کد خبر: ۲۱۱۰۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

 

 

بسمه تعالی

 

پاسخ به 14 سؤال درباره دامپزشکی و دامپزشکان، به مناسبت روز جهانی دامپزشکی

دکتر محمد لطفیزاده

 

با اهداء سلام و احترام و تبریک روز جهانی دامپزشکی به کلیه دامپزشکان و سایر رده‎های دامپزشکی، در این نوشته به بهانه فرارسیدن روز جهانی دامپزشکی به چند سؤال درباره نقش و فعالیت دامپزشکان به منظور تنویر افکار عمومی پاسخ داده شده که به شرح زیر تقدیم می‎گردد.

 

1 -  تاریخچه روز جهانی دامپزشکی چیست؟

از سال 2000 میلادی انجمن جهانی دامپزشکی به نمایندگی از 80 انجمن دامپزشکی دنیا (از جمله جمهوری اسلامی ایران) و بیش از پانصدهزار دامپزشک عضو این انجمن‎ها، آخرین شنبه آوریل هر سال را به عنوان روز جهانی دامپزشکی تعیین و معرفی نمود که امسال این مناسبت مصادف با شنبه 5 اردیبهشت (25 آوریل 2015) است.

 

2 -  روز جهانی دامپزشکی در سالیان گذشته تغییراتی داشته است؟

از سال 2008 میلادی، انجمن جهانی دامپزشکی با همکاری سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)، جایزه‎ای سالانه برای برگزاری بهترین مراسم روز جهانی دامپزشکی در کشورها تعیین نموده است و امسال نیز این مسابقه و جایزه برقرار خواهد بود. تاکنون متأسفانه کشورمان موفق به کسب این جایزه نشده اما مراسم روز جهانی دامپزشکی در سایت انجمن جهانی دامپزشکی انعکاس یافته است. در ایران بجز سازمان نظام دامپزشکی (دارای نقشی مشابه سازمان نظام پزشکی و دارای 39 هزار عضو)، جامعه دامپزشکان ایران (قدیمی‏ترین تشکل غیردولتی دامپزشکی و عضو انجمن جهانی دامپزشکی) در کنار انجمنهای علمی متعدد (نظیر انجمن علمی آناتومی، انجمن علمی بهداشت مواد غذایی، انجمن علمی اپیدمیولوژی و غیره) و انجمنهای صنفی (مانند انجمن حمایت از حیوانات، انجمن صنفی مسئولین بهداشت مواد غذایی و غیره) همراه با سازمان دامپزشکی (به عنوان سازمان حاکمیتی و دولتی) در گرامیداشت و برگزاری مناسبتهای اینچنینی دخیل هستند.

 

3 -  مناسبت مهم جهانی دیگری در حوزه دامپزشکی وجود داشته یا دارد؟

با توجه به اهمیت دامپزشکی مناسبت‎های دیگری نظیر روز جهانی حقوق حیوانات، روز جهانی حیوانات و نظایر آن وجود دارد و گرامی‎ داشته می‎شود. غیر از این مناسبت‎ها که مستقیم به حیوانات مرتبط است در مناسبت‎های دیگری نظیر روز جهانی سل، روز جهانی غذا و مناسبت‎های مرتبط با محیط زیست، بهداشت (هفته سلامت و روز جهانی بهداشت) و مانند آنها هم نقش دامپزشکی پررنگ است. گذشته از این، سال 2011 در دنیا به عنوان (سال جهانی دامپزشکی) به پاس گرامیداشت 250سالگی تأسیس نخستین دانشکده دامپزشکی جهان در فرانسه نامگذاری شده بود.

 

4 -  در کشورمان مناسبتی برای گرامیداشت نقش دامپزشکان وجود دارد؟

در تقویم رسمی کشورمان، چهاردهم مهرماه هر سال به عنوان (روز ملی دامپزشکی) ثبت شده و در سالیان گذشته همواره گرامی‏ داشته شده است. این روز به پیشنهاد تعدادی از دانشجویان دهه 60 و با پیگیری استاد دکتر تاج بخش چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان با توجه به اهتمام ایرانیان باستان به سلامت حیوانات بدین نام مشهور گردیده است.

