کد خبر: ۳۲۰۴۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
خاطرات دامپزشکان:
خاطره‌ای که بازگو می‌کنم، مربوط به 13 یا 14 سال پیش می‌باشد. آقای محمودی اهل روستای بالادزای ساری گاوداری بود که تازه کار گاوداری را شروع کرده بود ...
 
 

بیماری گاو آقای محمودی

دکتر محسن ابوترابی آبندانسری
 

خاطره ای که هم اکنون بازگو می کنم، مربوط به 13 یا 14 سال پیش می باشد. آقای محمودی اهل روستای بالادزای ساری گاودار تازه کاری بودند که کار دامداری را در آغاز با گوسفندداری شروع کردند و پس از مدتی از آن خسته شده و با مشورت حقیر کار گاوداری را شروع کردند، ولی این بار با جدیت و علاقه زیاد کار را دنبال کردند و هر گاه به لحاظ دامپزشکی با مشکل مواجه می شدند، در اغلب موارد بنده به کارهای درمانی گاوداری ایشان رسیدگی می کردم.

حدود 3 یا 4 سال پس از راه اندازی گاوداری، روزی با بنده تماس گرفتند که یکی از گاوهایم بیمار شده و برای معاینه به گاوداری سر بزنم. در همان بدو ورود متوجه بروز علائم عصبی در گاو بیمار شدم و علائم به گونه ای بود که بنده بیشتر به هاری شک کرده بودم. بلافاصله سوالاتی برای دریافت سابقه بیماری از ایشان نمودم و از جمله اینکه آیا سگ یا حیوان دیگری اخیراً این حیوان را گاز گرفته یا خیر؟

ایشان با علم به اینکه اگر بیماری دام هاری باشد باید بلافاصله آن را حذف کند، در پاسخ به بنده جواب منفی را اعلام کردند (البته بعداً به این نتیجه رسیدم که ایشان بدون اطلاع کافی از خطرات جدی بیماری، با پاسخ منفی خواستند بنده تا حد امکان کارهای درمانی لازم را بر روی گاو انجام دهم، بلکه بهبودی حاصل شود). بنده با تاکید زیاد چند بار دیگر سوال فوق را تکرار کردم و ایشان با کمال خونسردی و اطمینان مجدداً پاسخ منفی را به بنده اعلام کردند.

به این ترتیب بنده گزینه هاری را کنار گذاشتم و با توجه به اینکه تازه علائم بیماری شروع شده بود و فقط علائمی چون فشردن سر به دیوار و سر و صدای زیاد جزو علائم بود، با احتمال به اینکه ممکن است مننژیت عفونی یا بیماری باکتریایی موجب بروز این علائم شده باشد، اقدام به درمان با آنتی بیوتیک جهت رفع عفونت و نیز تزریق ویتامین های مورد نیاز در این مواقع کردم و به ایشان هم توصیه کردم برای چند روز آینده درمان را ادامه دهد.

پس از 4 یا 5 روز، ایشان مجدداً با بنده تماس گرفتند که گاو بهتر نشده و مجدداً خواستند که دام را معاینه کنم. بنده خود را به دامداری رساندم ولی این بار علائم به حدی جدی بود که تقریباً 99 درصد مطمئن شدم که بیماری هاری است، چون گاو علائم واضحی مثل فلجی مقعد (و باز ماندنش)، ریزش بزاق، علائم فحلی و حمله به دیوار و اشیاء و نرده های گاوداری از خود بروز می داد.

بنده با دیدن این علائم خطاب به آقای محمودی با تاکید فراوان چند بار تکرار کردم که جناب آقای محمودی، این علائم مربوط به هاریست؛ آیا مطمئن هستید که حیوانی این گاو را گاز نگرفته؟

این بار دیدم آقای محمودی با لهجه جالب مازنی خطاب به پسرش که در آن سوی گاوداری مشغول به کار بود، با صدای بلند سوال می کند: رامین، آن سگ ما که وحشی شده بود و ده پانزده روز قبل با تفنگ کشتیم، به این گاو نزدیک شده بود؟!

پسرش هم با همان لهجه مازنی پاسخ داد: بابا، وقتی دنبالش کردیم که بکشیمش، آمد طرف این گاو و فقط در حالت فرار دستش رو از ناحیه زانو گاز گرفت و فرار کرد، ولی اصلاً نه خون آمد و نه زخم شد.

تازه فهمیدم که ای داد، هم من که چند بار تزریق عضلانی و وریدی روی این گاو انجام دادم و برای مقید سازی چنین گاوی چند بار با آن کشتی گرفتم، و هم خانواده آقای محمودی در معرض چه خطری قرار گرفتند.

بلافاصله هم خودم و هم خانواده محمودی جهت واکسیناسیون به اداره بهداشت شهرستان ساری مراجعه کردیم و نیز جریان جهت کسب تکلیف به اطلاع اداره دامپزشکی شهرستان ساری رسانده شد که دستور دادند که بلافاصله گاو ذبح و سر آن جهت نمونه برداری به اداره دامپزشکی ارسال شود.

پس از ارسال نمونه به کرج، بعد از مدتی پاسخ مثبت آزمایش هاری از طریق اداره دامپزشکی به بنده ابلاغ شد.

 

فراخوان حکیم مهر:

به اطلاع کلیه همکاران ارجمند می رساند که حکیم مهر آمادگی دارد خاطرات شما را در حوزه دامپزشکی با نام (و یا در صورت تمایل، بدون نام) نویسنده منتشر نماید.

نحوه ارسال خاطرات:

1. بخش «تماس با ما» در بالای صفحه اصلی سایت

2. ایمیل info@hakimemehr.ir

3. ایمیل hakimemehr2013@gmail.com

 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
1
2
خاطره جالبي بود از دكتر عزيز و البته تجربه اي كه به ما ارزاني داشتند در خصوص نحوه تعامل با دامداران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
2
زحمات افرادی چون شما در راستا قابل ستایش و قدردانی است
دکتر ابوترابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
1
0
ممنون از شما حقیر قطره ناچیزی از دریای بیکران جامعه مظلوم ولی تلاشگر و خستگی ناپذیر دامپزشکی این مرز و بوم بویژه بخش خصوصی هستم و این نظر لطف شما دوستان دانشمند میباشد.
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
1
1
سلام و عرض ادب و خسته نباشيد به دكتر ابوترابي عزيز، دلمون خيلي براتون تنگ شده دكتر جان؛ هر جا هستيد پيروز و سربلند باشيد...
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
خاطره ی آموزنده ای بود مرسی
احمد
|
Finland
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
2
0
جناب دکترشماهاری باعلائم بالینی راتشخیص ندادید؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
1
سلام دکتر دیوار گچی طویله برای دام ضرر دارد
نظر شما
ادامه