کد خبر: ۲۸۵۷۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: در کشور هفت دانشکده دولتی و سه دانشکده در دانشگاه آزاد حائز شرایط پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری عمومی هستند ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که محتوای آموزشی رشته دامپزشکی باید تغییر پیدا کند، گفت: ضرورت دارد که در آموزش عالی دامپزشکی بازنگری و محتوای آموزشی این رشته منطبق بر نیاز شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مهدی خلج» در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز 25 بهمن‌ماه در سالن اجتماعات این دانشکده برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در چهلمین سالگرد تأسیس این دانشکده امیدواریم که شاهد آغاز توسعه و بلوغ آن باشیم و بتوانیم صنعت و دانشگاه را به معنای واقعی کلمه به هم نزدیک کنیم و در حیطه دامپزشکی در تمام زمینه‌ها بتوانیم با استفاده از هم‌افزایی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی به سمت تولید سلامت، رفاه و ثروت حرکت کنیم.

وی افزود: به دنبال این امر هستیم و این موضوع در برنامه سازمان قرار دارد؛ مکاتباتی نیز با وزارت علوم در این خصوص انجام و درخواست شد که رؤسای دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور به میزبانی سازمان نظام دامپزشکی گردهم آیند و در خصوص ارتباط بیشتر تصمیم‌گیری شود. البته شرطی نیز گذاشته شده است که تنها دانشکده‌های با حداقل 37 عضو هیأت‌علمی و مورد تأیید وزارت علوم دعوت شوند که در کشور هفت دانشکده دولتی و سه دانشکده در دانشگاه آزاد حائز شرایط پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری عمومی هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که باید از قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده و هم‌افزایی کرد، اظهار داشت: در بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت دام موضوعی در کشور ما مطرح شده که می تواند مخاطره‌آمیز باشد و آن تعدد مراکز آموزش عالی دامپزشکی است؛ در کشور فرانسه تنها پنج دانشکده دامپزشکی وجود دارد اما توانسته است با کیفیت فارغ‌التحصیلان نیازهای کشور خود را پاسخ دهد.

خلج با تأکید بر لزوم ارتقای کیفیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های دامپزشکی، گفت: فارغ‌التحصیلان باید کیفیت مطلوب را در ارائه خدمات داشته باشند و رقابت در کیفیت وجود داشته باشد اما امروز به دلیل تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان و نبود بازار کار، رقابت بر درآمد است.

وی با بیان این‌که پس از انقلاب، توسعه آموزش عالی یک ضرورت بود، عنوان کرد: روند آموزش عالی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود در مراحلی توسعه آن یک امر ضروری بود اما اکنون در این خصوص باید بررسی کنیم و شرایطی را برای آینده بهتر ایجاد کنیم؛ اکنون ضرورت دارد که در آموزش عالی دامپزشکی بازنگری شود. منطقی‌کردن تعداد دانشکده‌ها و تغییر در محتوای آموزشی دامپزشکی و انطباق حداقل دو سال آخر تحصیل با علایق یک ضرورت است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که محتوای آموزشی باید منطبق با نیاز باشد، ادامه داد: در 20 سال گذشته 35 هزار نفر به دانشکده‌ها و مراکز آموزش عالی دامپزشکی وارد شدند و این رقم بالایی است اما اکنون حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل داریم. به معنای دیگر 15 هزار نفر هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند یا در کارهای غیرمرتبط با دامپزشکی مشغول هستند.

خلج اظهار کرد: دانشکده‌هایی که هیأت‌علمی کافی ندارند می‌توانند رشته‌های پایین‌تر از دکتری عمومی را ارائه دهند و لزومی ندارد که همه این دانشکده‌ها دوره‌های دکتری داشته باشند. وجود 11 دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد و افتتاح 6 دانشکده دیگر در این روزها، بسیار غم انگیز است. رشته‌های دکتری نیاز به تجهیزات، امکانات و هیأت‌علمی کافی دارد.

وی با بیان این‌که در محتوای آموزشی مشکل داریم، گفت: آموزش باید متناسب با نیاز باشد در غیر این‌صورت به افق‌های خود دست نخواهیم یافت. محتوای آموزشی نیز باید تغییر پیدا کند. اکنون بسیاری از رشته‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی دام در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: اساس نگاه، دامپزشکی اجتماعی است و این بر اساس یافته‌های علمی مراکز بین‌المللی است که اکنون دانشکده های ما از نظر دید جمعیت‌نگری ضعیف هستند؛ تمام ادارات کل دامپزشکی باید به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دامپزشکی به‌عنوان یک ظرفیت ارزشمند نگاه کنند. اگر بهداشت‌محور و سلامت‌نگر نباشیم، محصولات ما به خارج صادر و در داخل نیز مصرف نمی‌شود؛ راهکاری جز همکاری و همگرایی نداریم.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
5
طرح همیار دامپزشکی بسیار غم انگیزتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
0
3
دکتر خلج عزیز، لطفا یک یادگاری برای همیشه ر بین جامعه دامپزشکی بگذار ید و واقعا اجازه ندهید بقیه دانشکده ها دکترا بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
0
2
با سلام
لطفا در خصوص پذیرش بی رویه ی دانشگاه آزاد در دوره ی دکتری تخصصی هم مجددا پیگیری نمایید. به گمانم دوستان دانشگاهی یا مسئله را جدی نگرفته اند و یا کلاً فراموش نموده اند. هر چند دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف اقدام به پخش تبلیغات داخل منازل نموده و در آنها و در رشته های موجود در دانشگاه آزاد، اسامی رشته های تخصصی را نیز به میان آورده است.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
0
4
چند سال پیش ها وقتی ما دانشجویان و دامپزشکان بخش خصوصی می گفتیم ایجاد دانشکده های جدید آزاد و دولتی بسیار غمبار است، مسئولین سازمان برای حرف های ما حتی "تره" هم خرد نمی کردند، حالا که ما میگوئیم دیگر افزایش ظرفیت و دانشکده دامپزشکی حادثه بسیار فاجعه باری شده است، مسئولین سازمان به فاز غمباری رسیده اند!
نتیجه گیری اخلاقی: سازمان نشینان نسبت به معضلات دامپزشکی Up to date نیستند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
حرفتان را باید با آب طلا نوشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
0
4
وجود 11 دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد و افتتاح 6 دانشکده دیگر در این روزها، بسیار غم انگیز است
جناب آقای دکتر خلج
آشفتگی موجود درسازمان دامپزشکی کشور ................، تشدیدبیماریها ودهها مشکل ...................... ،هزاران بار غم انگیز تر است
خانه بهداشت ،طرح همیار دامپزشک و.....غم انگیز تر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
بیچاره شدیم، بیچاره. الهی خودت به داد این جماعت دامپزشک برس
نظر شما
ادامه