 

5 -  مقطع تحصیلی دامپزشکان چیست؟

 در ایران دو مقطع تحصیلی عمده در دامپزشکی وجود دارد. یکی دکترا و دیگری کاردانی. دامپزشکان که درجه (دکترای حرفه‏ای) دارند با شرکت در کنکور سراسری موفق به پذیرش در دانشگاه سراسری یا آزاد اسلامی شده و هفت سال درس می‎خوانند و در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی دانش‏آموخته می‎شوند. تعدادی هم به عنوان (تکنیسین) و مکمل حلقه دامپزشک و بیمار با شرکت در کنکور سراسری و طی دو سال مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دامپزشکی می‏گیرند و تحت نظر دامپزشک به فعالیت می‎پردازند. این عده می‎توانند با شرکت در کنکور مجدد در مقطع (لیسانس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی) و سپس با کنکوری دیگر در مقطع (فوق لیسانس) در یکی از رشته‎های مرتبط با علوم آزمایشگاهی نظیر میکروبیولوژی و غیره شرکت کنند و ادامه تحصیل دهند. در اصطلاح، به کاردان‎های دامپزشکی و کارشناسان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، (سایر رده‎های دامپزشکی) گفته می‎شود.

 

6 دامپزشکی با پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی چقدر متفاوت است؟

استاد دکتر تاج بخش، نویسنده کتاب گرانسنگ تاریخ پزشکی و دامپزشکی ایران و چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان می‏گوید : (دامپزشکی، پزشکی دام است و همه چیزش پزشکی است. یعنی پزشک زبان دامپزشک را می‏داند و برعکس و یک علومی است مشترک. مثلاً علم میکروبیولوژی علمی نیست که پزشکان عنایت کرده باشند به دامپزشکان یا بالعکس. علمی که است که به همان نسبت که پزشکان در ایجادش دخالت داشتند دامپزشکان هم دخیل بوده‎اند. پاستور که از بزرگترین میکروب‎شناسان است شاگردانی از پزشکان و دامپزشکان داشت یا مثلاً در مورد واکسن ب.ث.ژ، کالمت (پزشک) و گرن (دامپزشک) مؤثر بوده‎اند (حروف C و G در نام ب.ث.ژ کوتاه‎شده نام این پزشک و دامپزشک است). انگل شناسی همینطور. بسیاری از اساتید دانشکده‎های پزشکی شاگردان بنده در ایمنی‎شناسی و باکتری‎شناسی بوده‎اند)

با این توضیح مشخص است که دامپزشکی و پزشکی اشتراک زیادی دارند. چه آنکه در سالیان گذشته عده‎ای از دانشجویان پزشکی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آموزش می‎دیدند یا امروزه در بخش جراحی این دانشکده، پزشکان و رزیدنت‎های جراحی، لاپاراسکوپی را از اساتید جراحی دانشکده دامپزشکی آموزش می‎بینند. اختلاف تعداد واحد درسی میان پزشکی و دامپزشکی زیاد نیست و مربوط به شیفت‎های شبانه پزشکان و تفاوت تنها در نوع بیمار است. دندانپزشکی و داروسازی نیز هر چند بسیار ارزشمند هستند و حرفه‎های مهمی در جامعه به شمار می‎روند اما از حیث طب و تعداد واحد درسی قابل مقایسه با دامپزشکی نیستند. البته این توضیح به منظور تبیین اهمیت دامپزشکی بیان شد و قصد مقایسه وزنی اهمیت دامپزشکی با سایر گروههای پزشکی نبود و حتماً هر یک از این حرفه‎ها به جای خود ارزشمند و قابل احترام بوده و هستند.

