کد خبر: ۲۹۵۴۹
 

مديركل دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي گفت: قرار است براساس الزامات پدافند غیر عامل برای بیماریهای مهمی چون PPR ذخاير استراتژيك تعریف و تامين شود و همچنین قرار است طی 10 الي 15 روز آينده واكسيناسيون دام‌ها آغاز شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از انتخاب، مدتي است طاعون در دام‌هاي عشاير خجير شيوع پيدا كرده و اين احتمال مي‌رود كه با ورود اين دام‌ها به منطقه ييلاقي لار دام‌هاي اين منطقه هم آلوده شود.

در حال حاضر 80 راس از ميش، كل و بزهاي عشاير در اثر طاعون تلف شده‌اند و عامل اين تلفات را برخي انجام نشدن واكسيناسيون از سوي سازمان دامپزشكي عنوان مي كنند. با اين وجود سازمان دامپزشكي هم براي واكسن نزدن به اين دام‌ها دلايلي دارد و در عين حال تاكيد مي كند پيش از كوچ عشاير به لار، دام‌ها واكسينه مي‌شوند.

«دکتر داریوش جهان‌پيما» مديركل دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود واكسيناسيون دام‌ها در زمان مناسب و سطح مطلوب انجام نشده است، به انتخاب گفت: ما محدوديت‌هايي در توليد واكسن داشته‌ايم كه برنامه واردات براي جبران اين كسري را در دستور كار قرار داده‌ايم، ولي قرار است براساس الزامات پدافند غیر عامل برای بیماریهای مهمی چون PPR  ذخاير استراتژيك تعریف و تامين شود و همچنین قرار است طی 10 الي 15 روز آينده واكسيناسيون دام‌ها آغاز شود .

وی زمان كوچ عشاير جنوب تهران به مناطق شمالي استان را نيمه ارديبهشت عنوان كرد و افزود: تا پيش از كوچ عشاير به طور حتم طرح واكسيناسيون دام‌ها كامل خواهد شد .

مديركل دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي اذعان كرد: در سال 94 توانستيم 17 ميليون دز واكسن در كل كشور مصرف كنيم، اما براي حرکت در راستای برنامه ريشه‌كني اين بيماري در مرحله دوم بايد 26 ميليون دز واكسن طي دو سال پياپي برای پوشش کانون های بیماری، مناطق اطراف آنها و سایر مناطق پر خطر از جمله اطراف زیستگاه ها استفاده شود كه اين طرح از امسال اجرا خواهد شد.

دکتر جهان‌پيما در مورد بيماري طاعون و شيوع آن در كشور گفت: اشتباه در اطلاع رسانی و بیان ناقص اسم بیماری موجب بروز اشتباه در اذهان و ایجاد ترس در مردم شده بود که به مردم اطمینان می دهم در ایران بیماری طاعون وجود ندارد؛ آنچه که بنام طاعون شهرت دارد و در انسان ایجاد بیماری می‌کند، یک بیماری باکتریایی است که از جوندگان مانند موش به انسان منتقل می شود، در حالی که طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا  PPR یک بیماری ویروسی است و بین انسان و دام مشترک نیست، لذا از منظر بهداشت عمومی جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی افزود: وجه تسمیه این بیماری به طاعون، گستردگی و شدت تلفات در جمعیت دامی حساس است و اساساً همانگونه که عرض کردم با بیماری طاعون متفاوت است. بیماری دیگری که شاید عموم مردم تحت عنوان طاعون شنیده اند طاعون گاوی است که این بیماری نیز بوسیله نوعی ویروس ایجاد می شود که در کشور ایران و دنیا از سال 2011 ریشه کن شده است.
 
 
نظر شما
ادامه