کد خبر: ۳۳۸۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اقدامات اداره کل دامپزشکی استان یک سال گذشته را به مناسبت دهه فجر تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان در نشست خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد ضمن عرض تبریک این ایام به کلیه ملت شریف ایران و فجر آفرینان غیور به تشریح عملکرد اداره کل دامپزشکی استان طی یک سال گذشته پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد این اداره در راستای کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک و بیماری واگیر دامی اظهار داشت: در این خصوص تعداد 12 میلیون و 979 هزار و 376 نوبت واکسیناسیون، علیه انواع بیماری های مشترک و دامی واکسینه شدند که این رقم، نسبت به مدت مشابه در سال قبل که میزان آن 11 میلیون و 103 هزار و 414 بوده، رشد 17% داشته است.

وی افزایش 17% عملکرد این اداره درکنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک و بیماری واگیر دامی مانند تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین، بروسلوز، سیاه زخم، هاری و ...، را گامی مهم در صیانت از سرمایه های دامی دانست و افزود: خوشبختانه توانستیم در این راستا با افزایش پایش ها و مراقبت ها و افزایش قابل ملاحضه واکسیناسیون دام ها، موجب کاهش کانون بیماری های دامی در استان شویم.

دکتر پرور با بیان اینکه، بر اساس دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور خرید واکسن بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین در کشور به صورت بهادار انجام می شود تصریح کرد: با هماهنگی مسئولین استان و سازمان دامپزشکی کشور موفق به واکسیناسیون فراگیر رایگان تب برفکی در جمعیت دام سنگین و سبک استان شدیم که قطعاً این اقدام مهم در جلوگیری از شیوع مجدد بیماری بسیار تاثیر گذار بوده است. و تا کنون هیچ کانونی از بیماری تب برفکی در استان گزارش نشده است.

این مقام مسئول به واکسیناسیون فراگیر ppr  در کانون ها و نقاط پر خطر استان اشاره کرد و در ادامه گفت: واکسیناسیون فراگیر موجب کاهش بروز بیماری طاعون نشخوارکننده کوچک(ppr) در دام های استان و کاهش چشمگیر کانون های بروز بیماری شده و در این راستا یک میلیون و 262 هزار و676 راس دام سبک مایه کوبی شده است که این میزان واکسیناسیون بیش از 50 درصد نسبت به پیش بینی سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است

این مقام مسئول در ادامه به عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی پرداخت و افزود: با تشدید نظارت های بهداشتی و افزایش میزان بازدیدهای انجام شده از مراکز تولید، فرآوری، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی نسبت به مدت مشابه در سال قبل موفق به کشف، ضبط و امحاء بیش از 179 تن انواع فراورده خام دامی ناسالم، با حمایت دستگاه قضایی و انتظامی، صرفاٌ از مراکز عرضه فرآورد خام دامی شد.

در ادامه دکتر پرور با اشاره به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان خاطر نشان کرد: حداکثر طول دوره پرورش در مرغ بدون آنتی بیوتیک به 42 روز کاهش یافته است و همچنین در طول دوره پرورش از جوجه یک روزه تا زمان کشتار 6 مرحله آزمایش به صورت تصادفی از طرف اداره کل دامپزشکی انجام خواهد شد تا صلاحیت عرضه آن به صورت مرغ بدون آنتی بیوتیک در بازار تایید شود که این خود قدمی رو به جلو در راه رسیدن به اهداف عالیه سازمان دامپزشکی کشور در راستای تولید محصولات سالم تر در جهت اهمیت به سلامت مصرف کنندگان فرآورده های خام پروتئینی است.

دکتر پرور با اشاره به درگیری صنعت طیور چندین کشور جهان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و لزوم اندیشیدن تمهیدات لازم در این حوزه خاطر نشان کرد: تبعات بهداشتی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جوامع انسانی بی شک جبران ناپذیر است. بیماری آنفلواننای فوق حاد پرندگان بیک بیماری شدیدا واگیر در طیور و قابل انتقال به انسان است و از لحاظ بهداشتی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

دکتر پرور بیان داشت: تا کنون در استان هفت کانون آلوده در شهرستان کرمانشاه تایید شده است که اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل هرچه بهتر بیماری، سریعا با همکاری فرمانداری، دستگاه های مرتبط و حمایت دستگاه قضایی و انتظامی در راستای پیشگیری از انتقال و شیوع هرچه بیشتر بیماری در منطقه، نسبت به معدوم سازی بهداشتی پرندگان آلوده به تعداد 2 هزار و چهارصد و90 قطعه طیور بومی اقدام کرد و مطابق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی در شعاع های 3 و 10 کیلومتری کانون بیماری به ترتیب تشدید مقررات بهداشتی قرنطینه ای و افزایش پایش را اعمال کرد که البته خوشبختانه تاکنون بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور مشاهده نشده است و حدود دو هفته از شناسایی آخرین کانون بیماری می گذرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان ستاد مقابله با این بیماری و کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ها تشکیل و اقدامات لازم نیر صورت پذیرفته است.

دکتر پرور با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ واکسنی برای بیماری در دنیا وجود ندارد، تاکید کرد که تنها راه مقابله با ابن بیماری تشخیص و سپس معدوم سازی سریع طیور آلوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به شهروندان توصیه کرد که از خرید و کشتار مرغ زنده جدا پرهیز کنند و در صورت مواجهه با هرگونه تلفات طیور، موارد را به سانه تلفنی 1512 و یا سامانه پیامککی 100010001512دامپزشکی اطلاع دهند.

وی همچنین به پرورش دهندگان صنعتی طیور توصیه کرد : در طول دوره پرورش به حداکثر سقف بیمه نامه که در گله طیور گوشتی 42 روز، در گله طیور مرغ مادر 64 هفته و در گله طیور مرغ تخم گذار 80 هفته می باشد توجه ویژه داشته باشند.

دکتر پرور در پایان یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچون گذشته و به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نظارت خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال نموده وهم استانی ها می توانند با خیال راحت با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند.

وی همچنین عملکرد اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان در استان را مطلوب اعلام کرد و بیان داشت: با تشدید مقررات قرنطینه ایی بهداشتی در حمل، جابه جایی و پرورش آبزیان و همچنین انجام مستمر پایش، مراقبت و همچنین افزایش چشم گیر بازدیدها از استخرهای پرورش ماهی و انجام آزمایشات لازم، خوشبختانه امسال در استخرهای پرورش ماهی استان بیماری های VHS به نحو مطلوبی تحت کنترل است و تا کنون موردی از بیماری گزارش و تایید نشده است.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر پورمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
حکیم مهر عزیز، در راستای اطلاع رسانی به همکاران عزیز دامپزشک، حداقل یک بار در یکی از خبرهاتون اسامی این ۱۶ استان درگیر رو لیست کنین لطفا
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
با سلام و احترام؛
تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی، مازندران، قزوین، گلستان، خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان، لرستان و گیلان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
نگران نباشید بزودی همه با مصاحبه تحت کنترل در میاد
نظر شما
ادامه