 

7 -  حوزه دامپزشکی فقط به حیوانات مرتبط است؟

برخلاف باور عموم، دامپزشکی فقط به حیوانات مربوط نیست بلکه مثلث انسان، حیوان و محیط زیست را پوشش می‏دهد. حتی چند سال است که در دنیا مفهومی با عنوان (جهان واحد، سلامت واحد : one world – one health) شایع شده و هم در پیام امسال رئیس انجمن جهانی دامپزشکی به مناسبت روز جهانی دامپزشکی و هم در سالیان گذشته بر اهمیت آن تأکید شده است. پیام مهم این مفهوم، لزوم همکاری بیشتر دامپزشکان و پزشکان در تأمین سلامت جامعه (public health) است و حتی شعار یکی از روزهای جهانی دامپزشکی در سالیان اخیر بر همین نکته استوار بود.

(One world, one health : more cooperation between veterinarians and physicians)

علاوه بر موضوع حیوانات، دامپزشکان در زمینه بهداشت مواد غذایی مسئولیت و حرف‏های زیادی برای گفتن دارند و با حضور شبانه‏روزی در کشتارگاههای مختلف دام و طیور و مراکز بستهبندی و عرضه انواع مواد غذایی دامی، سلامت حجم بالایی از غذای مصرفی در حداقل سه‏وعده اصلی غذایی، با  نظارت از (مزرعه تا میز غذا) یا (از مزرعه تا چنگال) تأمین میشود.(From farm to fork)

با توجه به همین مسائل از سوی مجامع جهانی، دامپزشکی دارای تنوع و گوناگونی گسترده معرفی شده و طیف وسیعی از مسائل بهداشتی تا درمانی در حوزه‏های مختلف در مثلث انسان، حیوان و محیط زیست تحت نظر دامپزشکان مدیریت می‎شود و همین امر، سبب حضور آنان در بخش بهداشت را روشن می‏سازد.

 

8 -  دامپزشکان در تحقیقات پزشکی و بهداشت چه نقشی دارند؟

از قدیم‏الایام، دامپزشکان نقش برجسته و مهمی در تحقیقات پزشکی داشته‏اند. امروز همه ایرانیان واکسن‎های ساخت مرحوم پروفسور میرشمسی (پدر علم واکسن ایران، متوفی در آذر 1387) بخصوص واکسن فلج اطفال، سرخک، سرخجه و غیره را تجربه نموده و سلامت خود را مدیون تلاش‎های وی و دیگر چهره ماندگار واکسینولوژی کشورمان (جناب دکتر شفیعی) که هر دو از دامپزشکان توانمند و محققان ارزشمند کشورمان بوده و هستند می‎باشند. مدیریت دامپزشکان در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‏سازی رازی و بخش‏های مختلف انستیتوپاستور و حضور مؤثر و بی‏بدیل در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، مرکز قلب تهران و مؤسساتی مانند این نشان از نقش مهم دامپزشکان در پیشبرد تحقیقات پزشکی دارد. مدیریت دامپزشکان در عرصه دارو نظیر نقش برجسته یک دامپزشک در پروژه آنژی پارس (دارویی برای زخم پای مبتلایان به دیابت) و نظایر آن از جمله دیگر نمونه‎ها است. در عرصه جهانی نیز بجز نقش دکتر گرن (دامپزشک) در تولید واکسن ب.ث.ژ، دامپزشکان بزرگی نظیر دکتر سالمون (کاشف باکتری سالمونلا)، دکتر نوکارد (کاشف نوکاردیا) و غیره پایه‏گذار تحقیقات مهمی در عرصه پزشکی بوده‎اند. بجز مدیریت دامپزشکان در عرصه بهداشت ارتش که منجر به عدم بروز و شیوع بسیاری بیماریهای خطرناک و واگیر از جمله تب مالت و نظایر آن در سالیان گذشته تاکنون گردیده در دانشکده‏های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی نیز تعداد زیادی از اساتید دامپزشک با تخصص‎های مختلف مشغول تدریس و تحقیق هستند که از جمله مشهورترین آنان و بعنوان نمونه به دکتر مجدزاده (استاد برجسته اپیدمیولوژی و دارای نقش محوری در تدوین نقشه جامع سلامت کشور)، دکتر محبعلی (استاد برجسته انگل‎شناسی)، دکتر هلاکویی (استاد برجسته اپیدمیولوژی)، دکتر جوادیان (استاد برجسته انگل‎شناسی با زمینه مالاریا) می‏توان اشاره نمود.

