کد خبر: ۳۴۷۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

 «دکتر اسماعیل کهرم» مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی با عنوان «مجازات های غیر متعارف» در زیست بوم نوشت:

در ساعات اولیه روز 19 اسفند، سه نفر که لباس های سر تا سری سیاه رنگ پوشیده و ماسک های سیاه به چهره داشتند، وارد باغ وحش بزرگ شهر پاریس شدند آنها با گذشتن از نرده های اطراف باغ وحش یکسره به طرف اطاق نگهداری کرگدن رفتند.

کرگدن یکی از مهمترین جانداران پر جاذبه در باغ وحش بودند و همیشه رفتار آنها در روزنامه ها و رسانه ها به شدت منتشر می شد. تمام مراحل آبستنی و وضع حمل تا لحظه آخر رصد می شد و مردم تا آخرین ساعات با علاقه آن را تعقیب می کردند. رفتار این سه نفر با لباس های سیاه که در تاریکی به سختی مشاهده می شد در پاره ای از نقاط باغ وحش به توسط دوربین ها ثبت شد ولی این سه نفر با موقعیت دوربین ها آشنا بودند و از این دوربین ها دوری کردند. هنگامی که به محل استراحت کرگدن رسیدند (اطاقکی که حیوانات شب را در آن سیر می کردند) با یک اسلحه کمری به غایت قدرتمند چهار گلوله بر قلب یکی از کرگدن ها شلیک کردند، اسلحه قطعا به صدا خفه کن مجهز بود و نگهبان ها که قطعا در آن ساعت از شب خواب بودند صدایی را نشنیدند که نشنیدند. در مرحله بعدی عملیات که در جمع بیش از 4 دقیقه به طول نکشید، ( این حدس از روی قرائنی بود که از گفته نگهبانان شرمگین مستفاد می شد!)

مهاجمین با یک اره برقی بی صدا که صدای آن از یک ماشین ریش تراشی کم صداتر بود شاخ های کرگدن را بی سر و صدا اره کرده، آنها را با خود بردند، که بردند! سارقان در تاریکی شهر زیبای پاریس گم شدند و تاکنون هم علی رغم جستجوی پلیس اثری از آنها نیافته که نیافته اند.

ولی چرا؟

تصور کنید که ورود به باغ وحش در ساعات ممنوعه جرمی سنگین است. کشتار یک پستاندار نادر در این باغ وحش، جانداری که متعلق به ملت است و تهیه آن برای باغ وحش فرانسه پانصد هزار دلار خرج برداشته و از طرفی هزینه انتقال این پستاندار از آفریقا به پاریس نیز نیاز به یک هواپیمای باری مجهز و اختصاصی و نیز همراهی سه نفر متخصص همراه با این پستاندار دارد که هزینه را دو برابر می کند، بنابراین مجازات سارقان به تناسب جرم و هزینه ای که برای دولت فرانسه خواهد داشت، بسیار سنگین است، بنابراین سارقان چه به دست آوردند که به این همه زحمت و مجازات احتمالی (در حد دستگیر شدن) می ارزد؟

ارزش شاخ کرگدن

سالها پیش به جنوب شرق آسیا رفتم. 9 ساعت پرواز تا هنگ کنگ از آنجا به بانکوک و بعد به مالزی و سپس سنگاپور رفتم. پرواز ها کوتاه بود و خیلی دلپذیر. این یکی از سفرهای به یادماندنی من بود. به یاد دارم در خیابان های هنگ کنگ که گردش کنان راه می رفتم، اغلب یک نفر پشت سر من پیشنهاد فروش شاخ کرگدن می کرد و همراه من مسافتی را طی می کرد. یک بار از یکی از آنان قیمت پرسیدم، گفت 150 دلار برای یک گرم! یعنی کیلویی 150000 دلار و یا 600 میلیون تومان!

خاصیت شاخ کرگدن

اینجا باید مسأله را از دید دو دسته از مردم وارسی کرد. دسته اول که هر شایعه ای را می پذیرند و بر آن دامن می زنند. اینها کافی است که یک مسأله را قبول کنند و آن را مانند تئوری اینیشتن اشاعه دهند و از آن دفاع کنند. اینان شدیدا باور دارند که شاخ کرگدن موجب تقویت قوای جنسی می گردد. اینها هستند که گرمی 150 دلار برای پودر شاخ کرگدن می پردازند! اینها همان هایی هستند که موجب انقراض کرگدن در افریقا و کره زمین شده اند.

دسته دوم، آنهایی هستند که مطالب علمی را می فهمند و باور دارند و فقط مطالبی را که علم اثبات کرده قبول دارند. اینها معتقدند که جنس شاخ کرگدن مانند ساختار ناخن و مو می باشد. اصلا شاخ کرگدن عبارتست از موی بافته و بهم پیچ خورده که خاصیت آن از موی انسان اگر کمتر نباشد بیشتر نیست! بنابراین از نظر دسته دوم این شاخ حتی کیلویی یک دلار هم نمی ارزد. همین باور غلط موجب شد که هر ساله دهها و صدها کرگدن را به خاک و خون می کشند؛ باور غلط برخی را به خودشان بقبولانند!

