کد خبر: ۳۴۷۳۰
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از پایش مستمر مرغداری‌ها و دامداری‌های این شهرستان به‌منظور پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزا، نیوکاسل و تب برفکی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا قدرتی» ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ایفای نقش دامپزشکی در کنترل بیماری‌های دامی، کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام همراه با نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اظهار داشت: این امر می‌تواند سبب رونق اقتصاد کشور و جلوگیری از هدر دادن سرمایه‌های ملی شود.

وی بابیان اینکه کنترل بیماری‌های مشترک از نقش‌های دامپزشکی به شمار می‌آید، ادامه داد: یکی از اهداف مهم دامپزشکی، برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، آبله شاربن و مبارزه با بیماری‌های مشترک مانند بروسلوز یا همان تب مالت، سل و هاری است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با تأکید بر اینکه پیش‌بینی‌شده تا پایان امسال حداکثر جمعیت دام سبک و سنگین این شهرستان در مقابله با بیماری‌های آبله، شاربن، تب برفکی، بروسلوز و هاری واکسینه شوند، یادآور شد: پایش مستمر مرغداری‌ها به‌منظور پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و نیوکاسل و نیز پایش دامداری‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تب برفکی انجام می شود.

تلف شدن یک اسب مشکوک به مسمومیت

قدرتی با اشاره به مراجعه یکی از دامداران به شبکه دامپزشکی قوچان و اعلام اینکه یک رأس اسب تلف‌شده است، گفت: این دامدار به مسمومیت در دام مشکوک شده و کارشناسان دارو و درمان دامپزشکی اقدام به کالبدگشایی اسب موردنظر کردند.

وی تأکید کرد: منبع و منشأ بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند با اخذ تاریخچه دقیق مشخص شود، اما برای تأیید نهایی یک بیماری کالبدگشایی و نمونه‌گیری از دام تلف‌شده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان بیان کرد: در کالبدگشایی مشخص شد، علت اصلی مرگ حیوان، مشکلات شدید ریوی و آلودگی انگلی بوده است و علائمی که نشان دهنده مسمومیت حیوان باشد، وجود نداشت.

 
 
نظر شما
ادامه