 

9 -  دامپزشکان در عرصه‏های غیرپزشکی هم شهره‎اند؟

بجز مدیریت‏ دامپزشکان در عرصههای پزشکی نظیر مدیریت ده ساله دکتر هوشمند بر مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت یا مدیریت چندین ساله دکتر پرند در معاونت عملیات هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، جالب است که دامپزشکان در عرصه‎های مختلف سیاسی، هنری و فرهنگی نیز مسئولیت‏های مهمی داشته و دارند. عموم مردم سالها است دکتر مخبردزفولی (دامپزشک و متخصص بیماریهای داخلی حیوانات مزرعه) را به عنوان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی می‎شناسند. بجز حضور دامپزشکان در نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت چندساله در هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی (دکتر منادی سفیدان)، از دیگر نمونه‎ها می‎توان به دکتر بازرگانی (دامپزشک) بعنوان معاون وزیر بازرگانی و نفت (در دولت نهم و دهم)، دکتر مجیدی (دامپزشک) بعنوان قائم مقام دفتر وزارتی وزارت نفت و مشاور فرهنگی وزیر نفت در دولت یازدهم،  دکتر آقامیری (دامپزشک) بعنوان مشاور ویژه اقتصادی بازرسی ریاست جمهوری در دولت نهم، دکتر صفاریان (استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) بعنوان رئیس دفتر رئیس مجلس پنجم و بسیاری دیگر اشاره نمود. در عرصه هنری نیز دامپزشکان مشهوری در عرصه موسیقی (دکتر صالحی و غیره)، دوبلاژ (دکتر ممدوح)، مجسمه‏سازی (دکتر

