کد خبر: ۹۸۹۶

حکیم مهر - خبرگزاری موج نوشت : این روزها، عده ای ناشناس گربه های چاق پارک قیطریه را با استفاده از کیسه گونی و وانت بار دزدیده و به نقطه ای نامعلوم منتقل می کنند. مقاومت ساکنان مجاور این پارک برای جلوگیری از جمع آوری گربه ها، توسط این افراد ناشناس به ضرب و شتم منتهی شده است.

چندی است که ساکنان مجاور پارک قیطریه از گم شدن گربه های این محله ابراز نارضایتی می کنند. اوایل تیرماه بود که یکی از شهروندان این ناحیه در تماس با خبرگزاری از عملکرد شهرداری درباره برخورد با گربه های پارک قیطریه ابراز نارضایتی کرد. این شهروند گزارش داد که گربه های این منطقه به دلیلی نامعلوم مرده و غیب می شوند. این شهروند احتمال می داد، مفقود شدن گربه ها ناشی از اجرای طرح طعمه گذاری شهرداری برای کنترل جمعیت گربه ها باشد.
اما پس از گذشت چند هفته، نازنین ذاکری یکی دیگر از ساکنین این محله اطلاع داد که عده ای مرد ناشناس قوی هیکل، طی چند شب متوالی به پارک قیطریه مراجعه کرده و به دنبال چاق ترین گربه های ساکن این منطقه می گردند.
وی می گوید: در نخستین برخورد با این افراد، دلیل جمع آوری گربه ها، اجرای طرح انگل زدایی به وسیله شهرداری اعلام شد.
ذاکری بیان می دارد: برای اطلاع از درستی این ادعا، با انجمن حمایت از حیوانات تماس گرفتم اما متولیان انجمن ضمن ابراز بی اطلاعی از اجرای چنین طرحی از من خواستند تا کارت شناسایی از این افراد ناشناس دریافت کنم.
وی ادامه می دهد: قرار بود پس از دریافت کارت شناسایی آن را نزد خود نگه داشته و به انجمن حمایت از حیوانات تحویل دهم تا این افراد برای ارایه پاسخ پاره ای پرسش ها، مجبور به مراجعه به این انجمن باشند.
این شهروند اضافه می کند: شب سه شنبه 10مرداد ماه که برای چندمین بار با این افراد مواجه شدم از آنها کارت شناسایی خواستم اما علاوه بر اینکه علایم اضطراب در چهره آنها به وضوح نمایان بود، با آجر به سوی من حمله برده و اعلام کردند که دلیلی برای ارایه کارت شناسایی وجود ندارد.
وی اذعان می دارد: افراد ناشناس پس از حمله به من با کیسه ای پر از گربه بوسیله یک وانت سرپوشیده از محل متواری شدند و متاسفانه نتوانستم شماره پلاک ماشین آنها را یادداشت کنم.
ذاکری با اشاره به تماس های مکرر با محیط زیست و شهرداری می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده که این کار غیر قانونی است و دستور جمع آوری گربه ها توسط این سازمان صادر نشده است.
وی همچنین ازتماس با پلیس 110 و شهرداری نیز خبر می دهد.
به دنبال اظهارات این شهروند با مهندس مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک تماس گرفتیم که درباره صحت و سقم اظهارات این افراد ناشناس، اطلاعات دقیقی کسب کنیم.
یزدانی پس از طرح این پرسش که آیا شهرداری برای کنترل جمعیت و یا انگل زدایی از گربه های شهر تهران، برنامه خاصی دارد به بهانه عدم هماهنگی با روابط عمومی این منطقه، تماس تلفنی را بدون پاسخ خاتمه می دهد.
اگرچه حمله به شهروندانی که از این افراد ناشناس کارت شناسایی درخواست کرده بودند، نشان می دهد که جمع آوری گربه ها در این منطقه در چارچوب قانون انجام نمی شود، اما نظر دکتر پیام محبی، رییس بیمارستان دامپزشکی را در این زمینه جویا شدیم.
محبی در پاسخ به احتمالات مطرح شده از سوی شهروندان منطقه یک که مدعی بودند این گربه ها ممکن است برای استفاده در محصولات غذایی صید شده باشند، می گوید: تشخیص اینکه یک گوشت چرخ کرده متعلق به کدام حیوان است، کار بسیار سختی است.
وی ادامه می دهد: هر ماده پروتئینی را می توان چرخ کرده و به اسم گوشت گاو یا گوسفند به شهروندان ارایه کرد، مثل اینکه سال ها سنگدان مرغ را در قالب گوشت های چرخ کرده ارزان قیمت به مردم می فروختند.
رییس بیمارستان دامپزشکی تاکید می کند: تشخیص اینکه گوشت قرمز به کار رفته در مواد غذایی به چه حیوانی تعلق دارد، نیاز به تخصص خاص خود را داشته و مسئولان وزارت بهداشت نیز نمی توانند در این باره اظهار نظر کنند.
