کد خبر: ۲۴۴۹۶

خبرگزاری فارس: واکسینه شدن دام‌های اهلی مجاور با حیات‌ وحش در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری فارس، «دکتر عبدالله بهمنش» در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایفی که دامپزشکی بر عهده دارد، اظهار کرد: بسیاری از وظایف دامپزشکی و خدماتی که بر عهده این سازمان است، برای مردم ناشناخته است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: به همین منظور باید رسانه‌ها این وظایف را به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا اینکه اقشار مختلف مردمی به وظایف این دستگاه پی ببرند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از وظایف این دستگاه را واکسیناسیون دام‌ها عنوان کرد و گفت: این تنها بخشی از وظایف ما به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تاکنون خدمات بسیار زیادی در بخش واکسیناسیون صورت گرفته، از واکسیناسیون رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در روستاهای مجاور مناطق حفاظت‌ شده‌ استان خبر داد و گفت: این مرحله از واکسیناسیون با هدف پیشگیری از شیوع بیماری PPR در جمعیت حیات‌وحش ‌انجام و دام‌های اهلی مجاور با این مناطق واکسینه شدند.

بهمنش عنوان کرد: در این راستا تعداد 242 هزار و 927 راس تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری از دام‌های این مناطق واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به بیان اهداف مهم سازمان دامپزشکی کشور پرداخت و از ریشه‌کنی بیماری‌های واگیر دامی به عنوان بخشی از رسالت این دستگاه یاد کرد و گفت: این حجم از فعالیت با توان بخش دولتی و همکاری بخش خصوصی دامپزشکی استان صورت گرفته که موفقیت‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم.

این مسئول در ادامه با بیان مشخصات طاعون نشخوارکنندگان کوچک آن را بیماری ویروسی با درصد واگیری بالای دامی دانست که عمدتاً با علائمی مانند تب، کاهش شدید وزن، اسهال، آبریزش از چشم و بینی، ریزش پشم و مو و در برخی از دام‌ها با تاول‌های ریز درون دهان همراه است.

بهمنش تصریح کرد: اگر دامداران اقدامات لازم را انجام ندهند این بیماری موجب تلف شدن دام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه