کد خبر: ۳۹۳۹۴
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی» افزود: پیشنهاد می‌کنم سازمان دامپزشکی جلسات کارشناسی و یا حتی همایشی با حضور موافقین و مخالفین موضوع و متخصصین حوزه‌های مختلف برگزار نماید تا به تمامی دغدغه‌ها در این خصوص توجه شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر آرش قلیان‌چی لنگرودی» متولد شهرستان لنگرود استان گیلان است که دکترای عمومی دامپزشکی را در سال ۸۳ از دانشگاه تهران اخذ نموده و فارغ‌التحصیل مقطع دکترای تخصصی بیماری‌های طیور از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سال ۸۷ است. وی تجربه فعالیت کار پژوهشی و  پسا دکتری در کشور آمریکا و انستیتو پاستور را در کارنامه دارد و هم‌اکنون نیز دانشیار گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است. تمرکز اصلی او بر روی بیماری‌های ویروسی پرندگان از جمله برونشیت، آنفلوانزا، نیوکاسل و عوامل ویروسی به صورت موردی است.

حکیم مهر: آقای دکتر، سازمان دامپزشکی کشور به دنبال راهکارهای مختلف برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. یکی از این راهکارها استفاده از  واکسن است .  تجربه دنیا در این زمینه چیست؟

در دنیا استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که یکی از آنها عملیات معدوم سازی است. دیگری واکسن به علاوه معدوم سازی و راهکار سوم، واکسن به تنهایی است؛ اما مهمترین راهکار برای ریشه کنی بیماری، معدوم سازی کانون آلوده است.

امسال در یک کنگره در یونان که بزرگان آنفلوانزای پرندگان در آنجا جمع بودند، شرکت کردیم. با این که یک کمپانی خاص هزینه‌ها را داده بود، اما وقتی از بزرگان آن کمپانی پرسش مطرح شد که آیا در شرایط کشور، از واکسن استفاده کنیم یا نه؟ با اینکه از طرف کمپانی‌های واکسن‌ساز شرکت کرده بودند، با قدرت نمی‌توانستند بگویند که واکسن بزنید. یعنی هنوز بزرگان دنیا برای تجویز واکسن به نقطه نظر مشترک نرسیده‌اند.

در کنگره دیگری که در اسکاتلند صحبت کردیم، آنها همواره روی نقش آموزش تاکید می‌کردند. در صورتی که الان کارگر ساده یا محیط بانان ما هیچ دیدی نسبت به پایش پرندگان ندارند. برای مثال برای محیط بانان مهم نیست که لاشه مرده‌ای را پیدا کنند. آن‌ها در نهایت مرگ پرنده را به خستگی پرنده ارتباط می‌دهند و اینطور وانمود می‌کنند که در طیور بیماری نداریم .  مشکل مهم دیگر ما عدم گزارش تلفات و بیماری از طیور بومی توسط روستاییان است.

به نقل از یکی از بزرگان، هر جا در سمینار شرکت می‌کنیم، صد نفر دامپزشک حضور دارند که در سمینارهای بعدی هم همین صد نفر شرکت می‌کنند، اما تعداد دامپزشکان ما خیلی بیشتر از این است. خیلی از دامپزشکان ما با مفهوم امنیت زیستی، علائم این بیماری و راه‌های مبارزه با بیماری آشنا نیستند. به نقل از یکی از کارشناسان با تجربه صنعت طیور، امنیت زیستی باید به شکل واحد تدریس شود. در حالی که ما هیچ واحدی تحت این عنوان نداریم. اگر این دوره به درستی آموزش داده شود، دوره‌های بازآموزی برای آن گذاشته شود و قدر آن را به درستی بدانند، می‌تواند از هزاران واکسن و پیشگیری بهتر عمل کند. ما نمی‌گوییم امنیت زیستی جادو می‌کند اما شاید ۸۰ درصد موارد با امنیت زیستی حداقل به کاهش خسارت منجر شود .  استفاده از واکسن دارای مشکلات و تبعاتی است که باید به آن هم توجه شود.

حکیم مهر: اصلی‌ترین مشکلات استفاده از واکسن چیست؟

ما برای استفاده از واکسن چند مشکل داریم و در این میان چند سوال مطرح است؛ یکی از معضلاتی که واکسن می‌تواند به دنبال داشته باشد این است که طبق قوانین سازمان دامپزشکی، برای هر بیماری فوق حاد اقتصادی خسارت زننده، باید سیاست ریشه‌کنی وجود داشته باشد، در صورتی که هم‌اکنون برخی دوستان می‌گویند باید از واکسن استفاده کنیم. تجربه کشورهایی که به طور وسیع از واکسن استفاده کرده­اند مانند چین، مصر، اندونزی و ویتنام نشان می‌دهد که برنامه از ریشه کنی به کنترل بیماری راضی شده اند، یعنی واکسیناسیون در کنار وجود کانونهای بیماری در طول سال.

مشکل دیگر، تشخیص بیماری همزمان با واکسیناسیون است. الان مرغ‌های ما آنتی بادی اختصاصی علیه این ویروس ندارند و در صورت ورود ویروس تلفات داشته و کانون بیماری شناسایی شده و معدوم خواهد شد. اما وقتی واکسن استفاده می شود، آنتی بادی تولید می شود، بیماری همراه با تلفات صعودی نخواهد بود. روند تلفات شیب کمتری پیدا می‌کند و بیماری خود را به شکل مخفی‌تر نشان می‌دهد و دفع ویروس ادامه پیدا می‌کند. اگر الان ظرف یک هفته یا چهار روز متوجه می‌شویم که یک فارم درگیر شده است، آن زمان دو هفته زمان نیاز است تا متوجه این مساله شویم. در واقع بیماری خود را به شکل موذیانه‌تر نشان می‌دهد که به آن «عفونت‌های پنهان» می‌گویند. برای این می‌گویند که پرندگان نگهبان در گله قرار دهید یا از تست‌های آزمون‌های دیوا استفاده کنید تا تفریق دهید؛ اما الان چنین برنامه‌ای با توجه به ساختارهای مرغداری‌ها و ریختن آن مشخص نیست. اگر بشود نهایتاً دو مرتبه بتوانیم از آن استفاده کنیم و ادامه دار کردن برنامه‌های پایش گله‌های پولت ما به این راحتی نخواهد بود. چون تجربه موفقی برای پایش پولت‌ها نداریم. ما نمی‌توانیم دائما این کار را انجام دهیم. باید ظرفیت و امکان آن وجود داشته باشد. تست دیوا هم بسیار تخصصی و گران است و هر آزمایشگاهی توان آن را ندارد. ما هنوز ساختار انجام آزمون دیوا را در کشور نداریم و باید به وجود بیاید.

از طرف دیگر با توجه به واکسیناسیون ممکن است مرغدار بیماری را به دلیل داشتن تلفات کمتر گزارش نکند که تبعات خاص خود را همراه خواهد داشت. همچنین ردیابی ویروس با آزمون مولکولی با توجه به شدت پایین ویروس بسیار سخت خواهد بود.

از طرفی ما فعلا بحث صادرات آن چنانی نداریم و برای ما این دلیل زیاد مطرح نیست، اما وقتی سیاست واکسیناسیون را دارید، این ایمپکت را در ذهن جهانیان گذاشته‌اید که این بیماری در کشور من وجود دارد. بنابراین بحث صادرات و تبادلات بین‌المللی که ممکن است یکی از آنها محصولات دامی باشد و محصولات وابسته دیگر را تحت اثر قرار دهد، به وجود می‌آید.

مشکل دیگر این است که وقتی ویروس می‌آید، فشار آنتی بادی که ایجاد می‌کند باعث می‌شود واریانت‌های جدید تولید و موتاسیون‌ها شدیدتر شود. هر زمان موتاسیو‌ن‌های جدید دارید، مجبور می‌شوید روش را عوض کنید. چون ویروس خود را به شرایط آداپته می‌کند. بنابراین ایجاد بروز سوش‌های جدید با موتاسیون‌های جدید محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

مورد دیگر اینکه این ویروس  H5 است؛ اگر H7 شد چه کنیم؟ باید باز هم واکسن بزنیم؟ ایرادی که باید به سازمان بگیریم این است که فرض کنیم واکسن زدیم و امیدواریم ۹۰ درصد بیماری کنترل و این طاعون از سر این کشور برداشته شود؛ اگر فردا بیماری کنترل نشد و ما درگیری‌های بیشتر داشتیم و کانون‌های ما بیشتر شد و اگر امکان بیماری مشترک به جود آمد، داستان چیست؟ هر چند هنوز هیچ مدرکی از انتقال پذیری  H5N8 به انسان ایجاد نشده است، اما روی کاغذ و بحث تئوری این امکان هست. لذا برنامه ما برای آن موقع چه خواهد بود؟ اگر ده درصد کنترل نشد و کیس‌های ما بیشتر شد چه؟

حکیم مهر: متولیان سازمان دامپزشکی اظهار می‌کنند که همه کاری کرده‌اند اما موفق نشده‌اند.

متاسفانه در سال گذشته و سال جاری به دلایل مشکلات متعدد که برخی از آنها فراسازمانی بوده، اقدامات لازم به خوبی انجام نگرفته است و همین عوامل موجب گسترش بیماری و عدم موفقيت قابل قبول در کنترل آن گردیده است. به عنوان مثال یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهیم این است که فارم‌های ما تا شعاع یک کیلومتری کانون‌های آلوده تخلیه شود. ما این کار را انجام نمی‌دهیم چون بودجه نداریم. مثل این است که در یک فارم سه سالن باشد، دو سالن درگیر باشد و بگوییم سالن سوم نمی‌گیرد. با احتمال نزدیک به صد درصد آن سالن نیز خواهد گرفت.

سیاست معدوم‌سازی ما باید دقیق و طبق پروتکل استاندارد باشد که الان نیست. معدوم‌سازی نیازمند تیم تخصصی است و یک کارگر نمی‌تواند کار معدوم‌سازی را انجام دهد. معدوم سازی کاری نیست که دامپزشکی بتواند انجام دهد، بلکه دامپزشکی یکی از اجزای آن است.

نکته دیگر بحث جابه جایی و حمل و نقل طیور به صورت غیرمجاز است که بدون هیچ کنترلی در کشور انجام می شود. موضوع دیگر کود واحدهای آلوده که به عنوان منبع ویروس است در اکثر موارد رها شده و معدوم نمی شود؛ این در حالی است که طبق پروتکل های بین المللی، کود هم می بایست معدوم گردد.

از طرف دیگر سوالات متعددی در خصوص واکسیناسیون مطرح شده که سازمان به آنها پاسخ نداده است. سوال اول این است که طبق کدام مستند واکسن H5N2  در برابر سویه در گردش در کشور H5N8 محافظت کننده است؟ آیا مطالعه فیلدی و مطالعه چالش در کشور انجام شده و یا خواهد شد؟

سوال دیگر اینکه طبق کدام مرجع زمان 3 سال انتخاب شده است؟! فرآیند قطع واکسیناسیون به چه صورت انجام خواهد شد؟ آیا با توجه به تجربه سایر کشورها و استفاده از واکسن، می توان به قطع واکسیناسیون امیدوار بود؟

سوال دیگر اینکه جمعیت تحت پوشش به درستی تبیین نشده است، به عنوان مثال ما فارم‌های غیر مجاز زیادی داریم. باید دید نقش این فارم‌های غیر مجاز در واکسن چیست؟ اینها مواردی است که سازمان دامپزشکی برای آنها پاسخی ارایه نکرده است.

