کد خبر: ۹۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - تحقیقات جدید دانشمندان بر روی سم مار افعی راسل نشان داده که تزریق یک قطره از این مایع زرد رنگ در خون انسان ظرف ۲۰ ثانیه می‌تواند این مایع حیاتی بدن را به یک ژله سنگین مشمئز کننده تبدیل کند.

زهر این مار به قدری در انعقاد خون موثر بوده که در آزمایشات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیرات اولیه دوز بالایی از زهر نیش افعی راسل به شکل درد و تاول در محل نیش‌زدگی، افت فشار خون،‌کاهش ضربان قلب، استفراغ و تورم صورت است. سالانه هزاران انسان در اثر نیش این مار می‌میرند.
مار افعی راسل (خدای خدایان)
افعی راسل به شکل ویژه‌ای خطرناک بوده چرا که با هر نیش میزان زیادی از زهر خود را منتقل می‌کند. این مار که بیشتر در جنوب شرق آسیا یافت می‌شود، نسبتا مطیع بوده اما در صورت هرگونه تلاش برای گرفتن آن، مهاجم خواهد شد.
در زمان احساس خطر، این افعی چندین حلقه S شکل تشکیل داده و سازی «هیس» از خود ساطع می‌کند که طبق گزارشها بلندترین صدا در میان انواع مارها است. پس از نیش‌زدگی، تورم و خونریزی بسیاری فوری اتفاق افتاده و زهر این مار همچنین می‌تواند باعث تاثیرات عجیب مانند معکوس شدن بلوغ، نابارور شدن انسان، ریزش موی بدن در مردها و از بین رفتن منحنی‌های بدن زنان شود.
پژوهشی در مجله لانست نشان داد که ۲۹ درصد از افرادی که از نیش افعی راسل جان سالم به در برده‌اند، بعدها به کم کاری هیپوفیز دچار شده‌اند که در مردان به ریزش موی صورت و قسمتهایی از بدن، در زنان به از بین رفتن انحنای بدن آنها به دلیل کاهش وزن و در هر دو جنسیت به از دست دادن نیروی جنسی و باروری منجر می‌شود.
این زهر همچنین می‌تواند به نارسایی کلیه و خونریزی گسترده منجر شود که اغلب بر غده هیپوفیز تاثیر می‌گزارد.
این غده تنها به اندازه یک لوبیا بوده اما هورمونهای مرموز آن به کنترل رشد و کارکرد اندام جنسی کمک می‌کند.
افعی ترجیح می‌دهد در علفزارهای باز زندگی کرده و اغلب در مزارع با انسان رویارو می‌شود.
خوشبختانه غذای این افعی را جوندگان، موشها، سنجابها و مارها تشکیل می‌دهند.
در زیر تصاویری از انعقاد خون انسان در مواجهه با زهر مار افعی را ملاحظه می نمایید :

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۷
0
0
خیلی جالب بود کلا خوشم امد.اما خیلی از مار وحشت دارم چون یکبار نیشم زد
نظر شما
ادامه