کد خبر: ۳۰۳۴۷
 

به منظور ارزیابی و کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو در کشور برنامه مراقبت از بیماری سندرم مرگ زودرس / نکروز حاد هپاتوپانکراس  (EMS/AHPND) از سوی سازمان دامپزشکی کشور به ادارات کل دامپزشکی استان های میگو پرور جهت اجرا ابلاغ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر امرالله قاجاری» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اظهار داشت: به منظور ارزیابی و کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو در کشور برنامه مراقبت از بیماری سندرم مرگ زودرس میگو در استان های میگو پرور به اجرا در خواهد آمد.

وی افزود: این بیماری از جمله بیماری های اخطار کردنی سازمان جهانی بهداشت دام بوده و باعث بروز تلفات بالا و در نتیجه بروز خسارات فراوان اقتصادی در میگو می شود.

دکتر قاجاری تصریح کرد: بر اساس این برنامه، کلیه مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگوی کشور در قالب مراقبت فعال مورد بازدید و نمونه برداری قرار گرفته و از نظر حضور احتمالی عوامل مولد بیماری مورد آزمایشات باکتریایی، مولکولی و هیستوپاتولوژی قرار می گیرند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان ادامه داد: در قالب مراقبت غیرفعال هر گونه گزارش تلفات و یا علائم مشکوک به بیماری در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو تحت پایش قرار می گیرند و در صورت ردیابی عامل این بیماری برنامه های کنترلی و ریشه کنی بیماری عملیاتی می شود.

دکتر قاجاری خاطرنشان کرد: سایر بیماری های مهم از جمله لکه سفید ویروسی و سندرم تورا نیز جزء برنامه های مراقبتی سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.

این مقام مسئول به بهره برداران توصیه کرد: جهت جلوگیری از بروز بیماری در مزارع پرورش میگو، ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای ابلاغی از طرف سازمان دامپزشکی کشور را به دقت اجرا کنند.

گفتنی است سندرم مرگ زودرس میگو جزء بیماری های نوظهور صنعت پرورش میگو بوده که از سال 2009 میلادی در تعدادی از کشورهای تولیدکننده از جمله چین، تایلند و ویتنام گزارش شده است. این بیماری باعث تلفات گسترده در بچه میگوهای ذخیره سازی شده در استخرهای پرورشی در ابتدای فصل پرورش می شود و سازمان جهانی بهداشت دام  (OIE)  این بیماری را اخیرا جزء بیماری اخطار کردنی قرار داده است.

طرح مراقبت از بیماری EMS/AHPND از (اینجا) قابل مشاهده است.
 
 
نظر شما
ادامه