وی اضافه می کند: فقط دامپزشکان هستند که می توانند تشخیص دهند گوشت قرمز موجود در غذا متعلق به چه حیوانی است البته مشروط بر اینکه این گوشت استخوان به همراه داشته باشد.
محبی تصریح می کند: این نقش و اهمیت دامپزشکی را در کنترل سلامت محصولات خام دامی نشان می دهد که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است.
وی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در سازمان دامپزشکی بیان می دارد: متاسفانه به دلیل دعوای همیشگی بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بر سر نظارت به سلامت و کیفیت محصولات خام دامی، بهداشت جامعه در معرض آسیب قرار گرفته است.
رییس بیمارستان دامپزشکی ادامه می دهد: وزارت بهداشت قصد ندارد از تخصص دامپزشکان برای کنترل رستوران ها استفاده کند، در حالی که این مسئله باید جزء وظایف دامپزشکی باشد.
وی خاطر نشان می سازد: اجرای طرح های کوچک سازی دولت همواره بیشترین تاثیر را بر سازمان هایی نظیر دامپزشکی داشته در حالی که سازمان هایی از این دست نباید کوچک شوند و وظایف نظارتی آنها را نمی توان به دیگران سپرد.
محبی تاکید می کند: واکسیناسیون از جمله وظایف بخش دولتی است و اگر این وظیفه به بخش خصوصی سپرده شود به سلامت جامعه آسیب وارد خواهد شد، زیرا ممکن است بخش خصوصی صرفا به منافع خود توجه داشته باشد.
وی ادامه می دهد: در کار نظارت بهداشتی نباید انتفاع وجود داشته باشد زیرا اگر این مسئله وارد مسایل نظارتی شود، حتما فساد ایجاد خواهد شد.
رییس بیمارستان دامپزشکی در پاسخ به اینکه چه کسانی و با چه اهدافی گربه های پارک قیطریه را جمع آوری می کنند، می گوید: به عنوان یک دامپزشک نمی دانم چرا باید گربه های پارک قیطریه جمع شود اما یکی از چیزهایی که به ذهن می رسد این است که ممکن است این گربه ها وارد غذای مردم شود.
وی اضافه می کند: ممکن است عده ای برای صادرات، خرید و فروش و یا نگهداری در انبارها با هدف کنترل جمعیت موش های آن اقدام به جمع آوری گربه از خیابان کنند.
محبی تاکید می کند: باید برای بررسی دلایل چنین رفتارهایی یک شورا متشکل از بخش خصوصی، دولتی و ارگان های مرتبط تشکیل شود.
به طور قطع اقدام این افراد ناشناس در جمع آوری گربه ها با اهداف کنترل های بهداشتی نیست چرا که پاسخ دکتر داریوش جهان پیما، معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران به این سئوال که آیا شهرداری طرح خاصی برای انگل زدایی از گربه های تهران دارد، منفی است.
وی می گوید: اگر شهرداری چنین برنامه ای داشت به طور حتم به سازمان دامپزشکی اطلاع داده و جلسه مشترک برگزار می کرد.
جهان پیما در پاسخ به این سئوال که چرا گربه های پارک قیطریه جمع آوری می شوند و آیا احتمال استفاده از آنها در مواد غذایی وجود دارد یا خیر، بیان می دارد: نمی دانم این گربه ها به چه منظوری جمع آوری می شوند اما استانداری تهران بر فعالیت رستوران هایی که غذاهای هندی یا فرانسوی تولید می کنند در راستای جلوگیری از ارایه غذای غیر حلال، نظارت دقیق و کامل دارد.
از آنجا که سازمان دامپزشکی به عنوان تنها نهاد متولی در امر مبارزه با بیماری های حیوانات از اجرای طرحی درباره انگل زدایی گربه های تهران اطلاع ندارد، به طور حتم این گزینه مطرود است. جمع آوری گربه های چاق پارک قیطریه با هدف نگهداری به عنوان حیوان خانگی نیز چندان معقول به نظر نمی رسد. چرا که نژاد اغلب گربه های بدون صاحب چندان وضعیت مشخصی ندارد پس به راحتی نمی توان برای آنها به عنوان یک حیوان خانگی شناسنامه بهداشتی تهیه و آنها را به خارج صادر کرد. قیمت گوشت گربه در کشورهایی نظیر چین که این ماده پروتئینی را در سبد غذایی خود دارند تقریبا با گوشت بره برابر است. این ماده غذایی برای مردم چین یک کالای لوکس به حساب می آید اما به راحتی نمی توان گوشت گربه های ولگرد تهران را به این کشور صادر کرد. پس تنها گزینه باقیمانده استفاده از گوشت این حیوان در یکی از رستوران های اقصی نقاط ایران است که باید با تشدید نظارت ها و کنترل های بهداشتی، جلوی این سوداگری گرفته شود.

نظر شما
ادامه