کد خبر: ۲۵۶۵

حکیم مهر -  معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری تب مالت در کشور گفت: آنچه امروز در مورد این بیماری در کشور مشاهده می‌شود، بهتر از سال‌ 1357 نیست و مشکل تب مالت همچنان در کشور وجود دارد.

دکتر علیرضا مصداقی‌نیا در ششمین همایش روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان (13 تیرماه)، با بیان این که تعداد قابل توجهی از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های زئونوز مربوط است، گفت: سازمان جهانی بهداشت 61 درصد بیماری‌های عفونی و 72 درصد بیماری‌های نوپدید را از بیماری‌های زئونوز می‌داند.

وی متعدد بودن تعداد مخازن بیماری‌های زئونوز را از جمله مشکلات در کنترل این بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: بر این اساس مدیریت این بیماری‌ها می‌تواند مشکل و پیچیده باشد.

مصداقی‌نیا با اشاره به تفاوت تظاهرات بالینی بیماری‌های زئونوز ادامه داد: برخی از این بیماری‌ها صد در صد مرگ و میر را به دنبال دارند و برخی دیگر از جمله «سالک» توانایی بالایی در ایجاد اپیدمی‌ها دارند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری «سالک» در ایران، گفت: موارد بروز بیماری سالک از سال 1356 تاکنون روندی تصاعدی داشته؛ اگرچه بروز موارد این بیماری از شیب ملایمی برخوردار بوده است. این موضوع نشان دهنده اهمیت این بیماری است.

به گفته دکتر مصداقی‌نیا، روند تعداد موارد حیوان گزیدگی در کشور نیز از سال‌ 1366 به بعد از شیب ملایم افزایشی برخوردار بوده که باید علت آن را بررسی کرد. اما خوشبختانه وضعیت بیماری «هاری»در کشور رو به بهبود است. شاید علت این افزایش‌ها، گسترش حاشیه‌نشینی، تغییر فرهنگ مردم و یا برنامه‌های توسعه‌ای نه چندان مطلوب باشد.

وی گفت: در مورد بیماری CCHF نیز باید گفت‌ که از سال 1378 به بعد شیب صعودی از این بیماری را شاهد هستیم و در حال حاضر وضع خوبی در این زمینه نداریم.

مصداقی‌نیا تاکید کرد که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان نیست. بی‌تردید به منظور ارتقای بسیاری از شاخص‌های بهداشتی به همکاری‌های بین بخشی نیاز است و در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان باید گفت که در صورت عدم همکاری‌های بین بخشی قوی توفیق چندانی حاصل نخواهد شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در پایان گفت: کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار هزینه‌بر است؛ چرا که این بیماری‌ها جغرافیای زیادی را در بر می‌گیرند و به سرعت می‌توانند از طریق مرزها به کشور وارد شوند. بنابراین باید وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلفی در این زمینه وارد شوند.

 

نظر شما
ادامه