وقتی صحبت از برنامه می شود، یعنی داشتن یک سری چارچوب های استاندارد که تاکنون چیزی به نام برنامه ارایه نشده است. کنترل آنفلوانزا مانند یک پازل چند عاملی و فراسازمانی است، که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت.  باید دید آیا اقدامات فعلی به درستی و به طور کامل انجام گرفته یا خیر؟ علت عدم موفقیت چیست و آیا این فاکتورها در زمان واکسیناسیون هم بر اثربخش بودن آن تاثیر منفی نخواهند داشت؟!

نکته­ دیگری که نباید از آن غافل بود این است که بخش اعظم نگرانی های بین المللی و توجهات ویژه به آنفلوانزا به خاطر اهمیت آن از منظر بهداشت عمومی و قابلیت انتقال آن به انسان است. آیا مسئولین محترم سازمان دامپزشکی به عواقب احتمالی ناشی از اثر واکسیناسیون بر تغییر ویروس و تبعات آن بر سلامت انسان توجه کرده اند و مهمتر اینکه آیا مسئولین وزارت بهداشت با این موضوع همراه بوده و از آن حمایت می‌کنند؟!

حکیم مهر: پیشنهاد خاصی در این زمینه دارید؟

به عنوان یک عضوی از خانواده دامپزشکی پیشنهاد دارم که سازمان دامپزشکی ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت اقدامات انجام گرفته در کنترل بیماری و بررسی دلایل عدم توفیق در این خصوص، با توجه به اهمیت تغییر در سیاست مبارزه با بیماری (استفاده از واکسن) و وجود موافقین (حتی کمپانی های تولید و وارد کننده واکسن و کارشناسان آنها) و مخالفین موضوع، جلسات کارشناسی و یا حتی همایشی با حضور موافقین و مخالفین موضوع و متخصصین حوزه­های مختلف برگزار نماید تا به تمامی دغدغه ها در این خصوص توجه شود. 

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید

 
 
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
بسیار خوشحال هستم که فردی مثل جنابعالی با آینده نگری و بینشی جامع و مطالعه شده سعی در کمک به کشور خود دارد. سوال اساسی استفاده از واکسن در این است که چرا بر اساس مصوبه Decision 2006/147/EC فقط در سال 2006 در هلند و در طیور بومی و Free-range و بر اساس مصوبه Decision 2006/148/EC در فرانسه و فقط در اردک ها و غازهای بومی بر علیه HPAI صورت پذیرفته است
(http://www.oie.int/doc/ged/D4410.PDF)
آیا اتحادیه اروپا که عمده تولید کننده واکسن های طیور عضو آن می باشند نمی توانند این واکسن را برای همه گیری های خود استفاده کنند؟
اگر در سال 2006 استفاده نمودند نمی توانستند در طیور صنعتی خود استفاده کنند چرا فقط در طیور بومی این امر صورت پذیرفت؟
آیا تجربه کشورهایی همانند لیبی، اردن و غیره که از این واکسن استفاده کرده اند موفقیت آمیز بوده که ما هزینه های هنگفت مصرف آن را در کنار خطرات آن متحمل شویم؟
این در حالی است که OIE به طور مشخص اعلام نموده است که احتمال اندمیک شدن ویروس آنفلوانزا در کشورهایی که واکسن آنفلوانزا مصرف می کنند بسیار بالاست نجربه ای که در مورد H9 در کشور ما صورت پذیرفته است.(http://www.oie.int/en/animal-health-in-the-world/web-portal-on-avian-influenza/early-detection-warning-diagnostic-confirmation/). از سویی دیگر حتی اگر واکسیناسیون هم صورت پذیرد مجددا سیاست اصلی معدوم سازی و رعایت استاندارد های ریشه کنی اولین قدم مبارزه می باشد که باید رعایت گردد. حالا چرا هزینه های معدوم سازی را همراه نماییم با هزینه های مصرف واکسن که خطرات بسیاری را در پی دارد.
دکتر علی صفر ماکنعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
5
1
جناب آقای دکتر قلیانچی
با سلام جهت اطلاع و تنویر افکار جنابعالی و سایر افرادی که همانند شما ابهام دارند با توجه به اینکه اخلاقا ضرورت دارد پاسخگو باشم مطالب زیر مطرح می گردد:
1) اولا من و ما شهامت و اعتماد به نفس داشته باشیم و یاد بگیریم با شناسنامه مشخص نظر بدهیم و تحت عناوین ناشناس، کارشناس فارم و غیره نظر ندهیم و برای خود شخصیت قائل باشیم و از اظهار نظر کارشناسی با شناسنامه خود استفاده کنیم و خوب بیندیشیم و برمبنای مصداق و رفرانس حرف بزنیم و بجای مراجعه به مرجع ذیصلاح از مراجعت به سایر سازمان ها و ارگان ها خودداری کنیم و انتظار داریم اجازه بدهید در راستای منافع ملی به وظیفه مان عمل کنیم و کارمان را انجام بدهیم
2) افراد در اظهار نظر به چند دسته تقسیم می شوند ، افرادی که بعنوان کلنیسین طیور اظهار نظر می کنند، افرادی که بعنوان متخصص آزمایشگاه نظر می دهند، افرادی که بعنوان اپیدمیولوژیست نظر می دهند و .. بایستی در حیطه تخصص خود اظهار نظر کنند مثلا یک متخصص انگل شنایی نباید به خودش اجازه بدهد که در رابطه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نظر بدهد و دیگران را تحریک کند که به این و آن شتاب زده نامه بنویسند و ارسال کنند
3) قرار نیست که هر مزرعه مرغ صنعتی واکسینه شود، صرفا فارم های تخمگذار، ماد ر دارای شرایط حداقلی امنیت زیستی و تحت کلید سازمان دامپزشکی کشور واکسینه خواهند شد.اینکه گفته شود که الان مرغ‌های ما آنتی بادی اختصاصی علیه این ویروس ندارند و در صورت ورود ویروس تلفات داشته و کانون بیماری شناسایی شده و معدوم خواهد شد مشکل ایجاد خواهد شد را دال بر این میدانیم که شما در جریان نیستند که روش ترکیبی Sentinel و روش N typing به ابهام شما به آسانی پاسخ می دهد واکسن مورد استفاده در واکسیناسیون هدفمند کشور داراي هماگلوتينين همولوگ با سويه ويروس در گردش و نورآمينيداز هترولوگ با ويروس در گردش خواهد بود که همین موضوع تشخیص آن را از ویروس فیلدی در صورت بروز بیماری تفکیک خواهد نمود. همچنین استفاده از پرندگان ديده بان كه در این عملیات بصورت قابل تفکیک از طیور واکسینه شده در واحدهای مرغداری نگهداری خواهد شد. در این روش حداقل تعداد 30 قفس پرندگان پاك و غير واكسينه را در بين سایر قفس خای پرندگان واكسينه استفاده كرده و در تواتر زمانی خاص ً از نظر آلودگي مورد آزمايش سرمي و مولکولی قرار مي دهيم. بديهي است اين قفس های پرندگان در مکان های مختلف سالن بصورت نشاندار و قابل شناسائي در بين گله خواهند بود و با رنگ از سایر فقس ها متمایز می گردند. اين پرندگان كاملاً به بيماري حساس هستند و علاوه بر نتايج سرولوژيكي علائم بيماري نیز قابل مشاهده خواهند بود. و به دوش کل فعال و غیر فعال رصد خواهند شد
4) شما در مصاحبه مطرح کرده اید که "طبق قوانین سازمان دامپزشکی، برای هر بیماری فوق حاد اقتصادی خسارت زننده، باید سیاست ریشه‌کنی وجود داشته باشد" اولا ما در سازمان چنین قانونی نداریم دوما واکسیناسیون هدفمند با داشتن Exit Strategy هیچ منافاتی با مبحث ریشه کنی ندارد
5) کشور چین که با تولید بیش از 24 میلیارد کیلوگرم تخم مرغ در سال رتبه اول دنیا در تولید تخم مرغ دارد چرا بصورت روتین واکسن می زند ؟ آنها عقل و دانش شان از ما کمتر است ؟
6) چرا در برنامه امریکا برنامه واکسیناسیون بصورت emergency vaccination لحاظ شده است ؟
