کد خبر: ۳۲۴۵۲
 

نماینده تولیدکنندگان گوشت بسته‌بندی، صادرات دام زنده از ایران را خروج سرمایه‌های ملی می‌داند که مهم‌تر از آن آب مجازی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و بسته‌بندی گوشت، با اعلام این مطلب گفت: برای تولید یک کیلوگرم گوشت، ۱۲ هزار لیتر آب مصرف می‌شود. بنابراین صادرات این محصول یعنی خروج آب مجازی به ازای هر کیلوگرم گوشت.

«دکتر مسعود رسولی» با اشاره به پرورش گوسفند در ایران، افزود: اگرچه دامداران دام سبک، اختیار دام خود را در اختیار دارند و می‌توانند آن را به هر کسی بفروشند، اما باید این نکته را در نظر داشت که این دام از مراتع و منابع ملی کشور استفاده کرده و به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود؛ آن هم در شرایطی که از لحاظ مراتع و منابع آبی، در تنگنا هستیم.

به ادعای وی، وزارت جهادکشاورزی معتقد است که دام به اندازه کافی در مراکز تولیدی وجود دارد، حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر چنین امری واقعیت دارد، چرا قیمت این محصول در عرض چند ماه از کیلویی ۲۷ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است؟

رسولی ادامه داد: گذشته از این ها چرا برای تنظیم بازار، دست به دامن واردات لاشه از ارمنستان، قرقیزستان، گرجستان و ... شده‌ایم؟ آن هم گوشت بی‌کیفیتی که به هیچ عنوان با محصول داخلی توانایی رقابت ندارد.

وی تاکید کرد: به غیر از مشکلاتی که در تهیه گوشت گوسفندی گریبان‌گیر واحدهای بسته‌بندی است، نوساناتی که در بازار مرغ وجود دارد، برای کارخانه‌ها به معضلی تبدیل شده که هر روز آنها را با شرایط جدیدی مواجه می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و بسته‌بندی گوشت، در ارتباط با دو نرخی شدن قیمت گوشت قرمز بر اساس کیفیت، گفت: با این طرح، مشتری به اندازه پولی که می‌پردازد، کیفیت کالا را تعیین می‌کند. زیرا قیمت گوشت میش، حدود ۱۰ هزار تومان از گوشت نر پایین‌تر است و نباید این ها را با نرخ مساوی به مشتری عرضه کرد.

رسولی، برندسازی در عرصه گوشت را یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از تخلف و تقلب دانست و افزود: بدون شک، برندی که ارزش چندین میلیاردی دارد، صاحبش هیچ وقت آن را زیر سوال نبرده و تخلف نمی‌کند. ضمن اینکه محصولات عرضه شده در قالب برند، توسط مشتری قابل ردیابی بوده و کالاهای فله‌ای مانند آنچه در قصابی‌ها مشاهده می‌شود، امکان ردیابی ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه