کد خبر: ۳۸۹۰

حکیم مهر -  معاون بهداشتی وزارت بهداشت از تصویب برنامه «حذف مالاریا» در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و گفت: لیشمانیوز در برخی کشورها یک بیماری فراموش شده است اما همچنان در کشور ما افراد مبتلا به این عارضه دیده می شوند.

دکتر علیرضا مصداقی نیا در هفتمین همایش سراسری انگل شناسی، با بیان اینکه بیماری‌های انگلی قدمتی برابر با تاریخ دارد، افزود: از 50 سال پیش در سیستم نظام سلامت کشور سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه کنترل این نوع بیماری ها انجام شده است که باید سپاس گزار سرمایه های انسانی و اساتید گروه انگل شناسی باشیم.

وی ادامه داد: بیماری‌های انگلی در گذشته بسیاری از قسمت‌های کشور را درگیر می کرد که با تلاش و هدایت این اساتید پیامدهای ناشی از این بیماری بسیار کم شده است.

مصداقی نیا این موفقیت را مرهون پژوهش و آموزش توسط این اساتید دانست و گفت: اساتید ما با سرمایه گذاری و انجام مطالعات توانستند تا حد زیادی راه‌های ناشناخته کنترل این بیماری را روشن کنند و از سوی دیگر با تربیت نیروهای متخصص و پخش کردن آنها در سراسر کشور گامهای موثر و مهمی در پیشگیری از بیماریهای انگلی بردارند.

وی به اهداف توسعه هزاره اشاره کرد و گفت: کنترل مالاریا جزء اهداف این برنامه است که کشورهای بزرگ هزینه های زیادی را در این راه صرف می کنند. و ما همچنان شاهد بروز بیماری مالاریا و لیشمانیوز در کشور هستیم.

وی از حذف مالاریا در قالب یک مصوبه خبر داد و گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برنامه حذف مالاریا را برای سال‌های آینده زیر نظر وزارت بهداشت و دولت به تصویب رساند.

وی ادامه داد: بحث لیشمانیوز دربرخی از کشورها با عنوان یک بیماری فراموش شده است اما ما در کشور شاهد ابتلا افراد به این بیماری هستیم که علاوه بر فرد لطمات اقتصادی زیادی را نیز به دنبال دارد.

مصداقی نیا در خاتمه تعامل معاونت‌های وزارت بهداشت از معاونت آموزشی تا پژوهشی را از علل موفقیت این نهاد در کنترل بیماری‌ها دانست و گفت: معاونت آموزشی، برنامه ریزی و بازنگری در رشته های آموزشی ازجمله رشته انگل شناسی را برای به روز کردن اطلاعات دانشجویان این رشته در نظر دارد.

همچنین معاونت پژوهشی نیز برای حذف هرچه زودتر این بیماری در صدد تاسیس شبکه تحقیقاتی مالاریا و لیشمانیوز است.

 

نظر شما
ادامه