کد خبر: ۲۸۰۱۶

چهارمحال و بختیاری با واکسیناسیون 648496 رأس گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و نیز کاهش کانون های بیماری استان در مقام دوم کشور قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه 94 تعداد 648496 رأس گوسفند و بز در استان چهارمحال و بختیاری بر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR ) واکسینه شدند.

«دکتر اسدی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک (Peste Petits Ruminants ) یک بیماری به شدت ویروسی با انتشار سریع است که بیشتر نشخوار کنندگان کوچک از قبیل گوسفند و بز را مبتلا می کند.

وی اظهار داشت: نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو نیز میزبان میزبان این ویروس هستند و از دام اهلی به آنها سرایت می کند. تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش به خصوص گونه های کل و بز و قوچ و میش به مراتب بیش از دام اهلی است.

اسدی افزود: این بیماری قابل سرایت به انسان نبوده و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز ، عامل بیماری زا به انسان منتقل نمی شود. عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می ماند.

همچنین دکتر اسدی اظهار داشت: از لحاظ میزان واکسیناسیون این بیماری و نیز کاهش‌کانون های بیماری استان چهارمحال و بختیاری در مقام دوم کشور قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه