کد خبر: ۹۷۲۱

حکیم مهر - کشور تا پایان سال هیچ کمبودی در توزیع نهاده‌های دامی ندارد و متولی قیمت مرغ باید درباره عدم کاهش قیمت این کالا توضیح دهد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره واردات و توزیع کنجاله سویا و سایر نهاده‌های دامی گفت: واردات این محصولات برای رفع نیاز کشور انجام شده است.

مصیب محمدیان شمالی شایعه عدم ترخیص این واردات از گمرک به دلایل نامعلوم را تکذیب کرد و افزود: همه واردات نهاده‌های دامی از گمرک ترخیص شده و در حال حمل به مکان‌های مورد نیاز است.

وی درباره اینکه با وجود توزیع کنجاله و سایر نهاده‌های دامی در بین مرغداری‌های سطح کشور چرا قیمت مرغ هنوز کاهش نیافته است، خاطرنشان کرد: تا قبل از تأمین خوراک این واحدها، افزایش قیمت مرغ را به‌دلیل کمبود نهاده‌های دامی عنوان می‌کردند، اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است و توزیع به حد نیاز کشور انجام شده است. تا پایان سال نیز هیچ کمبوذی وجود ندارد و در این شرایط سایر نهادهای متولی باید توضیح دهند چرا قیمت مرغ کاهش نیافته است.

این مقام مسئول درباره ارسال نامه به مبادی وارداتی درخصوص توقیف کلیه نهاده‌های دامی به نفع شرکت پشتیبانی دام کشور ادامه داد: واردکنندگانی که از ارز مرجع برای واردات این کالا استفاده کردند باید به لحاظ قیمت و نحوه توزیع کنترل شده عمل کنند تا محصولات به دست واردکننده نهایی برسد.

محمدیان شمالی تصریح کرد: هیچ توقیف محموله‌ای در این مدت نداشتیم و ظرف روزهای آینده واردکنندگان با آزادی عمل بیشتری می‌توانند اقدام به توزیع کنند. فقط باید فهرست اقلام توزیع شده را به شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کنند.

وی واردات کنجاله سویا و سایر نهاده‌های دامی را بیشتر از نیاز کشور تا پایان سال اعلام کرد و یادآور شد: نیاز کشور به‌طور متوسط ماهانه 270 هزار تن کنجاله سویا و 400 هزار تن ذرت است.

محمدیان شمالی از تأمین داخلی بخشی از نیاز کشور نیز خبر داد و تأکید کرد: در کنجاله حدود پنج تا 10 درصد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

به گفته وی، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود 56 درصد نهاده‌های دامی وارداتی است و باقی آن در داخل تولید می‌شود.

 

نظر شما
ادامه