کد خبر: ۹۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بافت، جنوب کرمان، رفسنجان و شوشتر

 

رئیس دامپزشکی بافت خبر داد :
حذف گاوهای بیمار از چرخه تولید در بافت


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: گاوهای مبتلا به بیماری بروسلوز از چرخه تولید در شهرستان بافت حذف شدند.
سمیه صادقی اظهار داشت: بروسلوز یا تب مالت از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام است که توسط باکتری‌های خانواده بروسلا ایجاد می‌شود

وی افزود: مهم‌ترین علامت بیماری بروسلوز در گاو ماده سقط جنین در ماه‌های پنجم آبستنی به بعد است که همراه جفت ماندگی است.

صادقی تصریح کرد: جنین سقط شده و ترشحات رحمی حاوی تعداد زیادی میکروب است که از این طریق سایر دام‌های دامداری را آلوده می‌کند و باید توجه داشت که دام‌های مبتلا به بروسلوز حتماً به بیماری ورم پستان ناشی از بروسلا مبتلا می‌شوند.

وی بیان داشت: در سرتاسر دوره شیردهی به طور متناوب یا دائم تعداد زیادی میکروب را از راه شیر دفع می‌کنند و شیر آنها نیز سالم به نظر می‌رسد و اگر این شیر به صورت خام توسط انسان مصرف یا برای تغذیه گوساله‌ها استفاده شود، موجب بیماری می‌شود.

صادقی عنوان کرد: در راستای مبارزه با این بیماری خونگیری منظم در واحدهای گاوداری و روستاهای این شهرستان انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 207 رأس گاو تحت آزمایشات بروسلوز قرار گرفتند که از این تعداد چهار رأس مثبت گزارش شده و از چرخه تولید حذف شدند.

صادقی به همه شهروندان توصیه کرد از مصرف شیر نجوشیده جدا پرهیز کرده و لبنیات پاستوریزه مصرف کنند.

 

---------------------------------

 

از ابتدای امسال صورت گرفت :
انجام 783 آزمایش سرولوژیک در دامپزشکی جنوب کرمان


مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی جنوب کرمان گفت: از آغاز سال ‌جاری تاکنون 783 آزمایش سرولوژیک در دامپزشکی جنوب کرمان انجام شده است.
نرجس افشاری‌پور اظهار داشت: به علت استفاده زیاد مردم از گوشت مرغ نظارت بر مرغداری‌ها به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: این اداره در سال‌ جاری بیش از 20 مورد بازدید از مرغداری‌های منطقه انجام داده است.

افشاری‌پور با اشاره به آزمایش‌های انجام شده در بخش طیور تصریح کرد: از ابتدای سال ‌جاری 783 آزمایش سرولوژیک در دامپزشکی جنوب کرمان انجام شده است.

وی با اشاره به وجود طیورهای بومی و پرندگان زینتی در جنوب کرمان خاطرنشان کرد: در چهار ماهه نخست سال‌ جاری بیش یک‌هزار و 300 مورد بازدید از مراکز عرضه پرنده و زیستگاه و همچنین طیور بومی انجام شده است.

 

--------------------------------

 

تولید مرغ سبز در رفسنجان

برای نخستین بار در رفسنجان پرورش مرغ سبز با ظرفیت 4 هزار و 700 قطعه مرغ گوشتی آغاز شد.
رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان با اعلام این خبر اظهار داشت: مرغ سبز در دوره ی رشد 48 روزه هیچگونه آنتی بیوتیکی دریافت نمی کنند.

محمود مقامی با اشاره به اینکه با انجام آزمایشهای متعدد بر تولید نظارت دارد ، گفت: این شبکه در سال جاری طرح تضمینی کیفیت فرآورده خام دامی را به صورت جدی پیگیری می کند.

مقامی یادآور شد: هزینه پرورش این مرغها نسبت به مرغهایی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند 20 درصد کمتر است.

 

--------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر خبر داد :
نگهداری 2500 رأس گاومیش در شوشتر


رئیس اداره دامپزشکی شوشتر گفت: در شرایط کنونی 2 هزار و 551 رأس گاومیش در سطح شهرستان شوشتر در حال نگهداری است.
احمدعلی معینی در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اظهار داشت: در شرایط کنونی  نگهداری بیش از 2 هزار و 551 راس گاومیش در سطح شهرستان شوشتر، بهداشت و سلامت محیط انسانی در سطح شهر را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به آمار اعلام شده برای مناطق نگهداری از این دام‌ها افزود: این دام‌ها در مناطقی مانند شهرک اندیشه، چمترخان و گاومیش‌آباد جنوبی نگهداری می‌شوند.

معینی با اشاره به اینکه آمارهای تهیه شده دقیق است، خاطر نشان کرد: آمارهای به دست آمده بر اساس واکسیناسیون دام‌ها در هر منطقه به دست آمده است.

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر با اشاره به اینکه بیشترین شمار گاومیش‌های نگهداری شده در سطح شهرستان شوشتر در منطقه گاومیش‌آباد جنوبی نگهداری می‌شوند، تاکید کرد: در گاومیش‌آباد جنوبی با بیش از 71 دامدار سنتی بیش از یک هزار و 784 راس گاومیش نگهداری می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در منطقه چمترخان با 10 دامدار سنتی 117 راس گاومیش و در منطقه شهرک ساحلی و سبزه میدان شهرستان شوشتر با وجود 32 دامدار سنتی بیش از 650 راس گاومیش نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال کاهش یا افزایش این آمار وجود دارد، تاکید کرد: آمار دام همیشه به صورت سیال است زیرا امکان مرگ، زایش و فروش دام وجود دارد ولی تغییر و نوسان آمار زیاد نیست.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
0
0
باز هم کرمان و جنوب کرمان و مدیران خانم تازه فاغ التحصیل!!
نظر شما
ادامه