کد خبر: ۲۱۵۵
تعداد نظرات: ۲۷ نظر

حکیم مهر -  نظرات ذیل به مثابه نظر حکیم مهر نیست و در راستای تضارب آراء و انتشار دیدگاههای مختلف منتشر شده است. به دلیل اهمیت بحث واگذاری تصدی‌گری‌ها و لزوم طرح دیدگاههای مختلف و پاسخگویی مسئولین محترم در بخش دولتی، در صورت تمایل این نشریه آماده انتشار نظر سایر بینندگان محترم حکیم مهر و بخصوص سازمان دامپزشکی کشور هم می‌باشد.

 

یادداشت وارده : در واردات گوشت، اعمال حاکمیت دولتی از جیب بخش خصوصی چرا؟!

 

 دکتر مجتبی مرتضوی

 

مطابق اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران"دولت موظف است کلیه وظایف حاکمیتی را در دستگاه ها حفظ کندو وظایف تصدی گری را واگذار نماید”.

همچنین ماده 135 قانون برنامه توسعه چهارم ضمن تعریف نقش و وظایف دولت در امور حاکمیتی و تصدی گری در "نقش و وظایف دولت در بند الف این ماده  "پیشگیری ازبیماریهای واگیروکاهش اثرات حوادث طبیعی و بحران های پیچیده"  از جمله موارد حاکمیتی دولت عنوان شده است.

به نظر می‌رسد نظر قانون گذار در این بند از ماده 135 عمدتاً بر نظارت دولت بر روند پیشگیری از بیماری ها که از طریق نظارت بر عملکرد زیرشاخه های وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد متمرکز شده است. مثلاً در مواقع شیوع یک بیماری خاص وزارت بهداشت به نمایندگی ازدولت برای انجام وظیفه حاکمیتی خوداز طریق رسانه ها به اطلاع رسانی در مورد روش های پیشگیری ازشیوع بیماری می پردازد و سایر مراحل نظیر تولید واکسن، اجرای پروتکل‌های درمانی  و روش های آن را جزو موارد تصدی گری دانسته و باید به بخش خصوصی واگذار گردد. به عبارتی ساده‌تر مثلاً در موقع بروز بیماری سل دولت قرار نیست به پزشک بگوید که فلان دارو را برای فلان مریض تجویز کن و ....

مثال دیگر در زمینه دامپزشکی موضوع را بهتر روشن میکند. هر سال دامها باید علیه بیماری بروسلوزیس یا تب مالت که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، واکسینه شوند. تأکید بر انجام واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی به دامداران و ترغیب آنها برای همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون جزء وظایف حاکمیتی دولت در پیشگیری از شیوع این بیماری است ولی انجام عمل واکسیناسیون و انجام آزمایشات کنترلی و اندازهگیری تیتر ایمنی در دامها جزو وظایف تصدی‌گری بوده و باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد و سازمان دامپزشکی به عنوان نماینده دولت - ناظر دولتی - با استناد به نتایج آزمایشگاههای معتبری که خود پروانه آنها را صادر نموده و مورد تأیید هستند، بیماری را کنترل نموده و بدین طریق به وظیفه حاکمیتی خود عمل کند. کاری که به صورت روتین از سالیان قبل در تمام دنیا انجام می‌شد ولی در ایران بر اثر فشارهای بخش خصوصی، سازمان دامپزشکی به تازگی مجبور شده از این تصدی‌گری خود بگذرد و ان را به بخش خصوصی بسپارد.

اما تصدی‌گری مهمی که سازمان دامپزشکی و مسوولین اداره کل قرنطینه ان سازمان با توجیهات مختلف از واگذاری آن به بخش خصوصی معتبر خودداری نموده و در مقابل قانون ایستادگی می‌کنند، بحث اعزام کارمندان دولتی برای خرید گوشت از کشورهای خارجی عمدتاً برزیل، به عنوان کارشناسان ناظر خرید است. شاید به دلیل اینکه تأمین هزینه به عهده بخش خصوصی بوده و به دلیل داشتن جذابیت های مسافرت خارجی آنهم بدون هزینه (!) از واگذاری آن پرهیز می‌شود؟!

امنیت غذایی در هر جامعه به اندازه امنیت نظامی آن مهم است. گوشت غذای اصلی سفره ما ایرانیها و  یک غذای استراتژیک بوده و هرقدر ارزان‌تر به دست مردم برسد، درجه رضایت‌مندی مردم بیشتر می‌شود و این یک واقعیت است. کشور ما در مواقعی از سال  از کشورهای خارجی و انحصاراً از برزیل و هند گوشت وارد میکند. به نظر اینجانب روند اخذ مجوز از اداره کل قرنطینه سازمان دامپزشکی شفاف نیست و با اعمال سلایق "حسب مورد" و با اعمال تصدیگری دولتی باعث از دست رفتن فرصت‌ها و افزایش قیمت تمام شده گوشت وارداتی می‌شود.

تجارت گوشت یکی از علمیترین و پیچیده‌ترین تجارت‌ها بوده و حمایت دولت‌ها و همکاری آنان را می‌طلبد. عملکرد سریع و مناسب هر کشور باعث می شود بازرگانان آن کشور بتوانند به موقع در این بازار حضور یافته و با قیمت پایینتری خرید نموده و در نهایت محصول را ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسانند. اما در ایران به دلیل عملکرد و وظایف غیر شفاف بخش قرنطینه سازمان و اعمال سلیقه‌ها، بازرگانان ما همیشه موقعی به بازار گوشت وارد می شوند که سایر کشورها دام‌های خوب را برده اند و قیمتها بالا رفته است و به اصطلاح به وضع خراب بازار میرسند. این امر در مورد واردات گوسفند از ارمنستان اتفاق افتاد و ما بعد از بازرگانان کشورهای عربی بخصوص کویت وارد بازار شدیم و مجبور شدیم گوسفند 50 دلاری را 140 دلار بخریم. چون پروسه اخذ مجوز و تأیید در سازمان دامپزشکی 4 سال به طول انجامید!

 فرض کنیم کشوری گوشت مازاد دارد و آمادگی خود را برای صادرات اعلام می‌‌کند و پروتکل هم بین رؤسای جمهور ایران و آن کشور امضا میشود. حال تاجری ایرانی می‌خواهد از آن کشور اقدام به وارد کردن گوشت نماید. وی صرفاً باید به اداره کل قرنطینه سازمان دامپزشکی مراجعه کند و انحصاراً از کارشناسان آن قسمت که چند نفر بیشتر نیستند وقت بگیرد، ویزا برای ایشان تهیه کند، هتل رزرو کند و قبل ازعزیمت، در ایران به حساب آن‌ها پول واریزکند تا کارشناسان به کشور مورد نظر رفته و امکانات وکشتارگاه و غیره را بررسی کنند و اگر مشکلی از نظر ایشان نباشد بعد از بازگشت به ایران و بعد از چند ماه دویدن تاجر!! و ... با واردات از آن کشور موافقت نمایند. در این فاصله سفر کارشناسان به آن کشور، بازار توسط رقبا تسخیر شده و بازرگان ایرانی با یک مجوز پرهزینه!؟ و البته بیمصرف در دست میماند که چه کند؟! این در حالی است که سازمان  جهانی بهداشت و فائو و غیره هر سال وضعیت بهداشتی دام کشورها را به دقت مانیتور نموده  و به محض بروز یک بیماری استراتژیک آن را بررسی و ابتلا، بروز یا شیوع را تأیید نموده و به اطلاع دنیا می‌رسانند و نظر آنان به عنوان رفرانس معتبر مورد تأیید همه است. هرچند به نظر می رسد که مورد تأیید کشور ما نیستند؟!!! ضمناً این بررسی‌ها می تواند توسط شرکتهای معتبر و متخصص و مورد تأیید سازمانهای جهانی و از آن مهم‌تر مورد تأیید استاندارد ایران صورت پذیرد و سازمان دامپزشکی با کنترل نظرات این شرکتها اعمال نظر حاکمیتی نماید.