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
تشگر فراوان از جناب دکتر لطفی زاده
دامپزشک
|
-
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
دکتر لطفی زاده ی عزیز؛ در قسمتی مرقوم فرموده اید که:کلیه اعمال جراحی بافت نرم و سخت (اعم از جراحی سیستم ادراری و تناسلی، گوارش، چشم، مغز و اعصاب، ارتوپدی و درمان شکستگی‎ها، سزارین و اصلاح سخت‏زایی، عقیم‏سازی، جراحی پیشرفته انواع سرطان و غیره) و ........ توسط دامپزشک با درجه دکتری عمومی انجام می‏شود که نشان دهنده توانمندی بالای بالینی دامپزشکان است.
این جمله به نظرم نه تنها تعریف و تمجید از دامپزشکی نیست بلکه نشاندهنده عدم توسعه و پیشرفت علم و دانش یک علم است.
در پزشکی هم یک پزشک عمومی قانونا اجازه تمام مداخلات درمانی (حتی پیوند قلب) را دارد اما نکته ی مهم پاسخگویی او در برابر اقدامات درمانی و عوارض جراحی است که مانع از دخالت یک پزشک عمومی در این زمینه ها و ارجاع آن به متخصصین مربوطه می شود. که نهایتا نشاندهنده ی بلوغ و عمق دانش یک کلینیسین میباشد.
حالا اینکه یک دامپزشک عمومی از کوتاه کردن ناخن تا جراحی ارتوپدی و اعصاب را یک تنه (تازه به فرض پرفکت انجام دادن کار) انجام بدهد نه تنها به نظرم افتخاری ندارد بلکه مایه ی شرمساری هم هست.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
1
دکتر لطفی زاده عزیزو. اولا از تلاش شما برای معرفی رشته دامپزشکی تشکر میکنم. اما ایراد وارد شده از طرف کامنت دامپزشک را کاملا وارد می دانم. جایی که علم به سمت فوق تخصصی میره چه لزومی داره که دکتر دامپزشک عمومی را که با این وضعیت آموزشی، که تنها 40 واحد بیماری و کارورزی داره، جراح معرفی کنید!!! لطفا ا این بخش از مطالبتان را صلاح کنید چون هنوز به جنبه درمانی نگاهتان در حد آماتوری است نه حرفه ای!
محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
1
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. همکاران محترم وعزیز دامپزشک. بنده از بیان جزئیات در اینجا معذورم لیکن انتقاد شما البته وارد است اما نه به وضع فعلی بلکه به نوع آموزش در دانشگاه. اکنون در شهر تهران جراحی تخصصی اعصاب از سوی دامپزشک عمومی انجام می شود و البته به نظر اینجانب بهتر است از متخصصین استفاده شود لیکن تا زمانی که این کار منع قانونی ندارد نمی توان آن را مایه شرمساری دانست. البته همانطور که اول اشاره کردم هدف این نوشته آگاهی بخشی از زوایای متعدد توانمندی بالینی دامپزشکان به گروه غیردامپزشک(به ویژه برخی دست اندرکاران عرصه سلامت) بوده و لذا مجبور به بیان برخی نکات بوده ام. با نکته شما موافقم که وقتی تخصص جراحی که بنده در سوال 10 به آن اشاره کرده ام وجود دارد بهتر است جراحی های تخصصی به متخصصین سپرده شود. مقایسه با پزشکی درست نیست. در پزشکی محدوده فعالیت پزشک عمومی تعریف شده و به اضطرار مداخله می کند اما در دامپزشکی متاسفانه همه فن حریف هستیم. این نکته را در فرهنگستان علوم چند سال قبل با مرحوم استاد دکتر بابامخیر مطرح نمودیم و ایشان طرحی آماده فرموده بودند که بر اساس آن دامپزشکی در دو سال آخر تخصصی شود و اینطور نباشد که در همه حوزه ها یک دامپزشک عمومی کار کند اما متاسفانه به نتیجه نرسید. ضمناً توجه بفرمایید که مقصود در جمله اینجانب بیان توانمندی (و نه لزوماً انجام آن) بوده و باز هم عرض می شود که هدف آگاهی بخشی به برخی از دست اندرکاران عرصه سلامت بوده است. ان شاء الله که دامپزشکی بیش از پیش تخصصی تر شود.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار
بهتره که واقعیت بین باشیم و ترقی خواه.
تا زمانی که فرهنگ سازی و بستر مناسب مهیا نباشد، لزومی به این همه تخصص نیست. جراح دامپزشک با دکتر عمومی از نظر فرد مراجعه کننده برای درمان حیوان مریض خود فرقی ندارد. متاسفانه برخی (اکثر ) تخصص های ما فقط به درد تدریس در دانشگاه میخورند و عملا جای دیگری کاربرد ندارند.
