کد خبر: ۱۰۳
رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، با بیان اینکه تب دنگ بیماری آندمیک برخی کشورها از جمله عربستان، پاکستان، ‌مالزی، تایلند، سنگاپور، چین و هندوستان است، از مسافران به این کشورها خواست تا با رعایت پوشش مناسب مانع از گزش پشه خونخوار آئدس (پشه ناقل) شوند...

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، با بیان اینکه تب دنگ بیماری آندمیک برخی کشورها از جمله عربستان، پاکستان، ‌مالزی، تایلند، سنگاپور، چین و هندوستان است، از مسافران به این کشورها خواست تا با رعایت پوشش مناسب مانع از گزش پشه خونخوار آئدس (پشه ناقل) شوند.

دکتر شیرزادی،  تب دنگ را بیماری ویروسی خونریزی دهنده و بعضا کشنده برشمرد و افزود: خوشبختانه هنوز پشه آئدس (ناقل تب دنگ) در ایران شناسایی نشده است.

وی، مخزن بیماری در نوع شهری را انسان آلوده دانست و یادآور شد: بعضا افرادی که برای تفریح و یا ماموریت کاری به کشورهای مالزی، تایلند، ‌چین، ‌هندوستان و سنگاپور سفر می‌کنند پس از بازگشت علایم مشکوکی چون تب را به همراه دارند که در صورت تایید بیماری توسط پزشک درمان تب دنگ که همان درمان حمایتی از طریق تنظیم آب و الکترولیت بدن، استفاده از تب بر، مسکن و استراحت و مراقبت‌های خاص آغاز می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بهترین راه پیشگیری از گزش پشه آئدس در مناطق بومی این بیماری را پوشیدن لباس‌های بلند استفاده از اسپری‌های دور کننده حشرات برشمرد و افزود: البته به سازمان حج و اوقاف نیز توصیه‌های لازم شده است.

دکتر شیرزادی، ادامه داد: مسافران کشورهای آندمیک به این بیماری مبتلا شده باشند پس از بازگشت به کشور علایمی چون تب شدید 42-41 درجه سانتیگراد ، دردهای شدید عضلانی استخوانی معروف به تب استخوان شکن، سردرد تظاهر می‌کند که در صورت پیشرفت بیماری تظاهرات خونریزی دهنده و کشنده را هم در پی دارد.

وی، به هموطنان توصیه کرد در صورت بروز چنین علایمی برای دریافت درمان به هنگام باید سریعا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، علایم بیماری، پس از گزش پشه آئدس حداکثر تا 2 هفته بعد تظاهر می‌کند.

گفتنی است، چندی پیش رسانه‌ها از شیوع تب دنگ در مکه خبر داده بودند.

 

منبع : ایسنا / 5 اردیبهشت 88

نظر شما
ادامه