کد خبر: ۳۹۴۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
واکسن زدن یا نزدن، مسأله این است:
سازمان دامپزشکی کشور تصمیم به تغییر استراتژی چندین ساله و اجرای برنامه واکسیناسیون هدفمند گله‌های طیور با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گرفته است؛ ولی این برنامه جدید منتقدانی نیز دارد ...
 

حکیم مهر: در پی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور طی چند سال اخیر و معدومسازی میلیونها قطعه پرنده، سازمان دامپزشکی کشور تصمیم به تغییر استراتژی چندین ساله و اجرای برنامه واکسیناسیون هدفمند گلههای طیور با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گرفته است؛ ولی این برنامه جدید منتقدانی نیز دارد.

به گزارش حکیم مهر، کمیته تخصصی طیور جامعه دامپزشکان برای بررسی بیشتر این موضوع، صبح امروز اقدام به برگزاری جلسهای با حضور اساتید، متخصصین و فعالین صنعت طیور کشور نمود.

گوشههای از مباحث مطرح شده در این جلسه، به شرح زیر است:

نباید در این زمینه عجولانه تصمیم گرفت/ پیشنهاد من به کار بردن واکسن برای چند واحد محدود است

«دکتر محمدحسن بزرگمهریفرد» استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در این جلسه گفت: ما با واکسن آنفلوانزا مخالفت نمیکنیم بلکه معتقدیم همیشه باید بهترین کار انجام شود؛ حتی اگر قرار است واکسیناسیون انجام شود، باید مقدمهسازیهای آن انجام شده باشد. واکسن به عنوان حلقه آخر زنجیره مبارزه با ویروس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با واکسیناسیون تنها با ویروس آنفلوانزا سازش کردهایم، افزود: این ویروس مانند ویروس نیوکاسل یا سایر ویروسها نیست که بتوان با واکسیناسیون به راحتی با آن مقابله کرد، بلکه این ویروس تغییر میکند و شکلهای دیگر خود را به نمایش میگذارد؛ نباید در این زمینه عجولانه تصمیم گرفت.

بزرگمهریفرد عنوان کرد: پیشنهاد من به کار بردن واکسن برای چند واحد محدود است. در این چند واحد مقدمهسازیها انجام شود و واکسن نیز استفاده شود. این کار شاید دو ماه طول بکشد و پس از آن میتوان نتیجه را دید. پس از دیدن نتیجه میتوان تصمیم گرفت که برای دیگر واحدها نیز استفاده شود یا در همین مرحله متوقف شود.

سازمان دامپزشکی آماری از بیماریهای پرندگان محلی و مهاجر ندارد

 «دکتر سیدفرزاد طلاکش» دبیر کانون مرغ تخمگذار نیز به عنوان یکی از مخالفان واکسیناسیون در این زمینه گفت: از ابتدای سال جاری تا به حال 18 میلیون و پانصد هزار قطعه مرغ به دلیل ابتلا به این بیماری معدوم شده است. این میزان مربوط به مرغداریهای صنعتی و سنتی است و گزارشی در مورد پرندگان محلی و مهاجر نداریم.

وی عنوان کرد: جالب است که سازمان دامپزشکی پرندگان محلی و مهاجر را رها کرده و آماری از بیماریهای آنها ندارد. این نشان میدهد ویروس وجود دارد و در همین حیواناتی که در آمار هم محاسبه نمیشوند، میتواند وجود داشته باشد. این پرندگان مهاجرت میکنند و ویروس نیز همراه آنها منتقل میشود، بدون اینکه در مورد آنها اطلاعاتی داشته باشیم.

طلاکش خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که سازمان دامپزشکی کود ایجاد شده از طیور مبتلا به آنفلوانزا را نیز مورد بررسی قرار نمیدهد. این کودها نیز خود میتوانند عامل آلودگی باشند، در حالی که رها میشوند و محیط نیز آلوده میشود.

موافق مصرف منطقی واکسن در مناطق پرتردد و برای مرغهای گوشتی هستم

 «دکتر زاهد شیخ عباسی» کلینیسین بخش خصوصی از افرادی است که با واکسیناسیون آنفلوانزا موافق است. او معتقد است: در مورد واکسن آنفلوانزا آنگونه که باید صحبت نکردهایم و  مرغدارها به خوبی در مورد آن نمیدانند، به همین دلیل مخالفت دامپزشکان با واکسیناسیون طیور را نمیپذیرند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان میدهد در مناطق پرتراکم پرورش طیور، اصولاً افرادی در حال کار دنبالهرو بیماری هستند. در این مناطق تکثیر ویروس به حدی است که نمیتوان مانع آن شد و به همین دلیل است که باید برای این مناطق از واکسن استفاده کرد.

شیخ عباسی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن واقعیتهای جامعه نمیتوانیم تصمیم بگیریم، عنوان کرد: حقیقت این است که بسیاری از مرغداران ما به دلایل مختلف بیماری را گزارش نمیکنند. برخی بیماری طیور را یک ماه بعد گزارش میکنند و در تمام این مدت ویروس در حال تکثیر است. این اتفاق در مناطق مختلف ایران رخ میدهد.

این دامپزشک تاکید کرد: برای حل این مشکل ما سه راهکار داریم؛ راهکار اول این است که رویه موجود را پیش بگیریم که طبق آن سالانه  20 میلیون مرغ در کشور معدوم میشود. بسیاری از مرغداران ورشکست شده و بسیاری از افراد بیکار میشوند و سرمایه زیادی در کشور از بین میرود. همچنین ویروس به سرعت تکثیر میشود و احتمال مشکلات انسانی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: راهکار دوم پرداخت خسارت از طرف دولت و سازمانهای مربوطه است که با شرایط موجود کشور این مورد غیرممکن است و دولت بودجهای برای این کار اختصاص نمیدهد.

شیخ عباسی افزود: راهکار سوم مصرف منطقی واکسن در مناطق پرتردد است؛ البته این واکسن نیز باید درست توزیع شود و تنها برای مرغهای گوشتی استفاده شود. به مرغدار نیز گفته شود که با وجود واکسیناسیون اگر در بین مرغهای شما بیماری دیده شود، باید گله شما معدوم شود.

در شرایط فعلی تزریق واکسن هیچ مشکلی را حل نمیکند

«دکتر آرش قلیانچی» دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز گفت: در این شرایط تزریق واکسن هیچ مشکلی را حل نمیکند و نمیتوان به نتیجه آن امیدوار بود. در این شرایط این مقدمههایی که برای تزریق واکسن گفته شد وجود ندارد.

واکسن به صورت موقتی از تلفات طیور جلوگیری میکند ولی تنها یک تسکین است

 «دکتر حسین گودرزی» متخصص طیور بخش بیماریهای طیور موسسه رازی نیز گفت: در حال حاضر وضعیت کشور به گونهای است که موضوع واکسن آنفلوانزا و طیور برای مسئولین نظام اهمیت یافته است، بنابراین باید در همین زمان برای تامین خسارتها وارد عمل شویم.

وی تصریح کرد: واکسن میتواند به صورت موقتی از تلفات طیور جلوگیری کند ولی تنها یک تسکین است و درمان محسوب نمیشود. واکسن یک عامل مخدر است که به حل مشکل فعلی هیچ کمکی نمیکند و بعدها اثرات دیگری از آن را خواهیم دید. باید این موضوع را در بین مرغدارها جا بیاندازیم که واکسن چاره کار ما نیست.

ضرورت قانع کردن مقامات کشوری برای کمک به شکل کشورهای جهان اول

 «دکتر ولیالله طرقپیما» کلینیسین بخش خصوص نیز گفت: تنها راه مقابله با این بیماری در شرایط فعلی، قانع کردن مقامات کشوری برای کمک به شکل کشورهای جهان اول است؛ وارد عمل شویم و مشکل را به درستی و اصولی حل کنیم.

سازمان دامپزشکی درباره واردات واکسن تحقیق و مطالعه کرده و بررسیهای لازم را انجام داده است

 «دکتر سید سعید حسینی» کارشناس دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: وقتی سازمان دامپزشکی تصمیم میگیرد واردات واکسن را انجام دهد، حتماً برای آن تحقیق و مطالعه کرده و بررسیهایی برای آن داشته است. در وضعیت فعلی ما نمیتوانیم معجزه کنیم و پیشنهاد استفاده از واکسن به ما کمک میکند تا در کنار سایر کارها بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: با وارد شدن واکسن اینگونه نیست که قسمتهای دیگر شانه خالی کنند و باید روی این موضوع کار شود.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
باید کاملا مواظب بود که ثبت یک واکسن با سیاست واکسیناسیون دو موضوع کاملا جداست و با هم اشتباه نشود. ثبت یک واکسن دلیل اتخاذ واکسیناسیون در سطح کشور نیست
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
1
0
ضمن تشکر و عرض ادب و احترام محضر استادید محترم .واقعیت این است که هیچکس حتی خود سازمان از مخاطرات احتمالی پس از واکسیناسیون اطلاع کافی ندارد و می بایستی تجربه کند و به نظرم نیاز به حمایت بخش برای اقدامی شجاعانه دارد و نگاه عموم در شرایط تولید کشور، به واکسیناسیون بعنوان مهترین و شاید تنهاترین راه کنترل غالبا بایستی حمایتی باشد و بیشتر مشکلات محتمل پس از واکسیناسیون را بررسی و برای آن برنامه ریزی و چاره اندشی گردد تا بمحض ایجاد مشکل، آسیب را به حداقل برسانیم.اما به عقیده بنده چهار موضوع به نظر می رسد که قبلا باید مد نظر قرار گیرد. اول اینکه بعداز تست و تلقیح در مناطق پایلوت،دوره های اول واکسیاسیون توسط بخش دولتی و حتما بصورت Mass vaccination باشد. دوم اینکه در جریان باشیم به قول آقای دکتر واکسیاسیون یعنی کنترل بیماری و کنار آمدن با ویروس آنهم صرفا برای همان سویه و کار ریشه کنی بیماری پس از واکسیاسیون عملا کارخیلی مشکلی است و سوم اینکه ممکن است واکسن تأثیر لازم را نداشته باشد و فارم بصورت معمول درگیر بیماری شود و آنرا به پای واکسن بگذارند و چهارم؛حتما آمادگی لازم برای پرداخت خسارت فوری به مرغدار را داشته باشیم بعد شروع کنیم.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
منظور از واکسیاسیون توسط بخش دولتی یعنی اینکه زیر نظر دقیق شبکه ها و بصورت اجباری و از طریق خرید خدمات بخش خصوصی.
کارشناس آزمایشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
0
باید توجه کرد که آنفلوانزای H9N2 در مزارع طیور کشور اندمیک است. و این امر بسیاری از روش های ایمنولوژیک تفکیک طیور واکسن H5 N2خورده را از عفونت طبیعی با مشکل روبرو می کند از جمله M2e _ NI و..
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
1
شفاف سازی در همه امور بهتر است انجام گیرد و بحث علمی با رعایت انصاف و ادب بویژه پاسداری از حرمت حرفه ای و صنفی مدنظر قرار گیرد. دکتر رفیعی پور خودشان انصافا مبادی آداب هستند و با رعایت قانون و ادب اینگونه مسائل را مدیریت کنند تا لطمه ای به حرفه و بهره برداران نرسد.
نظر شما
ادامه