کد خبر: ۴۳۵۶۵
 

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون طیور در این استان خبرداد و گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان به واحدهای مرغداری خسارت زد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر حمید زینالی» صبح امروز در جلسه مدیریت بحران شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان آبیک دارای تعداد واحدهای مرغداری کم اما با جمعیت بسیار است این در حالی است که بزرگی و عظمت برخی واحدها در خاومیانه بی‌نظیر و در کشور منحصر به فرد است.

وی افزود: شهرستان آبیک سد دفاعی پایتخت بوده و تمام بیماری‌ها برای استان قزوین بسیار مهم است.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: استان قزوین یک درصد مساحت کشور را دارد و کل تولید طیور و گوشت پنج درصد را به خود اختصاص یافته است.

زینالی میزان خسارت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان قزوین در سال گذشته را 40 میلیارد تومان ذکر و اضافه کرد: سال گذشته حدود پنج میلیون قطعه معدوم‌سازی صورت گرفت که بیش از چهار میلیون معدوم‌سازی مربوط به واحدهای مرغداری شهرستان آبیک بوده است.

وی با بیان اینکه سیستم قرنطینه خاصی در طیور بومی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به مراودات بسیار زیاد اهالی روستاهای استان قزوین با شهرهای شمالی کشوردر زمینه خرید و فروش طیور، سیستم قرنطینه خاصی وجود ندارد و نقطه خطر محسوب می‌شود.

این مسؤول با اشاره به بازار پرنده‌فروشان قزوین تصریح کرد: در این بازار، بدون ضابطه و قرنطینه کردن طیور وارد روستاها شده و با تلفات مواجه می‌شویم.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین توزیع دان در محل‌های توزیع را از رفتارهای پرخطر واحدهی صنعتی مرغداری ذکر کرد و افزود: مهم‌ترین عامل انتقال آلودگی در واحدهای مرغداری توسط ماشین‌های حمل تخم‌مرغ است که روزانه از واحدها حمل و خارج شده و به راحتی می‌توانند آلودگی را به واحدهای دیگر منتقل کنند.

زینالی با اشاره به تشکیل تیم ممیزی برای نخستین بار در کشور در استان قزوین ادامه داد: در این تیم دستگاه‌های مختلف عضو هستند که اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: هیچ واحدی بدون انجام ممیزی و رعایت شرایط امنیت زیستی اجازه فعالیت ندارند در حالی که بسیاری از واحدها آماده‌سازی شده و جوجه‌ریزی شده است.

*آغاز مرحله دوم واکسیناسیون طیور در قزوین

این مسؤول خاطرنشان کرد: با ورود بنده به دامپزشکی استان قزوین، موضوع واکسیناسیون که از ماه‌های پیش مطرح بود به اجرا درآمد و دور دوم واکسیناسیون طیور در این استان آغاز شده که مشمول شهرستان آبیک هم می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای طرح واکسیناسیون طیور تا 75 درصد ایمنی ایجاد می‌کند که از 25 درصد احتمال خطر چشم‌پوشی نمی‌کنیم و خلأ را با رعایت مسائل امنیت زیستی پر می‌کنیم تا اتفاقات سال گذشته رقم نخورد.

این مسؤول با اشاره به بازدیدهای مختلف از مرغداری‌ها خاطرنشان کرد: هرکسی که وارد مرغداری‌ها می‌شود باید هر موضوعی را که از سوی واحدهای مرغداری اعلام می‌شود، رعایت کرده و مقاومت نکند.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: تراکم بیش از حد واحدهای تخم‌گذار و مادر، تصمیم‌گیری‌های غیراصولی در واحدهای بزرگ دارای مدیریت مشترک در شهرستان آبیک، قرار گرفتن بیشتر واحدهای مرغداری در مسیر ترانزیتی و عدم رعایت حریم امنیت زیستی و قرار گرفتن شهرستان آبیک در سه مسیر اصلی کشور و تردد وحشتناک در جاده‌ها را می‌توان از چالش‌های پیش رو در حوزه طیورعنوان کرد.

*آموزش مدیران واحدهای مرغداری در زمینه آنفلوآنزا

زینالی جلوگیری از بیماری‌های واگیر دام و بیماری‌های مشترک دام و انسان را از اهداف اداره کل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد و افزود: دام برای انسان خلق شده تا از آن بتواند استفاده کند و جان انسان اهمیت خاص دارد چرا که اگر انسان نباشد، وجود سایر موجودات جای سوال است.

وی ادامه داد: سومین کلاس آموزش در زمینه آنفلوآنزای مرغی به مدیران واحدهای مرغداری، مسؤولان بهداشتی و کارگران مرغداری‌ها در حال اجرا است.

این مسؤول اضافه کرد: زمان جوجه‌ریزی و تعداد ظرفیت واحدهای مرغداری که ممیزی شده‌اند و همچنین واحدهای مرغداری که بازسازی آنها انجام نشده، مشخص شده است به جز دو واحد مرغداری که آنها هم قطع به یقین به چرخه تولید بازمی‌گردند.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی واحدهای مرغداری دارای قدمت 50 ساله هستند که رعایت شرایط امنیت زیستی آنها مستلزم هزینه‌کرد بسیار بالایی است.

زینالی اذعان کرد: مخالفتی با شکار گراز وجود ندارد و اگر تعداد این حیوانات به عنوان دشمنان طبیعی، افزایش یابد احتمال دارد چرخه به سمت نابودی خود آنها سوق ‌یابد.

 

 

نظر شما
ادامه