7) چرا فرانسه برای ریشه کنی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از رینگ واکسیناسیون استفاده کرد و کشورش را پاک از بیماری کرد ؟
8) چرا استرالیا برنامه روتین واکسیناسیون را در اندونزی پیاده کرد؟ اندونزی دومین صنعت طیور آسیا و جزو ده کشور برتر دنیا در تولید تخم مرغ است شما فکر می کنید آنها بی سواد فقط افرادی مثل شما با سواد هستند
9) چرا با زدن واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ویتنام موارد انسانی متوقف شد و تلفات 43 نفره در آن کشور صفر شد ؟
10) چرا پاکستان واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مصرف می کند و حتی تحت لیسانس معتبرترین کمپانی های اروپایی واکسن تولید و صادر می کند؟ آنها علم و عقل و شعور ندارند؟
11) چر در کشور ایتالیا واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام می دهند و کل اتحادیه اروپا و دنیا را متفاعد کردند که محدودیت در تجارت مرغ و فرآورده های آنها اعمال نکنند ؟
12) چرا در فدراتیو روسیه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بصورت emergency vaccination انجام دادند ؟
13) چرا در کشوری که علاقه ای به بردن نام آن ندارم "عربستان" در هفته گذشته واکسن از آلمان وارد کرد؟
14) شما که می گویید بزرگان به اجماع نرسیده اند که واکسن نزنند منظورت کدام بزرگان است ؟ شما شبکه متخصصین آنفلوانزای پرندگان سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد را می شناسید؟ شما راهنمای منتشر شده این متخصصان در سال های 2007 و 2013 که اولی در ایتالیا و دومی در چین برگزار گردید مطالعه کرده اید ؟ شما می دانید که در رابطه با ما چه می گویند ؟ شما می دانید که ممکن است دنیا در آینده ما را متهم کند که تهدید جهانی را مرتکب شده ایم شما که از وضعیت بیماری در کشور با خبر هستید
15) شما مطرح کرده اید که سوالات متعددی در خصوص واکسیناسیون مطرح شده که سازمان به آنها پاسخ نداده است. سوال این است که طبق کدام مستند واکسن H5N2 در برابر سویه در گردش در کشور H5N8 محافظت کننده است؟ آیا مطالعه فیلدی و مطالعه چالش در کشور انجام شده و یا خواهد شد؟ در پاسخ به جنابعالی و کسانی که مشابه جنابعالی این سئوالات را مطرح می کنند و برای این نهاد و آن نهاد هم احتمالا نامه نگاری می کنید اعلام می کنم که اولا چه کسی ؟ چه زمانی از سازمان مستندات در رابطه با انتخاب واکسن H5N2LP خواسته که سازمان پاسخ نداده، آیا سازمان بایستی به شما و امثال شما پاسخ بدهد ؟ شما احتمالا نمی دانید که در سازمان دامپزشکی کشور اصولی برای ثبت واکسن وجود دارد که یکی از آنها اجرای ماده 13 قانون سازمان دامپزشکی کشور که براساس آن این اتفاق افتاده است و صرفا جهت اطلاع یکی از موارد آن اینست که دارای Batch release بر اساس استانداردهای اروپایی بوده باشد و مطالعات لازم آن هم توسط سازمان انجام خواهد گرفت
16) برادر بزرگوار کجای دنیا یک متخصص انگل شناسی در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار نظر می کند؟ کجای دنیا یک لیسانس آبیاری عضو ستاد آنفلوانزا می شود؟ کجای دنیا اقدام به پاستوریزاسیون تخم مرغ شعاع یک کیلومتری اطراف کانون می کنند؟ کجای دنیا بر روی تخم مرغ نطفه دارو خوراکی تست مولکولی آنفلوانزا پرندگان می کنند ؟ کجای دنیا تعداد کانون های مختومه نشده چهار رقمی می شوند و مصرانه بر روش ناموفق قبلی خود پافشاری می کنند ؟
17) سوال دیگر اینکه طبق کدام مرجع زمان 3 سال انتخاب شده است؟! فرآیند قطع واکسیناسیون به چه صورت انجام خواهد شد؟ آیا با توجه به تجربه سایر کشورها و استفاده از واکسن، می توان به قطع واکسیناسیون امیدوار بود؟ پاسخ : انتخاب سه سال بر اساس محاسبه تعداد کانون های فعال در کشور تعیین شده است و پیش بینی شده که هر سال حدود 30 درصد کانون های فعال شناسایی و مختومه شوند در فرانسه این مدت یک سال انجام گرفت، اکوسیستم، امکانات کشور، رفتارهای پرخطر ذینفعان از جمله عواملی هستند که در تعیین مدت زمان موثرند و ما امیداواریم که بعد از مختومه شدن همه کانون به جایی حالتی برسیم که با اقدامات پیش دستانه موارد تک و توک را بتوانیم سریع مختومه کنیم وواکسیناسیون را قطع کنیم
18) سوال دیگر اینکه جمعیت تحت پوشش به درستی تبیین نشده است، به عنوان مثال ما فارم‌های غیر مجاز زیادی داریم. باید دید نقش این فارم‌های غیر مجاز در واکسن چیست؟ اینها مواردی است که سازمان دامپزشکی برای آنها پاسخی ارایه نکرده است پاسخ:. مناطق هدف و جمعیت هدف به درستی مشخص شده اند، صرفا در تعداد استان خاص و صرفا فارم های تخمگذار و مادر دارای شرایط امنیت زیستی خاص که در برنامه آورده شده . هفته قبل شرح وظایف کلیه دستگاههای کشور تو سط وزیر محترم کشور برای کنترل بیماری به کلیه دستگاهها و نهادها ابلاغ شده و برای اولین بار شرح وظایف تمام سازمان ها و دستگاهها مشخص و تکلیف شده است
19) وقتی صحبت از برنامه می شود، یعنی داشتن یک سری چارچوب های استاندارد که تاکنون چیزی به نام برنامه ارایه نشده است.کنترل آنفلوانزا مانند یک پازل چند عاملی و فراسازمانی است، که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت. باید دید آیا اقدامات فعلی به درستی و به طور کامل انجام گرفته یا خیر؟ علت عدم موفقیت چیست و آیا این فاکتورها در زمان واکسیناسیون هم بر اثربخش بودن آن تاثیر منفی نخواهند داشت؟ پاسخ : جهت اطلاع شما و همکارانتان برنامه بر مبنای SMART طراحی و اجرا خواهد شد امیدوارم که با مفاهیم SMART آشنای لازم داشته باشید
20) نکته¬ دیگری که نباید از آن غافل بود این است که بخش اعظم نگرانی های بین المللی و توجهات ویژه به آنفلوانزا به خاطر اهمیت آن از منظر بهداشت عمومی و قابلیت انتقال آن به انسان است. آیا مسئولین محترم سازمان دامپزشکی به عواقب احتمالی ناشی از اثر واکسیناسیون بر تغییر ویروس و تبعات آن بر سلامت انسان توجه کرده اند و مهمتر اینکه آیا مسئولین وزارت بهداشت با این موضوع همراه بوده و از آن حمایت می‌کنند؟! پاسخ : بخش اعظم نگرانی مادقیقا از منظر بهداشت عمومی و قابلیت انتقال آن به انسان است ما می خواهیم از جلوی تغییرات ویروس جلوگیری کنیم ما می خواهیم از تبعات احتمالی بین المللی و انسانی آن جلوگیری کنیم یکی از مهمترین اهداف واکسیناسیون جلوگیری از مبحثی بنام تغییر ماهیت ژنتیکی ویروس می باشد . یکی از نتایج مهم واکسیناسیون در کشوری مثل ویتنام قطع موارد انسانی بود . من تاکید می کنم آنچه باعث نگرانی ماست اینست که ادامه روند فعلی بیماری فوق حاد پرندگان گردش و پخش افسار گسیخته ویروس را بدنبال خواهد داشت که تبعات بین المللی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت
21) نکته آخر اینکه تصمیم گیری برای انجام واکسیناسیون شرایط و مراحلی دارد و آن هم جز شرح وظایف مرجع ذیصلاح بهداشت دام ( سازمان دامپزشکی کشور) می باشد و برای تنویر افکار جنابعالی و سایر افرادی که ابهام دارند عواملی که در تصمیم گیری برای واکسیناسیون موثر هستند را که در مطلبی تحت عنوان آیا ضرورت به انجام واکسیناسیون داریم را مطالعه کنید :
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
مصاحبه بسیار خوب و اگاهی بخشی بود. سپاس از شما
امیدواریم سازمان دامپزشکی بر اقداماتی که تبعات ان را به درستی مورد مطالعه قرار نداده اصرار نورزد.تصمیمات مهم این چنینی باید به دور از هرگونه شتابزدگی و با محوریت خرد جمعی صاحبان نظرات صائب صورت گیرد.
ای کاش اموزش در همه افراد دخیل در صنعت طیور جدی گرفته شود.
همچنین مناطقی در کشور که امکان پیاده سازی اصول امنیت زیستی و اجرای دقیق ضوابط بهداشتی را دارد به عنوان یک الگوی عملی مقابله با انفلوانزا مد نظر قرار گیرد.
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
سلام.دکتر ماکنعلی واقعا خسته نباشید .کلا کارشناسان با جرات و با جسارت قابل تقدیر هستند،کلا پاسخ شما به همکاران از نظر بنده عالی ،سخت و بسیار با عصبانیت بود و این قابل درک است ،هر کسی حرفی برای گفتن دارد در این زمینه بفرماید و با شناسنامه و علمی صحبت کند .اگر دوستانی از جمله خود بنده با دکتر ماکنعلی در خصوص مسایل اداری مشکل داریم ،حداقل در زمینه انفوانزا ایشان سالها کار کردند.گرچه سازمان دامپزشکی الان میدان جنگ قدرت است و هنوز هیچ گروهی پیروزی کامل را بدست نیاورده اند ،ولی در مسایل فنی ........... چوب لای چرخ سازمان نگذاریم. اما نکته قابل توجه این است که تا این موضوع خوب برای جامعه کارشناسی کشور و بهره برداران محترم و وزارت خانه کشاورزی (استثمار گر بزرگ )خوب توضیح و بیان نشود و دلایل منطقی و علمی ان مورد پذیرش قرارنگیرد ،موفقیتی حاصل نمی شود .کلاسها و سیمنارهای اموزشی بیشتری نیاز دارد تا این موضوع مورد پذیرش قرار گیرد.نکته اخر این است که واقعا ما در بد اجرا کردن برنامه های خوب و علمی سایر کشورها،سابقه درخشانی داریم.
دکتر بابک محمدیان متخصص بیماریهای طیور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
با سلام و عرض ادب خدمت همکاران بزرگوار جناب آقایان دکتر ماکنعلی و دکتر قلیانچی
ضمن احترام به نظر هر دو عزیز
با توجه به تجربیات فارمی خودم
متاسفانه جمعیت غالب مرغداران در ایران به امنیت زیستی باور ندارند و این خود منشا عمده مشکلات ما در بحث انتقال بیماری و حضور پاتوژنها در مزارع میباشد.
و اساسا بحث امنیت زیستی در ایران با کشور فرانسه و ایتالیا و... و حتی ترکیه نیز قابل مقایسه نیست.
بنده در بازدیدی که چند سال اخیر از مزارع ترکیه در منطقه ازمیر داشتم شاهد پستهای ضدعفونی بین مزارع بودم و جهت تردد در منطقه حتما بایستی از این پستها گذر کرده و وسیله نقلیه ضدعفونی میشد.
ما هنوز در این زمینه ها خیلی مشکل داریم
شاید واکسیناسیون یکی از راهکارها باشد
اما مگر ما گله هایمان را بر علیه نیوکاسل و برونشیت عفونی واکسینه نمیکنیم آیا مشکل این بیماریها کاملا برطرف شده؟ اینطور نیست و همچنان با معضل نیوکاسل و برونشیت روبرو هستیم و بطور مستقیم و غیرمستقیم هزینه میکنیم.
به نظر بنده کمترین، شرط اول رعایت سفت و سخت قرنطینه و امنیت زیستی و متعاقب آن سایر روشها میباشد.
با احترام به نظر همه همکاران بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
4
