کد خبر: ۲۸۵۵۰
 

روز دوشنبه مورخ 19/11/94 رئیس گروه سازمان جهانی بهداشت (WHO ) دکتر ناهپتیان رئیس گروه و دکتر سرگئی اِرمین از ژنو از مرکز ملی تشخیص بازدید کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی مرکز ملی تشخیص، این ماموریت بدنبال بازدید مرحله اول تیم (WHO) که در شهریور ماه امسال از ایران صورت گرفته بود به منظور بازدید از توانمندیهای آزمایشگاههای فنی مرکز ملی تشخیص انجام شد.

در این جلسه ابتدا «دکتر حقیقی» رئیس مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور ضمن خوش آمدگویی به مهمانان به تشریح جایگاه دقیق و استراتژیک جایگاه مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاههای مرجع و مطالعات کاربردی در کشور و معرفی بخش های مربوطه پرداخت و عنوان نمود: با توجه به برنامه ردیابی آنتی بیوتیک های غیر مجاز بر اساس mRPL  و مقادیر آنتی بیوتیکی مجاز مجاز بر اساس MRL  در مواد غذایی (Food safety ) و برنامه NRP سازمان دامپزشکی کشور در در مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاههای شبکه ای در کشور در زیر نظر این مرکز فعالیت می کنند با توان علمی و فنی بسیار بالایی انجام می شود.

دکتر حقیقی افزود: هدف ما در این زمینه بررسی ایجاد همکاری ایران با سازمان جهانی بهداشت  (WHO)  می باشد و در این برنامه بخش های مختلفی از مراجع ذیصلاح که می خواهند با هم همکاری نمایند (همچون وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو) برای انجام Surveillance  و تعیین مقادیر موجود در بحث Food safety توضیحات مبسوطی ارائه نمود.

در ادامه جلسه دکتر ناهپتیان رئیس گروه (WHO ) و از  (EMRO)  عنوان نمود: هدف اصلی ما در این ماموریت انتخاب مکانهایی برای Surveillance  و موضوع AMR  و در این راستا از بیمارستانهایی در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان و مرکز ملی تشخیص بازدید کرده اند.

و تاکید در زمینه مقاومت های آنتی بیوتیکی و همکاری با سایر واحد های موجود و تشکیل یک شبکه تخصصی متشکل از سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی را ضروری دانستند.

در ادامه دکتر مشکوه (دبیر کمیته AMR ) بیان نمود: در ماه های قبل جلسه ای با نمایندگان سازمان جهانی بهداشت دام  (OIE) تحت عنوان مقاومت آنتی بیوتیک در مواد غذایی و مصرف مناسب و نامناسب دارو برگزار شد و در این راستا کمیته ای تشکیل گردید در ضمن سازمان جهانی بهداشت دام  (OIE) هفته مقاومت آنتی بیوتیکی را برای اولین بار مطرح نموده است و پیش نویسی برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی ارایه نمود.

در پایان و در جمع بندی نهایی و پس از بازدید از بخشهای کنترل کیفی مواد غذایی مرکز دکتر حقیقی اعلام نمود: با توجه به وظایف حاکمیتی و استراتژیک سازمان دامپزشکی کشور در بحث امنیت و سلامت غذایی در کشور سازمان دامپزشکی ایران نیز علاقمند به شرکت و همکاری در برنامه جهانی AMR  (مقاومت آنتی بیوتیکی) منطبق بر طرح بین المللی مطرح شده از طرف سازمان جهانی بهداشت می باشد.

 
 
نظر شما
ادامه