کد خبر: ۹۶۲۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی شوشتر، خوزستان، بوشهر و گلستان

 

رئیس دامپزشکی شوشتر خبر داد :
ممنوعیت عرضه تخم‌مرغ بدون نشان در شوشتر


رئیس دامپزشکی شوشتر از ممنوعیت عرضه تخم‌مرغ بدون نشان در شهرستان شوشتر خبر داد و گفت: این مهم به افزایش کیفیت تخم‌مرغ عرضه شده در بازار منجر خواهد شد.
دکتر احمد‌علی معینی اظهار داشت: تخم‌مرغ در بازار باید با نشان شرکت تولید کننده، تاریخ تولید و تاریخ انقضا عرضه شود و در این باره باید کوشید تا تخم‌مرغ بدون نشان در بازار توزیع نشود.

وی با اشاره به معایب تخم‌مرغ‌های بدون نشان گفت: به دلیل بدون نشان بودن امکان فاسد شدن و گذشتن تاریخ انقضا وجود دارد و خریدار نمی‌تواند تازه بودن و یا فاسد بودن تخم‌مرغ را تشخیص دهد و به این دلیل تلاش شده است تا در این باره اقدام شود.

معینی با اشاره به اینکه از سال گذشته در این باره تلاش شده بود، تاکید کرد: از سال گذشته در این باره تلاش شد ولی در سال‌جاری برای اجرای این امر خطیر در بازار به جد اقدام شده است و با متخلفان در این باره برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به نظارت جدی در بازار گوشت و فراورده‌های دامی در شوشتر تاکید کرد: توزیع چربی به صورت غیرمجاز و غیر استاندارد و به صورت غیربهداشتی در سطح بازار شوشتر باعث شده است تا با این مهم مبارزه جدی شود و در صورت مشاهده این مهم با متخلفان علاوه بر جلب این مواد با جریمه نقدی نیز برخورد می‌شود.

وی افزود: برای بهداشت در سطح بازار به ویژه قصابی‌ها و توزیع کنندگان مرغ تلاش زیادی می‌شود و بازرسی‌های زیادی در این باره به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بازرسی‌ها را دقیق‌تر و تعداد آنها را در روز افزایش دهیم و به این دلیل نظارت بر بازار گوشت در سطح شهرستان شوشتر افزایش یافته است.

معینی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا به تب کریمه کنگو در سطح شهرستان شوشتر به دست ما نرسیده است، افزود: هیچ مشکلی از این نظر در سطح شهرستان شوشتر وجود ندارد.

رئیس دامپزشکی شوشتر گفت: همه روستاهای شهرستان شوشتر در مقابل تب خطرناک کریمه کنگو واکسینه می‌شوند و دام‌های موجود در این روستاها واکسینه و طویله‌های این روستاها سم پاشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این واکسینه از طرف دولت انجام می‌شود، تاکید کرد: این طرح از طرف دولت انجام می‌شود و کاملا رایگان خواهد بود.

معینی تاکید کرد: تا کنون در سطح شهرستان شوشتر هیچ علائمی از این بیماری خطرناک مشاهده نشده است و با مرکز بهداشت برای آماده‌سازی مرکز ایزوله برای مبارزه احتمالی با بیماران این مرض مشترک میان انسان و دام مکاتباتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در این باره همکاری لازم را داشته باشند، افزود: دام مبتلا به این بیماری هیچ علائم تشخیصی ندارد و به این دلیل نمی‌توان با معاینه دام پیش از کشتار این بیماری را تشخیص داد.

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر با اشاره به اینکه مردم باید درباره این بیماری احتیاط زیادی کنند، خاطرنشان کرد: مردم باید گوشت‌هایی را که روزانه خرید می‌کنند به مدت 24 تا36 ساعت در یخچال به دور از شرایط یخ زدن قرار دهند و اگر خرید روزانه جگر، دل و یا قلوه باشد بین 48 تا72 ساعت در این شرایط نگهداری شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: نظارت بر کشتارهای روز و قصابی‌ها در سطح شهرستان شوشتر بیشتر شده است و در این باره با هر تخلفی به شدت برخورد می‌شود.

