کد خبر: ۱۴۶۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
چهارمین جایزه بنیاد جهانی پروفسور یلدا به استادان و پژوهشگران برگزیده در شش رده «پژوهشگران جوان»، «پزشکانی که در زمینه‌های فرهنگی و هنری فعالیت داشته‌اند»، «پژوهشگران نوآور»، «استادان برجسته پزشکی»، «پزشکانی که با مسئولیت‌پذیری نسبت به اجتماع در حیطه سلامت عمومی و پزشکی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند، منشأ اثر بوده‌اند» و بالاترین رده «استادان بزرگ و پیشکسوت پزشکی» اهدا شد...

حکیم مهر - چهارمین جایزه بنیاد جهانی «پروفسور علیرضا یلدا»، پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران، طی مراسمی به استادان پیشکسوت، استادان برجسته، پژوهشگران، نوآوران و فعالان فرهنگی اجتماعی برگزیده عرصه پزشکی اهدا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا در این مراسم که با حضور پروفسور علیرضا یلدا، پدر دانش بیماری‌های عفونی، دکتر جعفریان، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رنجبر، رییس بنیاد آکادمیک جهانی پروفسور یلدا، دکتر بهادری، رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر اتو گراف، رییس بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران و جمع زیادی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه پزشکی در تالار ابن‌سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، چهارمین جایزه بنیاد جهانی پروفسور یلدا به استادان و پژوهشگران برگزیده در شش رده «پژوهشگران جوان»، «پزشکانی که در زمینه‌های فرهنگی و هنری فعالیت داشته‌اند»، «پژوهشگران نوآور»، «استادان برجسته پزشکی»، «پزشکانی که با مسئولیت‌پذیری نسبت به اجتماع در حیطه سلامت عمومی و پزشکی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند، منشأ اثر بوده‌اند» و بالاترین رده «استادان بزرگ و پیشکسوت پزشکی» اهدا شد.

«استادان بزرگ و پیشکسوت پزشکی»

بر اساس این گزارش، مدال افتخار چهارمین جایزه بنیاد جهانی پروفسور یلدا به «استادان بزرگ و پیشکسوت پزشکی» که با دستاوردهای خود منشأ اثر و پایه‌گذار شاخه‌ای خاص در عرصه پزشکی بودند، شامل دکتر پرویز مسعودی (جراح قلب مقیم آلمان)، دکتر غلامعلی تاری‌وردیان(متخصص ژنتیک انسانی مقیم آلمان)، دکتر سیادت‌پور (جراح دست مقیم آلمان)، دکتر ناصر کمالیان ( پاتولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر محمود متین (ژنیکولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) دکتر مرداویج آل بویه(هماتولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران)‌، مرحومه دکتر پروانه وثوق (هماتولوژیست، موسسه محک)، دکتر سیدحسن هاشمی (چشم‌پزشک، دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، دکتر علیرضا مصداقی‌نیا (گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر محبوب لسان پزشکی (نفرولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر ایرج فاضل (جراح عمومی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، دکتر علی ملک‌حسینی( جراح کبد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، دکتر محمدرضا زرین‌دست ( فارماکولوژیست،دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر ضیاء‌الدین تابعی(اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز) و دکتر حسن تاجبخش (دامپزشک، دانشگاه تهران) اهدا شد.

(استاد دکتر تاجبخش)

چهارمین کنگره بین المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در پزشکی

«استادان برجسته علوم پزشکی»

همچنین چهار تن از پزشکان شامل دکتر منوچهر قارونی (متخصص داخلی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر فاطمه نبوی‌زاده رفسنجانی (فیزیولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر فرشاد فرنقی (متخصص پوست، دانشگاه علوم پزشکی تهران) و دکتر ماهرو میراحمدیان (ایمونولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران) موفق به اخذ چهارمین جایزه جهانی پروفسور یلدا در بخش "استادان برجسته علوم پزشکی" شدند.

«برندگان رده حیطه مسوولیت اجتماعی در پزشکی و سلامت عمومی»

به گزارش ایسنا، در رده "حیطه مسوولیت اجتماعی در پزشکی و سلامت عمومی" جایزه به دکتر محمدرضا سیداحمدیان (روانشناس بالینی) و موسسه «محک» اختصاص یافت.

«پژوهشگران نوآور»

در رده پژوهشگران نوآور چهارمین جایزه بنیاد پروفسور یلدا، دکتر سیمین وحیدی (متخصص کلیه و مجاری ادرار، دانشگاه علوم انتظامی) و دکتر علی گرجی (متخصص علوم اعصاب، مقیم آلمان) انتخاب شدند.

«برگزیدگان بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار»

همچنین دکتر افشین یداللهی (روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) به عنوان منتخب دارای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار ، چهارمین جایزه پروفسور یلدا در این بخش را به خود اختصاص داد.

«پژوهشگران جوان»

چهارمین جایزه بنیاد جهانی پروفسور یلدا در رده «پژوهشگران جوان» نیز به دکتر «محمدمهدی حسام» (پزشک عمومی،‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر صدف کسرایی (ایمونولوژیست، آلمان)، دکتر محمدرضا صالحی (پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر سمیرا متدین اعتمادی( پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران) اختصاص یافت.

دکتر رنجبر، رییس بنیاد جهانی پروفسور یلدا در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا درباره نحوه انتخاب برندگان این دوره از جایزه گفت: برندگان چهارمین جایزه بنیاد جهانی دکتر یلدا بر اساس استانداردهای شناخته شده بین‌المللی و مطابق با شرایط خاص خود بنیاد انتخاب شده‌اند.