نکته مهم دیگر در مورد واردات گوشت از کشور های برزیل و هند دلایل توجیهی سازمان برای اعزام کارمندان دولتی برای نظارت بر خرید گوشت و واردات  توسط شرکت های خصوصی می‌باشد. اگر شرکتی قصد واردات گوشت از برزیل داشته باشد باید به یک کارمند دولتی در سازمان دامپزشکی، روزانه 150 دلار دستمزد بدهد برای ایشان هتل بگیرد، هواپیما و ویزا بگیرد تا ایشان به خرج بخش خصوصی (!) به عنوان نماینده دولت به اعمال  وظیفه حاکمیتی دولت بپردازد که البته واضح است که این هزینه بر روی قیمت تمام شده گوشت اضافه خواهد شد!

در این موضوع چند نکته مهم نهفته است. برخی از سخنان مسوولین بخش قرنطینه سازمان دامپزشکی را از منابع مختلف منتشر شده در اینترنت استخراج نموده و چند سؤال در این مورد مطرح مینماییم که پاسخ آن سازمان را می‌طلبد!

 مسوولین قرنطینه سازمان ادعا دارند که نظارت آنان بر تمام مراحل خرید و واردات گوشت جزء وظایف قانونی و حاکمیتی آنان بوده و مدعی هستند که مراجع بین المللی در دنیا، سازمان دامپزشکی را تنها مرجع واجد صلاحیت در این زمینه می‌دانند و ازطرفی ادعا می‌کنند که سازمان دامپزشکی نقش تسهیل کننده(!!؟) در صادرات و واردات دارد. همچنین گفته‌ می‌شود که " برای واردات گوشت به کشور باید ضوابط و مقررات و استانداردهایی از سوی کشورهای صادر کننده رعایت گردد، به نحوی که رعایت استاندارد ملی ایران و استاندارد اروپا که از سوی سازمان دامپزشکی کشور به وارد کنندگان ابلاغ می شود ضروری است.

  سؤال اول: امروزه نظارت در دنیا به بخشهای غیر دولتی واگذار شده است و تشکیلات جهانی نظیر فائو رشد پیدا کردهاند. در ایران هم شرکتهایی مورد تأیید استاندارد ملی ایران وجود دارد. جالب است اداره قرنطینه سازمان دامپزشکی مدعی نظارت بر رعایت استاندارد های ملی ایران است در حالی که اداره استاندارد ایران به طور شفاف در سایت رسمی خود شرکت های بازرسی مورد تأیید خود را معرفی کرده و در لیست فوق نامی از اداره کل قرنطینه سازمان دامپزشکی نمیبینیم! این شرکتها علاوه بر این که تخصص‌های لازم را دارند تضمین‌های لازم را هم پرداختهاند تا در صورت بروز اشتباه یا خسارت غرامت پرداخت نمایند. پس توجیه نظارت سازمان دامپزشکی برای رعایت استانداردهای اروپا و ایران با وجود شرکت‌های معتمد فوق، صرفاً یک توجیه است و همچنین با وجود این شرکتها نظارت دولت میتواند از طریق بررسی گزارشات شرکتهای فوق و گزارشات حاصل از نمونهبرداریها و نتایج و جوابیههای آزمایشگاه‌های معتبری که خود سازمان قبلاً پروانه برای آنها صادر نموده صورت گیرد. اعزام کارشناس مستقیم از طرف سازمان مصداق بارز تصدیگری و مغایر قوانین است.

سؤال دوم: اگر این امر" نظارت حاکمیتی" است، چرا دولت برای اعمال وظیفه حاکمیتی هزینه را از بخش خصوصی دریافت می‌کند؟!

سؤال سوم: دامپزشکی علمی بسیار وسیع و دارای زیرشاخه‌های تخصصی متعددی است. حال کارمندی که سالها درگیر مسایل اداری بوده و یا در زیرشاخههای غیر تخصصی بازرسی گوشت فعالیت میکرده و چندین سال قبل 2 واحد درسی بازرسی گوشت گذرانیده است چگونه می تواند برای بررسی چنین امر مهم و مدرنی با یک کلاس توجیهی 2 ساعته صاحب نظر و مدعی نظارت بر رعایت استانداردهای اروپا و ایران شود؟! با نگاهی به رفرانسهای قدیم و جدید در زمینه بازرسی گوشت متوجه خواهیم شد که قضاوتهای کشتارگاهی روز به روز فرق میکند. با توجه به متخصص نبودن کارشناسان اعزامی که اکثراً حتی یک ماه هم به طور عملی در کشتارگاه کار نکردهاند، اگر اشتباهی رخ دهد و محموله متعلق به یک شرکت آلوده باشد، آیا سازمان دامپزشکی ردیف بودجهای برای پرداخت غرامت دارد؟ چه کسی غرامت تاجر را پرداخت خواهد کرد؟ در حالی که شرکتهای مورد تایید استاندارد ضمن تربیت و بازآموزی دامپزشکان متخصص برای بازرسی گوشت، بیمه هم هستند و برای این منظور تضمینهای لازم را هم سپرده‎‌اند تا در چنین مواردی غرامت پرداخت نمایند.

سؤال چهارم: کشور ما در تحریم و این یک واقعیت است که به این بهانه خیلی از شرکتهای خارجی از مذاکره با سازمانهای دولتی ما طفره میروند ولی بخش خصوصی ایران را در صورت ارائه تضمینهای بین‌المللی قبول دارند. این بهترین فرصت است که با واگذاری وظایف تصدی گری به بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، تحریم دشمن را ناکارآمد نموده و امنیت غذایی کشور را تأمین نماییم.

سؤال پنجم: وضعیت بخش خصوصی خیلی اسفبار است. بنا به اظهارات رییس سازمان نظام دامپزشکی بیش از 50 درصد ظرفیت اشتغال واقعی در عرصه دامپزشکی خالی است. پس عدم واگذاری تصدیگری‌ها به بخش خصوصی هیچ منطقی ندارد!

سؤال ششم: شرکتهای واردکننده گوشت علاوه بر تأمین هزینه کارمندان اعزامی بدلیل عدم اعتماد به تواناییهای آنان مجبور هستند خودشان اقدام به تربیت و بازآموزی دامپزشک نمایند و این باعث افزایش قیمت تمام شده گوشت وارداتی می شود. هرتن گوشت برزیلی با 700 دلار اضافه وارد می شود.

با عنایت به دلایل فوق و تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای اصل 44 قانون اساسی و نص صریح قانون از دولت پاسخگو و عدالت

انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار سازمان
|
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
الان با این وضعی که پیش امده سازمان از بخش خصوصی به عنوان بازوی مهم و همکار باید بهره بجوید تا به حال که این کاررا انجام نداده است چنین بلایایی یر کشور می اید .
دكتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
ضمن عرض سلام خدمت شما و جناب دكتر مرتضوي
بايد به استحضار برسانم كه گوشت به لحاظ كمي نه در ايران و نه در هيچ كجاي ديگر دنيا غذاي اصلي!! مردم نيست. برابر آمارهاي رسمي فعلا نان و غلات كه حدود 60 تا 65 درصد انرژي روزانه مردم را تامين مي كنند، غذاي اصلي مردم كشور هستند. البته اين به مفهوم كم اهميت بودن گوشت نيست. خواستم توجه داده باشم.
دكتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
يادم رفت بنويسم شخصا با نظرات جناب دكتر مرتضوي موافق هستم، البته معتقدم لازم است شركت هاي بازرسي گوشت خصوصي به غير از موسسه استاندارد كه عملا وظيفه اجرايي ندارد، از سازمان دامپزشكي هم مجوز بگيرند و دامپزشكان ايشان مورد تاييد سازمان دامپزشكي كشور و سازمان نظام دامپزشكي هم باشند
دانش جوان
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۲/۳۱
0
0
دکتر جان نظام که نمی تواند مدرک دکتری بدهد یا می خواهید دکتر های نظام امر و نهی کننده باشند نظام دامپزشکی خیلی عرضه داشته باشد ماده 19 را اجرا می کند که قانون است و هر قانونی باید اجرا شود.10 سال است به نظام حق عضویت مفتی می دهم چه کار کردهاند .
بی نام
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۲
0
0
علیرغم اینکه ریاست جمهوری قرنطینه را محدود کرده بخصوص در اعزام کارمندان دولتی اما پی در پی مدارک و پاسپورت کارمند ها را می گیرند نامه وزیر و اصی 44و...فراموش شده.نظام دامپزشکی هم ........
دکتر همکار
|
-
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۹
0
0
آقای دکتر مرتضوی بیش از آنکه به فکر بخش خصوصی و ارتقاء ان باشد انطور که از کل مطلب فوق معلوم است به دنیال هدفی مادی وو نه بهداشتی هستند و با فرافکنی و بعضا ذکر مطالب دروغ و تهمت که گاها کاملا ناشیانه بیان شده اصرار در انتقال موضوع نظارت بر گوشت به بخش خصوصی هستند که باید مطالب زیر را عرض کنم :
اولا تمامی کشور ها هنگام واردات گوشت از کشور دیگر از دامپزشکان دولتی استفاده می کنند و ایشان به دلیل عدم آگاهی توجیهی ناشیانه ارائه داده اند اگر ایشان تفحصی کوتاه داشتند براحتی می توانستند صحت موضوع فوق را دریابند.
2- هزینه اندکی که به دامپزشک ناظر داده می شود و ایشان به غلط عدد بالایی را اعلام کرده اند برای شرکت وارد کننده در برابر درآمد واردات مربوطه کاه در مقابل کوهی است و اصلا آنقدر کم است که نمی تواند بر قیمت گوشت اثر گذارد.
ثالثا موضع واردات گوشت به دلیل مسائل مختلفی که دارد و ذاتا ایشان به هیچکدام آشنا نمی باشند در صورت واگذاری به بخش خصوصی قابل نظارت نمی باشد به همین دلیل تمامی کشور ها در موارد مشابه از دامپزشکان دولتی استفاده می کنند
رابعا در مورد سئوال چهارم باید بگویم کل واردات توسط بخش خصوصی است و اصلا سازمان دامپزشکی تنها وظیفه حاکیتی خود را اعمال می کند بنابراین مساله تفره از مذاکره با سازمان های دولتی مطرح شده کاملا بی مورد است
وضعیت اسفبار بخش خصوصی مربوط به پذیرش بدون منطق تعدادی زیادی دانشجوی دامپزشکی در هر سال و افزایش تعداد دانشکده های دامپزشکی است و ایشان بهتر است به این موضوع چاره ای بیاندیشند
اما در مورد آموزش های تخصصی باید بگویم
سازمان دامپزشکی اموزشهای مستمر برای کلیه دامپزشکان خود علی الخصوص در رمینه بهداشت و بازرسی گوشت دارد که گذراندن آن برای همه دامپزشکان دولتی اجباری است علاوه بر آن قبل از اعزام کارشناسان آموزشهای دراز مدت تخصصی قبل از اعزام برگزار می شود و دامپزشکان بعد از تائید های مختلف که از منابع مختلف صورت می گیرد و رد شدن از فیلتر های بسیار زیاد که گاها ماه ها بطول می انجامد اعزام میشود باید متاسفانه بگویم ایشان حتی در این موضوع هم اطلاعات کافی نداشته و اظهار نظر کرده اند.
اما حضور دامپزشکان دولتی هیچگاه ناقض حضور بخش خصوصی دامپزشکی نبوده زیرا شرکت های خصوصی همین الان هم در صورت اثبات لیاقت همکاران بخش خصوصی از آنها در قالب قراردادهای خود استفاده می کند حتی تعدادی از شرکت ها ابتدا دامپزشکان متخصص خود را به برزیل اعزام و وضعیت شرکتهای صادر کننده برزیلی را با استفاده از این دامپزشکان بررسی و سپس اقدام به درخواست مجوز واردات می کنند و آقای دکتر مرتضوی از این موضوع هم اطلاع ندارد.