دكتر علي صفر ماكنعلي بزرگوار علت ناموفق بودن روش فعلي مقابله با آنفولانزاي فوق حاد وجود مديران ........... غير فني و سياسي در راس بعضي ادارات كل استانها و همچنين مشكلات اساسي درسيستم آموزش عالي و تربيت دامپزشكان بي كيفيت در دانشگاه ها در سالهاي اخير و جذب .... آنها در سازمان و ... مي باشد كه همين موارد موجبات شكست طرح جديد جنابعالي نبز خواهند شد. حتي اگر در يك استان بدنامه مبارزه نادرست انجام شود موجب شكست طرح در كل كشور خواهد شد . لذا بايد اساسي تر انديشيد و عمل كرد . .
به امید خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
سلام
من حدود 20 سال مرغداری تخمگذار دارم ، با رعایت شرایط بهداشتی با این که استانم درگیر بوده توانستم الحمدالله بیماری نیاید به فارمم، جدیدا هم یک برنامه کلیپ کانال تلگرامی نظام دامپزشکی آدرسش @IranVetCouncil گذاشته که اداره کل دامپزشکی استان خوزستان ساخته نکات بهداشتی برای پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد است که خیلی عالی گفته شده و با شکل نشان داده من کارگران را هر روز مجبور کردم این کلیپ را ببینند و دو نفر را مجبور کردم هرچی علف و گیاه را در مرغداریم بکنند. و هرروز دور هواکش ها و ورودی هوای مرغداریم را ضد عفونی کنند. انشالله بخیر بگذره همه از شر بیماری راحت بشوند.
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
1
آقای دکتر ماکنعلی ..................
آقای دکتر قلیانچی ... تخصص ایمونولوژی که پیش نیاز همه اینهاست رو دارن و بعدش به صورت آکادمیک در فیلد بیماری های طیور کار کرده اند!! .... چرا خودتون رو دارین با کشورهای سطح اول و پیشرفته تر از خودتون مقایسه میکنید آنها طوری سکرت کار مییکنن که شما خبر ندارید حتی اطلاعات مرغ مادر رو بر اساس کاتولوگ های دیکته شده آنها دارین نشر میکنید و استفاده و پیاده سازی میکنین!!؟ .................... شما که اصرار دارید حداقل طبق گفته دکتر قلیانچی بااین بودجه خودتون لااقل یه سمپوزیوم داخلی بذارین و از همه صاحبنظران و اساتید آکادمیک و متخصص های معتبر یه نظر سنجی
کنید.
وسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
............................. باید عنوان کنم که دکتر قلیانچی مدتها مشاور سازمان دامپزشکی کشور بوده و هستن ......... خوب این حرفها رو توی همون جلسات چرا نگفتن .................... به امید روزی که همه با انصاف و بر مبنای واقعیات صحبت کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
تشكر مي كنم از مطالب پر مغز استاد قليانچي و نيز از نشريه وزينه حكيم با نشر اين مطالب علمي. ........ كامنت جاي دوئل نيست حرف از ذهن افراد صادر و بر پاي نوشته ها قيد مي شود قضاوت و با كاربران و تصميم نهايي با نويسنده است كه ايده هاي خود را با چالش ها تطبيق دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
دمت گرم دکتر قلیان چی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
2
با تشکر فراوان از کلیه دوستان گرامی بابت دلسوزی در این زمینه .اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود آ یا سازمان قدرت توان نیرو بودجه لازمه را دارد.سازمانی که حتی در کوچکترین و مهمترین اصول امنیت زیستی دارد درجا می زند.سازمانی که حتی نمی تواند از نیروهایش در کشتارگاههای و سایر قسمت های نظارتی دیگر دفاع کند.ومتاسفانه عوامل نظارتی سازمان و ادارات کل شدند مشاوران کارفرمایان متخلف که ...... دارند راه فرار بسیاری از قوانین مانند ماده ی ۱۹ وسایر دستورالعملهای سازمان رو به کارفرمایان آ موزش می دهند.در پایان از زحمات دکتر ماکنعلی بابت شفاف سازی کمال تشکر داریم و در این که ایشان فردی فرهیخته و دلسوز می باشند هیچ شکی نیست.اما بابت گل بهار نمی شود دکتر عزیز.به نظر بنده ی حقیر بهار است این گونه مسائل مهم استراتژیک رو علی رغم میل باطنی مان به وزرات بهداشت سپرد چون سیستم آ نها درک بسیار بهتری از بیماری و کنترل دارند بر خلاف وزارتخانه جهاد کشاورزی که همیشه سعی در تخریب دامپزشکی دارند.به امید روزهای بهتر و پر بودجه تر برای سازمان مهم و همیشه مظلوم دامپزشکی کشور عزیزمان ایران
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
بادرود خدمت حکیم جان
چراکامنت های مارو سانسور میکنی بذار لااقل آقای دکتر ماکنعلی بداند که خیلی عقبیم از همه!!!!!×!!
عبدالحمید شوشتری-آزمایشگاه آنفلوآنزای موسسه رازی
|
Canada
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
1
2
با سلام
واکسیناسیون در بهترین جالت احرا که قطعا قابل اجرا نیست( چطور سیستمی که نمی تواند ویروسی با علایم کلینکی را کنترل کند می خواهد ویروس بدون علایم با پتانسیل های نا شناخته را رد یابی کند) فقط باعث ایجاد حالت اندمیک و تثبیت آن می گردد. به تحربه چین اندونزی مصر و ویتنام و... توحه شود.
باید با شفافیت عواقب احتمالی چنین سیاسیت را بر صنعت طیور(از این به بعد همیشه آلوده)از یک طرف و بر بهداشت عمومی( از این به بعد همیشه در معرض)از طرف دیگر تبیین کرد. کسی که میگوید این ویروس مشترک نیست باید بیاد بیاورد که ویروس های آنفلوانزای کاملا انسانی زمانی فقط ویروس های طیور بودند.
پرداختن به واکسن فقط به مثابه فرار به جلو برای به جای حل مشکل است. راهی برای تخدیر و ساکت کردن برای گذر از یک دوره مشخص و بعد.....
پیدا کنید پرتقال فروش را

