کد خبر: ۹۹۳۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شاهین‎شهر و میمه، ابرکوه و شوشتر

 

سمپاشی رایگان بیش از 90 درصد اماکن دامی شهرستان شاهین شهر ومیمه در سال جاری


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر ومیمه گفت : امسال بیش از سیصد هزار متر از اماکن دامی این شهرستان، علیه انگلهای خارجی دام سمپاشی شد .
دکتر حق شناس، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر ومیمه گفت: به منظور پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام بیش از سیصد هزار متر جایگاه دام شهری و روستایی در شهرستان سم پاشی شد.

وی عنوان کرد: هزینه تهیه سم مورد نظر به ارزش 40 میلیون ریال، ازمحل اعتبارات خشکسالی استان که به اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تخصیص داده شده، تامین گردیده است.

حق شناس افزود : بروز ضایعات جلدی در دام ، کاهش شیر دام ، کاهش راندمان تولید و کم خونی از عوارض بیماریهای انگلی خارجی دام است و آلودگی به برخی کنه ها نیز می تواند باعث بروز فلج عضلانی شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر اماکن دامی ، حدود 86 هزار راس دام سبک و بیش 1500 راس دام سنگین نیز علیه انگلهای دامی سمپاشی شده است افزود : برای ارتقاء سطح آگاهی دامداران، دامپروران، قصابان،سلاخان وسایر اصناف در معرض خطر این بیماریها درشهرستان، 11 کلاس آموزشی برگزار و حدود 260 نفر آموزشهای لازم را دیدند.

وی خاطرنشان کرد:علاوه بر برگزاری کلاسهای آموزشی ، بروشورهای آموزشی بیماری تب کریمه کنگو نیز بین دامداران در سطح شهرستان توزیع گردید.

 

-------------------------------------

 

شبکه دامپزشکی ابرکوه اعلام کرد:
صدور مجوز جوجه ریزی منوط به اجرای کامل موارد بهداشتی درمرغداری ها 


معاون شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه بیان کرد: هم اکنون تعداد 80 واحد مزرعه مرغ گوشتی با ظرفیت 1200000 قطعه جوجه ریزی سالانه پتانسیل تولید 3000 تن مرغ زنده در سال را دارند.
احمد فلاح زاده ابرقویی حمل مرغ زنده بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی را موجب انتقال و شیوع بیماری های خطرناکی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و در پی آن آلودگی منطقه دانست.
 وی: شرایط لازم جهت کسب مجوز جوجه ریزی از شبکه دامپزشکی شهرستان را داشتن چاه تلفات متناسب با ظرفیت و یا تأمین کوره لاشه سوز کارا برای مرغداری هایی که امکان حفر چاه تلفات در آنها وجود ندارد دانست. وی همچنین سایر شرایط صدور مجوز جوجه ریزی را جمع آوری، نگهداری، فراوری و حمل و نقل بهداشتی کود، رعایت فاصله زمانی بین دو دوره جوجه ریزی و همچنین رعایت مسائل امنیت زیستی توصیف کرد.
 وی تصریح کرد: صاحبان واحدهای پرورش موظف اند برای انجام مراحل اخذ مجوز جوجه ریزی و تکمیل فرم های مربوطه به شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه مراجعه نمایند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با نظارت دقیق بهداشتی بیش از گذشته و همچنین رعایت شرایط کامل بهداشتی توسط مرغداران منطقه شاهد ریشه کن شدن بیماری ها و افزایش تولید در سال تولید ملی در منطقه باشیم.

-------------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر:
استفاده از شیر فله‌ای خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد


رئیس اداره دامپزشکی شوشتر گفت: استفاده از شیر‌هایی که در سطح این شهرستان به صورت فله‌ای و غیربهداشتی توزیع می‌شود خطرناک است.
احمدعلی معینی اظهار داشت: توزیع کنندگان شیر به صورت فله‌ای و غیربهداشتی بدون نظارت بهداشت و اداره دامپزشکی شوشتر اقدام به توزیع شیر می‌کنند و به این دلیل باید با این مهم به دلیل تهدید سلامت جامعه مقابله شود.

وی افزود: هیچ کدام از افراد توزیع کننده شیر در سطح شهرستان شوشتر شیر را به صورت اصولی توزیع نمی‌کند و هیچ‌کدام از این افراد کارت بهداشت و سلامت ندارند و به این دلیل باید با این اقدام برخورد جدی شود.

وی با اشاره به برخی از مسائل موجود گفت: شیر پس از دوشیده شدن از دام باید یا سریعا جوشیده شود و یا سریعا سرد شود ولی در شرایط کنونی شیر دوشیده شده از دام سریعا برای فروش کنار خیابان حمل می‌شود و این زمان بیش از سه الی چهار ساعت است و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف کننده خواهد شد.

معینی با اشاره به خطرات موجود برای نگهداری دام در محدوده شهری خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی بیش از 2 هزار و 551 راس گاومیش در سطح شهرستان شوشتر وجود دارد که همین امر باعث تهدید شدن بهداشت و سلامت محیط انسانی در سطح شهر شده است.

وی با اشاره به آمار اعلام شده برای مناطق نگهداری از این دام‌ها افزود: این دام‌ها در مناطقی مانند شهرک اندیشه، چمترخان و گاومیش‌آباد جنوبی نگهداری می‌شوند.

معینی با اشاره به اینکه آمارهای تهیه شده دقیق است، خاطر نشان کرد: آمارهای به دست آمده بر اساس واکسینه شدن دام‌ها در هر منطقه به دست آمده است و به این دلیل تلاش شده تا آمارها در این باره دقیق باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر با اشاره به اینکه بیشترین شمار گاومیش‌های نگهداری شده در سطح شهرستان شوشتر در گاومیش‌آباد جنوبی نگهداری می‌شوند، تاکید کرد: در گاومیش‌آباد جنوبی با بیش از 71 دامدار سنتی بیش از یک هزار و 784 راس گاومیش نگهداری می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در منطقه چمترخان با 10 دامدار سنتی 117 راس گاومیش و در منطقه شهرک ساحلی و سبزه میدان شهرستان شوشتر با وجود 32 دامدار سنتی بیش از 650 راس گاومیش نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی احتمال کاهش یا افزایش این آمار وجود دارد، تاکید کرد: آمار دام همیشه به صورت سیال است زیرا امکان مرگ، زائیدن و فروش دام وجود دارد و به این دلیل همیشه به آمارهای ارائه شده در این باره با تعدادی کم و زیاد توجه می‌شود ولی این میزان زیاد نیست.

 

نظر شما
ادامه