کد خبر: ۱۹۳۹۳

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از زمان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا، آلمان، هلند و… سه هفته‌ای است که واردات طیور ازجمله جوجه یک‌روزه، تخم‌مرغ نطفه‌دار، جوجه بوقلمون و سایر فرآورده‌های آن از اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

جمال‌الدین جاویدی افزود: برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور، ستاد آنفلوآنزا تشکیل شده و از تمامی اساتید و صاحب‌نظران و کارشناسان مجرب درخواست شده که موانع خطر را ردیابی کنند.

وی از سازمان حفاظت محیط زیست به‌دلیل توجه خاص به این مسئله تقدیر کرد و ادامه داد: هرگونه شکار از سوی این سازمان ممنوع اعلام شده است و علاوه بر آن، خواسته شده که با پرندگان مهاجر مشکوکی که این سازمان روبه‌رو می‌شود، هرچه سریع‌تر مراتب را به سازمان دامپزشکی کشور اطلاع دهد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: یک مورد مشکوک که در یک قو و شمال کشور گزارش شده است، باید توسط آزمایشگاه رفرنس بررسی شود تا تصمیم نهایی درباره نوع بیماری اتخاذ شود.

جاویدی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مورد مشکوکی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور وجود ندارد و مشاهده نشده است.

وی در پایان یادآور شد: ممنوعیت واردات جوجه، تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌های آن از اتحادیه اروپا مقطعی است و دائمی نخواهد بود و به محض برطرف شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، همچون گذشته واردات انجام می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه