کد خبر: ۲۸۷۷۶
خبرگزاری پانا+
 

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح برنامه های این سازمان برای جلوگیری از تلفات گونه های جانوری در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان از اولویت بندی مناطق حفاظت شده برای انجام واکسیناسیون دام های اهلی داخل و مجاور مناطق خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پانا، «دکتر مجید خرازیان مقدم» در توضیح این خبر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان که در سال گذشته و امسال در حیات وحش کشور شاهد بودیم، اقداماتی جدی را دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش تلفات گونه های جانوری در اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان، افزود: بنابراین به دنبال شیوع بیماری مذکور، کلیه مناطق حفاظت شده بر اساس حضور دام و سوابقی که از نظر بیماری های مد نظر داشتند، در سه سطح تقسیم و اولویت بندی شدند.

الزام سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌ها

وی با اشاره به مذاکره سازمان محیط زیست با سازمان دامپزشکی گفت: مناطق حفاظت شده که اولویت بندی شده اند در مذاکره ای که با سازمان دامپزشکی داشتیم، به این سازمان معرفی کردیم تا بر اساس اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست واکسیناسیون انجام شود. در واقع سازمان دامپزشکی ملزم شده تا واکسیناسیون دام های اهلی داخل و مجاور مناطق معرفی شده را انجام دهد.

خرازیان مقدم با بیان اینکه کار واکسیناسیون دام های مجاور و داخل مناطق حفاظت شده آغاز شده است، توضیح داد: پیگیری دو ماهه ما از فعالیت سازمان دامپزشکی در راستای واکسیناسیون دام ها هم نشان می دهد که درصد قابل قبولی از مناطق حفاظت شده انجام شده، البته به طور کامل صورت نگرفته که امیدواریم هر چه سریعتر این اقدامات انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: البته سازمان دامپزشکی اعلام کرده در صورتی که اعتبارات لازم در اختیار داشته باشد، می تواند با واکسیناسیون کامل، بیماری طاعون را به طور کلی کنترل کند که امیدواریم این سازمان توان تأمین واکسن های مورد نیاز را کسب کند.

عدم همکاری دو سازمان تلفات گونه‌ها را افزایش می‌دهد

وی اضافه کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی است که قابلیت انتقال از نشخوارکنندگان کوچک اهلی به وحشی و بالعکس را دارد و در کشور ما این مساله از دام های اهلی به گونه های وحشی منتقل شده که اگر همکاری لازم میان سازمان محیط زیست و دامپزشکی نباشد، تلفات بیشتر می شود.

نابودی حیات وحش ایران حکایت تلخی دارد به طوری که شکار غیرمجاز و نابودی زیستگاه ها در دهه های گذشته بیشتر جمعیت های جانوری کشور را رو به نابودی برده اما در سال های اخیر شیوع انواع بیماری از جمله طاعون نشخوار کنندگان موسوم به ppr  بلای جان حیات وحش کشور شده به طوری که در یکسال اخیر لاشه بیش از 940 کل و بز و قوچ و میش در مناطق حفاظت شده سه شهر اراک، زنجان و طالقان جمع آوری شده است.
 
 
نظر شما
ادامه