کد خبر: ۲۸۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1394/12/11/639_723.jpg

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر ناصر رسولی» رئیس گروه مطالعات اپیدمیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر افزود: در جلسه تدوین نقشه راه برای ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که از تاریخ سه شنبه 4 اسفند الی پنجشنبه 6 اسفند ماه 1394 در کشور قزاقستان و در شهر آلماتی با حضور نمایندگان کشورهای آسیای میانه، ترکیه، روسیه، کارشناسان ارشد فائو و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) تشکیل گردید، ایران با اتفاق آرا به عنوان رئیس گروه مشورتی سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان فائو برای ریشه کنی بیماری مذکور در منطقه آسیای میانه انتخاب شد.

دکتر رسولی که به عنوان نماینده رییس سازمان دامپزشکی کشور در این جلسه شرکت نموده بود ادامه داد: امروزه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، مهمترین بیماری گوسفند و بز در آفریقا و آسیا می باشد که خسارات اقتصادی فراوانی را به دامداران این کشورها وارد می کند. بنابراین سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان فائو بعد از ریشه کنی بیماری طاعون گاوی که در سال 2011 میلادی انجام شد در نظر دارد که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تا سال 2030 در جهان ریشه کن کند.

وی تصریح کرد: در سال 2015 کارشناسان آن سازمان ها، برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را ارائه نمودند که مورد توافق کشورها قرار گرفت.

دکتر رسولی در ادامه گفت: طبق این برنامه هر کشور برای رسیدن به ریشه کنی بیماری باید چهار مرحله را طی کند و در هریک از این مراحل اقدامات خاصی را انجام دهد. در جلسه آلماتی بعد از بررسی گزارش های کشورها، جایگاه هر یک از کشورها مشخص و برای هریک به تفکیک نقشه راه تعیین شد. بر اساس این نقشه تمام کشورهای عضو به جز قزاقستان در مرحله یک قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: ایران در انتهای مرحله یک قرار دارد و می تواند در عرض چند ماه آینده وارد مرحله دو شود. برای ورود به مرحله دو، ایران باید دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی خود را که در زمینه بیماری های نشخوارکنندگان کوچک فعالیت می کنند با برنامه جهانی مذکور آشنا نماید و در زمینه بیماری برای آنها دوره های آموزشی برگزار کند. همچنین ایران باید مسئولین کشوری و دامداران و تعاونی های دامداری و سایر افراد ذینفع را نیز در جریان این برنامه قرار دهد.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
موجب خوشحالی همه‌ی ما و مایه‌ی سربلندی و مباهات دامپزشکی کشور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
0
0
وای به حال آسیای میانه
نظر شما
ادامه