ضمنا تا زمانی که بخواهیم خود را با جامعه پزشکی مقایسه کنیم، عقب خواهیم ماند. دکتر لطفی زاده عزیز چه اسراری است که دکتری دامپزشکی را 7 ساله معرفی کنیم؟
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
دکتر لطفی زاده ی عزیز
1-ایراد بنده نه به وضع فعلی بود و نه به وضعیت دانشگاه، بلکه به ان قسمت از سخنان شما بود که ذکر کردم. حقیقتا من بر خلاف شما اینکه یک دامپزشک یکتنه دست به هرکاری بزند را نشان از توانمندی بالینی او نمیدانم. برعکس، این را نشاندهنده عدم توانایی او در مدیریت صحیح بیماران و بیتفاوتی نسبت به آینده ی انها فرض خواهم کرد.
2-اینکه مرقوم فرموده اید چون کاری منع قانونی ندارد مایع شرمساری نیست به نظرم مشکل دارد. مثلا راستش را بخواهید به نظر من شآن دامپزشک بالاتر از کوتاه کردن مو و شستن حیوانات است. خب این کار منع قانونی ندارد ولی من آن را مایه ی شرمساری برای دامپزشکی (در ایران) میدانم. شما چطور؟!
3-مرقوم فرموده اید مقایسه با پزشکی من باب امور تخصصی درست نیست. جسارتا من چندین بار ان قسمت را خواندم، اما متوجه تفاوت گفته های خودم با سخنان شما نشدم. در پزشکی -مثل دامپزشکی-برای دکتر عمومی منع قانونی در مداخلات درمانی وجود ندارد. اما عواقب ناشی از خطاهای احتمالی مانع از این میشود که یک پزشک -مگر در موارد اضطرار که قانون با او همراهی خواهد کرد- تصور همه فن حریف بودن بکند.
طبیعتا اگر پیگرد قانونی ناشی از خطاهای درمانی در دامپزشکی هم متوجه فرد بود، حس همه فن حریف بودن کمتر مجال جولان داشت.
5-اینکه در تهران یک دکتر عمومی جراحی اعصاب میکند آنقدر اهمیت دارد که در یک مقاله که به معرفی دامپزشکی میپردازد آن را به کل دامپزشکی تعمیم دهیم؟! ایا اکثریت دامپزشکان عمومی ما (یا حتی نیمی از آنها) و حتی متخصصین ما مشغول انچه شما نوشته اید هستند؟
4-بحث من بحث تخصص و عمومی و یا جراحی و داخلی صرفا نبود، بحث این بود که شما به عنوان یک فعال عرصه دامپزشکی و یک فرد موثر بایستی اولا حقایق جامعه را بازگو کنید و از تعمیم موارد استثناء (که تازه ممکن است نادرست و غیرعلمی هم باشد) به کل اجتناب کنید. ثانیا بایستی از رسانه برای فرهنگسازی و اعتلای جامعه دامپزشکی استفاده کنید (که به نظرم آن قسمتها تاثیر سوء به خصوص بر همکاران جوان دارد) نه اینکه من نوعی را چون دست به هرکاری نمیزنم فرد غیرتوانمند در زمینه بالین معرفی کنید.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
تا آنجا که بنده اطلاع دارم همکار و دوست بسیار عزیز بنده جناب دکتر بدخشان هوشمند، هیچ وقت رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نبوده اند، ایشان رییس اداره ی زئونوزهای این مرکز بوده اند و البته در مدیریت اداره ی زئونوزها فردی بسیار قوی بودند که بنده در خاطراتم از استاد دکتر ذوقی، به این موضوع اشاره کرده ام.
محمد لطفی زاده
|
-
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام.
1 - دکتری دامپزشکی 7 سال است و متاسفانه عده ای به اشتباه آن را 6 سال نوشته اند و همین موجب بروز مشکلات برای دامپزشکان هم شده است. خود بنده که اولین نفر ورودی در دفاع پایان نامه با حداکثر تعداد واحد در هر ترم بوده ام در مدرکم 5/6 نوشته شده است. حالا چطور کسی شش سال این رشته را می داند ما که متوجه نشدیم.
2 - موضوع شستشوی حیوان و امثالهم (حتی کوتاه کردن ناخن) با نکته ای که عرض شده بود قیاس مع الفارق است. با این حال اگر جایگاه تکنسین های دامپزشکی به درستی تبیین شود آنوقت دامپزشک اینکار را انجام نمی دهد.
3 - مقصود از این نوشته دامپزشکانی هستند که در امور بالینی (آنهم با تکیه بر حیوانات خانگی) و باز به دلیل آگاهی بخشی به گروه غیردامپزشک مشغول هستند لذا نباید به کل دامپزشکان تعمیم داد و اتفاقاً همین نکته نشانه تنوع و گوناگونی حرفه دامپزشکی است.
