کد خبر: ۳۷۶۵
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر -  برنامه زنده "غیرمنتظره" شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران عصر چهاردهم مهر ماه به مناسبت روز دامپزشکی با دعوت از دکتر پیام محبی و دکتر پگاه محبی به معرفی بیمارستان دامپزشکی تهران و حرفه دامپزشکی پرداخت.

در این برنامه قبل از معرفی این برادر و خواهر دامپزشک به عنوان مهمان تصاویری از کارتون کودکانه "یوگی و دوستان" پخش شد!

البته تصاویر این کارتون نویدبخش قسمت جدیدی در این برنامه در آینده بود که قرار است در آن به موضوع حیوانات پرداخته شود.

آزاده نامداری که اجرای برنامه را بعهده داشت در معرفی مهمانان این برنامه بجای روز دامپزشکی ، چهاردهم مهر ماه را روز دامپزشک اعلام کرد و دکتر پیام محبی نیز در آغاز کلام خود از این تغییر استقبال و روز دامپزشک را تبریک گفت!

وی همچنین دلیل دعوت از مهمانان برنامه را انتشار خبری درباره شروع بکار آمبولانس ویژه حیوانات خانگی عنوان کرد.

در بخش ابتدایی گفتگو، دکتر پیام محبی خود را متولد 1353 معرفی کرد و خواهرش نیز خود را نه سال کوچکتر از برادر خود معرفی نمود.

مجری این برنامه در ابتدا به دکتر محبی گفت : خیلی از داوطلبان علوم تجربی وقتی رتبه خوبی در کنکور کسب نمی‏کنند و نمی‏‎توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند دامپزشکی را انتخاب می‏کنند. شما جزء این دسته بوده‎‏اید یا با این تفکر موافقید؟

دکتر محبی در پاسخ گفت : خیر ، من در دانشگاه آزاد درس خوانده‏ام و اولین انتخابم هم دامپزشکی بوده است و زمان ما طرح کاد هم بوده که من طرح کادم را هم در دامپزشکی گذرانده‏ام.

خواهر رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران هم در پاسخ به این سؤال و اینکه چرا دامپزشکی را انتخاب نموده گفت : من در دانشگاه تهران درس خوانده‏ام اما انتخاب اول من هم دامپزشکی بوده و با خودم فکر کردم که آینده بهتری نسبت به رشته‏های دیگر با انتخاب دامپزشکی خواهم داشت.

مجری برنامه در این هنگام با زیرکی پرسید پس شما به آینده شغلی خود فکر می‏کردید و لزوماً عاشق حیوانات نبودید؟!

دکتر پگاه محبی گفت : به حیوانات هم علاقه داشتم.

دکتر پیام محبی هم گفت : بحث عاشق حیوانات بودن اغراق است اما علاقمند به حیوانات و از سنین کم سوارکار بودم.

وی افزود : برادر بزرگترم پزشک است و به همین دلیل با پزشکی هم آشنا بودم و اصلاً دوست نداشتم این رشته را انتخاب کنم چون بازار کار دامپزشکی را بسیار وسیع‏تر می‏دانم و کارهای نو راحت‎تر می‏توان انجام داد و به سرعت مطرح شد.

دکتر پگاه محبی مدیر داخلی بیمارستان دامپزشکی تهران هم گفت : رشته دامپزشکی شیرینی و جذابیت بیشتری دارد.

مجری برنامه در ادامه گفت : انسان دوست دارد به حیوانات مجروح خیابانی کمک کند. شما هم اینطور بوده‏اید؟

دکتر پیام محبی پاسخ داد : خیلی‎ها وقتی متوجه می‏شوند من دامپزشک هستم می‏گویند کار من به تو نمی‏افتد در حالی که من به آنها می‎‏گویم هر وقت توانستید از کنار یک حیوان مجروح به راحتی عبور کنید چنین ادعایی صحیح خواهد بود زیرا ذات انسان کمک به حیوانات را اقتضاء می‎کند.

دکتر پیام محبی موضوع پایان نامه دانشگاهی خود را مرتبط با "گربه‏های ولگرد شهر تهران" و دکتر پگاه محبی هم مرتبط با "بیماریهای دندان حیوانات خانگی" عنوان کرد.