وی از جمله عوامل مؤثر بر انتخاب برگزیدگان را انجام کارهای تحقیقاتی در سطوح پایه و بالینی، نظرات روسای گروه‌های دانشکده‌ها، نظرات استادان هر یک از گروه‌های مرتبط، فرم های ارزیابی استادان که توسط دانشجویان آنها تکمیل شده، کاربردی بودن تحقیقات و اختراعات و ... برشمرد و گفت: سال گذشته رده «فرهنگ و هنر» در جایزه وجود نداشت که امسال به دلیل آن که پزشکان زیادی دارای فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثرگذار بوده‌اند، این رده نیز اضافه شد.

 

وی همچنین گفت: در این دوره از اعطای جوایز و انتخاب برگزیدگان تاکید داشتیم از انتخاب آثار و اختراعات تکراری که پیشتر جزو برندگان جشنواره‌های علمی و فناوری بوده‌اند، خودداری کرده و فرصتی برای نوآوران گمنام‌تر و استادان برجسته ناشناخته اما در عین دارای منشاء اثر در پزشکی و حیطه‌های مختلف آن بوده‌اند، فراهم کرده باشیم.

دکتر رنجبر افزود: از همان ابتدای پایه‌گذاری بنیاد، بر عدم اعطای جایزه مالی و حفظ جایگاه معنوی جایزه نیز تاکید داشتیم.

وی با اشاره به این که جایزه برگزیدگان شامل تندیس منقش به تصویر استاد یلد، لوح تقدیر دانشگاه علوم پزشکی تهران و سکه منقش به آرم دانشگاه است ، در ادامه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی - هنری پزشکان و انتخاب برگزیدگانی برای دریافت این جایزه در این رده‌ها را با اهمیت دانست.

به گزارش ایسنا بنیاد جهانی پروفسور یلدا از سال 1389 با هدف بزرگداشت مقام استاد پیشکسوت پزشکی و پدر دانش بیماری‌های عفونی دکتر علیرضا یلدا توسط گروهی از پزشکان و محققان ایرانی مقیم خارج بنیان نهاده و با همکاری دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران به فعالیت خود ادامه داده و تا کنون چهار جایزه بنیاد طی چهار دوره برگزاری کنگره تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در پزشکی مولکولی، سلولی و بالینی به استادان و پژوهشگران این حوزه اعطا شده است.

چهارمین دور این کنگره نیز از 4 آبان ماه در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) تهران با حضور 60 تن از استادان و محققان حوزه پزشکی افتتاح شد. این کنگره عصر سه‌شنبه 7 آبان ماه به کار خود پایان داد.

نگاهی به زندگی استاد یلدا، پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران

استاد یلدا، پدر دانش بیماری‌های عفونی ایران دارای بیش از نیم قرن خدمات علمی ارزنده و ماندگار در عرصه‌ی دانش پزشکی است که به دلیل تلاش ویژه در شاگرد‌پروری شایسته، داشتن تعهدات اخلاقی فوق‌العاده به بیماران و داشتن رفتارهای انسانی ممتاز، به شخصیتی وارسته و بی‌بدیل در عرصه پزشکی تبدیل شد؛ به همین دلیل کرسی ریاست گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به نام استاد علیرضا یلدا نام‌گذاری شده است.

استاد علیرضا یلدا ، 13 آذر 1309 در تهران دیده به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات دبستان و دبیرستان با کسب نمرات درخشان و موفقیت در کنکور دشوار پزشکی به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران راه یافت و دانشنامه دکتری پزشکی را در سال 1339 از این دانشگاه دریافت کرد.

وی در سال 1339 موفق به کسب تخصص در رشته بیماری های داخلی و عفونی شد و در همین سال به موجب توانایی های بارز علمی و اخلاقی به عضویت کادر علمی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

دکتر یلدا در مدت کوتاهی به بالاترین پایه علمی دانشگاهی که استاد ممتازی دانشگاه است دست یافت. وی مولف 17 کتاب ارزنده در دانش و اخلاق پزشکی و مقالات بی شمار علمی است.

چهارمین کنگره بین المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در پزشکی

دکتر یلدا نخستین پزشک و استادی است که نشان علمی چهره‌های ماندگار به او تعلق گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم نشریه علمی پزشکی خود را به پاس احترام به خدمات بی نظیر این استاد یگانه به نام دکتر یلدا نامگذاری کرده است.

پروفسور یلدا، همچنین عضو دائمی هیات ممیزه استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و عضو شورای علمی بیش از 20 مجله معتبر است.

استاد از بیش از چند دهه و تاکنون به عنوان عضو برجسته شورای علمی مشاوران و داوران نشریات کهن و معتبر پزشکی ایران و مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجله نظام پزشکی ایران خدمات شایان توجهی ارایه کره است.

وی به سبب ویژگی های علمی اخلاقی و انسانی منحصر به فرد خویش پس از تاسیس فرهنگستان علوم پزشکی از همان ابتدا به عنوان عضو پیوسته بالاترین مرجع علمی ایران انتخاب شد.

دکتر یلدا در سال 1342 با خانم دکتر طاهره جعفرزاده، متخصص بیماری های زنان و زایمان پیوند زندگی مشترک بست که حاصل این ازدواج دو دختر و سه نوه است که دختران استاد از چهره‌های موفق علمی به شمار می روند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
به افتخار دکتر تاجبخش هوراااااااااااااااااااااا-ساسان
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
0
0
برای همه دامپزشکان مایه افتخار است. خداوند به ایشان طول عمر با عزت عنایت نماید.
نظر شما
ادامه