کد خبر: ۲۹۵۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

 «دکتر عبدالمحمد نجاتی» مدیرکل دامپزشکی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها  با اشاره به روز جهانی دامپزشکی و هفته جهانی ایمنی سازی، فعالیت های دامپزشکی در سال گذشته را شرح داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، «دکتر عبدالمحمد نجاتی» در نشست با خبرنگاران با اشاره به روز جهانی دامپزشکی و نقش مهم و حساس دامپزشکی در تامین بهداشت غذایی و سلامت فردی اظهار داشت: شعار جهانی دامپزشکی در سال 2016 با موضوع تداوم آموزش با تمرکز بر سلامت فردی می‌تواند الگوی کارآمدی در پیشگیری از بیماری‌ها و تأمین سلامت غذایی در جامعه باشد.
دکتر نجاتی با اعلام صادرات 13 تُن شیر خشک از استان به کشور سوریه اظهار داشت: سال گذشته 322 تُن خوراک آبزیان به تاجیکستان، قرقیزستان، عراق، لبنان و ارمنستان، 23 تُن مکمل خوراک آبزیان به افغانستان و 13 هزار رأس گوسفند به کویت و قطر صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۹۱۹  تُن مرغ و بیش از ۳۰ تُن ماهی قزل‌آلای منجمد به کشور عراق صادر شده است.

وی با اشاره به واکسینه کردن همه دام‌های استان برعلیه بیماری تب برفکی در سال گذشته افزود: واکسیناسیون انجام شده برای بیماری جدید تب برفکی که به تازگی وارد کشور و سبب تلفات دام شد بی‌فایده بود و از همین‌رو مؤسسه رازی اقدام به تولید واکسن تب برفکی برای سویه جدید بیماری تب برفکی کرد که این موضوع نیز زمان‌بر بود.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: صرف زمان برای تولید واکسن جدید به منظور مقابله و جلوگیری از شیوع این بیماری و انجام هماهنگی با سایر کشورها برای واردات سبب گسترش این بیماری در کشور شد .

نجاتی خاطرنشان کرد: به محض ورود عشایر به استان واکسیناسیون تب برفکی برای دام‌های آن‌ها نیز انجام می‌شود .

وی با بیان اینکه هر گونه تلفات دامی مرتبط با تب برفکی نیست گفت : دامداران در صورت مشاهده تلفات دامی با مراجعه به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها از شیوع این بیماری در بین دام‌ها مطمئن و سپس اقدام به واکسیناسیون کنند .

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری شایعات درباره فاسد بودن واکسن تب برفکی و مؤثر نبودن آن در جلوگیری از بیماری را رَد و بیان کرد: واکسن در محیطی کاملاً استاندارد به استان منتقل و به دام‌ها تزریق شد و اگر دامی پس از تزریق واکسن تلف شده به علت ناتوانی و ضعف دام بوده است .

نجاتی با بیان اینکه مرغ‌های تولید شده در استان فاقد آنتی‌بیوتیک و هورمون هستند گفت: نسل‌های امروزی جوجه گوشتی با راندمان بالاتر در تبدیل مواد غذایی به گوشت در زمان کوتاه‌تری به وزن ایده‌آل جهت کشتار می‌رسند و از لحاظ بهداشتی هیچ گونه مشکلی برای مصرف کننده ندارند.

وی با اشاره به کشف و ضبط بیش از 4 تُن مواد خام دامی فاسد افزود: سال گذشته 36 هزار و 287 مورد بازدید از مراکز تهیه فرآورده‌های خام دامی در استان انجام و 138 مورد تخلف گزارش و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند .

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته تعداد کانون‌های بیماری  PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک از 50 مورد به 5 مورد کاهش یافته است گفت: دامپزشکی استان در سال گذشته رتبه دوم کشوری واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک را کسب کرد.

دکتر نجاتی در ادامه گفت: کاهش 34 درصدی بیماری بروسلوز(تب مالت) در سال 94 و نیز کاهش 60 درصدی بیماری سل در سال 94 نسبت به سال 93 را می‌توان از فعالیت های مهم دامپزشکی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص صنعت پرورش ماهیان سردابی در استان اظهار داشت استان چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید ماهی‌ قزل آلا در کشور رتبه نخست را دارد. وی افزود در سال 94 تولید قزل‌آلای رنگین کمان در مزارع پرورش ماهی استان به 17 هزار تن رسید که نسبت به سال 93 با تولید 8 هزار تن، تولید قابل توجهی را داشتیم که این نشان دهنده کاهش بیماری در مزارع پرورش ماهی میباشد.
وی افزود اداره‌کل دامپزشکی با انجام آزمایشات باقیمانده آنتی‌بیوتیک در ماهی و نیز پایش باقیمانده مالاشیت گرین در ماهیان پرورشی، بر سلامت غذایی ماهیان نظارت دارد. وی به مردم استان اطمینان داد مصرف ماهیان پرورشی از لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی نداشته و مورد تایید دامپزشکی می باشند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر امیر راجرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
به همکار گرامی و دوست عزیز جناب آقای دکتر نجاتی بابت حضور پررنگ در صحنه تبریک عرض کرده و خداقوت می گویم.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
(وی با بیان اینکه هر گونه تلفات دامی مرتبط با تب برفکی نیست گفت : دامداران در صورت مشاهده تلفات دامی با مراجعه به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها از شیوع این بیماری در بین دام‌ها مطمئن و سپس اقدام به واکسیناسیون کنند) جناب دکتر ! واکسن برای پیشگیری از بیماری است است نه واکسیناسیون پس از ابتلا دام !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
تلفات تب برفکی دراستان 20 راس دام بوده است
دکتر نجاتی درمصاحبه با صدا وسیمای مرکز جهارمحال وبختیاری
(([خلاف واقع] فاحش ومحض ))
نظر شما
ادامه