کد خبر: ۳۰۶۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
قدرتی
 

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان به برخی از ابهامات شهروندان پیرامون اثربخش نبودن واکسن تب مالت در دام های شهرستان واکنش نشان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قوچان خبر، «دکتر علیرضا قدرتی» در پاسخ به برخی ابهامات دامداران این شهرستان پیرامون میزان اثربخشی واکسن تب مالت در دام ها، اظهار داشت: تب مالت ازجمله بیماری های غیرقابل درمان و مشترک بین انسان و دام بوده و این بیماری توسط باکتری های خانواده بروسلا که توانایی ابتلای اکثر موجودات زنده از جمله انسان، گاو، گوسفند، بز، اسب، سگ و… را دارند، ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت در کشورهای در حال توسعه شیوع بیشتری دارد، ادامه داد: در هر منطقه ای که پرورش دام های اهلی رایج باشد، بیماری ناشی از بروسلا در انسان و حیوان متداول است و در اکثر موارد عفونت ها از طریق مصرف شیر خام یا پنیر تهیه شده از شیر غیرپاستوریزه گوسفند و بز سرایت می کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نواحی که گوسفند و بز در کنار گاو پرورش داده می شوند، یا از مراتع و چراگاه های مشترک استفاده می کنند، احتمال انتقال این میکروب توسط گاو نیز افزایش می یابد، افزود: حیوانات مبتلا به تب مالت، این بیماری را از طریق شیر، ادرار و ترشحات رحمی خود دفع می کنند و میکروب های معلق در هوا می توانند از طریق تنفس و یا چشم سایر حیوانات را آلوده سازند.

قدرتی با بیان اینکه امروزه در تمام جهان از جمله ایران برای پیشگیری از بیماری تب مالت از واکسن (Rev.1) استفاده می شود، تصریح کرد: واکسن این بیماری توسط سازمان دامپزشکی کشور بصورت رایگان برای تمام بره و بزغاله های زیر یک سال، گاو بالغ و نیز گوساله های ماده زیر یک سال تزریق می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان یادآور شد: تاکنون تیم مبارزه شبکه دامپزشکی قوچان، واکسیناسیون ۴۵ هزار راس دام سبک و سنگین را در این شهرستان انجام داده اند و این طرح همچنان در حال اجراست.

قدرتی با اشاره به اینکه بهترین سن برای انجام واکسیناسیون دام بین سنین سه تا شش ماهگی است، تاکید کرد: واکسیناسیون در دام بالغ اثر ندارد، فقط درصورتی که دام ها قبل از بلوغ علیه این بیماری واکسینه شوند، مقاومت حاصل می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در مناطقی که میزان آلودگی به تب مالت زیاد است، در صورت تشخیص دامپزشک، گاوهای بالغ می بایست یک سال در میان واکسینه شوند، یادآور شد: واکسیناسیون هرگز قادر نیست که عفونت گله را به طور کامل از بین ببرد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
مگه از واکسن (Rev.1) برای گاو استفاده میکنن؟؟؟؟؟
ایشون کدام نقطه جهان ، این موضوع را کشف فرمودن و بیان داشتند؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
ازهمکارمحترم میخوام متن گفتگویشان راتصحیح کننداینکه اعلام میکنندواکسیناسیون دام بالغ ایجادایمنی نمیکنه اگه اینجوری پس واکسیناسیون گاو وگوسفندطی سالهای اخیربیهوده بوده؟
نظر شما
ادامه