صفحه نخست
درباره ما
ارتباط با ما
گزارش تصویری
آشنایی با حیوانات
RSS
چهار شنبه 12 شهريور 1393
تعداد نمایش:7389
امتیاز: 1 2 3 4 5 6


بروزرسانی : جمعه 14 اسفند 1388
منبع : سلامت
آشنایی با مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

حکیم مهر انگلیسی‌ها ضرب‌المثلی دارند به این مضمون: «روزی یک سیب بخور تا دکتر نروی!» اما متخصصان تغذیه می‌گویند سیب نمونه کوچکی از انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجاتی است که بدن ما را در مقابل انواع بیماری‌ها بیمه می‌کنند....


 ما می‌توانیم با پرکردن بشقاب غذای‌مان با انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات رنگی و خوردن 8 تا 10 لیوان آب در روز، سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم. شما می‌توانید با مصرف 7 خوراکی زیر، سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید.

 

 

ماست؛ مخصوصا ماست پروبیوتیک

می‌دانید که پروبیوتیک‌ها اغلب در لبنیاتی مانند ماست یافت می‌شوند. اینها باکتری‌هایی هستند که دستگاه گوارش یعنی معده و روده را از عوامل میکروبی بیماری‌زا دور نگه‌ می‌دارند. اگر چه بسیاری از پروبیوتیک‌ها در مکمل‌های غذایی وجود دارند اما مطالعات محققان دانشگاه وینای استرالیا نشان داده است که مصرف روزانه 200 گرم از این ماست (دو لیوان از آن) برای تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر است. در یک مطالعه 80 روزه دانشمندان سوئدی در مورد 181 کارمند یک کارخانه مشخص شد، افرادی که روزانه از مکمل‌های لاکتوباسیل، یعنی نوع خاصی از پروبیوتیک‌هایی که باعث تحریک گلبول‌های سفیدخون می‌شوند، استفاده کرده بودند 33 درصد کمتر از کسانی که از دارونما استفاده کرده بودند در این روزها بیمار شدند.


جو؛ مخصوصا جوی دو سر

این غلات‌ حاوی بتاگلوتن هستند، یعنی نوعی فیبر که دارای خاصیت ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که قادرند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی حیوانات این مواد را می‌خورند احتمال کمتری وجود دارد که دچار سرماخوردگی ‌شوند. احتمال ایجاد تبخال و التهاب روده‌ای هم در این حیوانات کمتر است. در انسان، این مواد موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهند و حتی دیده شده که عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را در بدن تقویت می‌کنند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که چه‌قدر از این مواد را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از مزایای آنها بهره ببرید، باید بگوییم که بهتر است حداقل یک بار در سه وعده غذایی روزانه از غلات کامل استفاده کنید.


سیر

این نوع سبزی که از خانواده پیازها است حاوی ماده فعال آلیسین است که از بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. محققان انگلیسی به 146 نفر عصاره سیر و دارونما دادند و به مدت 12 هفته آنها را بررسی کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد، افرادی که سیر دریافت کرده بودند دو سوم کمتر از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند مبتلا به سرماخوردگی شدند. سایر مطالعات نیز نشان می‌دهد که افرادی که سیر دوست دارند و بیش از 6 حبه در هفته سیر را می‌جوند، تا 30 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ و 50 درصد کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند.


گوشت

کمبود روی نیز یکی از شایع‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در میان افراد مخصوصا کسانی است که کاملا گیاه‌خوار هستند و به‌طور کلی گوشت را از رژیم‌غذایی خود حذف کرده‌اند و از مکمل‌ها هم استفاده نمی‌کنند. گوشت منبع اصلی مواد معدنی تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن است. متاسفانه حتی کمبود میزان اندکی از روی می‌تواند به افزایش خطر عفونت منجر شود. یادتان باشد که وجود روی در رژیم‌غذایی بسیار مهم است، چرا که موجب تولید و تکامل سلول‌های سفیدخون می‌شود. گلبول‌های سفیدخون قادرند تا باکتری‌ها و ویروس‌ها را شناسایی کنند و با آنها بجنگند اما اینکه چه قدر گوشت بخوریم هم بسیار مهم است. مصرف 30 گرم گوشت در حدود 30 درصد از نیاز روزانه افراد را به روی برطرف می‌‌کند.


چای؛ مخصوصا چای سبز

افرادی که روزانه 5 فنجان چای سیاه می‌نوشند 10 بار بیشتر از کسانی که چای نمی‌نوشند سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. ترکیبی که موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود وال‌تیانین، در چای سیاه و چای سبز بسیار فراوان بوده، بنابراین سعی کنید روزانه 5 فنجان چای بنوشید تا بدن‌تان را با آنتی‌اکسیدان‌های مفید تقویت کنید. البته رعایت تنوع نیز می‌تواند به دستیابی به این مهم، کمک بیشتری کند.


سیب‌زمینی

شاید این را سخت بپذیرید که پوست جزیی از سیستم دفاعی بدن است اما این ارگان حیاتی دارای وسعت زیادی است و جزو اولین سدهای دفاعی بدن در مقابل ورود میکروب‌ها به حساب می‌آید. برای حفظ سلامت و تقویت این ارگان به ویتامین A نیاز است. ویتامین A نقش اصلی را در تولید بافت‌های هم‌بند بازی می‌کند و بافت‌های هم‌بند جزو اصلی‌ترین بخش پوست هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ویتامین A اضافه کردن غذاهای حاوی بتاکاروتن به رژیم غذایی است. سیب‌زمینی جزو غذاهایی است که دارای این ماده مغذی بوده و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌‌شود.


قارچ

سال‌های متمادی، افراد سراسر جهان از قارچ‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاد می‌کردند اما امروزه دانشمندان دلیل مفید بودن آنها را کشف کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که قارچ‌ها تولید و فعالیت گلبول‌های سفیدخون را افزایش می‌دهند و خاصیت تهاجمی آنها را چند برابر می‌کنند. بنابراین وقتی مبتلا به عفونت هستید، قارچ را فراموش نکنید و آن را در رژیم‌غذایی خود جای دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند که روزانه 100 گرم قارچ را برای افزایش قوای دفاعی بدن مصرف کنید

 

نظر بینندگان در مورد اين مطلب ارسال نظر شما
ممنون- زهرا
با نام خداوند مهربان
پس از تقدير از تلاش شما در راه كمك به همنوعان ، هرچند تمركز كاري شما بر امور دامي است و منظور نظر من انسان است اما از اصلي ترين دلايل كاهش كيفيت زندگي در جهان سوم تغذيه ي غلط است كه باعث كاهش سيستم ايمني بدن و مقدارwbc ميشود و متعاقب آن استرس،پرخاشگري،كاهش قدرت حافظه و به تبع آنها هزاران حالت برهم زننده ي آرامش بروز مينمايد ، از اينكه تلاش ميكنيد كه ريشه و علت العلل گرفتاريها را رفع نماييد به سهم خود تشكر ميكنم ، ميخواهم نكته اي اضافه كنم ، آتش عنصر تندي و سوزانندگي است و دليل خونسردي خام خواران يا گياهخواران خام خوار نيز همين است از طرفي عادت غذايي خشك كردن مواد در طبخ مواد مغذي ماده را كاهش ميدهد، نيم پز خواري در بسياري كشورها رايج است ، بايد تلاش كنيم ميزان موادي كه به صورت خام مصرف ميشود در سبد غذايي روزانه افزايش يابد و تغذيه صحيح به فرهنگي عمومي تبديل شود كه البته لازمه ي آن برخاستن خفتگان از خواب است حال اين خفتگان خفته كي شوند بيدار خود معمايي است در آفرينش، هرچه درون بدن فضاي خالي بيشتر باشد نور بيشتري ميتواند در آن جا بگيرد .موفق باشيد ،‌ حتما هستيد چون با حيوانات سروكار داريد كه موجوداتي هستند خالي از حرص و آز و ريا و داراي خصلتهايي چون نجابت ، وفاداري و ... كه خصلتهايي زميني است و مناسب الگو شدن براي انسان نيست چون شجاعت شير شجاعتي مناسب براي انسان نيست و همينطور صبر شتر و فرمانبرداري . . .- بهنام حميدي
سلام مطلب خوب مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی را خواندم و بسیار استفاده کردم.
فقط یه سوالی داشتم. اینکه اگر گوشت نخوریم روی از چه ماده غذایی دیگری میتونه تامین بشه؟ و اینکه آیا کاملا نیاز بدن رو رفع می کنه یا فقط گوشت این کار رو می کنه؟
-----------------------------------
پاسخ حکیم مهر : ضمن تشکر از بازدید شما ... روی در غلات ، لوبیا ، سویا ، تخم مرغ ، لبنیات ، بادام زمینی و غیره وجود دارد اما جذب آن نسبت به جذب روی موجود در گوشت سخت تر است. اگر گیاهخوار هستید توصیه می کنم سری به آدرس زیر بزنید و حتماً با نظر متخصص تغذیه از مولتی ویتامین + مینرال استفاده بفرمایید.
http://www.persianpet.org/forum/showthread.php/21-39510/index.html
- نظر انتقالی از وبلاگ مدیرمسئول