کد خبر: ۳۲۴۸۶
 

دست اندرکاران حوزه پرورش اسب ترکمن معتقدند که بهره برداری از ساختمان مرکز تشخیص بیماری اسب کشور در گرگان باعث رونق فعالیت پرورش دهندگان منطقه و نیز توسعه صادرات اسب به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه می شود. آنان حفظ و احیای نژاد اسب اصیل ترکمن را در تقویت و توسعه صنعت گردشگری به همراه ایجاد بستر اشتغال پایدار با نگاه به رشد اقتصادی منطقه نیز موثر بیان می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ایجاد مرکز تشخیص بیماری های اسب کشور از مصوبات دولت دهم بوده و عملیات اجرایی آن از سال 90 آغاز شده است ولی تزریق نشدن اعتبارات مورد نیاز، ساخت این مرکز را به درازا کشاند و در حالی بوده که بهره برداری از این طرح رونق اسب ترکمن را در این خطه که مهد پرورش آن به شمار می رود، در پی خواهد داشت.

پرورش اسب در بین قوم ترکمن ساکن گلستان از رونق خاصی برخوردار بوده و از مشاغل اصلی آنان است و طبق آمارهای غیررسمی در این منطقه حدود 17 هزار راس اسب نگهداری می شود.

در باب ارزش اسب ترکمن که دارای سه نژاد اخال تکه، یموت و چناران است کارشناسان مرتبط با این حوزه در گلستان معتقدند آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

اسب ترکمن بیشتر در استان گلستان وجود دارد، این گونه بدنی کشیده و لاغر دارد، شکم آنها بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسب ها تخت است.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از اختصاص اعتبار در نیمه دوم امسال برای اتمام عملیات اجرایی مرکز تشخیص بیماری اسب کشور در گرگان خبر داد و گفت که با تامین اعتبارات لازم، بهره برداری از این مرکز تا پایان سال 96 آغاز خواهد شد.

«دکتر محمودرضا وفایی» بدون اشاره به اعتبار اختصاص یافته برای اتمام ساخت این مرکز و میزان پیشرفت فیزیکی آن، افزود: تاکنون حدود 14 میلیارد ریال برای اجرای این مرکز هزینه شده است.

به گفته وی؛ برای ساخت مرکز تشخیص بیماری اسب کشور در گرگان در سال 90، 29 میلیارد ریال برآورد اعتبار شده بود که نیمی از آن تامین نشد و اجرای طرح به درازا کشید و هزینه ساخت را افزایش داد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی گلستان نیز گفت: بهره برداری از این طرح، ظرفیت خوبی برای حمایت از اسب ترکمن به شمار می رود.

«دکتر مهران شکیبایی» بر تلاش به منظور بهره برداری زودتر این طرح تاکید کرد و افزود: گستره خدمات این طرح پس از بهره برداری در کل کشور است و همه آزمایش ها در مورد بیماری های اسب را می توان انجام داد.

به گفته وی، چهار تا پنج مرکز تشخیص بیماری اسب در دنیا وجود دارد و با بهره برداری از مرکز تشخیص بیماری اسب در گرگان، تعامل با سازمان جهانی بهداشت دام نیز بیشتر می شود.

شکیبایی از سرمایه گذاری و بهره برداری سریعتر این طرح به عنوان فرصت و ظرفیت برای گلستان در معرفی برند اسب ترکمن نیز نام برد.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف هستند.

گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق با استان خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با سمنان همسایه است.
 
 
نظر شما
ادامه