مجری برنامه از دکتر پیام محبی پرسید آیا می‏شود برای گربه‏های خیابانی کاری کرد که وی پاسخ داد قطعاً می‎توان همانطور که در همه جای دنیا این کار را انجام داده‏اند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در پاسخ به سؤال مجری که درباره تفاوت بیمارستان و کلینیک پرسید گفت : این بیمارستان از سال 83 تأسیس شده و بیمارستان دامپزشکی مانند بیمارستان انسان همه بخش‏ها را دارد اما بخش بستری آن قدری کوچکتر است.

دکتر پگاه محبی علت شروع بکار آمبولانس ویژه حیوانات را تقاضای صاحبان حیوانات و عدم دسترسی برخی از حیوانات به امکانات بیمارستانی عنوان کرد و دکتر پیام محبی هم افزود : آمبولانس ما در حقیقت یک کلینیک کوچک است که با دستگاه رادیوگرافی و سونوگرافی پورتابل و دیگر امکانات به محل مورد نظر اعزام می‏شود و در صورتی که نیاز به کار تخصصی بیشتری باشد حیوان را به بیمارستان انتقال می‎دهد و در غیراینصورت در همان محل اقدامات لازم درمانی را انجام خواهد داد.

در این هنگام گزارشی از بیمارستان دامپزشکی تهران و آمبولانس حیوانات پخش شد که در این گزارش رئیس این بیمارستان با اشاره به تأسیس بیمارستان خود در خرداد ماه 1383 به عنوان اولین بیمارستان حیوانات خانگی ایران به بخش‎های مختلف پرندگان، قلب، تصویربرداری ، جراحی ، آزمایشگاه هماتولوژی و میکروب‎شناسی و غیره اشاره کرد و از حضور 22 دامپزشک همکار در این بیمارستان شبانه‏روزی خبر داد.

در این گزارش تصاویری از مراجعه دکتر پیام محبی با آمبولانس به محل دامداری و معاینه گوسفند و نیز معاینه یک رأس اسب به نمایش درآمد.

دکتر پگاه محبی مدیر داخلی بیمارستان دامپزشکی تهران در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید چقدر مردم از بیمارستان شما شناخت دارند گفت : فکر می کنم همه در تهران چون اینجا تنها بیمارستان است و اگر مشکل حیوان شدید شود نیاز به مراجعه به بیمارستان خواهند داشت شناخته‏اند.

دکتر پیام محبی در مقایسه بیمارستان خود با شلوغ‏ترین بیمارستان دامپزشکی آمریکا گفت : در آمریکا که بودم شلوغ‏ترین بیمارستان آنها روزی 120 مریض داشت ولی ما روزانه 120 تا 150 مریض داریم.

وی درباره تفاوت تجهیزات و تکنولوژی دامپزشکی در ایران و کشورهای دیگر گفت : به دلیل محدودیت‏های موجود و استفاده از تجهیزات انسانی در دامپزشکی کمی مشکل داریم اما در مواردی هم این مشکلات را برطرف کرده‏ایم و بعنوان نمونه در بیمارستان یک تخت جراحی داریم که خود من آن را ساخته‏ام.

دکتر پیام محبی هنگامی که مجری برنامه با تعجب گفت دامپزشک و سوارکار و اسکی‏باز و سازنده تخت جراحی هستید گفت : اگر همه اینها را با هم نبودم که نمی‏توانستم اولین بیمارستان دامپزشکی را تأسیس کنم که کاری سخت هم هست!

مجری برنامه هم به این اظهار نظر وی واکنش نشان داد و گفت : کلاً از خودتان خوب تعریف می‏کنید!

در لحظات پایانی این گفتگو هم مجری برنامه از دکتر پیام محبی درباره جایگاه دامپزشکان در ایران پرسید که وی به طنز گفت : خیلی از من می‎پرسند آقای دکتر! شما لیسانس هستید؟!

دکتر محبی در ادامه و در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که دامپزشک ، دکتر است گفت : ما هم مثل پزشکان دکتر هستیم و مانند آنان تخصص می‏گیریم ولی دامپزشکی هنوز در کشورمان شناخته شده نیست و مردم وقتی غذا می‏خورند فکر نمی‏کنند که گوشت و عسل و لبنیات را چه کسی تهیه کرده است!

مجری برنامه با تعجب پرسید اینها را دامپزشکان تهیه کرده‏اند؟!!

دکتر پیام محبی هم با قاطعیت گفت : بله ! دامداری و مرغداری و حتی بزرگترین صنعت کشور بعد از نفت یعنی طیور که اینها همه شاخه‏های دامپزشکی هستند!

مجری برنامه در لحظات پایانی به طنز از دکتر پگاه محبی پرسید : موش‏ها را دوست دارید که وی هم در پاسخ گفت: صد در صد! موش‎ها و همسترها که خیلی هم قشنگ هستند!

یک سؤال مجری برنامه از دکتر پیام محبی هم درباره وضعیت گربه‏های ولگرد تهران بود که وی گفت : پایان نامه من در همین زمینه بوده و من می‏گویم تهران 5 میلیون گربه دارد اما شما یک میلیون حساب کنید و حالا فرض کنید که هر گربه روزی 200 یا حداقل 100 گرم مدفوع داشته باشد و با این حساب حداقل روزی 10 تن مدفوع گربه در تهران تولید می‎شود و معلوم نیست چه آلودگی زیادی در این 10 تن مدفوعی که روزانه گربه‎ها در شهر تهران تخلیه می‎کنند نهفته است!

البته قبلاً کسی نمی‎دانست و ما تقریباً همه این آلودگی‏ها را درآورده‏ایم و می‏دانیم فهرست آنها چیست!!!

آخرین سؤال مجری برنامه از دکتر پگاه محبی هم این بود که آیا مردم با حیوانات مهربان هستند که وی گفت : بعضی خیلی مهربان هستند و برخی هم نه!

دکتر پیام محبی هم در این زمینه گفت : یک فرد باید خیلی از خوی انسانی خود دور شده باشد که به حیوانات نتواند محبت کند.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حیواندوست
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
شاید بد نباشید بدانید تهیه کننده برنامه فوق در قبال ........................... ............................ صدا و سیما است
یک همکار
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
2
3
5 میلیون یا یک میلیون گربه در تهران!
هر دو اغراق آمیز است.
حالا مگر یک گربه در روز چقدر غذا می خورد تا 100 گرم دفع کند؟ از یک دامپزشک بعید است که چنین ارقام اغراق آمیزی می دهد.
رويا
|
-
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
1
5
معمولا گربه ها مدفوعشان را زير خاك دفن مي كنند .يعني همان كاري كه ما انسانها براي دفع زباله انجام مي دهيم....
ديگه چه مشكلي ميتونه مدفوع گربه براي انسان ايجاد كنه؟
اصلا دكتر محبي خود شما به چشم خودتون در وسط خيابان هاي تهران يك بار هم كه شده مدفوع گربه ديده ايد؟
کامران
|
-
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
2
3
دوست عزیز اولی که در مورد مدفوع و خاک نظر دادن . گربه روی خاک بیشتر دستشویی میکنه و مقدار کمی خاک روش میریزه که کافی نیست . اگر هم دفن بکنه باز هم فرقی نمیکنه آدگشی منتقل میشه . آمار درست است تقریبا 2 میلیون و نیم گربه و کمتر از 1 میلیون سگ وللگرد در تهان هست .
مجری متاسفانه بیشتر به درد مباحث سیاسی می خوره که به چالش بکشه نه برای تمجید روزگاهی خاص .
dampezeshk
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
0
4
منظور خانم دکتر که بیمارستان تهران تنها بیمارستانه یعنی اینکه به این زودی فراموش کردن خودشون در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران که در زمان ضبط این برنامه شبانه روزی شده بوده درس خواندن و اینکه بیمارستان دامپزشکی دانشگاه آزاد در سعادت آباد را از یاد برده اند؟
م
|
-
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۸
0
5
جهت دار بودن اخبار شما کاملا معلومه البته نه دراین مورد بلکه تا به حال تمامی اخبار ی رو که توی این سایت خوندم به جای کمک به دامپزشکی جهت دار و برای تخریب افراد بوده متاسفم که اسم نشریه دامپزشکی رو یدک می کشید.
دکتر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
0
0
من با دکتر محبی از نزدیک آشنایی دارم ایشون آدم بدی نیست ولی هایپراکتیوه و خیلی شهرت طلبه و اعتماد به نفس زیادی داره و به همین علت گاهی اظهار نظرهای خیلی اشتباه می کنه و بخاطر همین خیلی دشمن برای خودش درست کرده.
نظر شما
ادامه