کد خبر: ۹۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یادداشت مدیرمسئول : 37 / خون گوسفند به پلاک ماشین نمالید! + نهی پیامبر از ذبایح جن

 

در نمایشگاه کتاب امسال، کتابی با عنوان "خرافات در زندگی مردم" نوشته آقای سید اسماعیل شاکر اردکانی خریدم که یک گوشه آن را در اینجا به بینندگان محترم حکیم مهر تقدیم می‎کنم.

قبل از آن لازم به توضیح می‎دانم که قربانی کردن در اسلام امری پسندیده است اما جهت‌گیری آن به سوی خرافات و اقداماتی که خرافی است و عدم توزیع گوشت قربانی میان فقرا و نیازمندان امری ناپسند شمرده می‎شود. از سویی چشم زخم هم به نظر اسلام حق است اما برای پیشگیری دعاهایی از معصومین علیهم السلام نقل و خواندن سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق توصیه شده است.

 

صفحه 58 کتاب با عنوان "نمونه‎ای از خرافات که وجهه مذهبی به خود گرفته است : ریختن خون برای خانه و اتومبیل نو"

 

استاد شهید مطهری رحمت الله تعالی علیه درباره خرافی بودن و ریشه جاهلی این موضوع می‎فرمایند :

معمول ما این است که وقتی خانه‎مان را عوض می‎کنیم و می‏خواهیم به خانه جدید برویم یک گوسفند می‎کشیم. یا اگر چشمه‎ای جاری می‎کنیم، کاری نو می‎کنیم، یک گوسفند می‎کشیم. شیخ صدوق رحمت الله تعالی علیه نقل می‎کند که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از ذبایح جن نهی کردند. معلوم می‎شود اسم اینها در قدیم ذبیحة الجن بوده است. بعد فرمود : {ذبیحة الجن} یعنی کسی خانه‏ای می‏خرد یا چشمه‎ای را استخراج و جاری می‎کند یا کاری مثل اینها می‎کند، بعد گوسفندی را می‏کشد برای اینکه جلوی فال بد و آسیب جن‎ها را بگیرند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این سنت رایج جاهلیت را باطل کرد و از آن نهی نمود که دوباره میان ما رایج شده است. حدیث این است که از وسایل الشیعه نقل شده :

(نَهی عن ذبائح الجن و هو أن یشتری الرجل الدار أو یستخرج العَین و ما أشبه ذلک فیذبح له ذبیحة للطیرة مخافة اِن لم یفعل أن یصیبه شیء من الجن)

آیت الله مکارم شیرازی هم درباره حکم شرعی قربانی در اینگونه امور می‎فرمایند :

اصل قربانی کردن و کمک به نیازمندان کار خوبی‌است ولی پاشیدن خون آن به وسایل نقلیه یا خانه‎های نیم ساز از خرافات است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
-
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
1
0
تا جایی که من اطلاع دارم همه علما و کارشناسان مذهبی در مورد اشتباه بودنشاین کار اتفاق نظر دارند. ولی نمیدونم چرا این کار خرافی خیلی متداول شده. به نظر من برای جلوگیری از ترویج این خرافات باید از زندگی های خودمون شروع کنیم.
نظر شما
ادامه