کد خبر: ۲۳۴۴۴

«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت:

این تصاویر به طرفداران علم کمک می‌کند تا بتوانند بانفوذ به زیرپوست حیوانات و مشاهده اندام‌های داخلی آن‌ها از نزدیک بیشتر با کارکرد بدن آشنا شوند.

در ادامه تصاویر برخی از حیوانات را خواهید دید که با اشعه ایکس (سی‌تی‌اسکن) از آن‌ها گرفته‌شده، به‌گونه‌ای که تجربه‌ای واضح و شفاف اما غیرمعمول از چهره‌های آشنا در طبیعت خواهید داشت؛ نمایی تازه از شگفتی‌های دنیای طبیعت و حیوانات، گویی چنین موجوداتی تاکنون در زمین وجود نداشته‌اند. این تصاویر به طرفداران علم کمک می‌کند تا بتوانند بانفوذ به زیرپوست حیوانات و مشاهده اندام‌های داخلی آن‌ها از نزدیک بیشتر با کارکرد بدن آشنا شوند.

قورباغه: عدسی چشمان قورباغه از حجم بالایی از پروتئین تشکیل‌شده است بنابراین به‌راحتی در تصاویر زیر قابل‌تشخیص است و البته رنگ سبز آن در این تصویر واقعی نیست. حتی محتویات روده قورباغه نیز در این تصویر مشخص است.

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر 

از جمجمه دارکوب گرفته تا حلزون همه موجوداتی زمینی‌اند اما در زیر اشعه ایکس به نظر فرازمینی می‌آیند. سی‌تی‌اسکن جمجمه این دارکوب از مجموعه پرندگان موزه تاریخ طبیعی ترینگ گرفته‌شده است. زبان ارغوانی رنگ به‌آسانی در جمعه قابل‌تشخیص است. از بالای جمجمه تاب می‌خورد و در حالت انقباض سمت راست حفره بینی قرار می‌گیرد. این زبان بلند به دارکوب کمک می‌کند به عمیق‌ترین سوراخ‌های درون تنه درخت نیز دسترسی داشته باشد و به‌راحتی به طعمه‌هایش برسد.

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر 

به دلیل تزریق محلول یُد به این حلزون خاکی، اشعه ایکس به‌راحتی تمام بافت‌های بدنش را نشان داده و نمایی سه‌بعدی از اندام‌های داخلی وی به وجود بیاورد. در این تصویر نیز دستگاه عصبی، معده و اندام‌های تناسلی وی قابل‌شناسایی‌اند. مطالعه این‌گونه خاص حلزون صرفاً به‌منظور بررسی دیجیتالی دستگاه تولیدمثل و تفکیک گونه‌های متفاوت این جانور انجام شد. با چنین روشی از فرایند وقت‌گیر و البته کشنده تشریح حلزون اجتناب می‌شود.

 تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر

در مقایسه با دیگر انواع کوسه‌ها، کوسه سرچکشی بسیار راحت‌تر شکار خود را تعقیب می‌کند هرچند قوای بویایی آن‌ها تفاوت چندانی باهم ندارد. در تصویر زیر سی‌تی‌اسکن سر کوسه سرچکشی را مشاهده می‌کنید. دانشمندان برای بررسی شیوه شکار کوسه سرچکشی پرینتی سه‌بعدی از جمجمه وی گرفتند. سپس با تقلید از حرکات کوسه در آب، جمجمه را درون تانکی پر از مایع به این‌سو و آن‌سو حرکت دادند. در این بررسی آن‌ها دریافتند که شیوه حرکت به چپ و راست سر کوسه به عبور جریان آب از حفره‌های بینی کمک و باعث تقویت حس بویایی و درنتیجه تشخیص بسیار مؤثر جهت و فاصله منبع بو می‌شود.

 تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر

قرار دادن ماهی پفکی خاردار زیر اشعه ایکس در ادامه تحقیق روی رشد خارهای کمر یا دندانه‌های پوستی وی صورت گرفت. اسکلت بدن وی غضروفی، سفیدرنگ است و از بافت‌های نارنجی تشکیل‌شده است. جالب است بدانید در قرن 19 میلادی لئوپولد و رادولف بلاشکا مدل شیشه‌ای فوق‌العاده زیبایی از آناتومی بی‌مهرگان ساختند. هدف آن‌ها از این کار بررسی شیوه تکامل این موجودات بود. در تصویر زیر مدل ستاره دریایی این دو برادر را زیر اشعه ایکس می‌بینید. رنگ‌های متفاوت نشان‌دهنده شیشه‌های متفاوتی‌اند که آن‌ها در مدل‌های خود بکار برده‌اند. بسیاری از مدل‌های این دو برادر در زیر اشعه بررسی شدند تا به مسئولین در محافظت این مدل‌ها کمک کرده و علاوه بر این به چگونگی ساخت این مدل‌ها که برادران بلاشکا هرگز افشا نکردند، نیز پی ببرند.

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر
مدل شیشه ای برادران بلاشکا

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر 

این پوسته ناتیلوس که اهدایی آقای هانس اسلون به موزه تاریخ طبیعی است، در اواخر سال 1600 لایه رویی آن توسط یوهانس بِلکین کنده کاری شد؛ و اکنون در موزه گالری کادوگان تِرِژرز به نمایش گذاشته‌شده است. در این پوسته از مقیاس پیشنهادی لئوناردو داوینچی برای ساخت چشم انسان مطبق با مقیاس واقعی آن در طبیعت استفاده‌شده است.

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر 

در پایان نیز تصویری از سی‌تی‌اسکن سوسک شاخ‌دار را خواهید دید که برای بررسی اندام‌های داخلی وی گرفته‌شده‌اند. ماهیچه‌ها، اندام‌ها و بال‌ها کاملاً مشخص‌اند و با بررسی آن‌ها می‌توان تمام حرکات ماهیچه‌های این سوسک را کنترل کرد.

تصاویری حیرت انگیز از حیوانات زیر اشعه ایکس + تصاویر 

این تصاویر به همراه بسیاری از تصاویر دیگر از روز جمعه حتی در ساعت‌های غیر اداری بین 3 ظهر تا 10 شب نیز در موزه تاریخ طبیعی برای بازدید عموم آزاد خواهند بود.

 

 

نظر شما
ادامه