4 - در خصوص مورد چهارم بنده هیچگاه نگفتم دامپزشکی که کار بالینی نمی کند غیرتوانمند در امور بالینی است. هر چند که با فاصله گرفتن از این فضا ممکن است بخشی از توانمندی های عملی (نه لزوماً تئوری) را از دست بدهد همانطور که در پزشکی هم پزشک اگر سالها به کاری غیرپزشکی یا در حوزه دیگری بجز بالینی کار کند بخشی از توانمندی عملی خود را از دست خواهد داد.
5 - از تذکر جناب دکتر دباغ مقدم ممنونم که اشتباه ناشی از خستگی اینجانب در تایپ را اصلاح فرمودند. جناب دکتر هوشمند که اینجانب هم پیش از این در حکیم مهر با ایشان مصاحبه کرده و منتشر کرده بودم سالها رئیس اداره زئونوزهای مرکز مدیریت بیماریها بوده اند که پس از ایشان تصدی این اداره با یکی از پزشکان محترم متخصص عفونی بوده است.
با تشکر مجدد از همه دوستانی که اظهار نظر و نقد فرمودند
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
دکتر سفسطه کردن چیز خوبی نیستا
یه بار کامنتهای خودتون و اون کامنتها رو بخونید. پنجاه درصد هم ارتباط ندارن.
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
دکتر لطفی زاده ی عزیز
به نظرم متن نوشته شده توسط اینجانب را کامل مطالعه نفرموده اید و فقط به مطالعه بند اول و آخر اکتفا کرده اید. یا شاید هم روش و تاکتیکی است که برای مباحثه دارید که از یک جمله برداشت دلخواه خود را میکنید.
اولا اینکه یک کار قانونی که امروز در حال انجام است باعث شرمساری (منظورم از شرمساری این است که من نوعی از گفتن آن مسیله در عموم ابا دارم) است یا خیر با بایدها و نبایدهایی که باید در اینده باشند دو مسیله متفاوت است.
ثانیا در رابطه بندهای سه و چهار نوشته جنابعالی اتفاقا منظور بنده هم همان دامپزشکان شاغل در بخش دام کوچک بود و بنده خود نیز در همین زمینه فعالیت میکنم(البته برخلاف آنچه در مقاله ذکر شده فقط در حیطه هایی به خود اجازه دخالت میدهم که در ان بخش احاطه علمی و عملی لازم را داشته باشم). فکر میکنم در همان متنهای قبلی انقدر واضح منظورم را بیان کرده باشم که نیاز به توضیح مجدد نباشد.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
0
1
ببخشیدپس جریان روز (14 مهر) چیه؟
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
0
اصلا این پرسش و پاسخ به چه دردی میخوره؟ همه ما در یک دور باطل در حال چرخش هستیم.
قاسم
|
-
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
0
0
ضمن تشکر از دکتر لطفی زاده عزیز. همکاران گرامی در نظر داشته باشیم نقد یک نظر (متن) خوب است و باعث روشن شدن زوایای مختلف ان میشود. امیدوارم جناب آقای دکتر دباغ مقدم، لطفی زاده و حکیم مهر و همچنین همکاری که با نام دامپزشک نظر دادن کماکان از نظراتشان استفاده کنیم و در آینده با ایجاد زمینه مناسب شاهد فعالیت بیشتر ایشان در عمل باشیم.
پزشک
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
0
0
دامپزشکان چقدر .......ای هستید
ناشناس
|
-
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
0
0
----------------------------------------------------------------------
سلام.از دکتر لطفی زاده بابت متن جامعی که نوشتند بسیار متشکرم.مسلم است که هدف دکتر لطفی زاده از مقایسه علم دامپزشکی با پزشکی برتر نشان دادن یکی از دو رشته نیست بلکه هدف ایشان شناساندن دامپزشکی به دانش آموزانی است که قصد ورود به این رشته را دارند و مایل اند درباره شباهت ها و تفاوت های این دو رشته بیشتر بدانند.(درست مثل من) و همچنین سایر افراد جامعه که دامپزشکی را منحصر در درمان حیوانات می دانند و از نقش باارزش دامپزشکان در تحقیقات مشترک آزمایشگاهی با پزشکان,واکسن سازی,سرم سازی و... آگاه نیستند.پر واضح است چه پزشکی چه دامپزشکی و چه سایر مشاغل هریک در جایگاه خود بسیار باارزش و قابل احترام اند.
--------------------------------------------------------------------------
دامپزشک دولتی کرمان
|
Iraq
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
0
اقای پزشک راست میگید
نظر شما
ادامه