جمع بندی واردات گوشت سالم و بهداشتی در طی سالیان مختلف گذشته نشانگر موفقیت سازمان دامپزشکی در اعزام دامپزشکان دارای تخصص و تجربه برای واردات گوشت است.
ثالثا سازمان دامپزشکی مسئول بهداشت گوشت است و مسئول پول جیب تاجر نیست که ضرر بکند یا نه و اگر تاجری بدون حساب کتاب اقدام به واردات گوشت می کند همان بهتر که ضرر کند و اصلا این موضوع چه ربطی به سازمان دارد
در نهایت به نظر می رسد بهتر است بجای القای تفکرات غلط و بدون اساس و بدون اطلاع کافی به فکر استحکام سازمانی باشیم که در صورت آسیب دیدن ان همه ما اسیب خواهیم دید اما متاسفانه اینطور نیست.
جهت اطلاع دکتر مرتضوی عرض می نمایم در برزیل به عنوان یک کشور کاملا موفق در صادرات گوشت به دنیا و بزرگترین صادر کننده گوشت که بر مبنای استانداردهای اتحادیه اروپایی کار می کند تمامی مضوع نظارت بر بهداشت گوشت بر عهده بخش دولتی است و کاملا حقوق و مزایای انها توسط دولت برزیل پرداخت می شود و حتما علتی داشته که بزرگترین کشور صادر کننده گوشت این بخش را بر عهده بخش خصوصی واگذار نکرده لذا از دکتر مرتضوی خواهش می کنم بهتر است قبل از ارائه نظر بخصوص در فضای مجازی حداقل مطالعه ای روی بحث واردات و صادارات گوشت کشورهای علی الخصوص کشورهای موفق داشته باشند
دکتر دامپزشک همکار
دامپزشک بخش خصوصی
|
-
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۹
0
0
آقای دکتر مرتضوی :
آیا شرکت بخض خصوصی مجوز تربیت دامپزشک و یا بازآموزی دامپزشک متخصص واردات گوشت دارد ؟ !!!!!!
آیا این مهم بر عهده سازمان نظام دامپزشکی نیست اصلا از کی بخش خصوصی متولی آموزش دامپزکان متخصص است خواهشمند است در ارائه نظرات دقت فرمائید
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۰
0
0
در جواب همکار محترم باید عرض کنم که در سایت oie قسمتی است به نام WAHIDکه هیچکدلم از انهایی حداقل از دورو بری های بنده به برزیل رفته اند ادری این سایت را نمی دانند ؟!در ان قسمت گفته شده است که در تمام کشورها copmtent Authority یا مسوولین ذی صلاح هستند که کار سیاست گذاری می کنند و اجرا را بازرس های بین المللی یا inspection bodies انجام می دهند که این شرکت ها بایستی استاندارد 17020 داشته باشند .
در بازرسی بین المللی 3 عرصه داریم 1-peqsmsیا دستور العمل های بهداستی قبل از صادرات که انها را بخش دولتی به عنوان نظارت عالیه از روی داکیومنت ها بررسی می کند , و بقیه مراحل را شرکت های انسپکتور انجام می دهند .
با نگاهی دوباره به سایت فوق می بینیم که در نیوزیلند کل دامپزشکان دولت نیوزیلند 211 نفر و ایالات متحده 1430 نفر و البته بخش خصوصی امریکا 59000 می باشد هلند سازمان مرکزی 17 نفر بوده در حالی که 5700 نفر دامپزشک دارد .در این وسط فقط مصر است که 12000 دامپزشک دولتی دارد .
در سال 83 ما 1762000راس دام به کشورهای خلیج فارس که حتی یک نماینده هم نیامد چون بررسی های میدانی را انجام داده بودند .برزیل سالانه 7 میلیون تن گوشت قرمز به 70 کشور صادر می کند فقط یک کشور دامپزشک می فرستد ان هم ایران یکی از دوستانتان در وبلاگ خاطرات خود این امر را به صراحت تایید می کند در اینترتن بگردید راحت پیدا می شود و البته رژیم اشغالگر قدس هم خاخام های خود را می فرستد .
اما دنیا چه می کند؟درکتاب کد اصل mondate&obligation است که البته برای کشورهای عضو می باشد نه ابزرور و مرجع ان oie می باشد در فصل 4 در الزامات بازرسی محموله ها را جزو وظایف دامپزشکی کشور مبدا می دانند که به صورت موردی انجام می گیرد IHRکه این هم توسط بازرسان بین المللی که مورد تایید بانک مرکزی کشور هاست صورت می گیرد
به کار بردن کلماتی مثل داشتن لیاقت منافع مادی از یک دکتر بعید است
فرض کنیم دامپزشکی اشتباه کرد و محموله الوده امد ایا یک کارمند چگونه می تواند خسارت بدهد ولی hnspection bodies سپرده های کلان در بانک مرکزی کشور ها دارند ضمنا اموزش و اعطای استاندارد برای این شرکت ها توسط oie صورت می گیرد
در جواب ادعای شما یکی از دوستان دولتی بنده همین امشب به برزیل رفت .ایشان یک کلمه رفرانس انگلیسی بلد نیستند که هیچ کتاب کد و ریسک انالیز را باید مطالعه کنند گفتند کجا؟به ایشان حتی رفرانس را هم نگفته بودند .
بنده خودم در یکی از کشورهای خارجی مشغول هستم و نفع مادی هم ندارم اما کمک کنید که تصدی ها را از دولت با لیاقت تمام بگیریم
مرتضوی
|
-
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
0
0
در جواب همکار دامپزشک بخش خصوصی باید بگویم که لطفا به جدول وظایف حاکمیتی و تصدی گری سازمان دامپزشکی در این سایت بروید و خودتان جوابتان را می گیرید این دستور و بخشنامه وزیر است .و می بینید که بلی تربیت و بازاموزی بر عهده بخش خصوصی می باشد
کارشناس تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی
|
-
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
0
0
بنام خداوند جان و خرد
با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر مرتضوی خواهشمند است کارشناسان دفتر قرنطینه با ارائه مرجع معتبر به سئوالات زیر پاسخ دهن :
1- آیا کارشناسان دفتر قرنطینه در ستاد سازمان RISK ANALYSIS انجام می دهند ؟ لطف کنند همانند کشورهایی چون کانادا و اروپا ،بعنوان مصداق پرونده تجزیه و تحلیل واردات گوشت قرمز از کشورهای هندوستان، ارمنستان،قرقیزستان را ارائه فرمایند
2- کارشناسهای اعزامی بر چه اساسی تجریه و تحلیل خطر انجام می دهند، تجزیه و تحلیل خطر برای تصمیم گیری است نه برای انجام ماموریت برای هر محموله ، لطف کنید یک گزارش مصداقی بعنوان نمونه ارائه فرمایید
3- بر اساس چه قانونی ، کارشناسان اعزامی دولت حق غذا ، ماموریت و مسکن خود را ( روزانه 200 دلار امریکا)بایستی از بخش خصوصی اخذ کنند ، لطف کنید نام قانونی که چنین اجازه ایی را به شما داه است مرقوم بفرمایید
3- اگر زحمتی برای شما نیست اعلام فرمایند در کجای مقررات بین المللی نوشته شده است که سازمان دامپزشکی برای محموله های بخش خصوصی می تواند نیروهای خود را اعزام کند
4- لیست کشورهایی که از کشورهای آلوده به تب برفکی گوشت وارد می کنند را بگویید تا به معلومات تشنگان علم افزوده شود ، خدا مرتضوی ها را از دامپزشکی این کشور از گزند نا اهلان محفوظ بدارد آمین یا رب ...
مرتضوی
|
-
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
0
0
افرین و درود بر شما
مهناز
|
-
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
0
0
دوستان با تشکر از مدیران سایت لطفا در ستون گزیده وبلاگ ها خاطرات و نظرات یک دامپزشک اعزامی را بخوانید
دامپزشک
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
1- در پاسخ به دوستان عزیز و دکتر مرتضوی باید مجددا مطالبی را عرض بنمایم
اطلاعاتی که جنابعالی بخصوص در مورد سازمان دامپزشکی داده اید واقعا هیچکدام مستند نیست وهمانطور که خود گفته اید تنها بر اساس شنیده های خود و یا دیدن یکی از دوستانتان که در حال اعزام بوده به نتایجی دست یافته اید بنابراین بنده عرض ام این است که جنابعالی واقعا در جریان امور نیستید و تنها از بیرون مطالبی شنیده اید که به حکم آنها قضاوت می کنید و این موضوع را خیلی از همکارانیکه رفته و امده اند می دانند.
در مورد سئوال اولتان باز می گویم سازمان دامپزشکی واقعا طبق قوانین بین المللی که تمامی آنها در سازمان دامپزشکی قبل ازآنیکه من و شما مشغول تحصیل در رشته دامپزشکی شویم موجود بوده عمل کرده و میکند گذشته از آن سازمان دامپزشکی کار نظارتی انجام می دهد و همانطور که گفتم شرکت های بخش خصوصی همین آلان هم در برزیل و سایر کشور ها از دامپزشکان با تجربه بخش خصوصی که متخصص مواد عذایی هستند استفاده می نمایند و آنها را بخصوص در مراحل بررسی شرکتها و انعقاد قرارداد به برزیل می فرستند که قطعا نمی شود اسامی افراد را در فضای مجازی ذکر کرد حتی تا جایی برای شما بگویم که بعضی از وارد کنندگان خود دامپزشکان با تجربه و وارد به امور بین الملل بخش خصوصی هستند.
بنابراین اینکه سازمان دامپزشک می فرستد کسی جلوی بخش خصوصی را نگرفته که نفرستد تازه همین آلان هم بخش خصوصی می فرستد لذا اینکه گفتم اطلاع ندارید به این خاطر است
در مورد سئوال دوم هم باید بگویم اصلا شایسته من و شما به عنوان دامپزشک نیست که به دنبال دلسوزی برای هزینه ها و پول شرکت های بخش خصوصی باشیم نمی دانم شما چرا با عنوان این موضوع می خواهید در اذهان تاثیر بگذارید شاید چون ظاهر پسندتر است شرکتهایی که میلیارد ها تومان درامد از محل وارد گوشت دارند چه اهمیتی برایشان دارد که رقم ناچیزی به یک دامپزشک و یا روحانی بدهند و اصلا طرح این موضوع برای من و شما برای حمایت از درآمد میلیاردی بخش خصوصی از واردات گوشت موضوعیت ندارد و من غیر از تشویش اذهان جوابی برای آن پیدا نکردم
اینکه یک دامپزشک خاطره ای نقل کرده باشد چه ربطی به بقیه دارد آیا می شود با یک جز برای کل قضاوت کرد
باز عرض می کنم موضوع 150 تا 200 دلار اعلامی در اظهار نظرهای بعدی کذب محض است و باز بوضوح از تعمد نویسندگان در تشویش اذهان دارد زیرا رقم بسیار کمتر است
باز شما چرا موضوع اصلی را ول و هی به رقم یا ارقام پرداختی می پردازید آیا به غیر از این است که اصلا موضوع بازرسی گوشت برای شما در درجه سوم ، چهارم و ... اهمیت قرار دارد و نظر شما از طرح چنین مسائلی بیشتر سوق بعد مادی آن به افراد مشخصی است که در زمینه واردات فعالیت می کنند.
در مورد سئوال 3 باز می گویم بلی دامپزشکی علم وسیعی است به همبن خاطر سازمان دامپزشکی با ارائه سرفصل های مختلفی کلیه مباحث بازرسی بهداشتی خود را در استانها به کارشناسان اعزامی در سطح وسیعی آموزش می دهد و قبل از اعزام انها را از ده ها فیلتر تائیدی می گذراند اینکه یک نفر موقع اعزام انگلیسی نمی دانسته از شما می پرسم واقعا به نظر شما چند درصد از فارغ اتحصیلان دانشگاهی ما با توجه به وضع اموزشهای زبان خارجی در مملکت ما انگلیسی را خوب می داند که در این میان برای یک نفر خرده گرفته اید که انگلیسی نمیدانست تازه خود شما قبل از خارج رفتن واقعا انگلیسی را خوب می دانستید اما برای یخش اعظم واردات گوشت که از برزیل صورت می گیرد انگلیسی چندان بکار نمی آید چون در برزیل به غیر از پرتغالی 99/99 درصد افراد زبان دیگری نمی دانند آموزش پرتغالی را هم تا حدی که بدرد بخورد سازمان برای همکاران فراهم می کند. اما باز می گویم وظیفه سازمان دامپزشکی نظارت - نظارت و نظارت بر گوشت وادراتی است و نباید خلط مبحث صورت گیرد زیرا واقعا سازمان وظیفه نظارتی خود را انجام می دهد

