مرگ را قصور همکار دامپزشکشان تشخیص میدهند، حتی اگر بیماری آن حیوان فی نفسه جزو موراد صعب العلاج باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
ملت تو نون شب موندن اساتید کل کل علمی میکنند. همیشه همه چیز نسبی بوده. یک بیماری تو پزشکی پیش هر دکتر متخصصی بری یک نظر واسه خودش میده که ادله علمی خودش داره، تازه طب سنتی که کلا یه چیز دیگه میگه......
دامپزشک
|
France
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
هیچ منخصص رادیولوژی ای گزارش پاتولوژی ننوشته. گزارش مذکور همانطور که در صدر ان مشخص هست گزارش رادیولوژی است.
حکیم مهر عنوان را اصلاح کند.
دکتر فتاحیان هم بهتر است به جای مقابله به مثل نظرات همکاران را مورد توجه بیشتری قرار بدهند.
دستیار رادیولوژی
|
France
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
دکتر ملازم اصلا ایران نیستند که کالبد گشایی کرده باشند و تا جایی که می دونم کار غیر تخصصیشون و انجام نمی دهند. گزارش مورد استناد خبر گزارش معمول رادیولوژی هست نه پاتولوژی.
دامپزشک
|
Finland
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
به نظر من آقای دکتر فتاحیان و وآقای دکتر ملازم در مورد این کیس هر دو صحیح می گویند و صحیح اقدام کرده اند.
کسی که باید در مورد جراحی و مرگ این حیوان پاسخگو باشد شخص دکتر خرازیان مقدم در سازمان حفاظت محیط زیست است که تصمیمی نسنجیده و غیرکارشناسی شان منجر به جراحی حیوان شد و با اطلاع از حساسیت شدید و تقابل دانشکده دامپزشکی و شخص دکتر معماریان با بیمارستان دکتر فتاحیان، جراحی را در مرکز دکتر فتاحیان، نگهداری را در پارک پردیسان و زیر نظر دکتر معماریان و کالبدگشایی را در دانشکده دامپزشکی انجام دادند و طبیعی است که هیچکدام از افراد ذینفع در این ماجرا به یکدیگر به عنوان یک مرجع ننگرند و مسئولیت اقدامات خود را برعهده نگیرند. به نظر من تا زمانیکه مسئولین در قبال تصمیمات اشتباهشان مورد سوال و بازخواست قرار نگیرند این رویه ادامه خواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
با سلام بطور کلی اقدام عمل جراحی مجدد در تمامی دنیا امکان داره اما باید به چند نکته هم دقت داشت با توجه به حساسیت بالای کیس ارجاعی اقدامات قبل از عمل جراحی و نیز در زمان جراحی و بعد از عمل هم باید به دقت بررسی شود و از طرفی با صحبت دکتر موافق هستم که در تمام دنیا نتایج کالبد گشایی و بیان قطعی علت مرگ بعد ازکالبد گشایی و بررسی های پاتولوژیک و میکروسکوپیک ارگان های حیاتی فقط و فقط توسط متخصص پاتولوژی انجام می گیره و بیان این گزارش از لسان یک متخصص رادیولوژی حقیقتا یک کار غیر آکادمیک از سوی دانشگاه تهران هستش.امیدوارم دیگرشاهد همچین اتفاقات حداقل از سوی دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر،نباشیم.
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
آقاي دكتر جراح يكبار هم كه شده و غرور كاذبتان را زير پا بگذاريد و به جاي سر و صدا كردن و با ادبيات زشت صحبت كردن سكوت كنيد،
كجاي دنيا جراح به اين راحتي حرف از revision مي زند،
شما كه ادعاي استفاده از روش هاي تشخيصي دقيق داريد چرا قبل از جراحي اقدام به استفاده از آنها نكرديد
به جاي جمع كردن دوربين هاي فيلم برداري و خبرنگارها ، بهتر بود افراد متخصص كمك مي گرفتيد
دامپزشكان و متخصصان ، صاحبان بي اطلاع و ناآگاه حيوانات خانگي مظلوم نيستند كه خيلي راحت با ادعاي تمام صحبت كنيد ، اشتباه كرديد و قبول كنيد
برگ بو
|
Germany
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
گزارش کالبدگشایی این توله یوز رو باید در شگفتی‌های دنیای دامپزشکی ثبت کرد. البته در زیرمجموعه شگفتی‌های طنز
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
سوال اینجاست که سرقفلی داران حیات وحش دنبال چی هستند؟
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
این ...... هم با شناسه های مختلف زیر همه جا همین متن و‌می‌زاره
ناشناس
|
France
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
1
0
یکی نیست بگه به ................ که:
یکبار جستی ملخک!!...
