کد خبر: ۳۸۸۶۲
 

نشست علمی، تخصصی با عنوان آخرین یافته های مربوط به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی  (VHS)  برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در روز دوشنبه سیزدهم آذرماه   ۱۳۹۶، نشست علمی- تخصصی با عنوان «آخرین یافته های مربوط به بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی  (VHS) » در محل سالن جلسات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از ساعت   ۸/۳۰  صبح الی   ۵  بعد از ظهر تشکیل گردید.

بیماری (VHS ) یک بیماری همه گیر در گونه های مختلف ماهیان بخصوص قزل آلای رنگین کمان است که یکی از بیماری های اخطار کردنی سازمان جهانی بهداشت دام(OIE ) می باشد. بروز همه گیری های آن در سال های اخیر در برخی از مزارع ماهیان سردآبی کشور، تولیدات ماهی قزل آلا در کشور را در مقاطع مختلف زمانی شدیداً تحت تاثیر قرار داده است.

نشست علمی- تخصصی فوق با حضور محققین، متخصصان، اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، صاحبان و مدیران مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهی قزل آلا در کشور و مدیران اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی برگزار گردید.

در این نشست، استادان، محققین و متخصصین از سازمان های اجرایی و تحقیقاتی به ایراد سخنرانی در زمینه های، آخرین وضعیت بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS) در کشور، همه گیری شناسی آن، تنوع ژنتیکی ویروس عامل مولد بیماری، روش های شناسایی و تایید تشخیص بیماری، روش های مختلف پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری، الزامات و ضوابط بهداشتی و ایمنی زیستی، واکسن و واکسیناسیون در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهی قزل آلای کشور پرداخته و سپس مسائل و مشکلات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

در این نشست «دکتر امراله قاجاری» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان در خصوص "آخرین وضعیت بیماری VHS  مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان سردابی کشور"، دکتر عادل حقیقی در خصوص "روش های تشخیص بیماری VHS  در جهان و ایران با تاکید بر کیت های تشخیصی"، دکتر محمد عزیززاده در خصوص "راهکارهای پیشگیری،کنترل و ریشه کنی بیماری VHS  در ایران" ، دکتر کامران آبسالانفرد در خصوص "یافته های اپیدمیولوژیکی بیماری VHS " به ارائه مطالب علمی پرداختند.

 
 
نظر شما
ادامه