اما با توجه به اینکه خیلی نگران خسارت برای تجار میلیاردر عزیز هستید باز می گویم چنین تجاری آنقدر حواس شان جمع هست که خود دامپزشک یا فرد اگاه و با تجربه به امور بهداشتی در کشتارگاه های کشورهای فروشنده گوشت دارند که اصلا تابحال شاید یک مورد هم ضرر نکرده اند. ثالثا گیرم کسی هم اشتباه کرد و کار بازرسی را انجام نداد آیا شما هیچ می دانید تجار و شرکت های ایرانی طرف قرارداد تنها در صورت سلامت و بهداشت گوشت در بندر عباس که توسط نمایندگان خودشان تحویل گرفته می شود پول طرف برزیلی را می دهند به عبارت دیگر امکان ضرر برای آنها صفر است پس بهتر است زیاد به فکر پول جیب میلیاردر ها نباشید بلکه نگران بهداشت جامعه باشید و بیشتر نظر خود را به حل مشکلات بهداشت گوشت تولیدات داخل معطوف کنید که به علت مصرف بی رویه دارو توسط بعضی از همکاران خودمان به عوض گوشت بیشتر آنتی بیوتیک است و بسیاری از مواد دیگر را دارد ایکاش بجای خسارت تجار همه به فکر چاره اندیشی به فکر مردم خوب خودمان باشیم تا بهداشت غذایی را برای انها به ارمغان آوریم.
در مورد سئوال چهارم می گویم اصلا واردات گوشت توسط بخش خصوصی است خود شما هم این را می دانید پس اصلا طرح سئوال بی مورد است.
در مورد سئوال پنجم هم باید علاه بر ان که قبلا گفتم که وضعیت اسفبار دامپزشکان مربوط به وزارت علوم است نه سازمان دامپزشکی باید بگویم واردات گوشت نمی تواند حتی ذره ای از این موضوع را حل کند چون هیچگاه وارد کنندگان از دامپزشکان تازه وارد و بیکار استفاده نخواهند کرد و افرادی مثل حضرتعالی که به گفته خود آلان هم در خارج هستید از این موضوع نفع خواهید برد که باز سر همکاران دامپزشک جوانمان که دنبال و جویای کارند بی کلاه خواهد ماند البته می بخشید صریح سخن می گویم ولی باید همیشه با توجه به وضع موجود حقیقت ها را بی پرده گفت.
در مورد سئوال ششم باید بگویم من به هر سئوال شما که نگاه می کنم بیشتر مسائل مادی را می بینم اخر چرا شما اینقدر به فکر مسائل مادی واردات هستید تا مسائل بهداشتی ؟ چرا مبلغ ناچیز هزینه دامپزشک اعزامی باید اینقدر شما را ناراحت کند آیا علم RISK ANALYSIS دوستمان که این همه داد سخن از آن گفته اعلام می کند که حقوق یک دامپزشک و روحانی اینقدر در هزینه هر تن گوشت وارداتی موثر است اصلا ایشان می دانند هزینه گوشت چقدر در برزیل است و در ایران چقدر البته من علاقه ای به طرح این مسائل ندارم زیرا خود را متعهد به بهداشت ممکلت می دانم نه درامد تاجرانیکه گفته اید.
اما یک نکته را هم بگویم شما فکر نمی کنید تمامی مراحل مختلف اعزام کارمندان علاوه بر سازمان دامپزشکی زیر نظر دستگاه های مختلف ناظر در این مملکت قرار دارد که نیازی به ذکر انها نیست و اگر تخلفی صورت پذیرد قطعا برخورد می شود حتما باید بگوئید انها یعنی دستگاههای ناظر بر اعزام کارمندان دولت اطلاعاتی به اندازه شما ندارند.
اما در جواب دوستمان که اشاره به سایت WAHID کردند می گویم اگر حضرتعالی خوب نگاه کرده باشید بسیاری از گزارشات سازمان دامپزشکی را در آن خواهید دید و آیا می دانید سازمان دامپزشکی در دوره اشنایی با تمامی سازمان های بین المللی را برای کارکنان خود برگزار کرده و همکاری با انها را آموزش می دهد آیا شما از طرح EUFMD اطلاع دارید آیا می دانید همین الان سیستمی بسیار پیشرفته در سازمان دامپزشکی که از WAHID هم پیشرفته تر است چند سال است که بکار گرفته شده و نمایندگان سازمان OIE که سایت WAHID مال آنها ست از این بایت از ایران و سازمان دامپزشکی بسیار تقدیر کرداه ند و نام این سیستم ADRS - GIS است که در تمامی استانها مورد استفاده است پس دعوت می کنم بجای سازمان های بین المللی حداقل شناخت کوچکی از سازمان خودتان داشته اشید آیا می دانید در سایه همین سیستم گواهی عاری بودن گشور از طاعون گاوی داده شد و آیا می دانید گزارشات WAHID که از طرف ایران داده می شود به کمک همین سیستم است به همین خاطر می گویم دوستان ما متاسفانه نداتسته مطالب خلاف واقع بسیاری مطرح می کنند
تو را به خدا بیائید نگران بهداشت غذای مردم و بیماری های دامی باشیم و هی به اینکه اگر تاجری خسارت دید نباشیم
اینکه کشوری ناظر برای واردات گوشتش نمی فرستد چه ربطی به ما دارد آیا این اشتباه است که به فکر سلامتی مردم خودمان هستیم آیا می دانید میزان بیماری های مختلف در عربستان و بیماری نوظهور و بازپدید در آن کشور چقدر است؟ اگر نمی دانید تحقیقی بکنید.
حی می گویند تب برفکی فلان شد و شما واردات کردید و سازمان چرا .....من می پرسم اگر اینطور هست پس چرا همین آلان ژاپن و کره حنوبی هم به این بیماری (طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی دام )مبتلا شدند لابد سازمان های دامپزشکی انها هم واردات دام زنده کرد اما به عنوان فردی که می توانم برای شما ساعتها از بیماری تب برفکی صحبت کنم می گویم بهتر است مطالعه ای در مورد بیماری تب برفکی داشته باشید از طرف دیگر با وجود افغانستان ، پاکستان و عراق و ....که اصلا دامپزشکی در بعضی از آنها (افغانستان ) نیست می شود جلوی ورود تب برفکی را گرفت من خودم با دامپزشکان انها صحبت کردم واینکه سازمان دارد با فعالیت شبانه روزی کارکنان و سربازان گمنام خود این همه فعالیت می کند و صد البته همکاران بخش خصوصی هم در تعدادی از استانها به کمک سازمان شتافته اند مزدش این است که همه چیز را به تمسخر بگیریم و بگوئیم شما مقصرید درآمد تعداد زیادی از مردم بخصوص در نواحی دامداری با چوبداری است یعنی با خرید و فروش دام که ان هم گاهی به علت نوسانات قیمتی منجر به قاچاق دام به داخل می شود حالا سازمان همه چیز را هم برای واردات ممنوع کند با این وضع به کجا خواهیم رسید اصلا ریشه موضوع بیماریها اول افتصادی است زیرا برای افرادی که به قاچاق دام روی آورد اند که کار پردرآمدی هم هست باید فکری شود انوقت بسیاری از بیماری ها خودبخود کم می شود اینها را این همه می گویم تا دوستان ما که دچار قضاوتهای سطحی هستند کمی با انصاف به قضایا نگاه کنند.شما که به عنوان کارشناس تجزیه و تحلیل خطر هستید خواهشمندم برای اینجانب تجریه و تحلیل خطر حاصل از قاچاق دام را بگوئید بعد آنرا در مقابل واردات گوشت که واقعا رقم بسیار کمتری است مقایسه کنید
اصلا می دانید سالانه چقدر دام قاچاق و چقدر قانونی وارد می شود تحلیل این ها را برای همه بفرمائید
