کد خبر: ۲۹۶۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

یک کانون جدید از بیماری دامی تب برفکی در شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی شناسایی و اقدامات اولیه برای مهار این بیماری انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی با تایید این خبر اظهار کرد: این کانون در چهار روستا در بخش خلیفان مهاباد مشاهده شده است که بلافاصله برای جلوگیری از شیوع و گسترش آن اقدامات اولیه انجام شده است.

«دکتر حسین دهقانی» افزود: در این روستا مجموع تلفات به هشت راس رسیده است که برای جلوگیری از شیوع آن عملیات لازم از جمله ضدعفونی جایگاه های دام، مایه کوبی و قرنطینه دامی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شیوع این بیماری که سویه جدیدی از تب برفکی است، در شهرستان مهاباد بسیار کمتر از دیگر نقاط استان است، اضافه کرد: تنها پنج درصد از مجموع کانون های شناسایی شده در آذربایجان غربی در این شهرستان واقع شده است.

دهقان گفت: بیماری تب برفکی گاوی و گوسفندی با عامل جدیدی که واکسن های موجود آن را پوشش نمی دهد، در مهاباد و برخی نقاط استان موجب درگیری دام های حساس و تلفات در تعدادی از دام ها شده است.

دهقانی با بیان اینکه واکسن های موجود موجب ایجاد امنیت نسبی در دام ها می شود، افزود: به زودی واکسن های جدیدی در کشور و آذربایجان غربی توزیع خواهد شد که با مایه کوبی دام ها با استفاده از این واکسن های موثر، پیش بینی می شود از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 34 هزار راس دام کوچک و دو هزار و 500 راس دام بزرگ در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده است.

«دکتر علی حسن پور» افزود: در سال گذشته نیز 271 هزار راس دام کوچک و بزرگ علیه این بیماری مایه کوبی شده و بیش از 15 هزار متر مربع از اماکن دامی نیز سمپاشی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد، اضافه کرد: تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

وی گفت: کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

حسن پور ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان را از علایم بیماری تب برفکی عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد از دامداران خواست تا در صورت مشاهده این بیماری ضمن جداسازی دام های مبتلا، موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع داده و با رعایت اصول بهداشتی و نظارت شبکه دامپزشکی نسبت به ضدعفونی مناسب محل نگهداری دامها نیز اقدام کنند.

وی همچنین از دامداران خواست از هر گونه جا به جایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه بیماری دامی با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

سال گذشته نیز دو کانون از این بیماری در شهرستان مهاباد مشاهده شد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از 257 هزار راس دام است که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 27 هزار راس دام سنگین است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
0
بيماري در روستاهاي مياندواب و بوكان تلفات زيادي در گاو و گوسفند ايجاد كرده است كاش بجاي دادن اطلاعات نادرست كمي در فكر دامداران بودند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
سیاستهای نامنسجم اداره دامپزشکی آذربایجانغربی مردم را نسبت به مراکز مایه کوبی بدبین کرده ایت در یک روستا واکسن توسط بخش خصوصی بهادار و در روستای دیگر توسط بخش دولتی رایگان با ارزانتر تزریق میشود .کانونهای بیماری در سراسر استان پراکنده است تقاضای رسیدگی توسط ارگانهای نظارتی لازم است
نظر شما
ادامه