مجازات های متفاوت در آفریقا

فشار شکار کرگدن و یا فیل برای دست یابی به شاخ و یا عاج حیات وحش در آفریقا بی امان و سر سام آور است. شکار کش ها و متخلفین مبادرت به شکارهای دسته جمعی و بی رحمانه ای می نمایند که گله های فیل و کرگدن به خاک می افتند و ناحیه وسیعی از وجود این جانداران پاک می شود.

رئیس منطقه ای در اوگاندا (منطقه اومباسالی)، می گفت ما به این نتیجه رسیده ایم که دستگیر کردن و فرستادن متخلفین به زندان، مخارج فراوانی در جهت نگهداری، تغذیه و دارو و درمان آنان در طول زندان به عهده پارک ملی و نیز دولت می گذارد. آنان در طول زندان فنون تازه شکار را فراگرفته و پس از اتمام دوره حبس، با تکنیک های بهتر به جنگ حیات وحش و محافظان آن می روند.

اخیرا تعداد زیادی از آنها را (متخلفین سابقه دار) ملبس به یونیفرم نموده، بچه های محیط بانان آنان را به گشت برده و وظایف محیط بانان را به آنان می آموزند. در این مسیر برخی به توسط شکارچی های منطقه کشته می شوند و برخی نیز پس از طی دوره های گوناگون برای همیشه به این کسوت درمی آیند. کارنامه فعالیت این محیط بان ها نمایانگر علاقه و تعهد بسیاری از این سفیر محیط بان ها در ماسائی مارا می باشد.

همتی بدرقه راه کن ای طائر قدس

که دراز است ره منزل و من نو سفرم

مجازات های متفاوت در ایران

چندی قبل مطلع شدم که یک دادستان جوان در کازرون یک متخلف نوجوان را که تعدادی کبک در اطراف دریاچه پریشان شکار کرده بود به جای فرستادن به زندان، محکوم کرده بود که لیست پرندگان مهاجر و مقیم این منطقه را تنظیم کند و اطلاعاتی در مورد اکوسیستم این منطقه از ایران را گردآوری کند. با ایشان تماس گرفتم.

عجب روحانی روشنی بود. ایشان می گفت که زندان و حبس هزینه فراوان بر دوش دولت ها می گذارد و نتیجه ملموسی نیز در بر ندارد. این جوان برای تهیه لیست این پرندگان زحمت فراوان کشید و نتیجه کار او مورد تأیید اداره کل فارس واقع شد. به موازات این گونه مجازات های متفاوت، گاه هم می بینم که قضات مجازات های سنگینی نیز برای قانون شکنان تعیین می کنند که جنبه بازدارندگی جرایم کماکان حفظ شود.

چند مورد مشابه به اینجا و آنجای ایران اتفاق افتاد که محکومین حتی از بنده درخواست کمک کردند که البته مضایقه نشد.

مورد بسیار خاصی که در خراسان اتفاق افتاد آن بود که دو متخلف که در کوه های هزار مسجد مبادرت به شکار یک رأس قوچ کرده بودند دستگیر و به زندان محکوم شدند. اینان درخواست کردند که دو ماه از محکومیت خود را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست بگذارند. آنان با پوشیدن لباس محیط بانی با محیط بان ها به گشت می رفتند. جالب آنکه تنها پس از 20 روز از قاضی پرونده خود درخواست کردند که به زندان بازگردند! آنها با اقرار به اینکه محیط بانی یکی از مشکل ترین وظایف است، زندان را ترجیح دادند و قول دادند که دیگر دست به شکار نزنند.

اینگونه مجازات های غیر متعارف، به خصوص برای خلاف کاران تازه کار و آنها که سابقه چندانی در تخلف ندارند بازدارنده است، باید منتظر بود که نتیجه آن را در تکرار جرائم دید. در سایر نقاط عالم مانند آفریقا، که تا به حال نتیجه بخش بوده است.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
2
5
بیچاره حیوانات....
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
1
بد
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
1
خب‌ اگر‌ واقعا‌ دولت ‌آن‌ کشور ‌بخواهد‌ می‌تواند ‌این ‌تجارت ‌را‌ به‌ خا‌ک‌سیاه ‌بنشاند‌ واقعا ‌اگر‌ شاخ ‌‌کرکدن ‌از‌ جهت ‌افزایش ‌قوای ‌جنسی‌ شایعه‌ هست ‌تو کشتارگاه ‌تمام‌ شاخ‌ گوساله‌ها ‌را‌ تبدیل ‌به‌ پودر ‌و به‌جای‌ شاخ‌ کرگدن‌ با ‌نصف ‌قیمت ‌وارد ‌کند ‌و بازار ‌دلالان ‌شاخ‌ کرگدن ‌را‌ کساد ‌کند
ایرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
3
بادیدن اشکهای کرگردنی درانیستا که شبی بخاطر تک شاخش بدست چند شکارچی از خدا بیخبر درمقابل دیدگانش توسط تبرزندهزنده قطع شدهوجودم لرزید ودلم بدرد امدوازخودم وانسانیت احساس تنفر کردم که اشرف مخلوقات عجب موجود کثیفی است....
نظر شما
ادامه