تحلیل میزان خطر عدم وجود میادین دام صنعتی را در بروز تب برفکی می توانید با ادله برای خوانندگان با داده های آماری با استفاده از نرم افزار های مربوطه انجام دهید
برای استحضار دکتر مرتضوی که استناد به بخشنامه وزیر در جواب همکار بخش خصوصی کرده اند می گویم آموزش کلیه دامپزشکان بخش خصوصی همانند نظام پزشکی کشور بر عهده نظام دامپزشکی است که با اخذ هزینه همین آلان هم ااینکار ار در بسیاری از استانها انجام میدهد اما در کنگره ها مانند کنگره دامپزشکی ممکن است بخشی از هزینه ها توسط بخش خصوصی پرداخت شود اما اصل موضوع که آموزش به عهده نظام دامپزشکی به عنوان ((ان جی او )) دامپزشکی کشور است را نقض نمی کند خواهشمند است تحقیق فرمائید تا اثبات شود.
فرموده اید کفتن کلماتی مانند منافع مادی و ... از یک دکتر بعید است من از شما سئوال می کنم پس اگر اینطور است چرا به جای بحث پیرامون بهداشت گوشت وارداتی در عنوان مقاله خود از عناوینی مانند جیب بخش خصوصی استفاده می کنید اصلا من و شما باید فقط از بهداشت و سلامتی مردم حرف بزنیم و درآمد تاجران را به خود انها واگذاریم و قطعا منظورم برخورد شخصی نبوده است چون ذاتا شناختی از شما ندارم ضمنا در جواب دوست عزیزمان که به مقایسه تعداد دامپزشکان پرداخته اند باید بگویم بلی تعداد دامپزشک دولتی فرانسه و هلند و ... بسیار کم است اما باید بگویم ایکاش سایر موارد آن کشور ها را نیز می گفتید مثلا اینکه تعداد دانشکده های دامپزشکی تعداد پذیرش دامپزشک در هر سال میزان ارزش دامپزشکان ، قوانین دامپزشکی در آن کشور ها ، صنعت بیمه دام و طیور ، فررهنگ دامپروری در انها ، میزان صنعتی شدن دامداری در آنها و آیا اینکه در فرانسه هم هر روستایی فقیر مجبور است مثل ایران برای درآمد خود 2 تا گاو در خانه روستایی به دور از هر گونه بهداشت نگهداری کند و هزاران هزار مقایسه دیگر که شما ظاهرا در عمل با هیچکدام از انها آشنا نیستید زیرا برای بررسی یک موضوع باید جامع نگر فکر کرد و کشیدن یک موضوع از این نیان معنی ندارد
تازه سازمان دامپزشکی که همین آلان هم نسبت به 15سال گذشته 90 درصد وظایفش را واگذار کرده و نمی دانم چرا این همه به فکر تضعیف سازمان دامپزشکی هستید چرا نمی گوئید بهداشت و درمان در بیمارستانهای دولتی را ببندد یک کم مقایسه بین علوم پزشکی و دامپزشکی بکنید آنوقت ببینید واقعا چه کارهای بزرگی در این مملکت برای بخش خصوصی دامپزشکی شده است.
همکار دامپزشک
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
درپاسخ به همکار محترم دامپزشک که حرف های تکراری دوستنا دولتی را عنوان کرده اند 2 کلمه حرف حساب می گویم 1 براساس اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات اقا در واگذاری تصدی ها و نامه مصرح وزیر این کار تصدی گری بوده و باید واگذار گردد
2 ایا می دانید با اعزام کارشناسان هم جایگاه سازمان دامپزشکی به جای ناظر بودن که وظیفه اصلی اوست به پاسخگو بودن تنزل می دهد و هم از انجام کارهای مهم دیگر که یکی از مهم ترین انها NRPیا اندازه گیری پس ماندها در فراورده های دامی است باز می ماند که عملا این اتفاق افتاده است و به غیر از میگو این عملیات در هیچ فراورده دیگری توسط سازمان دامپزشکی به دلیل نبود نیروی متخصص انجام نشده و بر اساس دستورالمل های بین المللی سازمان دامپزشکی ایران نمی تواند تایید سلامت این محصولات را برای جمعییت انسانی مصرف کننده صادر نماید و ایا می دانید یکی از عوامل بالا بودن موارد سرطانی در کشور نبود همین برنامه کنترل پسماندها در مواد غذایی با منشا دامی است . ایا می دانید هزینه درمان سرطان در کشور بالاتز از 100 میلیون تومان اس
3مگر ما می توانیم ادعای جهانی شدن داشته باشیم ولی منزوی عمل کنیم کل دنیا از INSPECTION BODIES استفاده می کنند چرا ما انجام ندهیم
4 ایا شما از وضعییت اختصاص دامپزشک به وارد کنندگان و کمبود دکتر ناظر و... اطلاع دارید 5
5 محض اطلاع شما باید عرض کنم از این به بعد دیگر روحانی به کشورهایی که اقلیت مسلمان دارند یا استاندارد حلال دارند اعزام نخواهند شد و این در هیات دولت مطرح و تصویب گردید .
6 خصوصی سازی روندی است که باید اجرا شود و دولت باید ناظر عالی باشد کاری که کل دنیا انجام می دهند
کارشناس بهداشت گوشت قرمز
|
-
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
جهت اطلاع سایت حکیم مهر :
1- اعزام کارشناس دامپزشکی برای عده ایی منافعی دارد که حذف آن صرفا با تغییرات مدیریتی اماکن پذیر است ، فراموش نکنید مگر می شود از منافع مثلا حداقل چند صد میلیونی افراد یک شبکه دست اندرکار اعزام کارشناس چشم پوشی کرد، باور کنید کار سختی است دستهای عجیبی در کارند
3- در طی فقط چند سال سه رییس سازمان معرفی شده اند ( دکتر حسنی، دکتر نوروزی و دکتر دستور) ، همه این روسا اولین خواسته شان تعویض رییس دفتر ..... بوده ، چرا همه روسا رفتند و برکنار شدند ولی مدیر کل ...... همچنان باقی است ، زیاد به خودتان زحمت ندهید ،این رییس سازمان هم احتمالا عوض می شود ولی رییس دفتر ...... عوض نمی شود، یا بهتر است بدانیم هر کسی هم برای این پست جهت احراز صلاحیت معرفی بشود احتمالا به یک دلیلی رد صلاحیت می شود ، ضرورتی ندارد دنبال پرتغال فروش بروید کمی به شبکه نگاه کنید راحت متوجه مسیر می شوید- کارشناس بهداشت گوشت قرمز
کارشناس
|
-
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
برای اینکه پی ببرید در این ..... مهم سازمان چه می گذرد نیازی به ارائه اسناد نیست، بروید بررسی کنید تا ببینید به چه کسانی و به چه روشی مجوز گوشت می دهند ، به چه کسانی مجوز حمل دام زنده و لاشه از سیستان و ارمنستان و ... می داد ه اند ، به تشکلهای استانهای مرزی بروید خیلی راحت اسناد را بدست می آورید تا ببینید چه می گذرد، قبلا این ...... مهم رییسی خیلی بد اخلاق داشت بنام ...... اما شفاف، صادق، سالم و کار را انداز بود خدا پدرش را بیامرزد دکان همه را جمع کرده بود ، مدیر جدید که می گوید برادرش در مهمترین تشکیلات ...... کشور است والا همه ما ازش حساب می بریم تا حالا هر کاری که خواهسته انجام می دهد- کارشناس بخش خصوصی در امر واردات گوشت قرمز
همکار دامپزشک
|
-
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
0
0
با سلام مجدد خدمت دوستان و دکتر مرتضوی عزیز
متاسفم که برای هیچیک از سئوالهای اساسی که مطرح کردم پاسخی نیافتم.به ناچار مجبور به بحث هایی غیر دامپزشکی می شوم تو را به خدا بیائید بحث های فنی و بهداشتی دامپزشکی بکنیم .

خوشحالم که عرض کنم من نه مسئولم و نه صاحب امتیاز ویژه و در کشور خارج هم فعالیت کاری ندارم ولی واقعا سعی کردم در طول سالیان دراز کاری که در محرومترین مناطق کشور در خدمت مردم محروم کشورم بودم به تحلیل دردهای بهداشت دام این مملکت بپردازم و هیچگاه به فکر این نبودم به به تخطئه و تخریب همکاران خودم چه در سازمان دامپزشکی و چه در نظام دامپزشکی و چه در بخش خصوصی پبردازم متاسفانه رویه ای که الان در فضای مجازی مطرح است رویه گل آلود کردن آب برای رسیدن به اهداف خاص است
دوستانمان که به بنده پاسخ داده اند بجای اینکه به سئوالاتم جواب دهند به دنبال اینکه فلان مسئول عوض شده با نشده رفتند من بحث منطقی با همکاران بخصوص همکاران تازه کار کردم تا افکار همه روشن شود.
ان روز در فرودگاه با دوست دامپزشکی که از خارج واردات فرواروده های دامی می کرد با هم بودیم او بخش دولتی را ول کرده و به بخش خصوصی رفته بود و الان هم خدا را شکر وضع بسیار مناسبی دارد اما در طول سالهای درازی که ایشان را می شناسم هر وقت کار داشتیم همیشه به کمک مان آمده و تمام تجربیات خود را در اختیار ما قرار داده است هیچگاه هم به دنبال تضعیف سازمان نبوده با خود گفتم ایکاش همه همکاران بخش خصوصی مثل او بودند هم در بخش خصوصی در کشور جرو یکی از متبحرین در یکی از رشته هاست و هم از لحاظ ارتباط با کشورهای خارجی سرامد هست واقعا الگو بود.
آقای دکتر مرتضوی چرا شما از میان این همه وظایف واگذار شده و این همه حرف های آقا فقط به دنبال بحث واردات گوشت رفته اید چرا خود شما در همین بحث باقیمانده های فراورده های دارویی و پسماندها دنبال ایجاد بخش خصوصی و اژمایشگاه های قوی کنترل پسماندها در مواد غذایی که اتفاقا برای سلامت مردم عزیزمان از نان شب هم واجب تر است نمی روید چرا اصلا به فکر تفویض اختیار این بخش از سازمان دامپزشکی طبق اصل 44 قانون اساسی و فرموده های آقا نمی روید
خواهش می کنم برای رسیدن به منافع شخصی از فرموده های آقا بذل و بخشش نکنید زیرا متاسفانه الان هر کسی کم می آورد متوسل به فرموده های آقا می شود ایکاش در تمامی اعمال خود تمامی فرمایشات آقا را عمل می کردیم که انوقت ممکلت ما جزو پیشرفته ترین ممالک دنیا می شد.
چرا به فکر تعیین وظیفه برای سازمان دامپزشکی هستید و فکر تنزل موقعیت سازمان شما را گرفته چرا با پیشنهاد های مفید در بحث بهداشت دام و بیماری های دامی و ارائه طرح های مفید به فکر تغییر روش سنتی دامداری در کشور به صنعتی نیستید اینهایی که اینطوری از سر درد مطرح می کنم به خاطر این است که واقعا به فکر ایران عزیز و ممکلت هستم و این دردها را از نزدیک ( و نه از خارج مثل حضرتعالی ) با تمام وجود احساس کرده ام آیا هیچ دیده اید زن مسن فقیری را که به خاطر ابتلای دامش به بیماری و نداشتن وسع مالی برای پرداختن به بخش خصوصی خودمان و تامین هزینه های درمان و تلف شدن دامش چقدر گریه کرده بهتر نیست در فضای مجازی با هم راهی برای درمان مصائب اینگونه افراد پیدا کنیم چرا سخنان آقا را در مورد لروم رسیدگی به این افراد مطرح نمی کنید و فقط به دنبال INSPECTION BODY هستید
در مورد وضعیت دامپزشک ناظر و .. با چشم خود دیده ام و نظراتم بر مبنای دانسته های شخصی و مواردی است که خود تحقیق کرده و دیده ام.
در مورد اعزام روحانی هم باید مردم باید بالاخره از حلال بودن گوشت وارداتی اطمینان کامل پیدا کنند و این هم جزو وظایف روحانیت است و اگر هم خودشان اعزام بکنند یا نکنند به من دامپزشک ارتباطی ندارد و من دنبال سلامتی و بهداشت مردم ام هستم و کاری به مسائل دیگر ندارم ولی متاسفانه شما می خواهید کم کردن اعزام روحانی ها را ارتباط به لزوم کم کردن اعزام دامپزشکان که مطرح نکرده اید بکنید.
در مورد جمله آخر تان پیشنهاد می کنم دنبال بحث ایجاد بخش خصوصی در بحث پسماندهای مختلف در مواد خام دامی و ایجاد مراکز آزمایشگاهی مجهز در همین بحث بروید و نظارت عالیه آنرا به سازمان دامپزشکی بسپارید تا هزینه اضافی از بابت لزوم اجرای اصل 44 قانون اساسی در این موضوع نکند که هم اجر دنیوی دارد و هم پاداش اخروی آن بسیار بیشتر از نظارت بر ورادات گوشت است.
می بخشید صریح صحبت می کنم من شما را به لحاظ شخصی نمی شناسم و از بابت دامپزشک بودن احترام خاصی برای شما قائلم .
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
0
0
سرور گرامی جایی که بنده 10 سال مطب داشتم در نوک شمال غربی کشور به نام ورزقان و خاروانا می باشد که الان هم مردم انجا مرا با اسم کوچک صدا می کنند .اسم بنده به نام فرزند منطقه مشهور است .
2 تمام حرف های بنده فنی قانونی و علمی می باشد
3 در بحث بررسی باقیمانده ها الاینده ها و سموم میکروبی و شیمیایی در فراورده های خام دامی برنامه ریزی و نظارت جزو وظایف حکومتی می باشد و متعاقب تعیین نظارت ها اقدامات اجرایی که جزو وظایف تصدی گری است و امیدواریم که واگذار گردد صحبت خواهیم کرد
4 سایر موارد تصدی ها مثل واگذاری مجدد شفاف داکت های ضدعفونی به بخش خصوصی صلاحیت دار یعنی شرکت های دارای مسوول فنی دامپزشک و...را هم در فضای مجازی و غیر مجازی به چالش خواهیم کشاند
5
مرتضوی
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
0
0
یادم رفت بنویسم اینکه تاجرها میلیاردر هستند و نباید به انها دلسوزی نماییم و کارمزد اعزامی ها 200دلار نیست و کمتر است و....سوال های اساسی هستند؟؟؟؟
مهناز
|
-
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
0
0
این مقاله را در ستون یادداشت خبرگزاری کشاورزی ایران www.iana.irبخوانید
همکار دامپزشک
|
-
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
0
0
جناب آقای دکتر مرتضوی - دوست عزیز
متاسفانه جواب بلند بالایی برایتان که نوشته بودم به علت اشکال در ارسال همه پاک شدو الان برای بار دوم جواب می نویسم.
ورزقان در آذربایجان شرقی است و در نوک شمال غرب نیست نوک شمالغرب کشور شهری بنام ماکو در آذربایجان غربی است
1- اینکه مطالب شما فنی و قانونی است خوانندگان قضاوت خواهند کرد همانطور که در مورد مطالب من قضاوت خواهند کرد
2- خواهش عاجزانه دارم خود شما در مساله پسماندها که مطرخ کردید همیجا طرح اجرایی دهید تا همه تشویق شوند زیرا از نان شب برای سلامتی مردم کشور واجب تر است.
3- در مورد داکتها هم بعد از طرح مطالبتان صحبت خواهیم کرد
4- در مورد یک خط که در اولش نوشتید ((یادم رفت)) باید بگویم اینها را شما طرح کردید و من هم از همان ابتدا شما را قسم دادم که اینها را مطرح نکنیم و به فکر طرح مطالب اساسی باشیم ؟
من از شما 3 تا سئوال اساسی می کنم تا راجب آنها بحث کنیم
1- به نظر شما چگونه می توان بافت دامداری سنتی کشور را به صنعتی تبدیل کرد تا با اجرای بهتر موارد بهداشتی و دامپزشکی در کنترل بیماری دامی قدم مهمی بردایم بخش خصوصی چه نقشی دراین مهم می تواند داشته باشد ؟
2- برای نقل و انتقال غیر مجاز دامی و قاچاق دام در کشور چه طرحی دارید زیرا تمامی برنامه های دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است؟
