کد خبر: ۳۶۲۲۵


آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور که در سال ۹۰ در استان کلنگ‌زنی شد و مدت سه ساله‌ای برای بهره‌برداری از آن تعیین شد، هم اکنون پس از شش سال تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خاورستان، یکی از محورهای توسعه هر منطقه ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات بهداشتی است.با توجه به اینکه این خدمات با سلامت مردم سر و کار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از پروژه‌های بهداشتی و سلامت محور در خراسان جنوبی آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور است، اما متاسفانه این پروژه که یکی از عوامل ارتقاء سلامت در استان است، تاکنون مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

«دکتر محمد اصغر زاده»، معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی در این خصوص اظهار کرد: ازمایشگاه تخصصی دام شرق کشور در سال ۹۰ در زمینی به مساحت ۳۳ هزار مترمربع با زیربنای بیش از ۲ هزار مترمربع در سه طبقه کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: مدت ساخت و بهره‌برداری از این طرح سه سال تعیین شد و باید این ازمایشگاه تا سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسید.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این آزمایشگاه به دلیل تخصیص نیافتن بودجه پیشرفت چندانی ندارد و با توجه به اینکه تاکنون اعتبارات اندکی برای این پروژه اختصاص یافته است، پیشرفت آن قابل توجه و ملموس نیست.

اصغرزاده بیان کرد: اما هم اکنون این پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن حدود ۴ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است که باید از منابع استانی تامین شود.

وی همچنین اعتبار تجهیز این آزمایشگاه هم ۴ میلیارد تومان است که در صورت بهره‌برداری آزمایشگاه، از محل منابع ملی تامین خواهد شد.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت: این میزان تخصیص از اعتبارات در حالی است که اعتبارات مصوب شده برای این پروژه طی این ۵ سال حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

اصغرزاده ادامه داد: از میزان اعتبارات تخصیص داده شده برای این پروژه ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۹۰، ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۹۱، ۲۳ میلیون تومان در سال ۹۲، ۴۳۰ میلیون تومان در سال ۹۳ و ۱۰۸ میلیون تومان در سال ۹۵ اختصاص یافته و در سال ۹۴ هیچ اعتباری برای این پروژه اختصاص پیدا نکرده است.

سال

اعتبارات مصوب/ میلیون تومان

اعتبارات تخصیص داده شده/ میلیون تومان

۹۰

۱۰۰

۱۰۰

۹۱

۳۰۰

۱۵۰

۹۲

۲۰۰

۲۳

۹۳

۶۰۰

۴۳۰

۹۴

۱۰۰۰

۰

۹۵

۲۸۰,۲

۱۰۸

وی افزود: ایجاد آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور در خراسان جنوبی به لحاظ استراتژیکی و بمنظور حفظ صنعت دام و طیور استان یک اولویت است و در مسائلی مانند بیوتروریسم، پدافند غیرعامل و صادرات بسیار مؤثر است و منفعت آن برای تمام استان است.

بر اساس این گزارش، متاسفانه آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور که در سال ۹۰ در استان کلنگ‌زنی شد و مدت سه ساله‌ای برای بهره‌برداری از ان تعیین شد، هم اکنون پس از شش سال تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسئولان در این خصوص به تعهدات خود عمل نکردند، بطوری که در سال ۹۴ علی رغم سال‌های دیگر که اندک بودجه‌ای اختصاص داده می‌شد، هیچ اعتباری محقق نشد و قطعا روند کند پیشرفت این پروژه، به اقدامات ساخته شده هم آسیب خواهد رساند.

با توجه به اینکه هم اکنون نمونه‌های آزمایشگاهی برای تست به خراسان رضوی یا تهران ارسال می‌شود، راه‌اندازی این آزمایشگاه گام مهمی در توسعه و ارتقاء سطح سلامت استان در حوزه دامپزشکی و حفظ صنعت دام و طیور است و انتظار است که مسئولان استان بخصوص سازمان برنامه و بودجه صرف نظر از وعده‌ها و قول‌های همیشگی، نسبت به تعهدات خود در قبال این آزمایشگاه و تخصیص اعتبارات اقدام کنند.

متاسفانه دولت یازدهم به جای ارتقاء شاخص‌های بهداشتی و ایجاد فضایی سالم در سطح جامعه، بیشتر به حوزه درمان توجه کرده و به اقدامات بیمارستانی پرداخته است، در حالی که اگر سطح بهداشت ارتقا پیدا کند و در جامعه فراگیر شود، از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌شود و نیاز مردم به درمان و مراجعه به بیمارستان کمتر می‌شود.


نظر شما
ادامه