کد خبر: ۲۱۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
این کار را بیشتر یک شوی رسانه‌ای می‌دانم / این ببر قشنگ است ولی ببر خزر نیست / برخلاف آنچه دکتر صدوق معاون سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند من معتقدم این ببرها در روسیه در قفس بوده‌ و آزاد نبوده‌اند، چرا که اگر یک گنجشک را هم در قفس وارد کنید بی‌تابی می‌کند ولی این ببرها در قفس باغ وحش تهران بسیار رام بوده‌اند...

حکیم مهر -  دکتر اسماعیل کهرم ، پرنده شناس  و شکاربان عصر جمعه 31 اردیبهشت ماه با حضور در برنامه زنده فونت 35 شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به ورود دو قلاده ببر سیبری به ایران واکنش نشان داد و این کار را یک شوی رسانه‎ای تلقی نمود!

این کارشناس محیط زیست با اشاره به انقراض ببر مازندران در سال 1332 گفت : از آن زمان به بعد زیستگاه طبیعی این ببر با تغییرات زیادی مواجه بوده و امروز این زیستگاه تبدیل به شالیزار و مزارع کشت کیوی و چای و انواع ویلا و ساختمان و جاده شده و یقیناً در بین همه جنگل‌های شمال کشورمان یک منطقه وجود ندارد که بتواند غذای یک سال یک ببر دویست کیلویی را تأمین کند.

دکتر کهرم افزود : واقعاً نمی‎دانم هدف از این کارها چیست و اینهمه تبلیغات به چه منظوری انجام شده است؟ این کار را بیشتر یک شوی رسانه‌ای می‌دانم و به نظرم نیازی به سازمان حفاظت محیط زیست در این کار نبود و می‌شد براحتی بین باغ وحش دو کشور این تبادل صورت گیرد.

وی با ذکر این جمله که "این ببر قشنگ است ولی ببر خزر نیست" گفت : این ببر وارداتی 60 کیلوگرم از ببر ما سنگین‌تر است و جمجمه بزرگتری دارد و از نظر رفتاری هم متفاوت است.

این شکاربان افزود : میانکاله به عنوان یک پناهگاه حیات وحش با 68000 هکتار وسعت که در دنیا منحصر به فرد است دارای آب لب شور است و در این شرایط حیات رشد بیشتری نسبت به آب شیرین یا شور دارد.

دکتر کهرم درباره وعده آزادسازی دو قلاده ببر سیبری وارداتی در میانکاله گفت : آنطور که شنیده‌ام قرار است 50 هکتار در این منطقه محصور شود که به نظرم برای ببر 300 کیلویی که مطابق اسناد موجود تا 60 کیلومتر در یک رودخانه هندوستان را برای شکار پیموده است فضای بسیار اندکی محسوب می‌شود.

این پرنده‌شناس افزود : برخلاف آنچه دکتر صدوق معاون سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند من معتقدم این ببرها در روسیه در قفس بوده‌ و آزاد نبوده‌اند، چرا که اگر یک گنجشک را هم در قفس وارد کنید بی‌تابی می‌کند ولی این ببرها در قفس باغ وحش تهران بسیار رام بوده‌اند.

وی در پایان ضمن تأکید بر این نکته که ورود این ببرها به ایران غیرعلمی بوده و بدون انجام کار کارشناسی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته گفت : احیای ببر مازندران به شرط داشتن زیستگاه مناسب امکان‌پذیر است و با این شرایط بهترین کار این است که این دو قلاده در همین قفس باغ وحش نگهداری شوند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید (m.en)
|
-
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
0
0
سلام ،

من خدا رو شکر این برنامه ی عالی رو از تلویزیون دیدم و از دست ندادم ولی شاید باورتون نشه ، در حین پخش برنامه همش تو این فکر بودم که آیا حکیم مهر این مسئله رو مطرح می کنه یا خیر ! و الان که دیدم قرار دادید ، واقعا خوشحال شدم . ضمن این که در این مستند مشخص شد که سن ببر ها هم مطابق با اون چه که گفته شده ، نیست و همینطور این که ببر ماده رو به عنوان ببر باردار داده بودن که اون هم باردار نبود ! و از همه ی بخش ها جالب تر ، مصاحبه با مسئولان اصلی محیط زیست بود که وقتی به قول عامیانه ، کم آوردن ، گفتن که : خوب حالا سنش 2 سال نباشه ، 3 سال باشه ، دندانش 4 سانت نباشه ، 7 سانت باشه ! و در کل سر و ته قضیه رو هم آوردن .


به هر حال بسیار سپاسگزارم که این خبر رو منتشر کردید،
مجید .
یه بنده خدا
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۳
0
0
اقا دمتون گرم
نظر شما
ادامه