کد خبر: ۲۱۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  تداوم واردات شیرخشک آلوده به ملامین صنعتی از چین که طی یکی دو هفته اخیر توسط برخی منابع غیر رسمی مطرح شد نگرانی‌هایی را به دنبال داشت .

تگرانی درباره ی احتمال ورود شیر خشک از چین به این خاطر بود که پس از بیماری هزاران کودک چینی  و حداقل مرگ سه کودک چینی بر اثر وجود ملامین صنعتی در شیرخشک در سال 87 بسیاری از کشورها واردات شیر خشک  و حتی محصولاتی را که با شیرخشک چینی تولید می شدند ممنوع کردند. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت کشور نیز  در سال 87 اعلام کرد که کشور ما هیچ نوع واردات مستقیم شیر خشک از چین ندارد و  ورود شکلات و برخی فرآورده‌های شیری از چین نیز با توجه به آلودگی شیر خشک در کشور از تاریخ 3/7/87 ممنوع شد.

با این وجود آمار واردات شیر خشک اداره ی گمرک در  سال 88 نشان می دهد 15 تن شیر خشک از چین وارد شده است.برای ترخیص کالا از گمرک ، داشتن مجوز از سازمانهای مربوطه بویژه وزارت بهداشت لازم است که این نظارت شامل کارخانه ای که محصول از آنجا وارد شده است و  مواد وارداتی می شود. با توجه به ممنوعیت واردات شیر خشک چینی در سایر کشورها ورود همین میزان شیر خشک از چین حتی با در نظر گرفتن تمام بررسیهای احتمالی قابل تأمل است.

 براساس آمار گمرک واردات بیش از 28000 تن شیر خشک سال 88 در حالی انجام شده است که در کشور امکان تبدیل شیر خام به شیر خشک وجود دارد. استفاده از شیر خشک برای تولید بعضی از فراورده های لبنی مثل ماست و بستنی طبیعی است و به گفته ی مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران 20% استاندارد افزودن شیر خشک به ماست برا ی تغلیظ ماست است.برخی معتقدند شیر خشکهای وارد شده به شیر مایع تبدیل می شوند و بخشی از مشکلات دامداران ناشی از همین مسئله است.افزایش قیمت تمام شده ی شیر خام  در سالهای اخیر  دامداران را در فروش شیر خام  در رقابت با شیر خشک وارداتی قرار داده است.روابط عمومی صنایع شیر ایران می گوید:" کارخانه های مجهز به دستگاههایی که بتوانند شیر خشک را به شیر مایع تبدیل کنند و به اصطلاح شیر بازیافته تولید کنند در کشور کم است. با توجه به شیرخام فراوانی که در کشور با کیفیت بالاتری تولید می شود نیازی به واردات شیر خشک وجود ندارد. و تنها به دلیل قیمت بسیار پایین این گونه شیرها به کشور وارد می شوند"

آلودگی شیر خشک چینی ناشی از تقلب در استفاده از شیرخام در این کشور بوده است به این ترتیب که شیر خام تولیدی را با آب رقیق می کردند اما برای اینکه در آزمایشات میزان پروتئین آن کافی باشد به آن افزودنی غیر مجاز ملامین زده می شد. با توجه به این موضوع نمی توان ممنوعیت واردات آن را موقتی تلقی کردو نظارت دقیقتری از سوی وزارت بهداشت بر واردات شیر خشک از چین لازم است .

براساس اطلاعات موجود در سایت سازمان جهانی بهداشت ملامین یک ماده آلی با پایه شیمیایی است و  معمولاً در پلاستیک‌ها، چسب‌ها، وایت بردها و... استفاده می‌شود. تاکنون اثرات مضر و زیان آور آن بر روی انسان به طور مستقیم مورد مطالعه قرار نگرفته است اما با توجه به مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات می‌توان اثرات آن را  بر روی انسان پیش‌بینی کرد. ملامین به تنهایی باعث ایجاد سنگ مثانه در آزمایش بر روی حیوانات شده است. این ماده در ترکیب با اسید سیانوریک ممکن است بلورهایی را تشکیل دهد که به ایجاد سنگ‌ کلیه منجر شود.بلورهای کوچک آن همچنین امکان دارد لوله‌های کوچک درون کلیه را که وظیفه تشکیل ادرار را به عهده دارند، مسدود کند و به نارسایی کلیه و در مواردی به مرگ بینجامد.ملامین در شرایطی معین در حیوانات آزمایشگاهی سرطان‌زاست، اما در مورد این که آیا ملامین اثر مشابهی در انسان هم دارد، شواهد قاطعی در دست نیست.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
اگر اشتباه نكنم ميزان مجاز افزودن شير خشك به ماست براي افزايش قوام آن 2 درصد است.
دکتر مرتضوی
|
-
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
شیر خشک ملامینه بهتر است یا شیر الوده که در مراکز جمع اوری شیر ریکا قاطی می کنند تا بار میکروبی کمتر نشان داده شود مسوول فنی هم اعتراض بکند زود اخراجش می کنند این هم در سایه ناکارامدی سازمان دامپزشکی در حمایت از مسوولین فنی می باشد حالا ببینیددرکشتارگاه های طیور چه خبر است
نظر شما
ادامه