صفحه نخست
درباره ما
ارتباط با ما
گزارش تصویری
آشنایی با حیوانات
RSS
پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393
تعداد نمایش:5048
امتیاز: 1 2 3 4 5 6


بروزرسانی : شنبه 22 مرداد 1390
منبع : سلامت
آشنایی با 6 منبع غذایی آنتی‎اکسیدان

حکیم مهر - همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ و مغزها می‌تواند از ابتلای ما به سرطان یا ناراحتی‌های قلبی پیشگیری کند اما تحقیق‌های جدید نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان و موادمغذی فقط در میوه و سبزی یافت نمی‌شود و آنتی‌اکسیدان برخی موادغذایی دیگر به مراتب از میوه‌ها، سبزی‌ها و انواع مغزها بیشتر است و مصرف متعادل آنها می‌‌تواند ضامن سلامت باشد. اگر دوست دارید بیشتر با این موادغذایی مفید آشنا شوید، بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید.

1.ماکارونی سبوس‌دار

ماکارونی‌های سبوس‌دار و غنی‌شده، 3 برابر بیشتر از انواع ساده‌شان آنتی‌اکسیدان دارند بنابراین گنجاندن آنها در رژیم روزانه می‌تواند به طرز قابل‌توجهی احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. ماکارونی‌های سبوس‌دار و غنی شده، فیبر فراوانی دارند و به همین دلیل می‌توانند کلسترول خون را تا حدی کنترل کنند و جلوی بالا رفتن آن را تا مرز خطر بگیرند. به علاوه، پلی‌فنل موجود در این ماده غذایی آثار مثبتی روی تنظیم فشارخون و درنتیجه سلامت قلب دارد.

2.ذرت

چه ذرت شیرین که در تهیه سالادتان از آن استفاده می‌کنید و چه ذرت بوداده کم‌نمک و روغنی که به عنوان یک میان‌وعده می‌خورید، 4 برابر بیشتر از میوه‌ها پلی‌فنل دارند. پلی‌فنل، سدی محکم در برابر ابتلا به انواع سرطان‌هاست و به‌وفور در ذرت یا غلات کامل یافت می‌شود بنابراین به همه افراد توصیه می‌شود ذرت شیرین یا ذرت بوداده را از سبد خریدشان حذف نکنند.

3.تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ لوتیین است که این نوع از آنتی‌اکسیدان می‌تواند جلوی ضعف بینایی یا ابتلا به آب‌مروارید را در سنین پایین بگیرد. متخصصان تغذیه تاکنون اسفناج را در صدر فهرست مواد غذایی حاوی لوتیین قرار می‌دادند اما امروزه معتقدند که این آنتی‌اکسیدان‌ ارزشمند به‌وفور در تخم‌مرغ هم وجود دارد و شاید بتوان از این لحاظ، حتی تخم‌مرغ را به اسفناج برتری داد. محققان معتقدند جذب لوتیین موجود در زرده تخم‌مرغ در بدن ما بیشتر از جذب لوتیین اسفناج است، شاید به این دلیل که زرده تخم‌مرغ چربی هم دارد و این چربی به جذب بیشتر و بهتر این ترکیب در بدن کمک می‌کند. اگر چه یک تخم‌مرغ فقط 5 درصد لوتیین دارد و این مقدار با لوتیین موجود در یک چهارم فنجان اسفناج برابر است، اما جذب آن 3 برابر بیشتر از لوتیین موجود در اسفناج است. یادتان باشد که علاوه بر تخم‌مرغ و اسفناج، سایر سبزی‌های با برگ سبز پهن و تیره نیز مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای لوتیین دارند.

4.ماست

اگر شما هم جزو طرفداران پر و پا قرص لبنیات به خصوص ماست هستید، بهتر است بدانید که مصرف فقط یک پیاله‌ ماست کم‌چرب در طول روز می‌تواند حداقل 25 درصد میزان ریبوفلاوین یا همان ویتامین 2B را در بدن افزایش دهد. این مقدار ویتامین در یک پیاله اسفناج پخته شده هم وجود دارد. مصرف میزان مشخصی از ریبوفلاوین که به وفور در ماست یافت می‌شود، می‌تواند ما را از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دردهای مزمن دور نگه ‌دارد و تا حد زیادی باعث حفظ سلامت ‌شود. این ماده مغذی، یک ویتامین محلول در آب است و می‌تواند فقط چند ساعت در بدن ما باقی بماند، بنابراین مصرف منظم خوراکی‌های حاوی آن مانند ماست، شیر، اسفناج، جگر یا حتی تخم‌مرغ می‌تواند نیاز بدن‌ را به این ویتامین ارزشمند تامین کند.

5.روغن کانولا

روغن کانولا از روغن‌های گیاهی بسیار مفید است که مانند روغن زیتون بو ندارد و به‌همین دلیل کسی نمی‌تواند برای مصرف نکردن آن عذر و بهانه‌ای بیاورد. روغن کانولا آنتی‌اکسیدانی به نام آلفاتوکوفرول، (یکی از 8 آنتی‌اکسیدان در خانواده ویتامین E) دارد که مصرف روزانه و به اندازه‌اش می‌تواند باعث کنترل کلسترول شود و میزان LDL یا همان چربی بد را در خون پایین بیاورد. با تنظیم کلسترول و کاهش LDL، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق هم تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آید بنابراین می‌توانید با افزودن روغن کانولا به رژیم روزانه‌تان برای تهیه سالاد یا طبخ غذا، یک قدم مفید برای سلامت قلب و عروقتان بردارید.

6.شیرین‌کننده‌‌های طبیعی

«مردم آمریکا به‌طور متوسط روزی 130 گرم شکر می‌خورند.» این را محققان دانشگاه ویرجینیا گفته‌اند و ادامه داده‌اند: «اگر تمام مردم دنیا یاد بگیرند که به جای قند و شکر، شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل، شکر قهوه‌ای، شیره انگور، توت و انجیرخشک را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند، میزان آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنل ضدسرطان در بدن آنها به طرز چشمگیری بالا می‌رود و به این ترتیب می‌توانند سالیان سال و به دور از خطر سرطان زندگی کنند». پس از این به بعد چایتان را با عسل شیرین کنید.

 

 

نظر بینندگان در مورد اين مطلب ارسال نظر شما
مطالب خوبی بود. ممنون- طیبی
خیلی خیلی ممنون همونی بود که دنبالش میگشتم-مرسی- مهمان