کد خبر: ۴۰۸۶۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از تایید ششمین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان کرمانشاه خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر نادر پرور» گفت: در پی نتایج پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و گزارش وجود تلفات بیماری در یک روستای بخش مرکزی از توابع شهرستان کرمانشاه، اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی در منطقه حضور یافته و پس از اخد نمونه و تایید بیماری توسط آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، مقررات بهداشتی و قرنطینه ای را تشدید و با همکاری فرمانداری، ادارات ذیربط، حمایت دستگاه قضایی وانتضامی و خود پرورش دهندگان نسبت به معدوم سازی کلیه طیور روستای مذکور اقدام نمودند .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه این کانون بیماری در طیور روستایی توابع شهرستان کرمانشاه مشاهده شده، گفت: خوشبختانه تا کنون واحدهای صنعتی پرورش طیور درگیر این بیماری نشده اند .

  وی ادامه داد: کلیه طیور بیمار معدوم و به روش بهداشتی دفن شده اند نوع ویروس کانون های مشاهده شده در استان را  N5H8 است و  تاکنون انتقال این نوع از ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طیور به انسان گزارش نشده است .

  مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از عموم مردم خواست تا از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند پرورش دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای سلامت طیور پرورشی خود را تضمین کنند .

پرور با تاکید بر لزوم خودداری از شکار پرندگان مهاجر، توصیه کرد که پرورش دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره گرد ها خود داری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند .

  وی اشاره ای هم به روش های انتقال این بیماری داشت و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به خصوص کانون های آلوده، عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری طیور و... از جمله راه های انتقال این بیماری محسوب می شود .

  پرور همچنین شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را از جمله علائم بیماری در طیور و پرندگان عنوان کرد .

این مقام مسئول از پرورش دهندگان طیور خواست که هرگونه تلفات را با شماره 1512 و یا شماره پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند .

 
 
نظر شما
ادامه