کد خبر: ۲۸۲۵۳
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر خالد خداویردی» در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و دامپزشکی اصفهان افزود: ملاک دامپزشکی در صادرات، بهداشت‌محوری و سلامت‌گرایی است ...
 
 

حکیم مهر - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران رتبه ششم دنیا و رتبه سوم آسیا را در تولید گوشت مرغ با تولید یک میلیون و 800 هزار تن در سال دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر خالد خداویردی» روز شنبه در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی در اصفهان افزود: 27 هزار و 700 واحد مرغداری در صنعت طیور کشورمان ثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران حرف زیادی برای گفتن در زمینه صنعت دام و طیور در دنیا و آسیا دارد، افزود: 500 واحد در زمینه خوراک دام و طیور و حدود 500 واحد نیز در زمینه مکمل سازی در کشور فعال است که برخی از آنها محصولات خود را به خارج صادر می کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در زمینه دارو و درمان دام و طیور در آسیا گفت: 176 کارخانه تولید دارو، واکسن و سموم و 300 شرکت واردکننده در این زمینه در کشور فعال است.

خداویردی هدف از برپایی این نمایشگاه ها را ارائه محصولات و مقایسه کیفیت و قیمت آنها بویژه با محصولات خارجی دانست و افزود: ملاک دامپزشکی در صادرات، بهداشت محوری و سلامت گرایی است.

وی با اشاره به نظارت و کنترل سازمان دامپزشکی بر 200 هزار واحد، از کشتارگاه گرفته تا دامداری و مراکز بسته بندی و جمع آوری شیر، اظهار کرد: ما در سال های اخیر به روش های الکترونیکی برای نظارت بهتر روی آوردیم که از آن جمله می توان به سامانه یکپارچه قرنطینه و امنیت زیستی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همه مجوزهای صادرات و واردات در قالب این سامانه تعریف و صادر می شود، اضافه کرد: ما نزدیک به 35 هزار خودرو در حمل دام و فراورده های خام دامی داریم که برای کنترل بهتر آنها به سامانه راهداری متصل شده ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان دامپزشکی همچنین خواهان قدرت بیشتر تشکل ها و صنوف مربوط به صنعت دام، طیور و آبزیان شد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور نیز در این مراسم گفت: خوراک دام ارزش افزوده بسیار بالایی در ارزآوری و صادرات دارد و لازم است دولت حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

«مجید موافق قدیری» با اشاره به فعالیت 21 کارخانه تولید خوراک دام در کشور که در سطح بین المللی هستند، افزود: استاندارد آنها با بهترین تولیدکنندگان دنیا رقابت می کند.

وی خواهان وارد نشدن دولت به عرصه قیمت گذاری محصولات پروتئینی شد و تصریح کرد: آزادسازی قیمت به این صنعت کمک بسیاری می کند و جلوی رانت و فساد را گرفته و باعث افزایش بهره وری می شود.

وی با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی در تولید محصولات غذایی گفت: 25 درصد صادرات غیر نفتی کشور از بخش کشاورزی است، اما 12 درصد درآمد نفتی ما در قالب ضایعات کشاورزی از بین می رود.

وی میزان ضایعات کشاورزی در ایران را 20 درصد از کل محصولات دانست و افزود: اگر 20 درصد از این میزان کم شود، می توانیم به اهداف رفاه و امنیت غذایی در برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم.

موافق قدیری، استفاده از فناوری، ورود شرکت های دانش بنیان، توجه به بسته بندی، بِرندسازی و بهره وری را از ملزومات توسعه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور خواند.

وی همچنین با اشاره به مشکل صادرات به عراق از 9 ماه گذشته تاکنون تصریح کرد: سه هفته اخیر قراردادی در الجزایر برای فروش 20 هزار تن خوراک طیور و آبزیان داشتیم که موفقیت بزرگی است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی روز شنبه با حضور 125 مشارکت کننده داخلی و خارجی در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان اصفهان آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه تا ششم بهمن ماه جاری برپاست.
 
 
نظر شما
ادامه