 

-----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان :

همه کشتارگاه‌های فعال استان سنتی هستند

 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در حال حاضر حتی یک کشتارگاه صنعتی مورد استفاده در استان وجود ندارد.

مصطفی کنارکوهی با بیان اینکه همه کشتارگاه‌های فعال در استان سنتی هستند، اظهار کرد: اکنون 26 کشتارگاه سنتی در خوزستان فعالیت دارند و مایحتاج شهروندان در این کشتارگاه‌ها با شرایط بسیار سخت استخراج می‌شود. البته نبود کشتارگاه صنعتی در استان به این معنی نیست که گوشت استخراج شده از کشتارگاه‌ها غیربهداشتی باشد.

وی افزود: انجام کار بهداشتی در یک فضای فیزیکی نامناسب بسیار مشکل است و در کشتارگاه‌ها برای نظارت و اعمال ضوابط بهداشتی باید اصول و مقررات خاصی وجود داشته باشد. برای استخراج گوشت از کشتارگاه‌های استان فشار زیادی بر نیروی کار وارد می‌شود، زیرا در فضای نامناسب فیزیکی انرژی زیادی برای استخراج گوشت صرف می‌شود.

کنارکوهی تصریح کرد: ایجاد کشتارگاه صنعتی امری غیرعادی و غیرطبیعی نیست و خواسته معقولی است و در همه کشورهای دنیا و بیشتر استان‌های کشور این خواسته برآورده شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه سه کشتارگاه صنعتی در استان در حال احداث است، خاطرنشان کرد: ‌کشتارگاه‌ صنعتی اهواز تاکنون تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، این کشتارگاه وضعیت نامشخصی دارد و راه‌اندازی آن از طریق مقامات مسوول در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی بهبهان هم تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ این کشتارگاه با کمبود بودجه سرمایه‌گذاران مواجه شده است و امیدواریم با تأمین اعتبار مورد نیاز، این پروژه تکمیل شود. پروژه کشتارگاه صنعتی خرمشهر نیز در سال 81 با 85 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد، تأمین اعتبار این کشتارگاه به پیگیری نیاز دارد. سازمان منطقه آزاد اروند در این زمینه گام‌هایی برداشته، ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. کشتارگاه‌های صنعتی استان به صورت منطقه‌ای فعالیت می‌کنند و هر کشتارگاه می‌تواند چند شهر اطراف را پوشش دهد.

کنارکوهی گفت: تصویب طرحی برای توقف فعالیت هشت کشتارگاه غیربهداشتی استان از شورای سلامت و کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان در حال پیگیری است. این کشتارگاه‌ها به مدت سه ماه تعطیل می‌شوند و پس از بهینه‌سازی و اصلاح وضعیت دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی درباره معضل عرضه مرغ زنده در سطح شهر افزود: هم‌اکنون عرضه مرغ زنده در سطح شهر به معضل اصلی تبدیل شده است؛ این طرح از 20 سال گذشته آغاز شده، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. در این زمینه دامپزشکی استان ابزار اجرایی لازم برای برخورد با عرضه‌کنندگان را در اختیار ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: کشتارگاه‌های استان مرغی را تأیید می‌کنند که با ضوابط بهداشتی پرورش یافته باشند و زمانی که مرغ تولید شده این ضوابط را نداشته باشد، کشتارگاه آن‌ را نمی‌پذیرد، در نتیجه مرغ‌دار مجبور به عرضه مستقیم مرغ زنده می‌شود. برای مقابله با عرضه مرغ زنده کمیته‌ای شامل عوامل شهرداری، دادگستری، بهداشت، دامپزشکی و نیروی انتظامی تشکیل شده و این کمیته اکنون در حال فعالیت است.

وی گفت: برای رفع معضل فروش مرغ زنده باید یک تولیدکننده جامع و اصلی وجود داشته باشد که تنها به فکر تولید مرغ باشد؛ در این صورت دیگر نیازی به برخورد قهری نیست. دامپزشکی توان فیزیکی برخورد با این معضل را ندارد.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خواستار شد :
افزایش آگاهی‌های عمومی در مورد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: آموزش و آگاهی‌های عمومی در مورد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان باید افزایش یابد.
مرتضی بحرانی در نشستی خبری در بوشهر اظهار داشت: مجموعه عوامل و زنجیره‌هایی که در انتقال بیماری‌های عفونی دام‌ها دخیل هستند برای مقابله با آن نیز باید همکاری داشته باشند.