با احترام شوشتری آزمایشگاه آنفلوانزا- موسسه رازی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
بسيار عالي و آموزنده بود اي كاش سازمان توجه بيشتري به اينگونه نظرات كارشناسي كند و از نظرات اساتيد محترم دانشگاه و ديگر صاحب نظران براي حل مشكلات صنعت طيور كشور استفاده كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
با تشکر از دکتر قلیانچی بابت اطلاعات ارزشمندشون. بهتر است سازمان بجای موضع گیری های ....... غیر منطقی در مقابل اینگونه نظرات علمی؛ با استفاده از خرد جمعی در پی یافتن بهترین راهکارها برای حل مشکلات صنعت دام و طیور کشور باشد تا شاهد اینهمه کاستی و مشکل نباشیم.
.....................
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
نشريه محترم حكيم مهر
ديروز نامه اي كه از طرف دفتر طيور سازمان به رئيس سازمان در مخالفت با واكسن زده شده بود را دركانال تلگرامي متخصصين طيور ديدم پيشنهاد مي كنم اين نامه را در سايت بگذاريد تا همه دست اندركاران صنعت متوجه بشوند اظهار نظر فني و علمي درست و مستدل يعني چه. ......................... لطفا اگر همچنان نشريه بي طرفي هستيد مشروح اين نامه وزين را منتشر نماييد. با تشكر
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
اصل اصل ضدعفونی و رعایت نکات بهداشت و پیشگیری است که اون مرغداره ۲۰ سال دارد امید به خدا نوشته. آموزش آموزش آموزش ..بازم تکرار........
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
دکتر قلیان چی بسیار منطقی صحبت کردن.ولی متاسفانه اقای دکتر ماکنعلی بسیار احساسی و غیر مستند صحبت کردن.بهتر است نظر دکتر لنگرودی برای مناظره روی این موصوع برقرار شود.ولی برای من که موافق واکسن بودم عالی بود نظرم برگشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
سلام
نظر دکتر قلیان چی لنگرودی در این زمینه با واقعیت این مملکت بیشتر تطبیق داره تا سخنان دکتر ماکنعلی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
2
من با اینکه سرمایه دار بخش خصوصی هستم و نگران سرمایه و اینده ولی از این سازمان کار کارشناسی تا کنون ندیدم.
این استاد دانشگاه درست میگوید . خیلی کارها بی برنامه است
نا شناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
با سلام و شب بخير من مدتي خارج از كشور بودم با توجه به تجربه بر روي ويروس آنفولانزا واكسيناسيون عليه اين بيماري در طيور و حتي پستانداران كم تاثير است
تازه اين مورد در الگوي استاندارد هاي اروپايي ميباشد ، اميد وارم بخش اجرا به نظرات محققين و صاحب نظران توجه بيشتر كنند.
دکتر سینا مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
تشکر از آقای دکتر قلیانچی بابت نکات ظریفی که یاد آور شدن و گفتن باید بگم با توجه به وضعیت کشور و امنیت زیستی مرغداری های کشور وارد کردن واکسن با سویه ی جدید اصلا به صلاح نیست میشه مثل قضیه ی h9n2 که الان بومی کشورمان شده با این تفاوت که این،low pathogenic و h5n8 high pathogenic....
خود بخوان حدیث از این مجمل
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
با عرض سلام و‌خسته نباشید
با تشکر از حکیم مهربرای انتشار مصاحبه ، یکی از فرهیخته ترین و به روز ترین اساتید جوان این مملکت که در دانش و‌مطالعات جدی و‌زحمات بی دریغ ایشان هیچ شکی نیست ، ...
بر خودم واجب میدونم که این نکته را ذکر کنم که مسلما بر کسی پوشیده نیست که دکتر قلیانچی در بدنه اصلی حوزه طیور و‌ویروس به طور پژوهشی و عملی حضور فعال دارند و‌از وضعیت سازمان و قوانین و فارم ها بی خبر نیستند ...به طور قطع و بی اغراق ایشان یکی از دلسوزترین ها ،، و از معدود کسانی هستند که به طور جامع در حوزه بیماری های ویروس طیور و‌چالش ها ی پیش رو در حوزه مظلوم دامپزشکی با تمام قوا فعالیت می کنند ...
با ارزوی توفیق روز افزون برای ایشون برای ایشان و‌دیگر فرزندان مخلص ایران .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
1
مطالب مطرح شده توسط دکتر قلیانچی دقیق و علمی می باشد. سازمان چه میزان در شناسایی کانون ها در غیاب واکسن موفق بوده است که در صورت بروز عفونت خاموش موفق باشد؟
ضمن اینکه براساس کدام منطق تولید یک محصول به معنی ضرورت استفاده از آن است.
فراموش نکنید سیستم سرمایه داری به اسکیموها یخچال می فروشد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
1
لطفا اقای دکتر ماکنعلی توضیح بدهند که چطور ممکنه سازمانهای بین المللی در نقشه هایشان ، ما را عاری از انفلوانزا بدانند و همزمان به ما توصیه مصرف واکسن بدهند؟
ما که بیماری را اعلام نکرده بودیم!!!!!!
رفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
1
جناب ماکنعلی عزیز
برادر بزرگوار عملکرد سازمان از نظر ما کلینیسینها در برخورد با آنفلانزا بسیار بد بوده است .شاید برخورد درستی می شد سال 86 به بعد شاهد این بیماری که هر سال بدتر شده نبودیم. جنابعالی صحبت از امنیت زیستی می کنید در حالیکه شاید در جریان نباشید خودتان مجوز بازار پرندگان آزادگان و ... در حومه کلان شهر ها داده اید و عجیب است که شبکه ها هم در آنجا اتاق دارند . آیا شناسایی و معدوم سازی فارمهای غیر مجاز از وظایف آن سازمان و ادارات تابعه نیست؟ مسلما تا حال سازمان نقش خود را در مسئله آنفلانزا ایفا کرده ، حال آجازه بدهید بخش خصوصی و دانشگاه وارد شوند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
1
سلام
متاسفانه وقتي واكسن جديد تجاري در شركتهاي خارجي توليد ميشه بنا خوب معلومه كه ايران يه بازار عاليه ، حتي اگه فقط براي فارمهاي خاص اولش بياد به علت عدم اموزش بقيه فارمها و شهرها ميخوان به يه نحوي استفادش كنن!!
درضمن همه ميدونن اصل اول پيشگيري و اموزشه حتي در خود انسان ولي ما متاسفانه وقتي پاي تجارت در ميون باشه مراحل پيشگيري كوتاه ميشه و دولت هم به جاي پرداخت خسارت اجازه تجارت جديد ميده
درضمن اسمم رو هم نميتونم بنويسم
نظر شما
ادامه