حالا
|
Russian Federation
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
با سلام. هر چی خواستم چیزی ننویسم و نیام دیدم نمیشه. خداوکیلی خوب بساطی شده! نظرات برخی حضرات هم جالبه!
یعنی دوست داشتم بعضی از شما منتقدین و نویسندگان محترم، عرض کردن بعضی ها، رو فقط موقع بیستوری دست گرفتن ببینم! اصلا ببینم می تونین بیستوری دست بگیرین! تا حالا جراحی کردین! حالا جراحی های تخصصی بماند! بابا لامصبا قبلنم نوشتم الانم میگم، یوز بیچاره که ستون فقراتش له و قطع نخاع شده بود. تا اینجاش درسته؟ خب علم جراحی و گلدن پریود چی میگه؛ میگه بجنبین تا فرصت هست تا جایی که میشه واسه استیبل کردن یوز تلاش کنین. نمیگه بشینین تو خونه یا پشت میز و کله رو بالا بگیرین و بگین چون قط نخاع شده دیگه ولش کنین تا ببینم چی میشه! بعدم از دور آتیش باد بزنین!
بابا اگه ادعا میکنید دامپزشکید به خیر سرتون، ادعا میکنید متخصصید، ادعا میکنید مقالاتتون گوش فلک رو کر کرده خب بسم اله، شروع می کردید! بیستوری دست میگرفتین! چرا نگرفتین! پس معلومه یه جای کار که چه عرض کنم، خیلی جاهاش میلنگه! ضعف، ضعف، ضعف! ضعف و ناتوانی عمل! ترس از عمل! ترس از مبادا نشه! ترس از آبروم میره!
خوبه دیگه، این بهترین دفاع و حرکت رو به جلوه، چون حیوان کمرش بریده و نخاعش قط شده بنابراین اگه من برم جلو و عملش کنم، مثلا با علم به اینکه احتمال بهبودی صفره، پس میشینم و روضه می خونم و جار میزنم آییییییییییییییی همکارا؛ این یوز غیر قابل عمله و نزدیکش نرین ها! چون پروگننننننننننننوزش صفره (چهارتا اصلاح قلمبه سلمبه هم بکار میبرن) !
بعدشم یک انسسسسسسسسان دامپزشک میاد و شروع می کنه و کارش رو انجام میده، انواع تخریبات و حرفارو شروع می کنن و پرده ی آخر؛ یوز بیچاره میمیره و شروع میفرماین؛ دیدی گفتیم، دیدی گفتیم جراحی نکنید و جراحی جوای نمیده و پین و میخخخخخخخخخخخش بد کار گذاشته شده و جراح مقصره و .... !

خانم و آقای دامپزشک همکار محترم و بزرگوار که این نوشته های بنده ی بیسواد با سابقه ی 15 سال کار فیلد و جراحی و .... رو می خونید؛ یادمون نره که همه مون سوگگگگگگگگگگگگگگگگند یاد کردیم که واسه حیوونا وقت بذاریم و از هیچ تلاشی کوتاهی نکنیم. هر چند که بدونیم نتیجه بخش نباشه.
شعار دادن و منم منم خیلی ساده اس. مراقب تفکرات و عملکردمون باشیم.

و در آخر؛
بنده نه آقای دکتر فتاحیان رو می شناسم، نه ایشون رو دیدم، نه می خواد جیبمو پر کنه و نه می خواد حقوقمو قط کنه، بنده به عنوان یه دامپزشک به احترامتون پا میشم و ادای احترام میکنم و میگم خدا پدر مادر عزیزتون رو حفظ کنه و اگرم نیستن که خداوند رحمتشون کنه. یاد بگیریم که مثه شما کار کنیم و بیام میدون، واله حرف و سخن سهل است!
به راه باده رفتن به از نشستن باطل .
شرمنده دوستان.
نظر شما
ادامه