3- پس از طرح هدفمند کردن یارانه ها تولیدات کشاورزی دچار چه چالش های بهداشتی خواهند شد نظر شما در مورد انها چیست ؟
می بینید آقای دکتر مرتضوی کسیکه به فکر دلسوزی به فکر مملکت باشد و اگر شما هم واقعا به این فکر هستید به سئوالهای اساسی فوق راهکارهای عملی پیشنهاد دهید و مقاله های بعدی خود را به موضوعات فوق اختصاص دهید.
دکتر مرتضوی
|
-
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
0
0
همکار محترم چرا کلی گویی می کنید بنده به صورت علمی حقوقی و منطقی و قانونی می گویم که نظارت بر واردات گوشت اگر حاکمییتی است باید خود دولت هزینه اعزام کارمند خودرا بپردازد نه اگر تصدی گری است باید بر اساس قانون واگذار گردد به بخش خصوصی.بنده رییس سازمان نیستم که به کارمندان خود دستور بدهم که در پست های قرنطینه شب و روز باشند و درستکار باشند ویا .........
همکار دامپزشک
|
-
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
0
0
جناب آقای دکتر مرتضوی
با احترام بنده ایرادات مفصلی به مطالب ظاهرا علمی و قانونی شما گرفتم که نیازی به طرح مجدد انها نمی بینم و متاسفانه جوابی منطقی در میان گفته های شما نیافتم اما در جواب مطلب اخر شما باز می گویم سازمانهای مختلفی بر عملکرد و دریافتی کارمندان دولت و تطبیق و عدم تطبیق آنها با قانون (که شما ایراد گرفته اید ) نظارت دارند جهت استحضار شما می گویم حکم اعزام ماموریت کارکنان نیز با اجازه دفتر محترم ریاست جمهوری که بالاترین مقام اجرایی کشور است صادر می شود آیا تمامی این نهادها به اندازه حضرتعالی اشراف به قانون ندارند که اگر تخلفی صورت گرفت برخورد کنند اما فکر نمی کنید فراتر از قانون فکر می کنید.
باز هم می گویم مطالبی که در مورد inspection body مطرح کردید اینجا صدق نمی کند زیرا اگر لزومی به بازرسی بهداشتی باشد حتما از بخش خصوصی استفاده خواهد شد در حالیکه بحث سازمان دامپزشکی صرف نظارت بهداشتی است که موضوعی کاملا حاکمیتی است و نه بازرسی بهداشتی لذا نباید خلط این دو موضوع صورت گیرد خواهش می کنم در طرح مطالب دقت فرمائید تمام ایراداتی که شما گرفته اید به خاطر همین اشتباه در استنباط است.
باز هم می گویم بجای این مطالب بیائید به فکر بهداشت دام و سلامتی جمعیت دامی کشور باشیم من قول می دهم اگر حضرتعالی چنین مطالبی مطرح فرمودید قویا در مطالب شما شرکت خواهم کرد و انقدر مطالب کارشناسی شده خواهم گفت تا مورد استفاده همگان قرار گیرد.
ضمنا من هیچگاه کلی گویی نگردم و دقیقا و جز به جز به تمامی مطالب شما و سایر دوستان جواب دادم.
یکی هم اینکه به سئوالهای بنده که از درد های اساسی بهداشت دامی کشور هستند هیچ جوابی نداده اید آیا علاقه ای به پرداختن به مسائل مهم ندارید؟
همکار دامپزشک
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۴
0
0
دوست عزیز
دوست محترم متخصص آنالیز یا تجزیه و تحلیل خطر
همانطور که می دانید تجرزیه و تحلیل خطر بر و نوع کمی و کیفی است من احتمال می دهم منظور شما تجزیه و تحلیل خطر کیفی است البته من نه شاغل دفتر قرنطینه سازمان هستم و نه کارشناس ارزیابی و تجزیه و تحلیل خطر هستم اما
منظور شما کدام نوع ارزیابی خطر هست کمی یا کیفی یا تحلیل خطر بازرگانی ،
می توانید فرمول محاسبه خطر را بگوئید مثلا بگوئید خطر مساوی است با احتمال رخداد ضربدر هزینه رخداد است.
البته من به اندازه شما نمی دانم اما اگر بخواهید در مورد ارزیابی خطر بیشتر صحبت کنیم اما من خواهشی از شما دارم ارزیابی خطر ورادات غیر مجاز و قاچاق دام و تاثیر آن در اقتصاد ملیست خواهش می کنم نتیجه ارزیابی خود را همین جا بنویسید تا همه بدانند.
اگر جواب دادید سئوالات اساسی دیگری هم دارم تا جواب بدهید
خدا کسانی را برای این مملکت نگهدارد که واقعا به فکر تجات سرمایه دامی و بهداشت دامی ایران هستند
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
0
0
همکار دامپزشک در مورد ریسک انالیز و... به سایت زیر بروید و انقدر هم اضهار سواد نفرمایید لطفا ضمنا شما هم روزی بازنشسته شده و به دامان بخش خصوصی خواهید امد www.makenali.com
همکار دامپزشک
|
-
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۹
0
0
دوست ارجمند جناب آقای دکتر مرتضوی
بنده اظهار ( نه به قول شما اضهار) سواد نکردم اتفاقا از کمبود آگاهی خود در مورد ریسک آنالیز صحبت کردم.
اما سایتی که معرفی کردید مربوط به سایت آقای دکتر ماکنعلی از همکاران اسبق دفتر قرنطینه سازمان و متخصص اپیدمیولوژی دامپزشکی می باشد که در حال حاضر نماینده سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در کشور هستند ایشان دارای تحقیقات زیاد بخصوص در رابطه با آنالیز ریسک در تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند ایشان تخصص خود را در فرانسه اخذ نموده و بنده هم افتخار شاگردی در محضر ایشان را داشته ام و مطالبی هر چند ناچیز با حافظه کم خود در مورد ریسک آنالیز ار محضر ایشان یاد گرفته ام.
اینکه اینجانب روزی به دامان بخش خصوصی برخواهم گشت باید بگویم بنده تجربه بخش خصوصی را داشته ام و خود را مدیون و ارداتمند بخش خصوصی دامپزشکی دانسته و می دانم و خدا این قشر عظیم ، زحمتکش را که شبانه روز خالصانه برای کشور و بهداشت و کنترل بیماری های دامی ممکلت تلاش می کنند حفظ بفرماید اصلا ارادت خاصی به همه دوستان بخش خصوصی در هر رده و شغل دارم اما من اشکال به کل مقاله شما در مورد واگذاری تصدی گری ها در سازمان دامپزشکی گرفتم زیرا به علت عدم آگاهی کامل و عدم تسلط به مسائل مخنلف اظهار نظر غیر منطقی و غیر علمی نموده اید که هیچ مبنای قانونی ندارد البته مشخص است که به دنبال منافع مادی خاصی از طرح این مساله هستید زیرا علیرغم اینکه خیلی سعی کردم مشکلات اساسی دامپزشکی کشور را طرح بکنم هیچ علاقه ای به شرکت در مباحث مطروحه نداشتید. در مطالب خود با مخلوط کردن دو واژه نظارت با بازرسی نیز عمدا سعی در انحراف ذهن خوانندگان داشته اید اصلا به پیشنهاد های من نیز جواب نداده اید جهت اطلاع من نه به بازرسی گوشت می روم و نه منفعتی از این بابت دارم ولی من و شما که هر دو دارای مدرک دکتری هستیم باید صادقانه صحبت کنبم.
از دوست عزیز که داد سخن از ریسک انالیز رانده اند نیز تقاضای دو مورد آنالیز ریسک در دو بحث مهم بهداشت دامی این کشور را کردم که هر بار هیچ پاسخی ندیدم احساس مس کنم دوست عزیز ما فقط علاقه به بکار بردن کلمات و عبارات درشت علمی داشته اند. لطفا ایشان حداقل با توجه یه مقالات دکتر ماکنعلی یه یکی از سئوالات اینجانب جواب دهند.
همکار دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
جناب آقاي دکتر نميدانم از کجا اين مطالب نادرست را نوشته اي و هدفت چيست فقط اين را ميگويم بخش خصوصي در داخل کشور هم نتوانسته آنطور که بايد و شايد وظايف خود را انجام دهند حال نظر شما اينست که براي نظارت بر کل گوشت مورد استفاده يک کشور اعزام شوند و در خارج ازکشور لابد بايد نمايندگان سازمان هم براي بررسي و اصلاح کار آنها اعزام شوند تا شما هم بتوانيد يه سفر داشته باشيد و دور هم خوش باشيم.
نظر شما
ادامه