وی افزود:‌ وقتی در جامعه‌ای بیماری عفونی رواج پیدا کند سلامت جامعه نیز به خطر می‌افتد و با این حال باید برای جلوگیری از شیوع آن اقدام کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه بیماری‌های عفونی بیماری‌هایی هستند که می‌توانند بین انسان و دام قابل انتقال باشند، خاطرنشان کرد: از یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زای شناخته شده عفونی انسان، 832 عامل یعنی 49 درصد می‌تواند قابل انتقال بین انسان و حیوان باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: به تنهایی قادر به مبارزه کامل با بیماری‌های عفونی دام‌ها نیستیم و دیگر دستگاه‌ها نیز باید با ما همکاری کنند.

بحرانی بیان کرد: در دو دهه گذشته شاهد افزایش بروز بیماری‌های نوپدید بودیم و در برخی موارد این بیماری‌ها جوامع را تهدید می‌کرد که به عنوان نمونه می‌توان به بیماری جنون گاوی در انگلیس اشاره کرد هرچند نمونه این بیماری در ایران گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه در بوشهر گزارش نشده است، بیان کرد: سرماخوردگی، آنفلوآنزا، خروج خون از دهان و بینی از علائم بیماری تب کنگو کریمه در انسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت:‌ اگر در مورد بیماری تب کنگو اقدام سریع صورت نگیرد این بیماری موجب مرگ هم می‌شود.

بحرانی افزود: آموزش و آگاهی در مورد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان باید افزایش یابد.

وی اظهار داشت: آموزش پرسنل در معرض خطر از جمله دامپزشکان، تکنسین‌های دامپزشکی و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید در اولویت باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با هشدار به مردم در مورد خرید گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی گفت: مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر اداره کل دامپزشکی جدا خودداری کنند.

بحرانی تاکید کرد: بی‌شک مردم باید از خرید گوشت‌هایی که خارج از زنجیره دامپزشکی وارد بازار می‌شود، خودداری کنند.

 

-------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی گلستان خبر داد :
توزیع 80 تن مرغ از پنج‎شنبه به قیمت 4700 تومان در گلستان


مدیرکل دامپزشکی استان گلستان از توزیع 80 تن مرغ از پنج شنبه 29 تیر ماه به قیمت 4 هزار و 700 تومان در استان خبر داد.
علی وفایی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار داشت: از نیمه دوم ماه رمضان، عرضه مرغ زنده در کشور افزایش خواهد یافت که کمبودها جبران و قیمت‎ها نیز تعدیل می‎شود.

وی به آمار جوجه‎ریزی در خردادماه سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: این میزان 6 میلیون و 368 هزار قطعه برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل که میزان 5 میلیون و 209 هزار قطعه جوجه‎ریزی بود روند افزایشی نشان می‎دهد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان در خصوص مرغ خروجی از استان در خردادماه سال جاری تصریح کرد: یک میلیون و 660 هزار قطعه خروجی مرغ از استان را داشتیم که بیشتر به استان تهران بوده است و البته این میزان به نسبت سال‎های قبل کمتر شده و کشتار مرغ در استان انجام و حمل و نقل می‎شود.

وفایی به مهم‌ترین اقداماتی که در بخش حوزه خروج مرغ باید رعایت شود اشاره کرد و یادآور شد: باید از خودروهایی که فاقد مجوز بهداشتی حمل و نقل هستند جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل دامپزشکی گلستان سهمیه‎بندی با اخذ بارنامه را در حمل و نقل و خروج دام مهم خواند و اذعان کرد: لازم است تاحمل و نقل مرغ زنده با هماهنگی اتحادیه مرغداران استان و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شود.

وفایی از سازمان جهاد کشاورزی استان خواستار سمیه خروجی مرغ بر اساس میزان تولید و مصرف استان شد.

وی اذعان کرد: ظرفیت تولید مرغ در گلستان یک میلیون و 200 هزار قطعه است.

 

نظر شما
ادامه